پنجشنبه، 13 اردیبهشت 1403 - 05:12   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 98999صفحه نخست » حوادثشنبه، 20 اسفند 1401 - 12:13
فرونشست زمین در ایران، 10 برابر استاندارد جهانی است
  
ترابر نیوز:

رئیس گروه مهندسی حفاظت آب و خاک سازمان آموزش و ترویج کشاورزی ایران اعلام کرد این کشور 10 برابر استانداردهای جهانی فرونشست زمین دارد.

 
فرونشست زمین در ایران، 10 برابر استاندارد جهانی است
 
 

استانبول/خبرگزاری آناتولی

حمیدرضا پیروان، رئیس گروه مهندسی حفاظت آب و خاک سازمان آموزش و ترویج کشاورزی ایران اظهار داشت: در ایران 10 برابر استانداردهای جهانی فرونشست اتفاق می‌افتد. 70 درصد دشت‌های کشور با مقوله فرونشست درگیرند.

وی امروز در مصاحبه با خبرگزاری «ایلنا» همچنین گفت: بخشی از عوامل تسریع‌کننده در فرآیند فرونشست به منابع آب باز می‌گردد که باتوجه به خشکسالی‌های متوالی چند دهه اخیر، منابع آبی سطحی و زیرزمینی کاهش و برداشت از آنها افزایش یافت.

او در ادامه با بیان اینکه «ظرف ذخیره سفره‌های آب زیرزمینی را از دست داده‌ایم»، تصریح کرد: استاندارد برداشت آب در کشورهای توسعه‌یافته، 20 درصد است و ما از 70 درصد منابع آب استفاده می‌کنیم.

پیروان افزود: فرونشست، خطری نامحسوس است و پیامدهای آن سال‌ها در منطقه باقی می‌ماند؛ ظرف ذخیره سفره‌های آب زیرزمینی را از دست داده‌ایم و در بارندگی‌ها نیز زمین ظرفیت نفوذ نخواهد داشت که آب را در خود نگه دارد.

گفتنی است براساس اظهارات دکتر محمد درویش، مدیر سابق دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران، این کشور سالانه شاهد 54 سانتی‌متر فرونشست زمین و 140 برابر شرایطی است که اتحادیه اروپا از آن به عنوان شرایط بحرانی یاد می‌کند.

تعداد بازدید: 499 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار