پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 17:39   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 97825صفحه نخست » ریلی 2یکشنبه، 15 آبان 1401 - 20:12
اتصال راه آهن استراتژیک: زمان اتصال مجدد ایران و قفقاز جنوبی
  
ترابر نیوز:

اتصال مجدد شبکه ریلی ایران با منطقه قفقاز، روند ترانزیت و تجارت و نیز ارتباطات مردمی را در منطقه قفقاز سرعت خواهد بخشید.

 

تین نیوز

دکتر ولی کالجی در مجله باکو دیالوگ (Baku Dialogues)- آکادمی دیپلماتیک جمهوری آذربایجان (ADA University)- پاییز ۲۰۲۲ میلادی مطلبی در مورد برای اتصال مجدد ریلی به منطقه قفقاز نوشته است که در ادامه می آید:

«مسیر ریلی جلفا - تبریز به طول ۱۴۶ کیلومتر و مسیر ریلی صوفیان - شرفخانه نیز به طول ۵۳ کیلومتر در سال ۱۹۱۶ میلادی و در میانه جنگ جهانی اول تکمیل و افتتاح شد. به منظور ارتباط شبکه ریلی ایران و روسیه، پلی آهنی بر روی رودخانه ارس بین جلفا و نخجوان در سال ۱۹۱۴ میلادی ساخته شد که در جریان اشغال ایران در جنگ جهانی دوم و ورود نیروهای ارتش سرخ در سپتامبر ۱۹۴۱، به واسطه مقاومت و شهادت مرزبانان ایرانی تبدیل به یک نماد ملی و تاریخی برای ایرانیان شده است.

 

بعد از پیروزی انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ میلادی، دولت شوروی مالکیت و حقوق مسیر ریلی جلفا - تبریز - صوفیان - شرفخانه را به دولت ایران واگذار کرد. با آغاز جنگ جنگ جهانی دوم، شبکه ریلی در جنوب قفقاز در سال ۱۹۴۱ میلادی از هواردیز (Horadiz) و مین سیوان (Mincivan) به سمت کاپان (Kapan) و از آنجا به جلفا (Julfa) در منطقه برونگان نخجوان جمهوری آذربایجان شوروی توسعه پیدا کرد.

در همین مقطع، شبکه ریلی جمهوری آذربایجان از باکو به آستارا در مجاورت مرز نیز ساخته شد. بعد از پایان جنگ و دوره پهلوی دوم، مسیر ریلی جلفا - تبریز - صوفیان - شرفخانه در سال ۱۹۵۸ میلادی از تبریز به تهران به طول ۷۴۸ کیلومتر گسترش پیدا کرد. لذا در دوره اتحاد جماهیر شوروی، مسیر ریلی تبریز - جلفا که به مسیر ریلی جلفا (نخجوان) - مِقری- زنگیلان - باکو- مسکو متصل می شد، یکی از مسیرهای اصلی ترانزیتی ایران با شوروی محسوب می شد و تا قبل از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی، سالانه بیش از ۴ میلیون تن بار و کالا از این مسیر ریلی منتقل می شد.

در جریان جنگ اول قره باغ و با تصرف مناطق فیضولی، جبرائیل و زنگیان توسط نیروهای ارمنی، عملا ۲۴۰ کیلومتر از مسیر ریلی دوره شوروی در جنوب قفقاز تحت کنترل ارامنه قرار گرفت. در چنین شرایطی، نه تنها ارتباط ریلی جمهوری آذربایجان با منطقه نخجوان و نیز ارمنستان با جمهوری آذربایجان قطع شد، ارتباط ریلی ایران با منطقه قفقاز نیز پس از هفتاد سال قطع شد.

در واقع ایران تنها کشوری بود که در نتیجه جنگ اول قره باغ، ارتباط ریلی آن با قفقاز قطع شد، چرا که ارمنستان، جمهوری آذربایجان، روسیه و گرجستان می توانستند همچنان از مسیر شمالی شبکه ریلی قفقاز استفاده کنند و این ایران بود که در جنوب قفقاز، ارتباط ریلی تاریخی خود با منطقه را از دست داده بود که پس از گذشت سه دهه هنوز تغییری در شرایط ایران ایجاد نشده است.

نخستین کوشش ایران برای اتصال مجدد ریلی به منطقه قفقاز، در راستای کریدور شمال - جنوب صورت گرفت که در سال ۲۰۰۲ میلادی بین هند - ایران - روسیه شکل گرفت. در این راستا، تهران، باکو و مسکو قراردادی را در سال ۲۰۰۵ میلادی برای ساخت مسیر ریلی از شمال ایران به آستارا (استان اردبیل) منعقد کردند تا به مسیر ریلی آستارا (جمهوری آذربایجان) متصل شود که در دوره شوروی در سال ۱۹۴۱ میلادی ساخته شده بود.

متعاقب این قرارداد، ساخت مسیبر ریلی قزوین - رشت در سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز شد که پس از ده سال، در ۶ مارس ۲۰۱۹ میلادی توسط روسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد. با این وجود، عدم تکمیل مسیر ریلی ۱۶۴ کیلومتری رشت - آستارا عملا مانع از اتصال شبکه ریلی آستارا - آستارا و به تبع آن ایران و قفقاز شده است.

علت اصلی این امر، مشکلات مالی برای تامین این طرح ریلی است. اگرچه در سال ۲۰۱۶ میلادی، «بانک بین المللی آذربایجان» توافقی را برای اعطای وام ۵۰۰ میلیون دلاری با ایران امضاء نمود، اما مشکلات بانکی ناشی از تحریم های مالی ایران توسط ایالات متحده آمریکا مانع از انجام این توافق شد.

متعاقب جنگ اوکراین و تحریم های گسترده غرب علیه روسیه و محدودیت های ترانزیتی که روسیه در شرق اروپا مواجه شده است، مسکو توجه جدی تری به کریدور شمال - جنوب نشان داده است و در این راستا، مذاکرات و توافقاتی بین تهران و مسکو برای ساخت و تکمیل مسیر ریلی ۱۶۴ کیلومتری رشت - آستارا صورت گرفته و ایران امیدوار است با مشارکت و سرمایه گذاری روس ها، این مسیر ریلی را تکمیل و اجرایی کند تا با ساخت «تنها قطعه ریلی کریدور شمال- جنوب»، اتصال ریلی ایران با منطقه قفقاز نیز پس از سه دهه مجددا برقرار شود.

دومین کوشش ایران برای اتصال مجدد ریلی به منطقه قفقاز، انعقاد قرارداد ساخت مسیر ریلی «مرند- نوردوز- مِقری- ایروان» با دولت ارمنستان در سال ۲۰۰۹ میلادی بود. در این راستا، مقرر شد مسیر ریلی ایران از شهر مَرند در استان آذربایجان شرقی به طول ۶۰ کیلومتر به شهر مرزی نورودز متصل شود و از شهر مرزی مِقری به ایروان نیز یک مسیر ریلی به طول ۴۱۰ کیلومتر ساخته شود.

اما با توجه به کوهستانی بودن مسیر ریلی در داخل ارمنستان و نیاز به احداث ۸۶ پل و ۶۰ تونل، هزینه ساخت این مسیر ریلی ۴۷۰ کیلومتری در حدود ۵.۳ میلیارد دلار برآورد شده بود که تامین آن از توان دولت ارمنستان خارج بود. هرچند دولت وقت ارمنستان (سرژ سارگسیان) مذاکرات متعددی را با دولت چین برای مشارکت و سرمایه گذاری چینی ها در مسیر ریلی «نوردوز- مِقری- ایروان» صورت داد، اما این مذاکرات در عمل به نتیجه خاصی نرسید و لذا دومین کوشش ایران برای اتصال مجدد ریلی به منطقه قفقاز نیز ناکام ماند.

سومین کوشش ایران برای اتصال مجدد ریلی به منطقه قفقاز، متعاقب جنگ دوم قره باغ در سال ۲۰۲۰ میلادی صورت گرفت. اشاره بنده نهم موافقتنامه آتش بس قره باغ بر «رفع انسداد از مسیرهای ارتباطی»، امیدهایی را در منطقه برای احیای مسیر ریلی دوره شوروی در جنوب قفقاز یعنی مسیر قدیمی جلفا (ایران)، جلفا (نخجوان)- مِقری- زنگیلان- باکو- مسکو ایجاد کرد.

ایران بلافاصله از این ایده استقبال کرد، چرا که احیای مسیر ریلی دوره شوروی، نه تنها باعث ارتباط ریلی ایران و جمهوری آذربایجان و نیز روسیه می شد، بلکه این امکان را نیز فراهم می کرد که با اتصال مسیر ریلی جلفا (ایران- جلفا (نخجوان) به ایروان، از مسیری کوتاه و با هزینه بسیار پایین، اتصال ریلی ایران با ارمنستان و نیز گرجستان نیز برقرار شود.

در واقع مسیر ریلی «جلفا- جلفا- ایروان» می تواند جایگزین مسیر طولانی و پرهزینه «مرند- نوردوز- مِقری- ایروان» شود که به نفع ایران و ارمنستان و نیز گرجستان خواهد بود. با این وجود، اختلافات ارمنستان و جمهوری آذربایجان در تفسیر بند نهم موافقتنامه آتش بس قره باغ به ویژه در رابطه با موضوع «کریدور زنگه زور» موجب شده است احیای مسیر ریلی دوره شوروی در جنوب قفقاز تاکنون محقق نشود و لذا سومین کوشش ایران برای اتصال مجدد ریلی به منطقه قفقاز نیز با ناکامی مواجه شود.

چهارمین کوشش ایران برای اتصال مجدد ریلی به منطقه قفقاز، با انعقاد قرارداد ساخت دو مسیر ریلی و جاده ای بین منطقه زنگیلان و منطقه برونگان نخجوان بین ایران و جمهوری آذربایجان در ۱۱ مارس ۲۰۲۲ میلادی صورت گرفت. در این راستا، قرار است یک بزرگراه و مسیر ریلی ۵۵ کیلومتری، از روستای «آق بَند» در منطقه زنگیلان در مجاورت مرز ایران و ارمنستان که در جنگ دوم قره باغ به حاکمیت جمهوری آذربایجان بازگشت، با عبور از خاک ایران به شهر «اردوباد» در منطقه نخجوان احداث خواهد شد.

این مسیر ارتباطی در واقع در امتداد بزرگراه «بزرگراه هورادیز- جبرائیل- زنگیلان- آق بَند» خواهد بود که ارتباط زمینی و ریلی مناطق جبرائیل و فیضولی در جنوب منطقه قره باغ را به به منطقه نخجوان با عبور از خاک ایران فراهم خواهد ساخت. هرچند مذاکرات فنی و کارشناسی این مسیر ریلی و جاده ای در دست انجام است و هنوز به مرحله اجرایی و عملیاتی نرسیده است.

به عنوان یک واقعیت غیر قابل انکار، اتصال مجدد شبکه ریلی ایران با منطقه قفقاز، احیای بخشی از تاریخ و گذشته این منطقه و یک بازی برد- برد در شرایط کنونی است که به نفع همه کشورها از جمله ایران، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، روسیه و ترکیه خواهد بود.

اتصال مجدد شبکه ریلی ایران با منطقه قفقاز، روند ترانزیت و تجارت و نیز ارتباطات مردمی را در منطقه قفقاز سرعت خواهد بخشید. ضمن آن که «اتصال مجدد شبکه ریلی» ارمنستان و جمهوری آذربایجان می تواند نقشی مشابه «ذغال سنگ و فولاد» را بین فرانسه و آلمانِ پس از جنگ جهانی دوم ایفا کند و زمینه توسعه همکاری های منطقه ای و ترانزیت و تجارت را در منطقه قفقاز فراهم نماید.»

تعداد بازدید: 322 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  فرصت ها و ظرفیت های تجارت و سرمایه گذاری در گرجستان
  چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار