پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403 - 19:15   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه آهن پاکستان از راه اندازی قطار سافاری خبر داد
  بخش خصوصی ریلی توان توسعه ندارد
  آمریکا در حال برنامه ریزی برای ساخت شبکه ریلی و قطار فوق پیشرفته بر روی ماه است
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 104678صفحه نخست » دانستنی ها، علم، اندیشهسه شنبه، 29 اسفند 1402 - 08:51
نهضت سربداران، واکنشی به ظلم و جور زمانه
  
ترابر نیوز:

نهضت سربداران، واکنشی به ظلم و جور زمانه

 سبزوار- ایرنا-  تبعات هجوم مغول به ایران در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تداوم این نابسامانی در دوره ایلخانان از زمینه های شکل‌گیری نهضت سربداران بود و در واقع می‌توان گفت که این حرکت مردمی در پاسخ به روح پرآشوب آن زمانه بروز کرد.

به گزارش ایرنا، نهضت سربداران، حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری است که از روستای "باشتین" در منطقه تاریخی سبزوار آن روز علیه ستم حکام مغول آغاز شد.

سربداران نخستین حکومت شیعی ۱۲ امامی را در بخشی از ایران شکل دادند که به گواه تاریخ ظلم گریزی، بیگانه ستیزی، عدالت طلبی و برقراری عدل و داد از ویژگی های حکومتی بود که به حیات آخرین بقایای مغول در ایران خاتمه داد.

تشیع اثنی عشری، جوهره اصلی جنبش سربداران

نهضت سربداران دارای ۲ طایفه یا جناح (شیخیان و سربدار) بود، جناح شیخیان آراسته به خصوصیات والای اخلاقی چون دیانت، صداقت، فتوت، جهاد، اعتقاد به ظهور حضرت مهدی(عج) و مبارزه با ظلم و ستم بود و جناح سربداران نیز به خصایصی چون غیرت، شهامت و مبارزه با ظلم و ستم آمیخته بود.

در واقع "شیخ خلیفه" و سپس شاگردش "شیخ حسن جوری" با تعالیم خویش زمینه های فکری این نهضت شیعی را فراهم کردند و هنگامی که ائتلاف "امیر مسعود" (از امرای سربداران) و شیخ حسن شکل گرفت، نهضت صاحب ۲ رهبر شد و همان زمان اوج قدرت آنها بود و پس از طرد شیخ حسن توسط امیرمسعود، اختلافات ۲ جناح آغاز شد. اختلافاتی که تا پایان حیات سربداران دامنگیر این حکومت بود و سبب ضعف آنان شد، چنانکه در سقوط سربداران، رد پای جناح درویشان را می توان یافت.

درون مایه و جوهره اصلی جنبش سربداران، مذهب تشیع اثنی عشری بود، و می توان آنان را نخستین دولت مستقل ملی شیعه ۱۲ امامی در تاریخ ایران دانست و این ویژگی شیعه بودن در بطن رهبران هر دو جناح مشاهده می شد.

رهبران مذهبی در پی ایجاد حکومتی الهی و اسلامی بودند که برای رسیدن به آن، خود پیرو مذهب تشیع اثنی عشری و مبلغ ایدئولوژی انقلابی آن بودند. آنها ظهور حضرت مهدی (عج) را بشارت می دادند و مردم را برای مبارزه با ظلم و جور حکام زمان که یکی از ویژگی های ظهور بود، تشویق می کردند و برای تبلیغ تعالیم خود هجرت می کردند تا اندیشه های خود را گسترش دهند.

نهضت سربداران، واکنشی به ظلم و جور زمانه

رهبران سیاسی سربدار نیز برای ترویج مذهب شیعه جانفشانی می کردند و در اکثر مواقع برای ترویج و توسعه مذهب شیعه با جناح درویشان همکاری می کردند و گاهی برخی امرا، چون "خواجه شمس الدین علی" برای پیاده کردن اصول این مذهب در جامعه پیشگام می شدند و برخی امرای سربداری نیز به رواج تشیع فقاهتی متمایل بودند و قصد داشتند تا امور دینی را در اختیار فقهای این مذهب قرار دهند.

برای نمونه می توان به "خواجه علی موید سربداری" اشاره کرد که از "شیخ شمس الدین محمد بن مکی عاملی" دعوت کرد تا به منظور برقراری روش حکومتی بر اساس کتابش "اللمعه الدمشقیه" به ایران بیاید.

سکه های حکومت سربداران نیز علاوه بر نشان دادن قلمرو آنان، شیعی بودن آنان را گواهی می دهد. سکه هایی که بر روی همه آنها عبارت "علی ولی الله" و اسامی دوازده امام حک شده است. بر این اساس سربداران را از حیث شیعی بودن می توان طلیعه حکومت شیعه مذهب صفوی در ایران دانست.

یکی دیگر از خصایص نهضت سربداران، ساده زیستی امرای آن بود هر چند فرمانروایان سربدار در مواردی خود را سلطان یا نائب السلطنه می خواندند و نام خویش را در خطبه و سکه می آورند اما تمایل چندانی به انجام تشریفات، شکوه و جلال سازمانی که لازمه زندگی درباری باشد، نداشتند.

امرای سربدار از هرگونه تجمل دنیوی به دور بودند تا حدی که مریدان و لشگریان آزادانه وارد مجلس شهریاران سربدار می شدند. برخی خصایص فرمانروایان سربدار پوشیدن لباس چون دیگران، برابری در تقسیم غنایم جنگی و گستردن سالانه چند نوبت سفره عام بود.

ابن بطوطه در توصیف دوران آنان نوشته است: آیین عدالت چنان در قلمرو آنها (سربداران) رونق گرفت که اگر سکه‌های طلا و نقره در اردوگاه ایشان روی زمین می‌ریخت، تا صاحب آن پیدا نمی‌شد کسی دست به سوی آن دراز نمی کرد.

کاهش میزان خراج محصول و لغو سایر عوارض و مالیات ها که مطابق شریعت اسلامی نبود از دیگر اقدامات آنان بود. زمان حکومت سربداران، دهقانان فقط سه دهم محصول جمع آوری شده را به عنوان مالیات به دولت می پرداختند و جز آن دیناری از آنان به عنوان مالیات گرفته نمی شد.

سربداران، نهضتی مردمی که توارثی بین رهبران سیاسی آن نبود

سربداران نهضتی خودجوش و مردمی بود که اکثر طبقات اجتماع در آن شرکت داشتند. پیروان آنها شامل روستاییان کم درآمد، پیشه وران شهری و روستایی، خرده مالکان، غلامان فراری و بزرگ زادگان شهری بودند.

یکی از ویژگی های آنها عدم توارث در بین رهبران سیاسی حکومت بود. جنبه شیعی این نهضت مانع از آن می شد که حکومت جنبه وراثتی به خود بگیرد، از این رو امرای این سلسله افرادی از طبقات مختلف جامعه بودند که این عامل نیز در بین حکومتهای تاریخ ایران بی نظیر بود.

جنبش های زیادی به تأسی از نهضت سربداران شکل گرفت

سربداران برای گسترش دامنه نهضت خود، جنبش های مشابه خود را یاری و مساعدت می کردند. به طوری که سنت سربداری در ایران زنده ماند تا جایی که در پی قیام مردم سبزوار، اصطلاح سربدار صفت عام قیام هایی از این دست شد.

قیام مردم سمرقند به سرکردگی "مولانا زاده بخاری" که ۳۰ سال بعد از خروج سربداران سبزوار رخ داد، نیز به همین نام شهرت یافت، قیام "پهلوان اسد خراسانی" که علیه ظلم "شاه شجاع" شورید هم رنگ و بوی سربداری داشت و خروج سادات و دراویش مرعشی مازندران به رهبری "سیدقوام الدین مرعشی" و جنبش "سادات کیایی گیلان" نیز به تأسی از نهضت سربداران بود.

نهضت سربداران، واکنشی به ظلم و جور زمانه

انقراض مغول در ایران سند ظلم‌ستیزی سربداران بود

یکی از مهمترین صفات حکومت سربداران، ظلم ستیزی و مبارزه آنان علیه بیگانگان بود. از نظر سربداران اعمال فرمانروایان مغول و ایلخانانی که به ظاهر مسلمان شده، اما بی توجه به قوانین و احکام شریعت مقدس اسلام در امور اداری و کشورداری خصوصا دریافت مالیاتها و عوارض بر اساس یاسای چنگیزی عمل می کردند، گناهی نابخشودنی به شمار می رفت. از جمله این حکام "طغای تیمورخان" و "جانی قربان" بودند که سربداران به مبارزه با آنان اقدام نمودند.

برای سربداران "ملوک آل کرت" نیز غیر ایرانی تلقی می شدند و به خاطر اختلافات ملی و مذهبی همواره بین آنان درگیری بود.

مهم ترین سند ظلم و بیگانه ستیزی سربداران انقراض حکومت مغول در ایران بود که به نام آنان ثبت شد.

احسان طبری درباره ظلم ستیزی سربداران نوشته است: "سربداریه دعوی داشتند که می خواهند کاری کنند که حتی یک تاتار تا قیام قیامت خیمه در خاک ایران نزند، آنها تعالیم صوفی را با شیوه عیاری و جوانمردی درآمیخته و نخستین هنگ های درویشان مسلح را پدید آوردند و این جنبش را از طفیلی گری و گدایی و مقاومت منفی به نبردهای خونین مردانه راهنمایی کردند".

وی افزوده است: "خود عنوان سربداریه که از آمادگی درویشان برای اینکه سر خود یا سر دشمن را بر دار ببینند حکایت می کند، نماینده روحیات پرخاشگر این جنبش است".

متاسفانه این حکومت با وجود خصایص عالی چون شیعه بودن، ظلم‌ستیزی، اعتقاد به مهدویت، فتوت و جوانمردی، عدالت طلبی و بعد مردمی، آلوده به قتل زمامداران خود بود، چنانکه اکثر رهبران این نهضت به دست اعضای جامعه خویش به قتل رسیدند که این مساله در درازمدت موجب شد تا حکومت از وجود رهبران شایسته خالی شود.

مغولان مقهور فرهنگ سربداران و نه شمشیر آنها شدند

یک پژوهشگر تاریخ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: جریان سربداران یک فرهنگ است. فرهنگ پهلوانی و جوانمردی، فرهنگی که آموخته بود چگونه با دیپلماسی و صلح، مانع ظلم و ستم شود. با بیان این گزاره در واقع مغولان در مقابل شمشیر سربداران شکست نخورند بلکه مقهور فرهنگی شدند که متاثر از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی بود.

محمد عبدالله‌زاده ثانی افزود: نهضت سربداران قیام، شورش، انقلاب و هرج و مرج نبود بلکه یک جریان فرهنگی بود که ریشه در فرهنگ کهن قبل و بعد از اسلام ایران داشت و بر این اساس باید گفت که مغول مغلوب شمشیر سربداران نشد بلکه مقهور فرهنگ سربداران شد، به گونه ای که سربداران شمشیر مغول را به قلم تبدیل کردند که اقدامات فرهنگی هنری دوره تیموریان از مصادیق بارز آن است.Download

 

به گزارش ایرنا و بر اساس آنچه در منابع تاریخی آمده است، نهضت سربداران، حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری است که پس از ۱۲۰ سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از روستای "باشتین" در منطقه تاریخی سبزوار آن روز علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد.

سربداران در سال ۷۳۸ هجری موفق به تصرف سبزوار و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه شدند که به مدت حدود ۵۰ سال به پایتختی سبزوار تداوم داشت و موجب تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دوران های بعد در این بخش از ایران شد که دامنه حکومت آنان تا مازندران و گرگان نیز توسعه یافت.

قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد. برخی از مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پیامدهای حکومت سربداران عنوان کرده اند.

امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگری های مغولان را جبران کنند. آنان در پی ارتقای زندگی روستاییان و طبقه محروم برآمدند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.

این نهضت به خاطر شعار فعالان آن مبنی بر اینکه "اگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم وگرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم" با عنوان قیام سربداران معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد.

نخستین همایش ملی سربداران در سال ۱۳۹۴ به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری به بهانه هفتصدمین سالگرد این نهضت برگزار شد

تعداد بازدید: 160 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  راه آهن پاکستان از راه اندازی قطار سافاری خبر داد
  لغو توافق مخفیانه روسیه و اوکراین در خصوص دریای سیاه
  بخش خصوصی ریلی توان توسعه ندارد
  آمریکا در حال برنامه ریزی برای ساخت شبکه ریلی و قطار فوق پیشرفته بر روی ماه است
  مافیای خودرو تلاش می کند مانع از ورود خودروهای برقی به کشور شود
  آقای وزیر آیا مدیران بابت تصمیمات مدیریتی خسارت‌بار به شرکت، مسوول هستند؟
  خسارت مدیران نالایق با بررسی سخنان شهید چمران
  دولت واردات خودرو‌های دست دوم را آزاد کرد، اما انجام نداد، چون به نفع مردم و به ضرر خودروساز بود
  کارکنان راه‌آهن در اقدامی عجیب لکوموتیو را از قطار جدا کرده و آن را با خود بردند
  طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  فرصت ها و ظرفیت های تجارت و سرمایه گذاری در گرجستان
  چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار