پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 07:16   
 
 
   آخرین اخبار  
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
  گزارش بهره‌ وری ریلی در همایش مدیریت حرفه‌ ای، پیشران بهره‌ وری
  انتظارات ریلی از برنامه هفتم
  سقوط سریع بهره وری و هدر دهی سرمایه گذاری ریلی در دو سال گذشته
  نامه به معاون اول رئیس جمهور در پی افزایش بی سابقه حق دسترسی به شبکه ریلی
  بررسی افزایش سرعت ترنست تا 250 کیلومتر بر ساعت
  ◄ رکوردزنی سفر با قطار به معنای سود شرکت های ریلی نیست
  خیز خطرناک راه آهن برای کنترل انجمن صنفی بخش خصوصی ریلی!
  سقوط سریع بهره وری و هدر دهی سرمایه گذاری ریلی در دو سال گذشته
  مقایسه عملکرد چهار مدیرعامل راه آهن از منظر شاخص های کلیدی حمل بار ریلی
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 97008صفحه نخست » ریلی 2جمعه، 7 مرداد 1401 - 10:40
رشد اقتصادی در گرو توسعه راه‌آهن
  
ترابر نیوز:

رشد اقتصادی در گرو توسعه راه‌آهن

چین و هند به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان برای افزایش رشد اقتصادی خود دست به دامان توسعه صنعت ریلی و ایجاد زیرساخت جدید برای پیش راندن رشد اقتصادی کشورشان شده‌اند و رویکرد جدیدی برای توسعه اقتصاد خود که در گرو توسعه ریلی است٬ پیروی می‌کنند.

 

رقابت بر سر توسعه صنعت ریلی به دلیل تاثیر بسزای آن در افزایش رشد اقتصادی و دستیابی به اهداف توسعه‌ای کشورها، در شرایطی میان غول‌های اقتصادی درگرفته است که رشد اقتصادی چین، اقتصاد دوم جهان، در حال کاهش است و هند با رشد اقتصادی ۱۲/ ۵ درصد در سال مالی گذشته، جایگاه نخست جهان را از این نظر به خود اختصاص داده است. دیگر کشورهای توسعه‌یافته و در مسیر  توسعه نیز با شناسایی این کانال صعودی برای رشد اقتصادی اقدام به انجام سرمایه‌گذاری‌های کلان برای توسعه و نوسازی صنعت ریلی خود کرده‌اند.

 

رشد اقتصادی در گرو توسعه راه‌آهن

 

به‌عنوان نمونه دولت مرکزی چین برای جبرای کاهش رشد اقتصادی خود، در ابتدای سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که ۸۰۰ میلیارد یوآن معادل ۱۲۵ میلیارد دلار آمریکا باید صرف ایجاد یک مسیر ریلی جدید به طول ۸۰۰۰ کیلومتر شود. گرچه این بودجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی ۷/ ۱۲ درصدی داشته است، اما هنوز چین زمینه‌های بسیار زیادی خواهد داشت که در صورت دستیابی به اهداف سالانه شکوفا خواهند شد. ویتنام نیز با سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد دلاری به دنبال نوسازی سیستم حمل‌ونقل ریلی خود در ۱۵ سال آینده است، این طرح عظیم شامل دو پروژه و در دو فاز جداگانه به ترتیب تا سال ۲۰۲۰ و ۲۰۳۰ مدرن‌سازی خواهد شد.  در این گزارش تلاش می‌کنیم با بررسی روند تجربه چین و ویتنام در کمک گرفتن از صنعت ریلی برای افزایش رشد اقتصادی خود، مسیرهای جدید را شناسایی و مطرح کنیم. بیان تجربه کشورهای موفق در حالی می‌تواند برای ایران موثر باشد که در این روزها صنعت ریلی کشورمان در انتظار پیش‌پرداخت ۵/ ۱میلیارد دلاری داخلی برای دریافت وام ۱۰ میلیارد دلاری خارجی است. پیش پرداختی که قطعا تامین آن از توان بودجه موجود دولت خارج است و نیاز به تصویب قانونی از سوی مجلس دارد. محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن پیش تر در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» پیشنهاد کرده بود که دولت در طرحی اجازه برداشت این پیش پرداخت را از محل صندوق توسعه ملی از مجلس بگیرد. او معتقد است: با اجرایی شدن برجام تمامی مسیرها برای رشد و توسعه صنعت ریلی که مسیری مطمئن برای رشد اقتصادی کشور است فراهم شده و اگر نتوانیم از این فضای پیش‌آمده استفاده کنیم، از ناتوانی خودمان است.

تجربه چشم بادامی‌ها

رشد اقتصادی چین، این موتور اقتصاد جهان کند شده است. کاهش تقاضا و سرمایه‌گذاری از عمده دلایل کندی رشد چین هستند. به همین دلیل دولت چین برای بر طرف کردن این مشکلات به سمت صنعت حمل‌ونقل ریلی خود روی آورده است. مقامات این کشور ایجاد زیرساخت جدید را برای پیش راندن رشد اقتصادی حیاتی می‌دانند. دولت مرکزی چین در ابتدای سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که ۸۰۰ میلیارد یوآن معادل ۱۲۵ میلیارد دلار آمریکا باید صرف ایجاد یک مسیر ریلی جدید به طول ۸۰۰۰ کیلومتر شود. در نیمه نخست سال میلادی جاری به مدد سرمایه‌گذاری ۲۶۵ میلیارد یوآنی (معادل ۳۳/ ۴۱ میلیارد دلار آمریکا)، ۲۲۲۶ کیلومتر از این مسیر مورد بهره‌برداری قرار گرفت. گر چه این بودجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷/ ۱۲ درصدی داشته است، اما هنوز چین زمینه‌های بسیار زیادی خواهد داشت که در صورت دستیابی به اهداف سالانه شکوفا خواهند شد.راه‌اندازی قطار پر سرعت شمالی چین نور امیدی برای تحقق اهداف سالانه بود و به‌وسیله این قطار فاصله ۳ ساعتی بین دو شهر به ۸۵دقیقه کاهش یافت. نکته بسیار مهم‌ این است که شروع کار نخستین قطار پر سرعت که حاصل مشارکت بخش خصوصی و دولتی چین است، ۶ روز زودتر از موعد آغاز شد. انتظار می‌رود مسیری که جینان را به شینگدائو در استان شرقی شانگدونگ متصل می‌کند، ظرف چهار سال به بهره‌برداری برسد. برای این منظور، دولت‌های مرکزی ۸۰ درصد از ۶۰ میلیارد یوآن (۳۵/ ۹ میلیارد دلار) مورد نیاز برای خط جینان- شینگدائو را تامین خواهند کرد. باقی مانده از سرمایه‌های بخش خصوصی تامین خواهد شد. این مدل از جذب سرمایه در بخش‌های غیرریلی چین نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تنها در استان جیانگسوی چین ۱۸۶ پروژه به ارزش ۵۵/ ۳۴۳ میلیارد یوآن به همین روش مشارکت دولت و بخش خصوصی در دست اقدام است. بخش عمده این روش سرمایه‌گذاری به حوزه‌هایی همچون مسکن ارزان قیمت، تامین گاز و حمل‌ونقل اختصاص می‌یابد. در اوایل سال جاری میلادی اداره برنامه‌ریزی دولت چین فهرست بیش از هزار پروژه به ارزش ۹۷/ ۱تریلیون یوآن (۳۰۷ میلیارد دلار) را منتشر کرد که به بخش‌هایی همچون حمل‌ونقل، بسته‌بندی آب و خدمات عمومی مربوط بودند. بخش حمل‌ونقل اما بخش عمده سرمایه‌گذاری‌ها در چین را به خود اختصاص داده است و اکنون شهرهای درجه یک و درجه دو علاقه‌مندی خود را برای گسترش حمل‌ونقل ریلی اعلام کرده‌اند، شهرهای کوچک‌تر نیز قصد بهبود سیستم حمل‌ونقل ریلی موجود خود را دارند. چن ژنگائو، وزیر مسکن و توسعه شهری چین می‌گوید: «اگر چین هر سال ۸ هزار کیلومتر تونل با هزینه ۱۲۰ میلیون یوآن (۱۹ میلیون دلار) در هر کیلومتر بسازد، یعنی به سرمایه یک تریلیون دلاری (۱۵۶ میلیارد دلاری) نیاز دارد.» به گفته وی این سرمایه‌گذاری به بخش‌های فولاد، سیمان و ماشین‌آلات نیز مربوط می‌شود و بنابراین محرک رشد اقتصادی کشور نیز خواهد بود.

گزارش اخیر مرکز یو‌بی‌اس نشان داده است که رکود جاری در بخش املاک و مستغلات چین موجب خواهد شد که این کشور در سال جاری شاهد کاهش ۵/ ۱ درصد دیگر از تولید ناخالص داخلی خود باشد. به همین دلیل دولت چین به شدت مصمم است تا به منابع لازم برای تامین سرمایه‌‌های خود تنوع بخشد و راهکارهایی همچون فعال‌سازی سپرده‌های مالی، ایجاد مشارکت بین دولت و بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری و استفاده از سیاست‌های خاص بانکی را در دستور کار خود قرار دهد. براساس این گزارش «افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های برخی بخش‌ها همچون حمل‌ونقل ریلی، حمل‌ونقل عمومی شهری، شبکه‌های تجهیزات شهری، آب و پروژه‌های مرتبط برای این کشور ضروری است.»علاوه بر چین، کشورهای دیگری همچون ژاپن، فرانسه، اسپانیا، آلمان، هندوستان، هلند و پرتغال نیز هر یک به دلیلی افزایش سرمایه‌گذاری در بخش ریلی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در ژاپن پس از راه‌اندازی قطارهای پر سرعت توسط دولت، این بخش به‌طور کامل به ۶ شرکت بخش خصوصی واگذار شد تا خدمات اجرایی قطارهای پر سرعت را بر عهده گیرند. در فرانسه ۵۰ درصد از سرمایه‌گذاری بر قطارهای پر سرعت توسط دولت و مابقی توسط اتحادیه اروپا انجام شده است. در پرتغال ۵۵ درصد از سرمایه‌گذاری روی قطارهای پر سرعت بر عهده بخش دولتی و مابقی بر عهده بخش خصوصی بوده است. قطار پر سرعتی که فرانسه و اسپانیا را به هم متصل می‌کند، تا ۵۷ درصد مدیون سرمایه‌گذاری‌های بخش دولتی است. قطار پرسرعت هلند نیز با سرمایه‌گذاری ۸۶ درصدی بخش دولتی به راه افتاده است. بنظر می‌رسد همان‌طور که گوشی‌های تلفن همراه و خودروهای ما از ۱۰ سال پیش تا کنون دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند، جهان امروز به سمت تغییر در سیستم حمل‌ونقل و به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی گام برمی‌دارد. قطارهای پر سرعت نماد این تغییر هستند و نه فقط بخش حمل‌ونقل ریلی که کل اقتصاد کشورها را به روز‌رسانی می‌کنند.

نوسازی ۹ میلیارد دلاری در ویتنام

 سیستم حمل‌و‌نقل ریلی ویتنام طی ۱۵ سال آینده به کل نوسازی خواهد شد. این هدف در قالب طرحی به اجرا در می‌آید که برای اجرای آن در مجموع ۱۱/  ۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود. این طرح عظیم شامل دو پروژه خواهد بود. ویتنام ریل‌ویز، شرکت دولتی حمل‌و‌نقل ریلی این کشور اعلام کرده است: خط ریلی شمال به جنوب که از شهر هانوی، پایتخت ویتنام، تا شهر هو‌شی مینه به طول ۱۷۲۶ کیلومتر کشیده شده است در دو فاز جداگانه به ترتیب تا سال ۲۰۲۰ و ۲۰۳۰ مدرن‌سازی خواهد شد. کل طول خطوط ریلی ویتنام بالغ بر ۲۶۰۰ کیلومتر است. شهر هانوی به‌عنوان مرکز سیاسی و فرهنگی کشور در منطقه شمالی ویتنام قرار دارد. این شهر جزو هیچ‌یک از استان‌های کشور به حساب نمی‌آید و دارای شهرداری مستقل است. شهر هوشی مینه یا بندر سابق سایگون مرکز حکومت ویتنام جنوبی بوده‌است که پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور به‌نام رهبر فقید این کشور نامگذاری شده ‌است. شهر هوشی مینه در حال حاضر قطب اصلی اقتصاد ویتنام محسوب می‌شود. این شهر بیش از ۳۸ درصد از تولید ناخالص داخلی ویتنام را به‌خود اختصاص داده‌است. فاز نخست طرح نوسازی ناوگان ریلی ویتنام با نام «طرح به روزرسانی پایه‌ای» شامل بهبود معضلات سیستم حمل‌و‌نقل ریلی، جابه‌جا‌یی ایستگاه قطار از شهر مرکزی دانانگ به حومه، ساخت مجدد پل‌های ضعیف و تعمیر ۹۱ بخش ریلی خواهد بود. در فاز دوم این طرح که «طرح به‌روزرسانی پیشرفته» نام دارد، این سیستم ریلی بیش از پیش تجهیز می‌شود و شرکت ویتنام ریل‌ویز ۱۴ قطار مسافربری و ۲۴ قطار باری جدید خریداری می‌کند. برآوردها نشان می‌دهد طرح پایه‌ای هزینه‌ای بالغ بر ۹۶/  ۳ میلیارد دلار در بر داشته باشد و هزینه طرح پیشرفته نیز به ۱۵/ ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز خواهد داشت.

افزایش سرعت قطارها نیز یکی از اولویت‌های هر دو طرح به شمار می‌رود. در حال حاضر قطارهای مسافربری ویتنام در مسیر داخلی شمال به جنوب با سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ سرعت این قطارها به ۷/  ۹۵ کیلومتر بر ساعت برسد.وزارت حمل‌و‌نقل ویتنام که مدیریت شرکت «ویتنام ریل ویز» را بر عهده دارد اعلام کرده است بودجه مورد نیاز برای این طرح عظیم از محل بودجه‌های دولت، اوراق قرضه دولتی، کمک‌های رسمی توسعه‌ای، یا سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی حمل‌و‌نقل تامین خواهد شد. علاوه بر این طرح که مربوط به مسیرهای داخلی است، ماه گذشته بود که این وزارتخانه اعلام کرد ساخت‌وساز یک سیستم حمل‌و‌نقل ریلی پرسرعت از شمال به جنوب در قالب یک طرح جامع در دستور کار قرار گرفته است تا ظرف ۱۵ سال آینده سیستم حمل‌و‌نقل ریلی ویتنام را توسعه دهد. براساس اعلام دولت ویتنام که این طرح‌ها را به تازگی به تصویب رسانده است، این طرح که به دو مسیر خارجی مربوط می‌شود قطارها را قادر خواهد ساخت که در مرحله نخست طرح سرعت خود را به ۱۶۰ تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برسانند و در مرحله بعد با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. براساس مفاد مندرج در این طرح، توجیه اقتصادی ساخت قطار پرسرعت در ویتنام از هم اکنون تا سال ۲۰۲۰ در دستور کار قرار گرفته است به نحوی که ساخت‌وسازهای لازم برای تحقق این طرح در سال ۲۰۳۰ کلید خواهد خورد. اما دولت ویتنام این طرح قطارهای پر‌سرعت را که به مسیرهای خارجی نیز متصل است، خارج از طرح ۹ میلیارد دلاری مسیرهای داخلی دانسته و هنوز بودجه مربوط به آن را اعلام نکرده است.براساس این طرح تا پایان سال ۲۰۱۵ باید مسیر ۱۶۳۰ کیلومتری قطارهای پرسرعت ریل‌گذاری شود و از سال ۲۰۲۰ ساخت‌وسازهای مربوط به ایستگاه‌ها آغاز خواهد شد.

------------------------------

 

 

 

 

تاریخ انتشار: شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴- ۱۷:۰۹ | شناسه مطلب: 100388


نام منبع: پرتال جامع اطلاعات تخصصی صنعت حمل و نقل :: www.iranway.com :: به نقل از روزنامه دنیای اقتص

تعداد بازدید: 1512 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ساخت مترو در قم؛ دور ریختن پول با فشار نمایندگان مجلس
  دولت رئیسی در حوزه تنش زدایی با آمریکا شکست خورد، فرصت احیای برجام را هم از دست داد / پنجره عمان هم کمکی نکرد، چون سود برخی در تحریم و تنش با واشنگتن است
  بورل: غزه پیش از جنگ بزرگترین زندان رو باز جهان بود؛ امروز بزرگترین گورستان رو باز جهان است.
  یونیسف: ۱۳ هزار کودک در غزه جان خود را از دست داده‌اند
  بررسی تکنولوژی های انواع سیستم های حمل و نقل
  واهمه از آمار احتمالی بالای تصادفات رانندگی در نوروز 1403
  ۱۶۰ همت هزینه سالانه تصادفات جاده‌ ای می‌ شود
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  ممانعت ترکیه از اتصال راه‌آهن ایران به اروپا/تکمیل کریدور ریلی مقاومت مستلزم اجرای‌ قانون ترانزیت در عراق
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  کانال کشتیرانی ولگا در سال ۲۰۲۴ میلادی به شرایط با ثبات حفظ عمق ۴.۵ متر خواهد رسید
  اجرای موفق ، کامل و موثر پروژه بزرگ ایرانرود
  ساخت بزرگ ترین هواپیمای جهان توسط یک استارتاپ آمریکایی
  اقلیم جدا شده «اوستیای جنوبی» گرجستان در حال بررسی الحاق به روسیه است
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  دلیل ناترازی بنزین؛ قیمت سوخت یا میزان ترافیک؟
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  بهره برداری از تمام خطوط هفت‌ گانه مترو در سال آینده
  راهنمای رانندگی در پرخطرترین جاده های ایران
  معاون حمل‌ ونقل صنایع وزارت صمت منصوب شد
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  ۵۵ کیلومتر رانندگی در دریا؛ تصاویری از طولانی‌ ترین پل روی آب جهان در چین
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  تصادف اتوبوس حامل کارگران در پاکدشت ۳۰ مصدوم داشت
  تولید یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۲
  وکیل تاجزاده: موکلم از تیرماه ۱۴۰۱ که بازداشت شده تا اکنون، از یک روز مرخصی استحقاقی جز مرخصی درمانی استفاده نکرده
  چمران: خودروسازان داخلی به تعهد خود برای تولید اتوبوس‌ برقی عمل نکردند
  قائم‌ مقام حوزه‌ علمیه قم: بیش از ۴ هزار طلبه نزدیک به اجتهاد داریم
  رئیس پلیس راه کشور: مرگ ۱۱۰ تن در تصادفات ۳ روز اول مسافرت‌های نوروزی
  چشم پوتین به این «پروژه انقلابی» در ایران
  افتتاح شهر فوق مدرن ۹ میلیارد دلاری تویوتا با اتومبیل های خودران در اواخر سال ۲۰۲۴
  بایدن: در صورت ارائه موشک بالستیک ایران به روسیه، اقدامات جدید و قابل توجهی علیه تهران انجام می‌دهیم
  تهرانی‌ها امسال چند روز هوای آلوده داشتند؟
  مادورو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا شد
  با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ / مصوبه هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک
  مکرون: احتمال عملیات زمینی ناتو علیه روسیه وجود دارد
  میزان دوره سربازی رسما ۱۴ ماه شد
  در ایران بحران نارضایتی وجود دارد/ حذف‌ها نتیجه‌اش به همین جا می‌رسد/ یک راه بیشتر نیست و آن آشتی با مردم است/ چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  آنکارا: الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نمی شناسیم
  نیمی از رشد اقتصادی ۹ ماهه ۱۴۰۲ مربوط به نفت بوده است
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار