پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 23:45   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 97112صفحه نخست » دریایی2شنبه، 5 شهریور 1401 - 09:42
اما و اگر‌های تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر از سوی مجلس شورای اسلامی
  
ترابر نیوز:

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در پنجمین نشست سران کشور‌های حاشیه دریای خزر (سال ۱۳۹۷) به امضاء رسید و از سال ۱۳۷۷ که مصوبه جلسه ۲۳۸ شورای عالی امنیت ملی ابلاغ شد درباره رژیم حقوقی دریای خزر ۵۳ -۵۲ نشست برگزار شده است.

 

به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که در ۲۱/ ۵/ ۱۳۹۷ در قزاقستان به امضا رسید، نقد‌هایی در ابعاد سیاسی (رعایت نشدن زبان بی طرف در مذاکرات)، نظامی و امنیتی (حضور ناتو و کشور‌های فرامنطقه‌ای در منطقه)، فنی و حقوقی (تعریفی ناصحیح از خط مبدأ و آب‌های داخلی و سرزمینی)، زیست محیطی (فعالیت پالایشگا‌های نفت و گاز دیگر کشور‌های ساحلی و کشیده شدن خط لوله در این دریاچه) شده است که جای مداقه بیشتر را طلب می کند.

کارشناسان در این زمینه تاکید دارند که اشتباه بزرگ و مشکل مهم در این کنوانسیون این بوده است که با کارشناسان این حوزه و مهمتر از آن با سایر نهادها، آن را در میان نگذاشته‌اند.

در واقع با پذیرش این کنوانسیون از ۴ خواسته و حق اساسی خودمان که در سال‌های گذشته برآن پافشاری می‌کردیم، عقب نشینی خواهیم کرد:

۱) مسئله اول که تاکنون قبول نداشته و همواره آن را رد می‌کردیم، قرارداد‌های دو جانبه و سه جانبه کشور‌های شمالی حوزه خزر بوده است. قرارداد‌های روسیه با قزاق‌ها، روس‌ها با آذری‌ها و روس ها با قزاق‌ها و آذری‌ها دربارة تعیین حدود سرزمینی که مشخص کرده بودند. ما تا پیش از کنوانسیون هیچ گونه قرارداد دو جانبه و سه جانبه در خزر را معتبر ندانسته و هر قرارداد و یا توافقی را منوط به حضور هر پنج کشور می-دانستیم. ولی پذیرش این کنوانسیون عملاً به معنی این است که این توافق‌ها و قرارداد‌ها از سوی ایران پذیرفته شده است.

۲) بحث ۲۰ درصد: قریب به سه دهه است که موضع رسمی نظام در باره خزر این است که خزر دریاچه است و نه دریا. (برخلاف دیدگاه اکثر کشور‌های ساحلی که خواستار اعمال حقوق دریا‌ها بر آن هستند) و از آن جهت که ما خزر را دریاچه می‌دانستیم، خواهان تقسیم آن به طور مساوی بودیم، در نتیجه به ایران سهم ۲۰ درصد می‌رسید. اما پذیرش این کنوانسیون معنی‌اش این است که عملاً سهم ۲۰ درصد وجود نخواهد داشت.

۳) عدول از حق مالکیت کامل بر حوزه نفتی البرز است. چون این حوزه در قسمت مشاع قرار دارد عملاً سرنوشت آن نامشخص است. البته چند ماه پیش از پذیرش این کنوانسیون متاسفانه اتفاق بد دیگری افتاد و آن اینکه وزارت نفت در توافقی که با آذربایجان کرد پذیرفت که از این حوزه به صورت مشترک بهره‌برداری کند. این هم نکته منفی است. بدون هیچ استدلال خاصی در گذشته در دوره آقای احمدی نژاد ما حق حاکمیت هوایی خود را در خزر از دست دادیم و به نوعی این حق را به دولت آذربایجان بخشیدیم. در دوره آقای روحانی هم نیمی از این حوزه نفتی البرز را بخشیدیم!

۴) نکته بعدی نیز پذیرش احداث خطوط انتقال انرژی در بستر خزر است.
متاسفانه پذیرش این کنوانسیون به دلیل ابهامات و اشکالاتی که دارد، عملاً می تواند چالش‌های دیگری نیز در آینده در ابعاد گوناگون برای منافع ج. ا. ایران ایجاد کند.

قوانین بالادستی سند
مواد ۱۹ و ۲۸ سیاست‌های کلی برنامه چهارم توسعه و سند راهبردی خزر
ماده ۱۹ آمایش سرزمینی مبتنی بر اصول زیر:
- ملاحظات امنیتی و دفاعی.
- کارآیی و بازدهی اقتصادی.
- وحدت و یکپارچگی سرزمین.
- حفاظت محیط زیست و احیاء منابع طبیعی.
ماده ۲۸ مربوط به مناسبات سیاسی و روابط خارجی: ثبات در سیاست خارجی بر اساس قانون اساسی و رعایت اصول عزت، حکمت و مصلحت و تقویت روابط خارجی.
سند راهبردی خزر مصوب ۵/ ۲/ ۱۳۷۷: مشاع بودن دریای خزر و تقسیم (۲۰ درصدی آن) بین ۵ کشور حاشیه دریای خزر.

تاکیدات رهبر معظم انقلاب
«دریای خزر براساس قوانین بین المللی متعلق به ۵ کشور ساحلی این دریاست و هیچ سلطه گری از هیچ نقطه دنیا حق ندارد در مسائل این دریا دخالت و اعمال نفوذ کند. تعیین نظام حقوقی دریای خزر و روشن شدن چگونگی فعالیت و بهره برداری از امکانات و منابع فراوان این دریا و اینگونه فعالیت ها با ارتباطات و قرارداد‌های دوجانبه امکان پذیر نیست. همه می دانند که ملت ایران و نظام اسلامی اجازه نمی دهند به حقوقشان چه در دریا و چه در خشکی اندکی تعدی شود».

گفتنی است رهبر معظم انقلاب در خلال نشست هایی که در زمینه کنوانسیون صورت می گرفت همواره به تیم مذاکره‌کننده تأکید داشتند که نظر کارشناسیِ کارشناسان را جویا شوند. لیکن در بعضی جا‌ها از این نظر، عدول شده است. معظم له در قضیه برجام هم فرمودند از خط قرمز‌هایی که تأکید داشتند عبور شد؛ لذا نمی‌بایست در قضیه کنوانسیون هم از خط قرمز‌ها عبور می‌شد.

چرایی و اهمیت موضوع
چرا نباید در منطقه خزر، منطقه‌ای که باید پذیرای میزبانی ۳۰-۲۰ میلیون جمعیت را داشته باشد، برای ۵۰-۴۰ سال آینده آن به ویژه با توجه به بی‌آبی، جنگ آب و یا جنگ سرزمینی فکری کرد؟! از این رو با توجه به اینکه بر اساس توافق همه کشور‌های ساحلی با توجه به ماهیت کنوانسیون، این متن می بایست در مجالس تمامی این کشور‌های ساحلی مورد تصویب قرار بگیرد و بعد به مرحله اجرا در بیاید. این خود می‌تواند در هر کشوری روند خاصی را طی کند تا این اتفاق بیافتد، لذا ضروری است که مجلس شورای اسلامی تا رفع ابهامات این کنوانسیون و احقاق حقوق حق ملت ایران به ویژه جمعیت عظیم شهر‌های ساحلی، از امضای آن خودداری کند. چرا که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

ارزش فراگیری و دربرگیری سند
هر رژیم حقوقی و هر کنوانسیونی که به صورت جامع تمامی این موارد اعم از:
 مشخص نکردن بخش مشاعات
 مشخص نکردنِ استفاده از منابع انرژی
 مشخص نکردن چگونگی بهره‌برداری از سطح دریا، از بستر دریا و از زیر بستر دریا
را تعریف نکند، نمی تواند یک کنوانسیون جامعی باشد و به همین دلیل این کنوانسیون در آینده چالش‌های بیشتری از جمله موارد زیر را در پی خواهد داشت:
 تهدیدات نظامی – امنیتی
 از دست رفتن مزیت‌های جغرافیایی و ژئوپلتیکی
 از دست رفتن حاکمیت بر سهم ۲۰ درصدی
 از دست دادن بخش مهمی از منابع نفت و گاز خزر

سابقه موضوع:
بعد از یک دوره "احساسی نگریستن" به مقوله خزر و مباحثی، چون سهم ۵۰ درصدی ایران از آن، به نظر می رسد که کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که در پنجمین اجلاس سران کشور‌های ساحلی دریای خزر در شهر آکتائوی قزاقستان؛ توسط سران جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان امضا شد، این موضوع را وارد فاز جدیدی کرد. با توسعه مفاهیم حقوقی و ریشه‌دار شدن در گفتمان سیاسی به آن سمت رفته‌ایم که عموم متخصصان به این حقیقت آگاهند که اساساً این سؤال که "چه مقدار از دریای خزر برای ماست؟ " سؤال صحیح و کاملی نیست.

دریا‌ها و آب‌ها به دلیل تنوع استفاده از آن‌ها دارای تقسیم‌بندی‌های گوناگونی هستند و به همین جهت معادلات مربوط به سطح آب از عمق یا ستون آب جدا می‌شوند. همچنین موازین مربوط به بستر دریا از عمق به سطح آب متفاوت است. در سطح آب نیز بر اساس نزدیکی ساحل یک منطقه آبی به سواحل کشور دیگر، موازین حقوقی متفاوتی در فواصل گوناگون وجود دارد. به همین دلیل است که چنین پرسشی که چه میزان از خزر متعلق به ایران است؟، سؤال درستی نیست.

در واقع باید این گونه پرسیده شود که؛
 چه میزان از سطح آب جزو آب‌های سرزمینی ایران است؟
 یا چه میزان از عمق آب جزو منطقه ماهیگیری ایران است؟
 یا چه میزان از عمق یا ستون آب جزو منطقه انحصاری اقتصادی ایران است؟
 و مهم‌تر آنکه چه میزان از بستر و زیربستر دریای خزر منطقه فلات قاره ایران است؟

مسئله بر زمین مانده
هر چند که در داخل خود متن هم تصریح شده که در آینده این متن می تواند دستخوش تغییراتی بشود و بند‌هایی به آن اضافه شود، اما به نظر می رسد که بزرگترین اشتباه و مشکل مهم در این کنوانسیون را می-توان در دو زمینه تببین کرد:
اولا اینکه تیم مذاکره کننده و شرکت کننده در این نشست ها اعم از دستگاه سیاست خارجی و رئیس جمهور وقت با کارشناسان امر اعم از کارشناسان حقوقی، سیاسی، جغرافیایی و حتی امنیتی و نظامی (نهاد‌های متولی) مشورت نکردند.

ثانیاً کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در پنجمین نشست سران کشور‌های حاشیه دریای خزر (سال ۱۳۹۷) به امضاء رسید و از سال ۱۳۷۷ که مصوبه جلسه ۲۳۸ شورای عالی امنیت ملی ابلاغ شد درباره رژیم حقوقی دریای خزر ۵۳ -۵۲ نشست برگزار شده است. به رغم اینکه همه براین باورند که این نشست طولانی شده، اما اصلا این طور نیست. روسیه بر سر جزایر کوریل با ژاپن، ۸۰ سال با هم درگیر هستند. ما با کویت در جنوب ۴۰ سال درگیر هستیم. ما با عربستان ۶۰ سال مذاکره کردیم تا در سال ۱۳۵۴ سر خط میانه به توافق رسیدیم؛ لذا در مورد خزر زود وارد روند مذاکرات شدیم. در مجموع روند این کنوانسیون سریع و تکروانه بود و از همین رو چالش های بسیاری را هم بالقوه و هم بالفعل ایجاد کرده است.باید سنجیده شود که کدام طرح منافع ما را دربرمی گیرد.

در حال حاضر با توجه به شکل سواحل ما و با توجه به قرار گرفتن منابع نفتی و گازی، هر چیزی زیر ۲۰ درصد واقعاً منافع ملی ما را زیر سؤال می‌برد. از این رو تاکید و استناد بر قواعد حقوق بین‌الملل که روند مذاکره و حتی معامله با کشور‌های دیگر را تسهیل خواهد کرد، بسیار حائز اهمیت است. مثل تأکید بر اصل انصاف، بحث موقعیت خاص ایران و شفاف‌سازی در باره اینکه اصلاً بحث ۵۰ درصد وجود نداشته و حتی شورای امنیت ملی نیز سهم ۲۰ درصدی را مصوبه کرده است.

پژوهشگر: فرشته مقدم

تعداد بازدید: 371 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  فرصت ها و ظرفیت های تجارت و سرمایه گذاری در گرجستان
  چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار