پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403 - 23:39   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه آهن پاکستان از راه اندازی قطار سافاری خبر داد
  بخش خصوصی ریلی توان توسعه ندارد
  آمریکا در حال برنامه ریزی برای ساخت شبکه ریلی و قطار فوق پیشرفته بر روی ماه است
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 20315صفحه نخست » ریلی 2چهارشنبه، 21 تیر 1391 - 10:09
در صورت تامین اعتبارات؛
مدیر پروژه راه آهن قزوین- رشت- انزلی: این پروژه تا پایان 91 به اتمام می رسد
  

سیده لیلا موسوی نسب   
مدیر پروژه راه آهن قزوین- رشت- انزلی گفت : در صورت تامین اعتبارات این پروژه تا پایان 91 به اتمام می رسد.
  

 ماکان پدرام مدیر پروژه راه آهن قزوین- رشت- انزلی و همچنین رییس حوزه نظارت و کنترل پروژه های استان گیلان ضمن بیان این مطلب در گفت و گویی به سوالاتی پیرامون این پروژه پاسخ داد که در نوشتار زیر مشروح آن را می خوانید:

- لطفا کمی در مورد مشخصات کلی طرح صحبت کنید؟
محور ریلی قزوین- رشت- انزلی در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب قرار دارد که با تکمیل این پروژه حلقه آخر این کوریدور تکمیل می شود.این محور قابلیت حمل 10 میلیون تن بار و 3 میلیون و 800 هزار نفر مسافراستانی و 381 هزار نفر مسافر محلی را دارد. سرعت در نظر گرفته شده در این مسیر برای قطارهای مسافری 160 کیلومتر در ساعت و برای قطارهای باری 120 کیلومتر در ساعت است. مسیر کلی این پروژه در ابتدای بررسی های مشاور 226 کیلومتر در نظر گرفته شد و پس از بررسی های انجام شده و با واریانس های موجود 25 کیلومتر کاهش یافت. 700کیلومتر از این مسیر در استان قزوین و 135 کیلومتر در استان گیلان است. طول پروژه از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین که به ایستگاه تشکیلاتی رشت 164 کیلومتر است در این محور 9 قطعه تخدیع شده با 8 پیمانکار و 4 مهندس مشاور کار در حال انجام است. عملیات اجرایی پروژه از اوایل سال 1385 توسط شرکت استراتوس از سمت قزوین و شرکت متارا از سمت رشت در حال انجام است.
مبلغ اولیه ای که برای طرح در نظر گرفته شده است و متناسب با چیزی که تا کنون هزینه کرده ایم حدود 350 میلیارد تومان توسط وزارت راه و شهرسازی هزینه شده است و برای اتمام آن چه در بخش زیر سازی و بخش روسازی 550 میلیارد تومان اعتبار دیگر لازم است.
این محور حدود 55 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر دارد و طولانی ترین تونل آن در این محور 2 هزار متر است. این محور همچنین 88 دستگاه پل خاص دارد به طول 13 کیلومتر و بلند ترین پل 2660 متر است که بین رشت و انزلی باید اجرا شود. در اجرای این پروژه عبور از البرز را داریم و تنها 164 کیلومتر از مسیر را که باید از قزوین به ایستگاه رشت برساند ما 55 دستگاه تونل داریم در نتیجه این پروژه واقعا جزء پیچیده ترین کارهای فنی است که در وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است .

- اهداف کلی اجرای این طرح چیست؟
اهداف ایجاد محور قزوین- رشت- انزلی طبق مصوبه ها در 3 محور خلاصه می شود. اول برقراری ارتباط ریلی بین تهران، قزوین، رشت، آستارای ایران، آستارای جمهوری آذربایجان و ادامه آن به سمت سایر کشور های تازه استقلال یافته. امکان گسترش مبادلات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر، بنادردریای سیاه و کشورهای اروپایی در کوریدور شمال به جنوب.امکان ارتباط بندر انزلی و آستارا با شبکه سراسری و خلیج فارس، امکان جابجایی مسافر از استان تهران و سایر استان به استان گیلان و بلعکس.

- به طور کل پروژه در چه مرحله ای است و مراحل کنترل پروژه به چه صورت انجام می شود؟
این پروژه توسط معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای کشور یعنی مهندس صادقی در بهمن سال گذشته در اولویت اجرا قرار گرفت و بر اساس آن یک برنامه زمانبندی برای تمامی قطعات در نظر گرفته شد. اولا پیمانکاران بر روی تمام قطعات در همه جبهه ها مشغول به کار هستند چه در بخش تونل ها و چه بخش پل ها و چه در بخش خاکریزی و خاکبرداری. در زمان بازدید مهندس صادقی در برخی قطعات کار به صورت 2 شیفت و در برخی قطعات دیگر در نقاط گلوگاهی که کار باید به نتیجه برسد در 3 شیفت کار در حال انجام بود. بر اساس همان بازدید قرار شد این پروژه تا پایان سال 91 در بخش زیر سازی کامل شود و به همان نحو در قطعات مختلف ریل گذاری ها انجام شود. شاخص های هدف روزانه، هفتگی و ماهیانه تعریف کردیم و بر اساس همان برنامه این کنترل ها در سطح پیمانکار، در سطح مشاور در کارگاه ها و دفترمراکز پیمانکار مشاور و در سطح حوزه توسط تیم کارشناسی که در دفتر ما است انجام می شود. در هفته روزهای شنبه در تهران با مدیر منطقه و به تبع آن مهندس صادقی روزهای دوشنبه هر هفته به صورت مداوم صورت جلسات کنترل پروژه برگزار می شود، شاخص های هدف تعیین تکلیف می شود، به نحوی اگر در کار عقب ماندگی باشد برنامه متناسب با آن تغییراتی را پیدا می کند و برای ماه آینده و هفته بعد جبران عقب ماندگی ها در برنامه در نظر گرفته می شود و به پیمانکار ابلاغ می شود. به همان نحو امکانات و تجهیزات شامل ماشین آلات و تجهیزات مربوطه، عوامل اجرایی و حتی تغییرات شیفت اجرا می شود.
برخی از قطعات در این محور باشد تا پایان مهر ماه در بخش زیر سازی انجام شود و برخی ازقطعات مثل تونل یا پل یا هر نقطه گلوگاهی که برای یک پیمانکار در نظر گرفته شده باشد نهایتا باشد تا آخر سال کار به نتیجه می رسد. بهمن گذشته که مهندس صادقی از این پروژه دیدن کردند تمام مطالبات ما را صفر کردند و اعتباری را برا ی پیمانکاران در نظر گرفته شده بود و مبالغی را که باید به آنها پرداخت می شد را پرداخت کردند. بر اساس کار انجام شده و درصد های عقب ماندگی که نباید داشته باشند تمام تخصیص های ماهیانه ای که باید به پیمانکارن پرداخت شود تا همین امروز به آنها پرداخت شده است .

- این پروژه سال 85 آغاز و قرارداد نهایی آن سال 86 منعقد شد. زمان مقرر شده برای تحویل نهایی پروژه چه تاریخی در نظر گرفته شده؟
در سال 85 دو قطعه از طرفین شروع شد و قطعات بعدی بین محور نیز در سال 86 به پیمانکارن واگذار شد. بر اساس آن قرار داد زیر سازی پیمانکاران در همین بخش چیزی حدود 36 ماه و در برخی قطعات 30 ماه و ... تعیین شد. یعنی یک پروسه زمانی 3 ساله باید کار به نتیجه برسد. با اعتبار و شرایطی که امسال برای پروژه در نظر گرفته شده است مطمئنا این شرایط فراهم شده و کار به نتیجه می رسد.
یک تیم مهندسی بسیار خوب از نیروهای متخصص ایرانی برای عبور از البرز بر روی این پروژه کار می کند . 55 دستگاه تونل با پل های بزرگ و حتی پلی به طول 620 متر در مسیر است که با نمای ایرانی طراحی می شود به عنوان سمبل قزوین رشت در این مسیر اجرا می شود و یکی از پل های بسیار زیبا است. امید که با توجه با اعتبارات در نظر گرفته شده از سوی وزارت راه و شهرسازی و تلاش شبانه روزی پیمانکاران این پروژه امسال به نتیجه برسد.

- لطفا کمی از ویژگی های منحصر به فرد این پروژه بگویید؟
با توجه به تجربه ای که بنده در هر 4 محور دارم به جد این پروژه یکی از زیباتر ین پروژه های راه آهن انجام شده در ایران است که زمینه جذب گردشگر را فراهم می کند و با توجه به طبیعتی که در این مسیر است منحصر به فرد است. در استان گیلان کار کردن بسیار سخت است زیرا گیلان بعد از تهران بالاترین تراکم جمعیتی را دارد، تاسیسات بالایی که در مسیر است و ارزیابی های این مسیر که اکثرا زمین های کشاورزی است کار را دشوار می کند. امروز تمام این ارزیابی ها به نتیجه رسیده و جا برای کار پیمانکار باز شده است. تلاش ما این است بدون کمترین ضربه به طبیعت منطقه یکی از فنی ترین و زیباترین راه آهن ها موجود در ایران را تحویل دهیم. این پروژه بر ا ی گیلان یکی از زیر ساخت های اساسی توسعه حمل و نقل را فراهم می کند و به این استان در بخش توسعه کمک می کند.
مهم ترین ویژگی این پروژه برای اقتصاد زیر ساخت استان گیلان و برای بندر انزلی است که تمام حمل بار آن توسط بخش راه و ماشین آلات سنگین انجام می شود. انجام این راه آهن کوریدور شمال به جنوب را تکمیل می کند. بزرگترین ویژگی فنی این پروژه عبور از البرز است. بخاطر جنس متغیر زمین در منطقه البرز که در هر 10 متر به 10 مر این ویژگی متغیر است اجرای این پروژه در یان منطقه بسیار دشوار است که با تخصص و تجربه متخصصین ایرانی این کار در حال اجر است آن هم در شرایطی که 22 کیلومتر از این مسیر 164 کیلومتری با 55 دستگاه تونل پوشیده می شود و چیزی حدود 13 کیلومتر از مسیر را پل تشکیل می دهد.

- پر رنگترین مانعی که در ادامه کار است؟
موانع راه آهن قزوین رشت در سال های گذشته بابت سختی های کار در استان گیلان یعنی تامین مصالح، ارزیابی های زمین، تراکم جمعیت، تاسیسات بسیار بالا در سال های گذشته انجام شده است. بودن اعتبارات و تامین آن و پشتیبانی که در وزارت راه و شهرسازی در رابطه با این پروژه وجود دارد تحول عظیمی را در این پروژه ایجاد کرد. شاید تنها ضرورت این طرح برای به پایان رسیدن تا انتهای این سال تامین اعتبارات باشد.

 


منبع :  تین نیوز

تعداد بازدید: 2174 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار