پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 12:00   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
- اندازه متن: + -  کد خبر: 99455صفحه نخست » اقتصاد- انرژِیشنبه، 23 اردیبهشت 1402 - 08:51
موتور سیکلت برقی چیست و چه مزایایی دارد؟
  
ترابر نیوز:

امروزه آلودگی هوا، مسائل زیست محیطی و گرمایش زمین، تبدیل به دغدغه‌ای بزرگ برای دولت‌ها شده‌است. به خصوص در فصل‌های سرد سال، در بسیاری از کلان شهرها، شاهد حالت هشدار و خطرناک هوای ناسالم برای افراد حساس هستیم. این مسائل همه دست در دست هم می‌دهند تا جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی، پیدا کنیم. استفاده از الکتریسیته و انرژی برق می‌تواند تا حد بسیار خوبی راهگشا باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد موتور سیکلت برقی به بحث و بررسی بپردازیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

موتور سیکلت برقی چیست؟

 

اغلب موتور سیکلت‌هایی که در خیابان می‌بینیم، برای تأمین سوختشان از بنزین یا گازوئیل استفاده می‌کنند. هر کدام از این سوخت‌ها با دودی که از اگزوز خارج می‌کنند به آلودگی بیشتر هوا، کمک می‌کنند. در سال‌های اخیر، بسیاری از تولیدکنندگان تمرکز خود را بر تولید وسایل نقلیه برقی گذاشته‌اند. استفاده از انرژی برق به جای سوخت‌های فسیلی، باعث می‌شود که هم آلودگی صوتی کمتری داشته باشیم و هم کربن مونوکسید کمتری وارد هوا کنیم. در واقع این موتور سیکلت‌ها، اگزوز ندارند؛ پس آلودگی هوا هم ندارند. این موتور سیکلت‌ها، انرژی برق لازم برای حرکت خود را از باتری می‌گیرند.

مزایای استفاده از موتور سیکلت برقی

استفاده از موتور سیکلت‌های برقی مزایای بسیار زیادی دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم

کاهش آلودگی

اولین و بزرگ‌ترین مزیت استفاده از موتور سیکلت‌های برقی، کاهش آلودگی هوا است. انرژی برق، سوخت پاک محسوب می‌شود. بسیاری از موتور سیکلت‌های بنزینی، در حدود ۳۰ درصد از سوخت را به صورت ناقص می‌سوزانند و همین مسئله باعث می‌شود که مقدار زیادی دوده و آلاینده، وارد هوا شود. ولی با استفاده از انرژی برق، دیگر این آلایندگی و دوده و گازهای مونوکسید کربن را نخواهیم داشت.

 

موتور سیکلت برقی

صدای کم و کاهش آلودگی از مزایای موتور سیکلت برقی است.

شارژ ساده و سریع

برای سوخت‌گیری موتور سیکلت‌های برقی نگران نباشید. شما در هر جایی، می‌توانید، باتری موتور سیکلت خود را شارژ کنید. دیگر نیاز نیست نگران کارت سوخت و سهمیه سوخت خود باشید. نیاز به گشتن و پیدا کردن پمپ بنزین یا گاز ندارید، کافیست به جایی که برق داشته باشد، دسترسی داشته باشید.

آلودگی صوتی کمتر

آلودگی صوتی، مسئله مهم دیگری است که خصوصاً در شهرهای بزرگ، بسیار آزاردهنده است. برخی اگزوزهای موتور سیکلت‌های بنزینی و دیزلی، صداهای واقعاً ناهنجاری تولید می‌کنند. در موتور سیکلت برقی، خبری از سر و صداهای ناهنجار و آزاردهنده نیست. این موتورها به نسبت صدای خیلی کمی دارند.

البته در مورد بی‌صدا بودن موتور سیکلت‌های برقی، ایراداتی نیز به آن می‌گیرند. از جمله این که چون این موتور سیکلت‌ها تقریباً بی‌صدا هستند، عابرین پیاده ممکن است، متوجه آن‌ها نشده و همین باعث بروز حادثه شود؛ به همین دلیل برخی تولیدکنندگان موتور سیکلت برقی، از صدای ساختگی برای این موتور سیکلت‌ها استفاده می‌کنند.

ایمنی بیشتر موتور سیکلت برقی

موتور سیکلت‌های برقی به دلیل سرعت پایین‌ترشان، ایمن‌تر هستند. پر واضح است که سرعت بالا، عامل بسیاری از تصادفات است. ولی در عوض این موتورها به دلیل گشتاور بالایی که تولید می‌کنند به خصوص در سربالایی‌ها و موقع حرکت، عملکرد بسیار خوبی دارند. البته در این میان، موتورسیکلت‌های برقی که سرعت خیلی بالایی دارند نیز وجود دارند.

از طرف دیگر این موتورسیکلت‌ها چون مخزن سوخت ندارند، وقتی که دچار سانحه تصادف می‌شوند، انفجار و ترکیدن بابت مخزن سوخت ندارند. بنابراین از این منظر هم ایمنی بیش‌تری دارند.

 

زیبایی ظاهری

زیبایی بیشتر و وزن کمتر هم به کمک این موتور سیکلت‌های برقی می‌آید تا آن‌ها را محبوب‌تر کند. معمولاً موتورسازی‌های مختلف، طراحی‌های خاص و زیبایی برای محصولات برقی خود در نظر می‌گیرند. علاوه بر این، وزن موتور سیکلت‌های بنزینی به دلیل اجزا و قطعاتی که دارد، بیشتر از موتور سیکلت‌های برقی است.

در کل، دنیا هم اکنون در حال گذار به سمت استفاده از انرژی‌های پاک است؛ چون هم سوخت‌های فسیلی دارای منابع محدودی هستند و هم آلودگی‌های زیست محیطی‌ بالایی دارند. ولی در کنار مزایا، خوب است که به معایب این موتور سیکلت‌ها نیز اشاره کنیم.

معایب موتور سیکلت‌های برقی

هیچ وسیله نقلیه‌ای نیست که خالی از عیب باشد:

  • یکی از معایب موتورسیکلت‌های برقی، قیمت بالای آن‌هاست. بالاخره وقتی یک تکنولوژی نوظهور است، هزینه خرید آن بیشتر است. موتور سیکلت‌های برفی نیز به دلیل جدید بودن، هزینه بالاتری در هنگام خرید دارند. هر چند که هزینه تعمیر و نگهداری پایین‌تری دارند.
  • یکی دیگر از مشکلات موتور سیکلت‌های برقی، نیاز به تعویض باتری است. به همین دلیل بهتر است که در هنگام خرید این موتور سیکلت‌ها به کیفیت باتری توجه داشته باشید که نیاز به تعویض کمتری داشته باشد. یک باتری خوب و با کیفیت حتی تا ۱۰ سال هم می‌تواند برای شما کار کند.
  • مدت زمان شارژ باتری موتور سیکلت‌های برقی هم یکی دیگر از معایب آن‌هاست. ممکن است برای شارژ کامل باتری زمانی در حدود ۵-۶ ساعت نیاز باشد. خب این زمان به نظر خیلی افراد، زمان خیلی طولانی محسوب می‌شود.

بالاخره موتورسیکلت‌های برقی به نسبت خیلی جدید هستند و هنوز راه زیادی تا رسیدن به تکامل دارند. مطمئناً در آینده نزدیک، شرکت‌ها تلاش خواهند کرد که بر معایب این موتورها غلبه کنند و محصولات بهتری در اختیار مشتریان قرار دهند.

در هنگام خرید موتور سیکلت برقی به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید هر وسیله نقلیه‌ای، یک سری نکات هست که باید حتماً در نظر بگیرید تا خرید خوب و به صرفه‌ای داشته‌باشید. در مورد موتورسیکلت برقی باید به فاکتورهایی مانند: ظرفیت باتری، مدت زمان شارژ باتری، قدرت و توان موتور، اندازه موتور سیکلت، کیفیت بدنه و قیمت آن توجه داشته‌باشید. برندهای مختلف را با هم مقایسه کنید و از افرادی که خودشان مالک یکی از این موتور سیکلت‌های برقی هستند، حتماً در مورد مشکلات و مزایایی که این وسایل نقلیه دارند، مشورت بگیرید.

شارژر موتور سیکلت برقی

تصویری از شارژر موتور سیکلت برقی

 

اگر قصد خرید موتور برقی دارید و می‌خواهید موتور مقرون به صرفه‌ای بخرید که ویژگی‌های مناسبی هم داشته باشد؛ پیشنهاد می‌کنیم، مقاله موتور برقی ارزان را مطالعه نمایید.

برندهای موتورسیکلت‌های برقی

برندهایی همچون زیرو، هارلی دیویدسون، لایتنینگ، کی تی ام، کویر، دایچی، هیلتون و انرژیکا برخی از برندهایی هستند که موتورسیکلت برقی دارند.

نیاز به داشتن گواهینامه

رئیس پلیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی در فروردین ۱۴۰۱ بیان کرد که برخلاف اطلاعات دروغین و شایعات منتشر شده در فضای مجازی، رانندگی با هر وسیله نقلیه از جمله موتورسیکلت برقی هم نیاز به گواهینامه موتور دارد. در واقع، بر اساس ماده ۱ آیین نامه صدور انواع گواهینامه رانندگی مصوب سال ۱۳۹۰ هیئت محترم وزیران، برای هدایت تمامی وسایل نقلیه موتوری زمینی، نیاز به دریافت گواهینامه است. برای موتورسیکلت ها هیچ تفاوتی بین انواع کاربراتوی، انژکتوری و برقی وجود ندارد.

برای اینکه بدانید در صورت رانندگی بدون گواهینامه هر نوع وسیله نقلیه عواقب خیلی بدی در انتظار راننده خواهد بود.

بیمه موتور سیکلت برقی

مهم نیست صاحب موتور سیکلت تک سیلندر یا چند سیلندر هستید؛ حتی نوع موتور سیکلت که برقی یا بنزینی باشد هم مهم نیست. موتور شما هر نوعی که باشد نیاز به بیمه موتور دارد. اما بیمه موتور چیست؟

یکی دیگر از فاکتورهایی که در خرید هر وسیله نقلیه‌ای باید در نظر گرفت، بیمه آن است. برای این‌که از هزینه بیمه موتور سیکلت‌های برقی آگاهی داشته باشید، می‌توانید از سامانه‌هایی مانند bimeh.com استفاده کنید. این سامانه که یکی از جامع‌ترین و معتبرترین سامانه‌های استعلام و خرید بیمه است به شما این امکان را می‌دهد که بیمه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به راحتی اقدام به خرید بیمه موتور سیکلت نمایید.در صورت نیاز به راهنمایی با شماره تماس ۰۲۱۴۳۷۲ با مشاوران bimeh.com ارتباط داشته باشید.

امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با رشد تکنولوژی ساخت موتور برقی، شاهد فرهنگ‌سازی در خصوص استفاده از موتور سیکلت برقی، در ایران باشیم؛ چون این موتور مزایای زیادی مانند آلودگی کمتر و هزینه نگه‌داری کمتری دارد.

 

تعداد بازدید: 288 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  آقای وزیر آیا مدیران بابت تصمیمات مدیریتی خسارت‌بار به شرکت، مسوول هستند؟
  خسارت مدیران نالایق با بررسی سخنان شهید چمران
  دولت واردات خودرو‌های دست دوم را آزاد کرد، اما انجام نداد، چون به نفع مردم و به ضرر خودروساز بود
  کارکنان راه‌آهن در اقدامی عجیب لکوموتیو را از قطار جدا کرده و آن را با خود بردند
  طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  فرصت ها و ظرفیت های تجارت و سرمایه گذاری در گرجستان
  چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار