پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 12:08   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 16747صفحه نخست » چهارشنبه، 20 اردیبهشت 1391 - 10:06
گذری بر بازار طلا، سکه و ارز - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
گذری بر بازار طلا، سکه و ارز - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
  

گذری بر بازار طلا، سکه و ارز - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰

 

بهای طلا در بازارهای جهانی تقریبا 40 دلار کاهش یافت و به مرز 1600 دلار سقوط کرد. افت قیمت طلا تا این سطح تقریبا از نیمه دی ماه سال گذشته سابقه نداشته است. قیمت جهانی طلا البته بعد از ظهر دیروز در محدوده 1630دلار در نوسان بود که با شروع بازار نیویورک، واکنش‌ها به بحران سیاسی در اروپا شدت بیشتری گرفت و تضعیف یورو در مقابل دلار آمریکا موجی از حراج را متوجه بازارهای طلا کرد. نتایج انتخابات فرانسه و یونان همان‌طور که انتظار می‌رفت، موجب تضعیف یورو و طلا شد.

 

عضو هیات مدیره بانک ملی از کاهش 8هزار تومانی قیمت خرید سکه‌های پیش فروش شده توسط بانک مرکزی خبر داد و نرخ خرید جدید را 620 هزار تومان اعلام کرد. هفته گذشته نیز قیمت خرید 8 هزار تومان کمتر تعیین شده بود که به این ترتیب قیمت خرید سکه طی دو هفته با 16 هزار تومان کاهش از سطح 636 هزار تومان اول اردیبهشت تا 620 هزار تومان افت کرده است.
پیش‌تر اعلام شده بود هدف بانک مرکزی کنترل قیمت سکه در بازار نقدی است که نهایتا اهدافی مانند انصراف مردم از دریافت سکه را نشانه رفته بود. اوراق گواهی سپرده با نرخ اسمی 24 درصد یکی از گزینه‌های جایگزین برای دریافت سکه نقدی است. کسانی که به جای دریافت اصل سکه اوراق گواهی سپرده می خرند، به میزان مبلغ سرمایه‌گذاری شده برای پیش خرید سکه اوراق مذکور با نرخ اسمی 24 درصد در سررسید دوساله در اختیار آنها قرار می‌گیرد که تاریخ فروش آن از زمان واریز پول برای ثبت نام اولیه سکه خواهد بود. قبل از سررسید سالانه این اوراق اگر کسی بخواهد اوراق را به پول نقد تبدیل کند، به طور روزشمار از نرخ سود 24 درصدی آن برخوردار خواهد بود.
افت 8 تومانی قیمت خرید سکه‌های پیش‌فروش شده توسط بانک مرکزی موجب شد تا قیمت سکه در بازار نقدی نیز با همین میزان کاهش تا 647 هزار تومان پایین بیاید.
در بازار سکه قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید با 8 هزار تومان کاهش به نرخ 647 هزار تومان فروخته شد. سکه طرح قدیم نیز 5000 تومان ارزان شد و به نرخ 665 هزار تومان فروخته شد. نیم سکه در بازار دیروز 8 هزار تومان ارزان شد و به 327 هزار تومان رسید. قیمت ربع سکه نیز با 2 هزار تومان کاهش تا 178 هزار تومان پایین آمد. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای 17 عیار با 1700 تومان کاهش تا 282 هزار و 400 تومان ارزان شد.نرخ هر گرم طلای 18 عیار هم بابیش از 390 تومان افت قیمت به 65 هزار و 192 تومان فروخته شد که مالیات برارزش افزوده و کارمزد آن در این رقم در نظر گرفته نشده است.
افت 8 هزار تومانی قیمت خرید سکه توسط بانک مرکزی در حالی است که امروز بعداز ظهر قیمت بانک کارگشایی نیز همراستا با نرخ تعیین شده توسط بانک مرکزی به طور حتم شاهد کاهش قیمت فروش نقدی سکه در بسته‌های 100 تایی خود خواهد بود.آخرین نرخ معامله شده بانک کارگشایی در روز شنبه اول هفته در سطح 650 هزار تومان بود.
گزارش‌های رسیده از بازار روز گذشته ارز نیز حکایت از افزایش تقاضا برای خرید دلار آمریکا داشت، در عین حال قیمت آن 10 تومان افت داشت . نرخ دلار در بازار دیروز بین 1650 تا 1665 تومان نوسان داشت و نهایتا تا بعد از ظهر قیمت در 1665 تومان ثابت ماند که نسبت به نرخ بعداز ظهر دوشنبه 10 تومان کاهش داشت.
در بازارارز قیمت سایرارزها نیز کاهشی بود. یورو 10 تومان، پوندانگلیس 30 تومان، صد ین ژاپن 10 تومان، ریال عربستان 5تومان، درهم امارات 17 تومان، دلار استرالیا 20 تومان و لیر ترکیه 15 تومان از ارزش خود را در بازار دیروز از دست دادند.
نرخ برابری دلار در برابر یورو بازهم تقویت شد. نرخ یورو به دلار به عنوان یکی از شاخص‌های مورد توجه بازارهای مالی به 30/1 نزدیک تر شده است.
دیروز قیمت طلا در بازارهای جهانی پس از رسیدن به نرخ1625 دلاری مجددا تا بعداز ظهر دیروز تا 1627 دلار بالارفت.
دو روز پس از انتخابات فرانسه و ریزش شدید اغلب بازارهای مالی و کالایی جهان، نرخ طلا تقریبا با 14 دلار کاهش قیمت ارقام جدیدتری از واکنش‌های بازارها را نشان می‌دهد. نگرانی‌های بیشتری به مرور و با انتخابات کابینه در این کشور رخ خواهد داد و در صورت عملیاتی شدن رویارویی رسمی رییس جمهور جدید فرانسه با طرح نجات یورو و تقابل با سیاست‌های اقتصادی مدافعان یورو سراسر اروپا را فرا خواهد گرفت و گفته شده در صورتی که فرانسه در گذر زمان با افت رتبه اعتباری مواجه شود، یورو در وضعیت ضعیف‌تری قرار خواهد گرفت. تعداد کشورهایی که تمایل چندانی به رعایت برنامه‌های ریاضتی در بین مردم وجود ندارد، در این قاره به مرور فراگیرتر می‌شود. این اتفاق هم اکنون در یونان، هلند، فرانسه و برخی کشورهای اروپای شرقی و پرتغال دیده می شود. بحران سال 2008 آمریکا در اروپا بحران بدهی‌ها را رقم زد، اما این بحران هنوز از این قاره با گذشت تقریبا 4 سال بیرون نرفته است.
یورو به عنوان حلقه اتصال تبادلات مالی این کشور‌ها تبعات اقتصادی زیادی را برای برخی کشورهای ضعیف این قاره به همراه داشته است.
در بازار داخلی کشور طی دو روز گذشته یورودر موقعیت ضعیفی است و خرید آن از سوی فعالان بازار باتعلل صورت می گیرد. در مقابل با توجه به برخی نگرانی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دلار مورد اعتماد بیشتری است. روز دوشنبه قیمت خرید یورو در بازار 2180 تومان بود که همان طور که در گزارش دیروز اشاره شد، کمتر کسی حاضر به خرید آن با این قیمت بود.
دیروز در بازار، قیمت خرید این ارز 30 تومان افت کرد و نرخ2150 تومان برای آن بر تابلو‌ها درج شد، اما بازهم در این سطح اقبال چندانی جهت خرید آن به وجود نیامد. البته قیمت فروش آن 10 تومان کاهش داشت و به 2190 تومان رسید. فاصله 40 تومانی قیمت خرید و فروش یورو نشان از انتظار بیشتر برای افت قیمت دارد.در این راستا انتظار می‌رود که قیمت یورو همچنان در مسیر کاهشی قرار گیرد و با گسترده شدن نگرانی‌های سیاسی در اروپا احتمال تداوم سقوط قیمت آن ادامه دارد.
یورو تقریبا 12 ساله، زمان پاگذاشتن به بازار بین‌المللی ارز در مقابل دلار آمریکا به برابری 6 دهمی با آن رسید. اما به مرور ارزش آن از دلار فراتر رفت و در بالاترین سطح تاریخی خود تقریبا به 65/1 رسید. اکنون این برابری 3/1 است. رویترز در خصوص کاهش قیمت طلا نوشت: «با توجه به شرایط به وجود آمده در اروپا که کاهش بهای یورو را به دنبال داشته است، بسیاری از سرمایه‌داران را به خرید این فلز ارزشمند در بهایی پایین‌تر علاقه‌مند کرده است. این موضوع به گونه‌ای می‌باشد که اگر بهای اونس جهانی طلا تا 1600 دلار در هر اونس با کاهش رو به رو شود، میزان تقاضا‌ها برای این فلز ارزشمند افزایش خواهد یافت.» پیش‌تر برخی از فعالان بازارهای مالی، بهای اونس جهانی طلا را تا آخر ماه میلادی جاری بین 1620 تا 1680 دلار در هر اونس پیش‌بینی می‌کردند. حال شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که بسیاری از رای دهندگان در یونان و فرانسه با اجرای مرحله جدید طرح ریاضت اقتصادی در کشورهایشان مخالفت خود را به شدت اعلام کرده‌اند. لذا با کاهش بهای یورو نسبت به بهای دلار در بازارهای جهانی، بهای اونس جهانی طلا با شتاب بیشتری رو به کاهش گذاشته است.گذشته از این، بهای نفت در ماه گذشته با 7 درصد کاهش رو به رو شده که این کاهش سبب شده است تا از میزان نگرانی سرمایه داران نسبت به افزایش سطح تورم کاسته شود. به همین علت، طلا با کاهش سطح تقاضا رو به رو شده است. بر این اساس کارشناسان خوش بینانه تر از گذشته پیش‌بینی می‌کنند در صورت ادامه وضعیت موجود قیمت طلا به کمتر از 1600 دلار در هر اونس برسد. تنها این امیدواری وجود دارد که رشد واردات طلا به کشور هندوستان و افزایش سطح تقاضا در این کشور بهای اونس جهانی طلا را با افزایش اندکی مواجه کند.
 

منبع: دنیای اقتصاد

تعداد بازدید: 1126 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  فرصت ها و ظرفیت های تجارت و سرمایه گذاری در گرجستان
  چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار