پنجشنبه، 13 اردیبهشت 1403 - 00:58   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 47145صفحه نخست » متروسه شنبه، 3 تیر 1393 - 11:30
سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومانی برای احداث قطار شهری
  
ترابر نیوز:
 عضو شورای شهر ساری گفت: برای احداث قطار شهری، سرمایه‌گذاری جذب کرده‌ایم که تضمین کرده در این زمینه تا 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند.

 
علی‌اکبر زلیکانی عضو جوان شورای شهر ساری و تنها عضو شورای این شهر است که از شهرداری خودرویی دریافت نکرده است، وی عضو کمیسیون‌های فنی و عمرانی، بودجه و مالی، بهداشت ون ظارت و طرح و برنامه در شورای شهر ساری است.

 
زلیکانی معتقد است: « مشکل ترافیک و پسمان ساری حل می‌شود اما با برنامه».

 
وی در گفت‌وگویی تفصیلی به سئوالاتی درباره وضعیت آب آشامیدنی ساری، پسماند، ترافیک، درآمد پایدار شهرداری‌ و ... پاسخ داد.

 
در جلسه علنی شورای شهر ساری درباره وضعیت آب آشامیدنی این شهر نگرانی‌هایی را عنوان کردید، حال آنکه مسئولان آب و فاضلاب شهری منکر وجود آلودگی در آب آشامیدنی شهرستان ساری هستند. در این زمینه توضیح دهید.

 
مهم‌ترین املاح مورد نیاز بدن از طریق آب تامین می‌شود، سختی آب آشامیدنی شهرستان ساری بسیار بالا است اما مسئولان آب و فاضلاب شهری می‌خواهند بگویند که سختی آب، مشکلی به وجود نمی‌آورد، سختی آب، آلاینده شیمیایی است که باید به حد مطلوب برسد.

 
استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب هم نه تنها مشکلی رفع نمی‌کند بلکه مشکلات دیگری هم اضافه می‌کند، این دستگاه یون‌های دوظرفیتی که سختی آب را تشکیل می‌دهد را گرفته و به جای آن سدیم آزاد می‌کند که عامل به وجود آورنده پوکی استخوان است.

 
آب آشامیدنی شهر ساری از طریق چاه‌ها تامین می‌شود که غیر از کلرزنی، اقدام دیگری روی این آب صورت نمی‌گیرد، عمده دفع فاضلاب هم از طریق چاه‌های جذبی است و می‌توان حدس زد وقتی تامین آب و دفع فاضلاب از طریق چاه است، احتمال آلودگی بالا باشد، اگر آلودگی چاه‌های فاضلاب به چاه تامین آب سرایت کند خطراتی ما را تهدید می‌کند و دقت ما باید بیشتر از مناطقی باشد که دفع فاضلاب آنها از طریق  سیستم فاضلاب است، با این وصف ساده‌انگارانه است که بگوییم آب آشامیدنی ساری هیچ مشکلی ندارد.

 
آلاینده فیزیکی که ذرات معلق در آب است اگر کنترل نشود احتمال پدیدار شدن شاخص‌های بیولوژیک در آب وحود دارد که عمل تصفیه این میکروب‌ها با کلرزنی هم انجام نمی‌شود.

 
سختی آب هم شاخص آلاینده شیمیایی است که اگر این مورد کنترل شود، شاخص‌های فیزیکی و بیولوژیک هم کنترل می‌شود.

 
وجود فلزات سنگین در آب، بسیار خطرناک است، به عنوان مثال اگر در آب جیوه وجود داشته باشد فرد دچار هزیان‌گویی می‌شود، وجود آهن و مس در آب موجب اختلالات ژنی می‌شود و وجود آرسنیک در آب هم افراد را مبتلا به سرطان می‌کند.

 
از طرفی شیرابه زباله هم ممکن است وارد چاه‌های تامین آب شود، عمده چاه‌های تامین آب ما در همان مسیری قرار دارد که زباله از آن مسیر حمل می‌شود.

 
خودروهایی که زباله را حمل می‌کنند استاندارد نیستند و شیرابه زباله روی جاده می‌ریزد و نهایتا با آب باران، جذب چاه‌هایی می‌شود که منابع تامین آب هستند.

 
شیرابه زباله منبع بسیاری از آلودگی‌ها است و میزان بسیار زیادی از مواد آلی قابل تجزیه توسط میکرو اورگانیسم‌ها یا همان بی.او.دی را دارد که سم مهلکی است و اگر به آب آشامیدنی اضافه شود فاجعه رخ می‌دهد.

 
تقاضا دارم نماینده دولت در استان در جهت تسریع پروژه آبرسانی به شهرستان ساری، کمک کند. اگر این تصفیه‌خانه راه‌اندازی شود بسیاری از مشکلات هم از نظر کمبود آب و هم از نظر سلامت آب، حل می‌شود.     

 
این پروژه بیش از 10 سال است که کلنگ‌زنی شده و هنوز به اتمام نرسیده است و با این روند، سرانجامی برای آن متصور نیستیم.

 
استفاده از آب معدنی را به مردم توصیه می‌کنید؟

 
میکروب برای زنده ماندن نیاز به مواد آلی دارد اما خطر آب معدنی در همان مواد معدنی است. آب معدنی سختی بالایی دارد و آسیب‌رسان است، توصیه‌ام به مردم این است که آب را بجوشانند و استفاده کنند، سختی پایدار آب در اثر جوشاندن از بین نمی‌رود و جذب بدن می‌شود. املاح رسوبی که سختی ناپایدار است در اثر جوشاندن از بین می‌رود.

 
ارزیابی شما از طرح مدیریت پسماند شهرداری ساری چیست؟

 
هدف از مدیریت پسماند، حفظ و ارتقای سلامتی مردم است، سوزاندن زباله، احتراق ناقص به وجود می‌آورد که سلامتی را به شدت به خطر می‌اندازد.

 
مدیریت پسماند در دنیا به هشت عنصر تولید، نگهداری، جمع‌آوری، انتقال، دفع بهداشتی، پردازش، پیش تولید و پس از دفع بهداشتی توجه می‌کند.

 
مدیریت پسماند در چند سال اخیر در ساری به خوبی اجرا نشد اما در یک سال اخیر روند خوبی را سپری کرده است.

 
مردم وقتی زباله تولید می‌کنند باید تفکیک زباله را هم انجام دهند، چون بعضی از زباله‌ها را می‌شود به جای دفن، بازیافت کرد، بازیافت زباله باعث کاهش حجم زباله شده و همچنین موجب می‌شود برخی مواد از بین نرفته و به چرخه مصرف برگردد.

 
انتقال زباله باید به صورت علمی باشد، الان محل دفن زباله، جای مناسبی نیست، همین الان شیرابه‌های زباله در جاده ساری به کیاسر ریخته شده و با بارندگی به خورد ما داده می‌شود، هیچ جای دنیا اجازه نمی‌دهند شیرابه زباله به راحتی در کف خیابان و جاده ریخته شود.

 
به نیروگاه زباله‌سوز هم ایرادات زیادی وارد است، قبل از نهایی شدن این مرکز، باید این اشکالات برطرف شود، محل مناسبی برای احداث کارخانه زباله‌سوز انتخاب نشده است، قرار دادن کارخانه زباله‌سوز در جاده دریا که محور گردشگری ما است اقدام درستی نبوده است، جابه‌جایی زباله در این محور، همانند محور ساری کیاسر که اکنون زباله حمل می‌شود، خطرات زیست‌محیطی را به وجود می‌آورد.

 
در محل دپوی زباله در محور دریا، سطح آب‌های زیرزمینی بالا است و امیدوارم شاهد جاری شدن شیرابه زباله در این محور نباشیم.

 
ضمن اینکه مطالعات فاز صفر نیروگاه زباله‌سوز ساری به درستی انجام نشده است، ژاپنی‌ها روی فاز صفر نیروگاه زباله‌سوز خود پنج سال کار کرده‌اند و ما که ادعا داریم مردمان متمدن‌تری نسبت به ژاپنی‌ها هستیم مطالعات فاز صفر نیروگاه زباله‌سوز ما باید مدت زبان بیشتری انجام می‌شد، اگر نیروگاه به درستی کار نکند نخستین چیزی که به خطر می‌افتد سلامتی مردم است.

 
در ادامه مسیر باید مشکلات به صورت کارشناسی مرتفع شود و طرف چینی هم به خاطر زمان‌بر شدن پروژه، مطالبات اقتصادی نداشته باشد. چون ما بر اساس جدول زمان‌بندی پیش نمی‌رویم.

 
اگر روی یک پکیج کار می‌کردیم خیلی بهتر از کارخانه زباله‌سوز بود، به جای اینکه هر شهر یک کارخانه کمپوست یا زباله‌سوز داشته باشد در این پکیج  کمپوست و زباله‌سوز را با هم قرار می‌دادیم، زباله را شکل کمپوست درمی‌آوردیم و برگشتی‌های پسماند را به زباله‌سوز می‌بردیم.

 
نسبت به اجرای طرح ترافیک توسط نیروی انتظامی انتقاداتی داشتید، تصور نمی‌کنید به دلیل اینکه شهرداری و شورای شهر نتوانسته در این زمینه ورود خوبی داشته باشد، نیروی انتظامی وارد شده است؟

 
از فرمانده نیروی انتظامی سردار جعفری‌نسب بسیار سپاسگزارم که راجع به هیچ موضوعی در ساری یا دیگر شهرها، بی‌تفاوت نیست، همت بالایی دارد و بسیار پیگیر است.

 
ترافیک، بحثی کارشناسی است و در همه جای دنیا می‌دانند که نمی‌توان شب تصمیم گرفت و صبح اجرا کرد، ما هم به دنبال این هستیم که از ظرفیت پلیس در جهت ارتقای وضعیت ترافیکی شهر ساری استفاده کنیم.

 
وقتی قرار است طرحی اجرا شود مسئولان شهری و بدنه کارشناسی باید در جریان طرح قرار گیرند و  برای اجرا تصمیم‌گیری کنند، طرح نیروی انتظامی درباره مدیریت ترافیک در ساری، کارشناسی و پخته نیست.

 
اگرچه نیروی انتظامی برای بهبود وضعیت شهری وارد شده اما انتقادات ما هم به دلیل اعتراض‌های مردم است که روزانه به ما می‌رسد. اگر قرار است طرح ترافیک اجرا شود ابتدا باید طرح کارشناسی شده، آسیب‌ها برطرف شود و بعد طرح را اجرا کنیم.

 
فرهنگ‌سازی درباره استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک هم بخشی از طرح جامع است که باید داشته باشیم اما نداریم.

 
طرح جامع مدیریت ترافیک نداریم و فرهنگ‌سازی هم باید بر اساس برنامه باشد، ابتدا باید طرح جامع ترافیک را تهیه کنیم و سپس بر اساس آن طرح، به فرهنگ‌سازی بپردازیم.

 
شهرداری ساری مطالعات طرح جامع مدیریت ترافیک را به شرکتی واگذار کرد که در زمینه ترافیک دارای گرید یک است، شاید بتوانیم یک یا دو ساله، براساس این مطالعات، کار انجام دهیم، البته منتظر این طرح نمی‌مانیم و نیاز است اقدامات جانبی هم انجام دهیم.

 
برای احداث قطار شهری، سرمایه‌گذاری جذب کرده‌ایم که تضمین کرده تا 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند، این سرمایه‌گذار در کشور کرواسی هم پروژه قطار شهری را بر عهده داشته است، مطالعات این طرح هم در حال انجام است و تا پایان سال مسیرهای احداث قطار شهری مشخص می‌شود.

 
زمان اجرای این پروژه بر اساس چارت معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری، پنج ساله است اما پیش‌بینی می کنیم تا سه سال آینده این قطارها را نه فقط در فیلم‌های اروپایی بلکه در شهرمان ببینیم.

 
هر پروژه‌ای که به کاهش میزان مصرف و هزینه سوخت کمک کند، دولت هم اعتبار لحاظ می‌کند. قطار شهری مثل مترو، حفاری نداشته و مثل مونو ریل هم نیاز به ابنیه سنگین ندارد، قرارداد این پروژه را به صورت شفاف در اختیار مردم می‌گذاریم، مشکل ترافیک و پسماند حل می‌شود اما نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

 
از لحاظ میزان سرانه تاکسی در استان، ساری رتبه نخست را دارد اما به دلیل اینکه مردم از ناوگان حمل و نقل شهری استفاده نکردند با معضل ترافیک مواجه هستیم، تاکسی‌ها یک مسیر مستقیم را رفت و آمد می‌کنند و به عمق محلات شهر نمی‌روند، اگر به مسیر تاکسی‌ها عمق دهیم مردم حتما از تاکسی استقبال بیشتری می‌کنند، فقط تاکسی و اتوبوس حق ورود به هسته مرکزی شهر را دارند اما در این بخش هم با ترافیک مواجه هستیم.

 
طرح تغییر ایستگاه‌های تاکسی هم در دست تهیه است و تا پایان مردادماه ارائه می‌شود، بعد از آن است که می‌توان از مردم تقاضا کرد از خودروی شخصی استفاده کنند و یا کمتر استفاده کنند. مطالعات این طرح برای مناطق بحرانی شهر شروع شده تا با اجرایی شدن آن، تاکسی‌ها بار حمل و نقل مردم را به درستی به دوش بکشند.

 
با وجود اینکه نرخ جدید کرایه تاکسی هنوز ابلاغ نشده اما رانندگان تاکسی نرخ کرایه تاکسی را افزایش داده‌اند و به نظر می‌رسد شهرداری و شورای شهر ساری با اعلام نکردن نرخ کرایه تاکسی، راه تخلف را برای رانندگان تاکسی باز گذاشته‌اند، ضمن اینکه برخی رانندگان تاکسی، نرخ خلاف 400 تومانی کرایه تاکسی را گاهی به دلیل نداشتن پول خرد، از مسافران  500 تومان هم دریافت می‌کنند، این مشکل چه زمان قرار است رفع شود؟

 
نرخی که شورا برای کرایه تاکسی مصوب کرد با 33 درصد رشد قیمت همراه بود و آنچه وزارت کشور و استانداری ابلاغ کرده‌اند تا سقف حداکثر 25 درصد افزایش قیمت است، مصوبه شورا در کمیته انطباق رد شد و شورا همچنان بر رقم 33 درصد خود تاکید دارد، این پرونده باید به شورای حل اختلاف برود و رای صادر شود.

 
در حال حاضر رانندگان تاکسی ضوابط را رعایت نمی‌کنند و این مسئله را به سازمان تاکسیرانی هم تذکر دادیم که تا مشخص شدن رای شورای حل اختلاف، نرخ افزایش قیمت 25 درصد باید لحاظ شود.

 
با اجرایی شدن طرح ساری کارت، دیگر هیچ راننده تاکسی نمی‌تواند ریالی کرایه اضافی از مسافر دریافت کند. اما این طرح در حال حاضر ایراداتی دارد. وقتی تراکنش انجام می‌شود سه درصد از مبلغ شارژ ساری کارت کسر می‌شود که راننده تاکسی باید آن را پرداخت کند، این هزینه نباید بر دوش راننده باشد و شهرداری باید این سه درصد را به صورت یارانه پرداخت کند.

 
درباره برون‌سپاری برخی از وظایف شهرداری ساری، توضیح دهید.

شهرداری ساری زیرساخت‌های لازم برای مدیریت درست شهری را ندارد و از جمله این مسائل، ممیزی املاک، معابر و اصناف است، براساس الزام قانون در پنج سال باید یک بار این ممیزی انجام شود اما تاکنون در شهرداری ساری چنین اتفاقی نیفتاده است، امسال برای نخستین بار ممیزی را به یک شرکت واگذار کردیم که در مناقصه برنده شده بود.

 
ممیزی زیرساختی است که باید از آن استفاده کنیم و بعد از آن، برخی از وظایف شهرداری مثل وصول عوارض و دریافت پروانه ساخت، برون‌سپاری می‌شود، برون‌سپاری برخی از وظایف شهرداری، به ایجاد اشتغال هم کمک می‌کند.

 
برون‌سپاری در قالب دفاتر پیشخوان شهری انجام می‌شود و دیگر مردم برای دریافت پروانه ساخت به شهرداری مراجعه نمی‌کنند. تا یک سال آینده این برون‌سپاری‌ها انجام می‌شود و بعد از شناسایی جمعیت هدف که قرار است این وظایف را به آنها واگذار کنیم، تحت آموزش قرار می‌گیرند.

 
شهرداری ساری الان 100 میلیارد تومان مطالبات در تاخیر عوارض و جرائم گذشته دارد، مردم از یک سال آینده با اجرایی شدن این طرح‌ها، تحولات اساسی را می‌بینند.

 
نرم‌افزار طرح جامع یکپارچه‌سازی سیستم‌های شهری به مبلغ 200 میلیون تومان خریداری شده است. کارگروه برون‌سپاری هم تشکیل می‌شود تا دیگر وظایفی که قابلیت برون‌سپاری دارد را هم واگذار کنیم. شفاف‌سازی مهم‌ترین دستاورد برون‌سپاری است.‌

 
سخن پایانی ...

درآمد پایدار مهم‌ترین مشکل شهرداری ساری است، ساری مرکز استان است و  باید مورد توجه قرار گیرد، جلو افتادن ساری نباید باعث نگرانی دیگر شهرها شود، انتظار داریم تا پایان امسال پروژه کمربندی شمالی ساری به بهره‌برداری برسد.

 
وقتی عضو شورا شدم، به مجلس ختم کسی از شهروندان نرفتم و شاید مردم بگویند زلیکانی نیست و ما او را نمی‌بینیم اما من آمدم تا کار کارشناسی انجام دهم، برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ام که حتی اگر شهردار بعدی نخواست این راه را ادمه دهد، نتواند و مجبور به انجام این برنامه‌ها باشد.
 
 
منبع:تین نیوز
تعداد بازدید: 593 ،    
  
کلیدواژه ها: سرمایه گذاری - قطار شهری


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار