پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 17:26   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 99455صفحه نخست » اقتصاد- انرژِیشنبه، 23 اردیبهشت 1402 - 08:51
موتور سیکلت برقی چیست و چه مزایایی دارد؟
  
ترابر نیوز:

امروزه آلودگی هوا، مسائل زیست محیطی و گرمایش زمین، تبدیل به دغدغه‌ای بزرگ برای دولت‌ها شده‌است. به خصوص در فصل‌های سرد سال، در بسیاری از کلان شهرها، شاهد حالت هشدار و خطرناک هوای ناسالم برای افراد حساس هستیم. این مسائل همه دست در دست هم می‌دهند تا جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی، پیدا کنیم. استفاده از الکتریسیته و انرژی برق می‌تواند تا حد بسیار خوبی راهگشا باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد موتور سیکلت برقی به بحث و بررسی بپردازیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

موتور سیکلت برقی چیست؟

 

اغلب موتور سیکلت‌هایی که در خیابان می‌بینیم، برای تأمین سوختشان از بنزین یا گازوئیل استفاده می‌کنند. هر کدام از این سوخت‌ها با دودی که از اگزوز خارج می‌کنند به آلودگی بیشتر هوا، کمک می‌کنند. در سال‌های اخیر، بسیاری از تولیدکنندگان تمرکز خود را بر تولید وسایل نقلیه برقی گذاشته‌اند. استفاده از انرژی برق به جای سوخت‌های فسیلی، باعث می‌شود که هم آلودگی صوتی کمتری داشته باشیم و هم کربن مونوکسید کمتری وارد هوا کنیم. در واقع این موتور سیکلت‌ها، اگزوز ندارند؛ پس آلودگی هوا هم ندارند. این موتور سیکلت‌ها، انرژی برق لازم برای حرکت خود را از باتری می‌گیرند.

مزایای استفاده از موتور سیکلت برقی

استفاده از موتور سیکلت‌های برقی مزایای بسیار زیادی دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم

کاهش آلودگی

اولین و بزرگ‌ترین مزیت استفاده از موتور سیکلت‌های برقی، کاهش آلودگی هوا است. انرژی برق، سوخت پاک محسوب می‌شود. بسیاری از موتور سیکلت‌های بنزینی، در حدود ۳۰ درصد از سوخت را به صورت ناقص می‌سوزانند و همین مسئله باعث می‌شود که مقدار زیادی دوده و آلاینده، وارد هوا شود. ولی با استفاده از انرژی برق، دیگر این آلایندگی و دوده و گازهای مونوکسید کربن را نخواهیم داشت.

 

موتور سیکلت برقی

صدای کم و کاهش آلودگی از مزایای موتور سیکلت برقی است.

شارژ ساده و سریع

برای سوخت‌گیری موتور سیکلت‌های برقی نگران نباشید. شما در هر جایی، می‌توانید، باتری موتور سیکلت خود را شارژ کنید. دیگر نیاز نیست نگران کارت سوخت و سهمیه سوخت خود باشید. نیاز به گشتن و پیدا کردن پمپ بنزین یا گاز ندارید، کافیست به جایی که برق داشته باشد، دسترسی داشته باشید.

آلودگی صوتی کمتر

آلودگی صوتی، مسئله مهم دیگری است که خصوصاً در شهرهای بزرگ، بسیار آزاردهنده است. برخی اگزوزهای موتور سیکلت‌های بنزینی و دیزلی، صداهای واقعاً ناهنجاری تولید می‌کنند. در موتور سیکلت برقی، خبری از سر و صداهای ناهنجار و آزاردهنده نیست. این موتورها به نسبت صدای خیلی کمی دارند.

البته در مورد بی‌صدا بودن موتور سیکلت‌های برقی، ایراداتی نیز به آن می‌گیرند. از جمله این که چون این موتور سیکلت‌ها تقریباً بی‌صدا هستند، عابرین پیاده ممکن است، متوجه آن‌ها نشده و همین باعث بروز حادثه شود؛ به همین دلیل برخی تولیدکنندگان موتور سیکلت برقی، از صدای ساختگی برای این موتور سیکلت‌ها استفاده می‌کنند.

ایمنی بیشتر موتور سیکلت برقی

موتور سیکلت‌های برقی به دلیل سرعت پایین‌ترشان، ایمن‌تر هستند. پر واضح است که سرعت بالا، عامل بسیاری از تصادفات است. ولی در عوض این موتورها به دلیل گشتاور بالایی که تولید می‌کنند به خصوص در سربالایی‌ها و موقع حرکت، عملکرد بسیار خوبی دارند. البته در این میان، موتورسیکلت‌های برقی که سرعت خیلی بالایی دارند نیز وجود دارند.

از طرف دیگر این موتورسیکلت‌ها چون مخزن سوخت ندارند، وقتی که دچار سانحه تصادف می‌شوند، انفجار و ترکیدن بابت مخزن سوخت ندارند. بنابراین از این منظر هم ایمنی بیش‌تری دارند.

 

زیبایی ظاهری

زیبایی بیشتر و وزن کمتر هم به کمک این موتور سیکلت‌های برقی می‌آید تا آن‌ها را محبوب‌تر کند. معمولاً موتورسازی‌های مختلف، طراحی‌های خاص و زیبایی برای محصولات برقی خود در نظر می‌گیرند. علاوه بر این، وزن موتور سیکلت‌های بنزینی به دلیل اجزا و قطعاتی که دارد، بیشتر از موتور سیکلت‌های برقی است.

در کل، دنیا هم اکنون در حال گذار به سمت استفاده از انرژی‌های پاک است؛ چون هم سوخت‌های فسیلی دارای منابع محدودی هستند و هم آلودگی‌های زیست محیطی‌ بالایی دارند. ولی در کنار مزایا، خوب است که به معایب این موتور سیکلت‌ها نیز اشاره کنیم.

معایب موتور سیکلت‌های برقی

هیچ وسیله نقلیه‌ای نیست که خالی از عیب باشد:

  • یکی از معایب موتورسیکلت‌های برقی، قیمت بالای آن‌هاست. بالاخره وقتی یک تکنولوژی نوظهور است، هزینه خرید آن بیشتر است. موتور سیکلت‌های برفی نیز به دلیل جدید بودن، هزینه بالاتری در هنگام خرید دارند. هر چند که هزینه تعمیر و نگهداری پایین‌تری دارند.
  • یکی دیگر از مشکلات موتور سیکلت‌های برقی، نیاز به تعویض باتری است. به همین دلیل بهتر است که در هنگام خرید این موتور سیکلت‌ها به کیفیت باتری توجه داشته باشید که نیاز به تعویض کمتری داشته باشد. یک باتری خوب و با کیفیت حتی تا ۱۰ سال هم می‌تواند برای شما کار کند.
  • مدت زمان شارژ باتری موتور سیکلت‌های برقی هم یکی دیگر از معایب آن‌هاست. ممکن است برای شارژ کامل باتری زمانی در حدود ۵-۶ ساعت نیاز باشد. خب این زمان به نظر خیلی افراد، زمان خیلی طولانی محسوب می‌شود.

بالاخره موتورسیکلت‌های برقی به نسبت خیلی جدید هستند و هنوز راه زیادی تا رسیدن به تکامل دارند. مطمئناً در آینده نزدیک، شرکت‌ها تلاش خواهند کرد که بر معایب این موتورها غلبه کنند و محصولات بهتری در اختیار مشتریان قرار دهند.

در هنگام خرید موتور سیکلت برقی به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید هر وسیله نقلیه‌ای، یک سری نکات هست که باید حتماً در نظر بگیرید تا خرید خوب و به صرفه‌ای داشته‌باشید. در مورد موتورسیکلت برقی باید به فاکتورهایی مانند: ظرفیت باتری، مدت زمان شارژ باتری، قدرت و توان موتور، اندازه موتور سیکلت، کیفیت بدنه و قیمت آن توجه داشته‌باشید. برندهای مختلف را با هم مقایسه کنید و از افرادی که خودشان مالک یکی از این موتور سیکلت‌های برقی هستند، حتماً در مورد مشکلات و مزایایی که این وسایل نقلیه دارند، مشورت بگیرید.

شارژر موتور سیکلت برقی

تصویری از شارژر موتور سیکلت برقی

 

اگر قصد خرید موتور برقی دارید و می‌خواهید موتور مقرون به صرفه‌ای بخرید که ویژگی‌های مناسبی هم داشته باشد؛ پیشنهاد می‌کنیم، مقاله موتور برقی ارزان را مطالعه نمایید.

برندهای موتورسیکلت‌های برقی

برندهایی همچون زیرو، هارلی دیویدسون، لایتنینگ، کی تی ام، کویر، دایچی، هیلتون و انرژیکا برخی از برندهایی هستند که موتورسیکلت برقی دارند.

نیاز به داشتن گواهینامه

رئیس پلیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی در فروردین ۱۴۰۱ بیان کرد که برخلاف اطلاعات دروغین و شایعات منتشر شده در فضای مجازی، رانندگی با هر وسیله نقلیه از جمله موتورسیکلت برقی هم نیاز به گواهینامه موتور دارد. در واقع، بر اساس ماده ۱ آیین نامه صدور انواع گواهینامه رانندگی مصوب سال ۱۳۹۰ هیئت محترم وزیران، برای هدایت تمامی وسایل نقلیه موتوری زمینی، نیاز به دریافت گواهینامه است. برای موتورسیکلت ها هیچ تفاوتی بین انواع کاربراتوی، انژکتوری و برقی وجود ندارد.

برای اینکه بدانید در صورت رانندگی بدون گواهینامه هر نوع وسیله نقلیه عواقب خیلی بدی در انتظار راننده خواهد بود.

بیمه موتور سیکلت برقی

مهم نیست صاحب موتور سیکلت تک سیلندر یا چند سیلندر هستید؛ حتی نوع موتور سیکلت که برقی یا بنزینی باشد هم مهم نیست. موتور شما هر نوعی که باشد نیاز به بیمه موتور دارد. اما بیمه موتور چیست؟

یکی دیگر از فاکتورهایی که در خرید هر وسیله نقلیه‌ای باید در نظر گرفت، بیمه آن است. برای این‌که از هزینه بیمه موتور سیکلت‌های برقی آگاهی داشته باشید، می‌توانید از سامانه‌هایی مانند bimeh.com استفاده کنید. این سامانه که یکی از جامع‌ترین و معتبرترین سامانه‌های استعلام و خرید بیمه است به شما این امکان را می‌دهد که بیمه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به راحتی اقدام به خرید بیمه موتور سیکلت نمایید.در صورت نیاز به راهنمایی با شماره تماس ۰۲۱۴۳۷۲ با مشاوران bimeh.com ارتباط داشته باشید.

امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با رشد تکنولوژی ساخت موتور برقی، شاهد فرهنگ‌سازی در خصوص استفاده از موتور سیکلت برقی، در ایران باشیم؛ چون این موتور مزایای زیادی مانند آلودگی کمتر و هزینه نگه‌داری کمتری دارد.

 

تعداد بازدید: 231 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  آرزوهایی که آب با خود می‌برد/ مرگ ۱۱۵۲ نفر بر اثر غرق شدگی در یک سال
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار