پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 22:15   
 
 
   آخرین اخبار  
  تلاش سه ساله شرکت راه آهن بر ضد تولید ملی
  تاثیر شدید توسعه شبکه ریلی بر کاهش تلفات جاده ای و آسیب های ماندگار جسمی/ برنامه دکتر پزشکیان چیست؟
  سرود عشق روی ریل های آهنی؛ قطار قلب منه!
پیشنهاداتی به دولت چهاردهم برای افزایش سهم راه‌ آهن
  رفع عوامل کاهش سهم بار و مسافر ریلی؛ رزمایشی برای دولت و وزیرجدید

  بررسی آخرین وضعیت کریدور شمال-جنوب و ساخت خط ریلی رشت- آستارا بین ایران و روسیه
  وجود واگن های ۵۰ ساله در سیستم حمل و نقل ریلی کشور
  شرایط وخیم صنایع ریلی/ امکان تعطیلی کامل صنایع ریلی
  برنامه حامیان پزشکیان:رساندن میانگین سرعت قطارهای باری به 40 کیلومتر بر ساعت و میانگین سرعت قطارهای مسافری به 120کیلومتر برساعت
  برنامه حامیان پزشکیان: احداث 3000کیلومتر خطوط ریلی برقی پرسرعت بین شهرهای پر جمعیت کشور
  فیلم/جابجایی زائران ایرانی حج تمتتع با قطار سریع السیر
  برنامه های پیشنهادی متخصصان ریلی حامی مسعود پزشکیان
  ۵۰۰ میلیارد تومان به راه آهن بوشهر شیراز تزریق می شود
  وجود ۴۵۰ لوکوموتیو زمین گیر/ویدئو
  شرایط وخیم صنایع ریلی/ امکان تعطیلی کامل صنایع ریلی
  راه‌آهن ارمنستان به ایران متصل می‌شود
  نقش اتصال منطقه آزاد چابهار به شبکه ریلی کشور
  چرا حمل و نقل ریلی مغلوب حمل و نقل جاده ای می شود؟
  فاجعه مدیریت: الحاق ۲۶ واگن مسافری به ناوگان ریلی طی ۳ سال اخیر
  فیلم| نمایش عمومی قطارهای ساخت شرکت هیتاچی ژاپن
  گزارش تصویری | مراسم بهره برداری از خط راه آهن یزد اقلید
  افغانستان در یک قدمی اتصال ریلی به بندر چابهار ایران
  وعده بهره برداری از راه آهن چابهار زاهدان در سال جاری تحقق می یابد؟
  3 شرط جذب سرمایه گذار برای مزایده لوکوموتیوها
  شرکت راه آهن، شرکت های سرمایه گذار در صنعت ریلی را ورشکسته کرد
  پیوند ریلی کریدور شمال به جنوب؛ خزر به خلیج فارس متصل شد +فیلم
  پروژه ریلی یا چاه بلع بودجه؟/ ساخت کدام مسیر ریلی در فارس توجیه دارد؟
  فیلم| مراحل اجرای راه آهن رشت- کاسپین
  مدیریت غلط راه‌آهن علیه جاده‌های کشور/ تریلی‌ها جور قطار را می‌کشند
  فیلم| راه آهن حمل مواد معدنی عربستان
  مدیرعامل ذوب آهن:ریل پروژه راه‌آهن چابهار -زاهدان را تامین می‌کنیم
  اتصال آسیا به اروپا : اهمیت راه آهن مشترک ایران ـ ارمنستان
  فیلم| ناامیدی از مدیریت راه آهن
  فیلم| معرفی خطوط جدید مترو تهران
  پیشرفت ۷۰ درصدی راه آهن چابهار زاهدان
  راه آهن بخش خصوصی را گروگان گرفته/ جزئیات جریمه ۳۲۷ میلیارد تومانی راه آهن
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 105726صفحه نخست » دانستنی ها، علم، اندیشهدوشنبه، 7 خرداد 1403 - 15:19
۵ استفاده از پساب فاضلاب در صنعت
  
ترابر نیوز:

استفاده از پساب تصفیه شده خروجی از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی در فرایند تولید صنایع، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در دنیای امروز، موضوع حفاظت از محیط زیست و استفاده بهینه از منابع طبیعی به یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در صنایع مختلف تبدیل شده است. یکی از راه‌های موثر برای کاهش آلودگی محیط زیست و حفظ منابع آب، استفاده از پساب تصفیه شده است. پساب تصفیه شده، پسماند مایعی است که پس از عبور از واحدهای مختلف تصفیه، از مواد آلوده پاک شده و قابل استفاده مجدد می‌شود .

یکی از بزرگترین تولید کنندگان فاضلاب در کشور، صنایع و کارخانجات مختلف هستند که نیاز به تصفیه و مدیریت فاضلاب خود دارند و این مسئله با تکیه بر رویکرد جدید تصفیه در محل تولید به وسیله پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی انجام میشود. استفاده از پساب تصفیه شده خروجی از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی در فرایند تولید صنایع، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اولین اهمیت استفاده از پساب تصفیه شده، صرفه‌جویی در منابع آب است. با بازیافت پساب تصفیه شده به عنوان منبع آب جدید برای فرآیندهای صنعتی، مصرف آب تا حدود زیادی کاهش می‌یابد. تصفیه فاضلاب صنعتی در زمان تولید آن به وسیله پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، به عنوان یک سامانه حیاتی در حفظ سلامت محیط عمل می‌کند و با کارایی بالای خود، امکان تصفیه آلاینده های خطرناک را فراهم می‌سازد. در این مقاله به موارد استفاده از پساب فاضلاب در صنعت می‌پردازیم.

مزایای استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت

 استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت، باعث کاهش هزینه‌های مربوط به خرید و تصفیه آب تازه می‌شود. در کنار صرفه‌جویی در منابع آب و کاهش هزینه‌ها، استفاده از پساب تصفیه شده نقش مهمی در حفظ محیط زیست دارد. با جلوگیری از دفع پسماندهای مایع و جلوگیری از ورود مواد آلوده به منابع آب، استفاده از پساب تصفیه شده به حفظ سلامت محیط زیست کمک می‌کند.

مزایای استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت

از جمله مزایا و فواید استفاده از پساب تصفیه شده می‌توان به حفاظت از منابع آب، کاهش آلودگی، کاهش هزینه‌ها، حفظ محیط زیست و استفاده در کشاورزی و صنعت اشاره کرد. بنابراین، استفاده از پساب تصفیه شده نقش مهمی در حفظ منابع آب، کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست دارد و به عنوان یک روش پایدار و موثر برای مدیریت منابع آب توصیه می‌شود.

5 مورد از استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت

استفاده از پساب تصفیه شده یک روش پایدار و موثر برای مدیریت منابع آب است که مزایا و فواید بسیاری دارد. تقریبا تمامی پروسه های صنعتی نیاز به استفاده از آب دارد. در ادامه به 5 مورد متداول استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت میپردازیم :

  • دیگ های بخار و رطوبت ساز ها (humidifier)

دیگ های بخار یکی از قدیمی ترین و پر کاربردترین تجهیزات مورد استفاده در صنایع گوناگون هستند که به وسیله احتراق سوخت، تولید بخار به منظور استفاده در مصارف مختلفی همچون تولید برق و الکتریسیته، پاگسازی چربی ها از قطعات صنعتی، تمین گرمایش در صنایع مختلف، تمیز کننده و ضدعفونی کننده و غیره می نمایند. مصرف آب در دیگه های بخار زیاد میباشد و تامین این آب از طریق پساب تصفیه شده یکی از مهمترین مصارف پساب در صنعتی میباشد.

همچنین رطوبت سازها که به منظور افزایش رطوبت هوا در مکان های صنعتی یا فرایندهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند، نیاز به مصرف آب دارند که استفاده از پساب تصفیه شده در این شرایط کمک قابل توجهی به کاهش مصارف آب تازه مینماید.

  • آبیاری

اغلب شهرک های صنعتی دارای فضاهای سبز به منظور افزایش شادابی محیط و بهبود وضعیت محیط زیست میباشند. میزان مصرف آب روزانه جهت آبیاری فضای سبز به میزان 10 الی 20 لیتر برای هر مترمربع برآورد میشود و با توجه به مساحت قابل توجه فضای سبز در مناطق صنعتی، آبیاری فضای سبز با مصرف حجم قابل توجهی از آب همراه است. استفاده از پساب تصفیه شده موجب کاهش نیاز به مصرف آب تازه، افزایش کیفیت خاک و کاهش هزینه های مربوط به خرید آب میگردد.

استفاده از پساب تصفیه شده با استفاده از پکیج های مختلف تصفیه فاضلاب صنعتی، بهداشتی، خاکستری،  چربی گیری DAF و ... در صنایع مختلف می‌تواند به بهبود کیفیت آب و جداسازی مواد آلوده از آب کمک کند. به عنوان مثال، در صنایع نفت و گاز، استفاده از پساب تصفیه شده با استفاده از پکیج چربی گیر DAF برای جداسازی و حذف روغن‌ها و چربی‌ها از آب می‌تواند به بهبود کیفیت آب و کاهش آلودگی منابع آب کمک کند. همچنین، فاضلاب های صنعتی ای مانند فاضلاب کارواش و صنایع مواد غذایی که حاوی آلاینده های خطرناکی برای محیط زیست است به وسیله واحدهای تصفیه مختلفی مانند پکیج ازن زنی، پکیج انعقاد و لخته سازی و همچنین پکیج چربی گیر DAF می‌تواند به تامین منبع جدیدی از آب قابل مصرف و جلوگیری از آلودگی محیط زیست کمک کند.

  • برج های خنک کننده

برج خنک کننده یا کویلنگ تاورها سیستم هایی هستند که گرما را به محیط منتقل می کنند. فسلفه عملکرد برج های خنک کننده بر اساس فرآیند سرمایش تبخیری میباشد و به منظور تولید آب خنک مورد نیاز در صنایع مختلفی از جمله نیروگاه های تولید برق، پتروشیمی ها، تولید مواد غذایی و غیره کاربرد دارند.

استفاده از پساب تصفیه شده در برج های خنک کننده که مصرف آب قابل توجهی دارند، یکی از موارد پر کاربرد استفاده از پساب در صنایع میباشد و یک راهکار دوستدار محیط زیست و پایدار محسوب میشود.

  • مصرف در فرایند صنعتی

برخی از صنایع در پروسه فرایندی خود، حجم قابل توجهی از آب را نیاز داردند. برای مثال صنایع نساجی یکی از صنایع پر مصرف در زمینه آب محسوب میشود. طبق گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد و پارلمان اروپا، میزان مصرف آب در صنایع نساجی در سراسر جهان، سالانه در حدود 79 میلیارد مترمکعب میباشد. سایر صنایع پر مصرف در زمینه آب، کارخانجات تولید خمیر و کاغذ، متالورژی و رنگرزی میباشد. استفاده از پساب تصفیه شده در این صنایع که مطابق با استانداردهای آب مورد نیاز این کارخانجات تصفیه میشود و به استانداردهای مد نظر میرسد، میتواند تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف آب و کاهش هزینه های سالانه این صنایع در خرید آب داشته باشد.

  • مصارف شستشوی صنعتی

شستشوی تجهیزات و فضاهای مورد استفاده در صنایع، یکی از مهمترین اقدامات در پروسه تعمیرات و نگهداری به شمار می آید. شستشوی تجهیزات به منظور حفظ سلامت و کارایی، جلوگیری از خوردگی، تضمین ایمنی و پیشگیری از آلودگی به خصوص در صنایعی همچون غذا و دارو صورت میگیرد. با توجه به تکرر فرایند شستشو و نیاز به مصرف حجم بالایی از آب ، استفاده از پساب تصفیه شده موجب کاهش نیاز به مصرف آب تازه و صرفه جویی و همچنین کاهش هزینه های ناشی از مصرف آب خواهد شد.

چالش‌های استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت

یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در استفاده از پساب تصفیه شده، کیفیت آن است. کیفیت پساب تصفیه شده ممکن است متغیر باشد و نیاز به نظارت دقیق و مداوم داشته باشد. همچنین، انطباق با استانداردهای محیط زیست و بهداشت عمومی نیز یک چالش مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. هزینه‌های اجرایی نیز یک فاکتور مهم در استفاده از پساب تصفیه شده است. نیاز به سرمایه‌گذاری در تجهیزات و فرآیندهای لازم، هزینه‌های نگهداری و بهره‌برداری و هزینه‌های مربوط به تغییرات فرآیند صنعتی، همگی نقاط قابل توجه هستند. تغییرات لازم در فرآیندهای صنعتی برای استفاده از پساب تصفیه شده نیز ممکن است زمان‌بر و پیچیده باشد.

چالش‌های استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت

به علاوه، مدیریت منابع و برنامه‌ریزی دقیق برای استفاده بهینه از پساب تصفیه شده الزامی است و نیازمند دانش و تجربه کافی در زمینه محیط زیست و صنعت می‌باشد. با توجه به این چالش‌ها، لازم است که شرکت‌ها و صنایع با دقت و با رعایت استانداردها و مقررات مورد نظر، اقدامات لازم برای استفاده از پساب تصفیه شده را انجام دهند تا بهینه‌سازی منابع آب و کاهش آلودگی محیط زیست را به خوبی دنبال کنند.

سخن پایانی

تصفیه پساب یک فرآیند مهم و کارآمد است که به کمک فناوری های مدرن، فاضلاب را به آب قابل استفاده تبدیل میکند. شرکت مهندسی پاک پساب اقلیم با تکیه بر دانش فنی کارشناسان و متخصصان خود و بهره‌گیری از دانش و فناوری روز دنیا، به عنوان مشاور و مجری طرح‌های زیست محیطی فعالیت می‌کند. این شرکت با تمرکز بر تصفیه فاضلاب از طریق پکیج‌های تصفیه، به عنوان یک روش موثر در حفظ محیط زیست و مدیریت منابع آب، اقدام به ارائه خدمات به صنایع، کارخانجات، شهرک سازان، سازندگان مجتمع های بیمارستانی و غیره می‌نماید.

تعداد بازدید: 159 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  رئیس جبهه اصلاحات: صادق زیباکلام به سرطان مبتلا شده است
  رئیس اتاق بازرگانی در دیدار پورمحمدی: نرخ تورم و نرخ بهره کمر تولیدکننده را شکسته / تعهدات ارزی که برای بازرگانان تعریف شده مشکلات بسیاری آفریده / وزارتخانه‌های نیرو و صمت در تامین زیرساخت‌ها عملکرد خوبی ندارند / وضعیت کارخانه‌های تولیدی هر روز بدتر می‌شود
  نگرانی چین از توسعه بندر چابهار + فیلم
  تلاش سه ساله شرکت راه آهن بر ضد تولید ملی
  مسعود پزشکیان: بلد نیستم شعار دهم و تاکنون برای رای گرفتن دروغ نگفتم
  تاثیر شدید توسعه شبکه ریلی بر کاهش تلفات جاده ای و آسیب های ماندگار جسمی/ برنامه دکتر پزشکیان چیست؟
  رانت ویژه برای واردکنندگان خودرو
  پزشکیان برای جذب آرای میلیونی فعالان حمل و نقل چه برنامه ای دارد؟
  سرود عشق روی ریل های آهنی؛ قطار قلب منه!
  رفع عوامل کاهش سهم بار و مسافر ریلی؛ رزمایشی برای دولت و وزیرجدید
  بررسی آخرین وضعیت کریدور شمال-جنوب و ساخت خط ریلی رشت- آستارا بین ایران و روسیه
  نامزدهای ریاست‌ جمهوری درباره مکران چه می‌گویند؟
  ​اجرای بیمه شخص ثالث اجباری وسایل نقلیه ریلی به کجا رسید؟
  وجود واگن های ۵۰ ساله در سیستم حمل و نقل ریلی کشور
  آیا همه تاکسی های فرسوده تهران برقی می شود؟
  پزشکیان: مغز‌ها از ایران می‌روند، چون یک عده با رابطه، قدرت را در دست می‌گیرند و برخورد نامناسب با جامعه انجام می‌دهند
  شرایط وخیم صنایع ریلی/ امکان تعطیلی کامل صنایع ریلی
  دکترعلی ربیعی:پزشکیان هرچه بگوید تا آخر بر آن استوار خواهد ماند
  استدلال عباس عبدی برای لزوم مشارکت در انتخابات امسال: شکست فاحش سیاست یک‌دست‌سازی کاملا اثبات شده؛ بسیاری از اصولگرایان و بدنه آنان نیز سرخورده هستند / ساختار رسمی از هیچ کدام از نامزدها هیچ حمایت ویژه‌ای نمی‌کند
  سریع القلم: نمی دانیم می‌خواهیم با دنیا مبارزه کنیم یا همکاری؟ عدم ارتباط با جهان اولین دلیل مشکلاتمان است
  ویدئو/ نطق « مسعود پزشکیان » در مجلس 88
  نطق تاریخی پزشکیان در خرداد ۱۴۰۰ ؛ زمانی که کاندیدا نبود + فیلم
  اظهارات جنجالی مسعود پزشکیان، در باره مهسا امینی/ویدئو
  نطق مسعود پزشکیان در سال ۱۳۸۲ در مجلس/ویدئو
  کارشناس شبکه‌ی افق: همه‌ی صندوق‌های بازنشستگی مبتلا به «ورشکستگی پنهان» هستند/ بزودی نمی‌توانیم مستمری بازنشستگان را پرداخت کنیم/ویدئو
  سید محمد خاتمی: به دکتر پزشکیان رأی خواهم داد
  پزشکیان درمورد فدرالیسم: به «هر ایده‌ای» که یکپارچگی سرزمینی ایران را خدشه دار کند، باور ندارم
  باید با تمام توان نفت خام صادر کنیم
  برنامه های پیشنهادی متخصصان ریلی حامی مسعود پزشکیان
  برنامه حامیان پزشکیان:رساندن میانگین سرعت قطارهای باری به 40 کیلومتر بر ساعت و میانگین سرعت قطارهای مسافری به 120کیلومتر برساعت
  برنامه حامیان پزشکیان: احداث 3000کیلومتر خطوط ریلی برقی پرسرعت بین شهرهای پر جمعیت کشور
  سوال‌های ۱۰گانه حسن روحانی از نامزدهای انتخابات؛ از برنامه برای تضمین آزادی‌های مدنی و حق اینترنت تا افزایش ارزش پول ملی
  سال پیش ۴۶ درصد از تصادفات فوتی مربوط به موتورسواران بود
  چین بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی تولید برق جهان را فعال کرد/چین باسرعت درمسیر جایگزینی نفت
  فیلم/جابجایی زائران ایرانی حج تمتتع با قطار سریع السیر
  برنامه های پیشنهادی متخصصان ریلی حامی مسعود پزشکیان
  فیلم دکتر پزشکیان در حین جراحی قلب باز
  ۵۰۰ میلیارد تومان به راه آهن بوشهر شیراز تزریق می شود
  وجود ۴۵۰ لوکوموتیو زمین گیر/ویدئو
  شرایط وخیم صنایع ریلی/ امکان تعطیلی کامل صنایع ریلی
  فیلم بسیار جالب | آسفالت و بتن ریزی در جاده های امریکا
  ببینید: طبیب ایران! / مسعود پزشکیان؛ از طبابت تا یک‌قدمی ریاست جمهوری/ ویدئو
  حمایت عبدالله طالبی بنیانگذار گروه بانک پارسیان و مدیرعامل اسبق بانک از دکتر مسعود پزشکیان
  پزشکیان به رئیسی: قرار بود گرانی را کنترل کنید، تورم را حل کنید، نرخ ارز را تثبیت کنید و قیمت ها کاهشی شود، خب چه شد؟ /مردم تحت فشار هستند
  حماس: ما قطعنامه شورای امنیت را پذیرفتیم/ آماده مذاکره هستیم
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار