پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 14:49   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 90412صفحه نخست » اخبار رسانه هادوشنبه، 14 مرداد 1398 - 06:05
اگر انتخابات حزبی برگزار شود مطالبات به فرد بر نمی گردد
  
ترابر نیوز:
عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس و رییس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی است که با حضور در خبرآنلاین مهم ترین اتفاقات سال 91 و دستاوردهای نخستین سال فعالیت مجلس نهم را مورد بررسی قرار داد.

وزیر سابق رفاه می گوید مجموعا عملکرد مجلس نهم مناسب بوده هر چند سال های آخر فعالیت دولت مقداری کار در مجلس سخت است، اما تا کنون فعالیت های مجلس نهم خوب پیش رفته است.
وی همچنین درباره آغاز فعالیت انتخاباتی نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری می گوید: در ایران که حزب قدرتمندی وجود ندارد و ما بر اساس برداشت و تفکر و سلیقه خودمان رای می دهیم؛ به نظر من اگر فهم انتخاباتی زودتر هم کلید بخورد ضرر نکرده ایم و فرصت مطالعه را برای مردم بیشتر کرده ایم.
مشروح گفت و گوی خبرآنلاین با سخنگوی هیات رئیسه مجلس را در ادامه مطالعه فرمایید:

فعالیت مجلس نهم از خرداد سال جاری آغاز شده است تا کنون مجلس طرح ها و لوایح مختلفی را مورد بررسی قرار داده است. آقای مصری! عملکرد مجلس نهم از ابتدا تا کنون را چطور ارزیابی می کنید و برنامه های مجلس برای ادامه فعالیت خود چیست؟
مجلس دو وظیفه اصلی و اساسی تحت عنوان قانون گذاری و نظارت دارد. ابتدای کار هر مجلس به دلیل این که تعدادی نماینده جدید وارد مجلس می شوند و شاکله کلی مجلس باید شکل بگیرد، ابتدای فعالیت مجلس را تحت تاثیر قرار می دهد.
آشنا کردن نمایندگان تازه وارد با امور مجلس کار زمان بری است. خوشبختانه مجلس نهم در حداقل زمان ممکن این شاکله را تکمیل کرد و تمام چارچوب ها مستقر شده است. اما اگر به بعد قانون گذاری باز گردیم آنچه که در مجلس مورد بررسی قرار می گیرد یا لایحه دولت است و یا طرح مجلس. در این زمنیه مجلس نهم فعال بوده است. چرا که طرح های مطرح شده در مجلس بیشتر از لوایح دولت بوده و این نشان می دهد که نمایندگانی که در مجلس حضور پیدا کرده اند آگاهی بالایی نسبت به مشکلات مردم دارند و نسبت به مسائل اجرایی کشور مطلع هستند. به همین دلیل اگر هم دولت فرصت کمتری برای تهیه لوایح داشته باشد، مجلس این موضوع را جبران کرده و ما شاهدیم که طرح های بسیار خوبی در این مدت در مجلس مطرح شده است.
از عمده فعالیت هایی که در مجلس نهم مطرح شده، می توان به توجه به بخش اقتصادی اشاره کرد. بحث حمایت از تولید ملی بسیار خوب است که مراحل پایانی آن انجام شده و در صحن مطرح خواهد شد. در کنار آن بحث های اجتماعی و قضایی به خوبی در مجلس صورت می گیرد. مجلس پیش بینی های خوبی هم داشته است. به عنوان مثال طرح تامین کالای اساسی برای نیازمندان که یک فوریت آن هم در مجلس تصویب شد. مجلس 3 ماه قبل این طرح را کلید زد در صورتی که در بهمن ماه مقام معظم رهبری در جلسه مجلس و دولت اعلام کردند که فکری برای معاش مردم باید شود و مزاحمت هایی که تحریم داشته است برطرف شود.
بحث منع دو شغله گی در این مجلس رقم خورد و هم اکنون ایراداتی از طرف شورای نگهبان به آن وارد شده است که به زودی برطرف می شود.
از بعد نظارتی هم با وجود معاونت نظارت رئیس مجلس، باز هم شاهد تحولاتی هستیم که با مجالس گذشته فرق می کند.

البته از این بعد که لوایح مقداری با تاخیر به مجلس می رسد، مشکلاتی نیز ایجاد شده است. به عنوان مثال مدت زمان اجرای آزمایشی قانون خدمات کشوری تمام شده بود و دولت باید یا برای تمدید زمان و یا دائمی کردن آن لایحه ارائه می کرد. اما چنین لایحه ای ارائه نشد و از آذر سال 91 عملا هیچ حکمی نمی شد برای کارمندان صادر کرد! نمایندگان مجلس هم منتظر دولت نشدند و طرح تمدید زمان قانون خدمات کشوری را برای یکسال کلید زدند و در صحن علنی تصویب شد تا کار کارمندان دولت سرگردان نباشد.
مجموعا عملکرد مجلس نهم مناسب بوده هرچند سال های آخر فعالیت دولت مقداری کار در مجلس سخت است اما تا کنون فعالیت های مجلس نهم خوب پیش رفته است.

ایرادهای شورای نگهبان به طرح ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل چه زمانی برطرف می شود؟
جلسات کمیته فرعی کمیسیون اجتماعی برای بررسی ایرادهای شورای نگهبان در حال برگزاری است. اما زمان دقیق پایان بررسی این ایرادها مشخص نیست.

خرداد سال 92 انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و همچنین انتخابات شوراها برگزار می شود. مجلس در برگزاری مناسب تر این انتخابات ها چطور باید عمل کند؟
مجلس در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای سال آینده دو نقش دارد. در انتخابات شوراها یک نقشش قانونی است و آن چیزی که قانون تصویب کرده و مجلس باید انجام دهد. در انتخابات شوراها هیات های اجرایی زیر نظر مجلس تعیین می شوند. کارهای مقدماتی انتخابات شوراها در مجلس انجام شده  و هیات نظارت مرکزی به انتخاب نمایندگان مجلس رای آوردند. هیات های نظارت استانی حدود 3 ماه قبل تعیین شده اند و فعالیت خود را آغاز کرده اند. لذا برای انتخابات شوراها مجلس کاملا وظیفه خود را با هماهنگی فرمانداری ها و استانداری ها انجام می دهد.

در مورد انتخابات ریاست جمهوری خود مجلس به عنوان قانونگذار دخالت ندارد. اما به عنوان یک وظیفه ملی و اسلامی، همه ما باید تنور انتخابات را داغ کنیم. بر همین اساس تب و تاب انتخابات در مجلس وجود دارد و به صورت رسمی در قالب فراکسیون ها و همچنین به صورت غیر رسمی موضوع انتخابات ریاست جمهوری بررسی می شود.

حدود 3 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. پرداختن به موضوع انتخابات از هم اکنون مناسب است؟
انتخابات در ایران اهمیت بسیار بالایی دارد، چون جریان کشور را رقم می زند. با توجه به این که انتخابات های ما حزبی برگزار نمی شود، قاعدتا فضا را آماده کردن برای این که تمام مردم به نتیجه برسند بسیار مهم است. در کشورهایی که انتخابات حزبی برگزار می شود اگر تبلیغات انتخابات یک هفته پیش از انتخابات برگزار شود، مسئله مهمی نیست؛ چون از قبل چارچوب هایی را پذیرفته اند و انتخاب کرده اند.
در ایران که حزب قدرتمندی وجود ندارد و ما بر اساس برداشت و تفکر و سلیقه خودمان رای می دهیم به نظر من اگر فهم انتخاباتی زودتر هم کلید بخورد ضرر نکرده ایم و فرصت مطالعه را برای مردم بیشتر کرده ایم. فهم انتخاباتی با تبلیغات انتخاباتی فرق دارد. فهم انتخاباتی یعنی این که ما به چه ویژگی هایی سمت و سوی انتخابات را هدایت کنیم. به عنوان مثال آیا ویژگی ها را در فرد تجمیع کرده و یا در برنامه، تیم، منطقه و یا در حزب بررسی کنیم. در کشور ما هر کسی شخصا برای رای دادن تصمیم می گیرد و سازمانی و حزبی نیست.

این موضوع که انتخابات در ایران به صورت حزبی برگزار نمی شود، یک ضعف نیست؟
قاعدتا انتخابات حزبی بهتر است اما در کشور زیرساخت های برگزاری انتخابات حزبی فراهم نیست. اگر انتخابات به صورت حزبی برگزار شود، مطالبات مردم به فرد بر نمی گردد و به تشکیلاتی برمی گردد که تمام اعضا آن مسئول هستند. وقتی شعار حزبی مطرح می شود، هم حیثیت فردی که از طرف حزب معرفی می شود و هم حیثیت کل حزب مطرح می شود. اما متاسفانه هم اکنون انتخابات حزبی نیست و اولویت با فهم عمومی انتخابات است. باید سعی کنیم فهم عمومی انتخابات بالا برود تا مردم با آگاهی بیشتری در انتخابات شرکت کنند.

فضای سیاسی موجود در کشور بیشتر به افزایش فهم عمومی انتخابات شباهت دارد یا فضای تبلیغاتی است؟
خود تبلیغ هم نوعی بالا بردن فهم عمومی است. هم اکنون تبلیغات رسمی ممنوع است. این که همایشی تشکیل می شود یا افرادی شایعه می شود که نامزد هستند، امکان مطالعه مردم را افزایش می دهد اما در کل باید فرد را متناسب با موقعیت کشور انتخاب کرد.

شما از تعداد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خبر دارید؟
در حد اخبار منتشر شده در رسانه ها اطلاع دارم.
در رسانه ها حضور 40 نامزد در انتخابات مطرح شده است.
بله در انتخابات آینده تعدد نامزدها وجود دارد.

تعدد نامزدها در انتخابات آینده مناسب است؟
شرایط ثبت نام در ایران تا این حد باز بودنش خوب نیست و من قبول ندارم که ما برای مهم ترین پست اجرایی کشور این قدر بدون چارچوب عمل کنیم. برخی می گویندکه قاعده موجود بر اساس قانون اساسی است. اما قانون اساسی پایه است و حداقل ها را تعریف می کند. اما ما که نمی توانیم تا ابد بگوییم شرط خواندن و نوشتن برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری کافی است! قانون اساسی هر کشوری برای چندین سال قبل است و ایده آل ها را تعریف نمی کند و باید در این رابطه ایده آل های مردم را هم در نظر بگیریم.
این که یک نماینده مجلس یا نماینده شورای شهر باید فوق لیسانس داشته باشند و سطح این حداقل ها بالا است، اما برای انتخاب نفر دوم اجرایی کشور خواندن و نوشتن مبنا باشد، صحیح به نظر نمی رسد. حداقل سطحی از سواد و توانمندی ها باید مورد توجه قرار بگیرد.
با این دو قید به صورت کلی و عمومی نمی دانم چرا صلاحیت یک نفر رد و نفر دیگر تایید می شود؟ اما اگر این قیود که کلی است «کمی» شود قابل اندازه گیری می شود. هم اکنون متاسفانه ما شاخص نداریم و امیدواریم شورای نگهبان هم ضوابط را تعریف کند.

با توجه به تعدد نامزدها در انتخابات آینده، فکر می کنید این تعدد به سود اصولگرایان است؟ این احتمال وجود دارد که اصولگرایان در انتخابات به وحدت برسند؟
من کاری به اصولگرا یا غیر اصولگرا ندارم. بعضی وقت ها جامعه به وحدت پاسخ داده و بعضی زمان ها نیز جامعه به وحدت جواب نداده است. شرایط و موقعیت جامعه مهم است. به نظر من این دوره مجلس دنبال فردگرایی نمی رود و از جامعه این را می توان فهمید.
به نظر من باید دو ویژگی اساسی که هم اکنون هم تقریبا در ذهن جامعه است ایجاد شود. یکی این است که نامزدها تیم خود را معرفی کنند. توانمندی کشور توانمندی فرد نیست و توانمندی تمام مجموعه است. مردم باید توانایی تیم نامزدها برای عملیاتی کردن شعارها را ببینند و ضمنا آن تیم هم بدهکار مردم و مجلس و رهبری و افکار عمومی باشد.
دومین ویژگی ارائه برنامه موضوعی و مکتوب به مردم به جای پوستر تبلیغاتی و دو شعار کلی است. این شعارهای کلی معمولا زیبا هستند. شما برای کوچک ترین کار تبلیغاتی هم شعارهای کلی مشاهده می کنید. اما زمانی که با مقداری نقص رو به رو می شوید متوجه می شویم که خدمات پس از فروش وجود ندارد. اما اگر برای خرید کالا تضمین آن را بررسی کنیم دیگر به تبلیغات آن کاری نداریم و محتوای آن را در نظر می گیریم.

ما خیلی در انتخابات به تبلیغات توجه می کنیم و به خاطر همین است که در انتخابات ایران نسبت به شخصیت هایی که انتخاب می شود خیلی سریع تغییر ایجاد می شود. چرا که به شعار فرد بیشتر توجه کرده ایم.
به نظر من بهترین ویژگی برای کشور ما حالا که حزب نداریم توجه دادن نخبگان و خبرگان جامعه به تیم و برنامه است.

شما رئیس فراکسیون موتلفه مجلس هستید. این فراکسیون برنامه ای برای انتخابات دارد؟ این فراکسیون قصد ورود به انتخابات را دارد؟
فراکسیون ها چون حزبی نیستند باید همان راه بالا بردن فهم عمومی مردم از افراد یا تیم ها را بیشتر مورد توجه قرار دهند و بعدا نیز اعلام کنند مصادیق ما برای نامزد مورد نظر ما چیست. یعنی اگر فراکسیون ها هم بخواهند فقط فرد را معرفی کنند، مردم توجهی به آنها نخواهند داشت. فراکسیون ها باید شاخص های خود را معرفی کنند. برای انتخابات ریاست جمهوری هم فراکسیون ها باید این موضوع را روشن کنند.
فراکسیون موتلفه هم مانند دیگر فراکسیون ها می خواهد در شهرها برای شورای شهرها مستقلا وارد انتخابات شود و فعالیت داشته باشد اما در انتخابات ریاست جمهوری تابع جریان اصولگرایی جامعتین و تعدادی از احزاب که در آنجا حضور دارند؛ است.
حزب موتلفه اسلامی و فراکسیون موتلفه اسلامی هم در همان چارچوبی که اصولگراها به نتیجه می رسند در انتخابات فعالیت خواهند کرد و فراکسیون برای انتخابات ریاست جمهوری از آن سیاست تبعیت می کند و نظرات خود را آنجا مطرح می کند.

رئیس جمهور آینده شخصا باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
سرلوحه ویژگی هایی که این زمان به آن نیاز داریم، ولایت مداری است. ولایت مداری خارج از شعار است. ولایت پذیری باید محک خورده باشد و با شعار و کلام به نظر من نباید سنجیده شود.
وقتی می گوییم «رجل سیاسی مذهبی»  الان که 34 سال از انقلاب گذشته است یعنی کسانی که در آزمایشگاه سیاسی و مذهبی در این 34 سال قرار گرفته اند. هم اکنون سال اول انقلاب نیست که بگوییم نسبت به افراد شناخت نداشته ایم. شخصی که در انتخابات حاضر می شود قطعا سابقه ای از گذشته دارد.
بحث میزان اعتقاد واقعی به پایبندی به اجرای قانون اساسی باید مورد توجه قرار بگیرد. میثاق اسلامی و اساسی کشور قانون اساسی است. بعد از رهبری و قانون اساسی پایبندی به قانون از اهمیت بالایی برخوردار است. ما سال های سال گرفتار استبداد بوده ایم در کشور ما قدرت در قانون اساسی تقسیم شده است. به خاطر این که گرفتار استبداد نشویم، این شاکله را پذیرفته ایم که هر کسی در حدود خود حق داشته باشد.
به عنوان مثال بنده گاهی اوقات در مجلس که بعضی در عزل و نصب ها بحث دارند، انتقاد می کنم. قانون به ما اجازه عزل و نصب نداده و استیضاح وزیر یا رای اعتماد وظیفه مجلس است و نباید در عزل و نصب استانداران دخالت کرد.
سومین ویژگی رئیس جمهور پذیرش نهادهایی که شاکله کشور را تشکیل می دهند می تواند باشد. یکی از این موارد پایبندی به قانون است نه این که شخصی سلیقه ای قانون را اجرا کند. در همین شاکله و چارچوب قانون، مجلس و قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان داریم و این ها تعریف شده است. تمام این تعاریف هم اگر ببینید طوری برنامه ریزی شده که دوباره گرفتار خود کامگی و استبداد در کشور نشویم.

آقای احمدی نژاد چقدر این ویژگی ها را داشتند؟
ما ویژگی ها را برای آینده تعریف می کنیم. آینده یعنی عبرت و درس گرفتن از گذشته است. درس گرفتن به این معنی نیست که گذشته بد بوده است. یعنی این که نقاط قوت گذشته را چند برابر کنیم و اگر اشکالی هم در کار ما بوده اصلاح کنیم. نظامی که پذیرفته ایم در چارچوب آن فعالیت کنیم جایگاه ویژه ای برای رهبری دارد. این که ما مقداری از قانون را بپذیریم و مقداری را قبول نکنیم فایده ندارد.
در همین قانون اساسی رهبری جایگاه و اختیارات ویژه ای دارند. این که ما بخواهیم اختیارات قانون اساسی را محدود کنیم، خلاف قانون است. ما اگر در چارچوب قانون عمل کنیم موفق هستیم و اگر بخواهیم در چارچوب سلیقه و اعلام سلیقه و خواست خودمان عمل کنیم قطعا این وضعیت ها پیش می آید و شاهد اختلاف هستیم.
اخیرا که مقام معظم رهبری فرمودند رفاقت ها تشدید شود به نظر من هیچ بحثی از فاصله و تضاد و مسائلی که جامعه را به تنش می برد مطرح نشود.
آقای مصری عمر دولت دهم رو به پایان است و الان ضروری است که نقاط قوت و ضعف دولت را مورد بررسی قرار دهیم تا به دولت آینده کمک کند. مهم ترین نقطه قوت و ضعف دولت چه بود؟
این دولت نقاط قوت خوبی داشته است. دولت چابکی بود و خود سفرهای استانی واقعا کار بسیار سخت و دشواری بود. اما این دولت این کار را ساده کرد. انتظارات و توقعات مردم مقداری افزایش یافت و این دولت هم ثابت کرد که می شود این کار را کرد. لذا سفرهای استانی دولت در همبستگی ملی و توجه محرومیت ها و رفع آن ها موثر بود.
بحث مسکن مهر بسیار کار خوبی بود. مسکن مهر اثر خوبی داشت. نعمت هایی هست که وقتی داریم متوجه آن نیستیم اما اگر همین مسکن مهر کلید زده نمی شد مشکلات مسکن در کشور بیش از این بود. صفر کردن قیمت زمین کار بسیار بزرگی بود چون پیش از آن سازمان مسکن و شهرسازی و وزارت راه و شهرسازی امروز اراضی که دولت تصرف کرده بود به قیمت کارشناسی روز واگذار می کرد و قیمت ها را پذیرفته بودند.
 گام نخست هدفمندی یارانه ها هم کار خوبی بود که انجام شد. بحث سهام عدالت و سهیم کردن و کم کردن فاصله نابرابری بسیار مناسب بود. البته دو شاخص تغییر کرد. یکی ضریب جینی بود که تغییر معنا داری داشت و یکی هم نابرابری اجتماعی بود که از 17 در سال گذشته به 7 رسید. این عدد قابل اعتنا است. ما با این که به افراد کم درآمد یارانه مستقیم پرداخت کردیم ضریب جیبی 4 دهم تغییر کرد و باید این ها را حفظ کنیم.
مسائل منفی هم وجود دارد اما نمی شود هم اکنون آنها را بیان کرد.

این بخش دوم را با الزامات دولت آینده مطرح کنید. به این منظور که دولت آینده نقاط ضعف را تکرار نکرده و آنها را برطرف کند.
دولت آینده باید یک برنامه و یک استراتژی روشنی نسبت به اقتصاد ارائه کند. اقتصاد چیزی نیست که هر روز برای آن یک برنامه نوشته شود. یک کشور انقلابی که متغیرهای مزاحمی از بیرون مرتبا بر معادلاتش می خواهد تاثیر بگذارد، باید حالت کاملا شناوری را برای خود تعریف کند اما دامنه باید با تعریف باشد.
استراتژی اقتصادی بحث اول دولت آینده باید باشد. این استراتژی اقتصادی باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد. اقتصاد مقاومتی یعنی توجه به توامندی های درونی است.  در آینده به تقویت تولید نیاز داریم. تقویت تولید یعنی توجه به عوامل موثر در تولید. عامل موثر در تولید، فضای کسب و کار، اشتغال و قوانین کار و تامین اجتماعی است که در یک کفه ترازو قرار می گیرد و بانک ها نیز در ترازوی دیگر قرار دارد.

در آینده باید نظام بانک داری را تغییر دهیم. در غیر این صورت با روال کنونی که در پیش گرفته ایم و ساختمان های شیک و میلیاردی به بانک تبدیل می شود این یک نوع بیماری است. هیچ شعبه بانکی ایجاد نمی شود مگر این که 10 کارخانه تعطیل شود! چون توان از تولید به بازار ربا می آید. نظام بانک داری ما اسلامی نیست. چرا که در هر کشوری در دنیا که بحران اقتصادی پیش می آید بانک ها ورشگسته اول هستند. در کشور ما هرچه بحران اقتصادی پیش می آید بانک ها همیشه سود سرشار خود را دارند و هیچ اتفاقی برای هیچ بانکی رخ نمی دهد. پول ها باید در مسیر بانک قرار بگیرد. بانک ها هم همیشه می خواهند سود ده باشند و بر همین اساس شاهد افزایش بهره ها هستیم.

باید از بزرگتر شدن دولت پرهیز شود و دولت کوچک شود و خدمات عمومی محدود را جمع کند. فعلا ما مثل بچه پولدارها نمی توانیم رفتار کنیم و برابر پولی که داریم باید خرج کنیم. رفتارهای اقتصادی ما در دولت آینده باید متناسب با درآمدهای واقعی کشور باشد.
همه دولت ها از ابتدای انقلاب این شعار را داده اند که بودجه بر مبنای عدم وابستگی به نفت باشد و هیچ دولتی در گذشته به این شعار عمل نکرده است و دولت آینده باید آن را عملیاتی کند.

نظام بودجه ریزی کنونی ایجاد تعهدات 20 ساله برای دولت 4 ساله است. هر دولتی که می آید از اول انقلاب تا کنون تعهدات فراوانی برای دولت آینده خود ایجاد کرده است. علت طولانی شدن پروژه های عمرانی به دلیل اشتباه در تخصیص بودجه است. چرا که به طور مثال تخصیص 20 درصد منابع عملا با نرخ تورم برابر می شود و این موضوع یعنی این که اعتباری تخصیص نیافته است.
دولت آینده هیچ پروژه جدیدی را نباید کلید بزند و این موضوع عزم ملی می خواهد و البته محبوبیت طلبی از بین می رود. دولت آینده باید یک سری اصول را برنامه ریزی کند که البته بیشتر این موارد هم پرهیز است و باید از روندهایی که در گذشته انجام شده پرهیز کنیم.

ارزش پول ملی و تورم و تغییر نظام بانکداری از مهم ترین مباحث است و اصلاح نظام بانکداری از واجب ترین امور است. در نظام بانکی از 123 هزار میلیارد تومان تا 3 هزار میلیارد تومان فساد داشته ایم و علت آن هم پاک کردم صورت مسئله است و سیستم باقی است. اما تنها افراد را تغییر داده ایم. با این نظام بانکداری اقتصاد ما هیچ گاه به نتیجه نخواهد رسید. چون مبنای نظام بانکداری ما غلط است و چون پایه غلط است تا ثریا این دیوار کج خواهد رفت. اگر نظام بانکداری اصلاح نشود 5 دولت بعد هم از نظر اقتصادی به جایی نمی رسند.

مقام معظم رهبری بارها بر تشدید رفاقت ها تاکید فرموده اند. به نظر شما دولت در زمان باقی مانده تا پایان عمر خود چه اقداماتی را برای تشدید رفاقت با قوه قضائیه و قوه مقننه باید انجام دهد؟

به نظر من اگر ما حدود قانونی را رعایت کنیم بهترین تشدید رفاقت ها است. یعنی هر کسی محدوده خود را قبول داشته باشد و بر اساس ضوابطی که در قانون تعریف شده وظایف خود را انجام دهد. بعضی وقت ها ما پایان را شروع جدیدی می دانیم. من نماینده مجلس می گویم این موضوع نشد پس طور دیگری وارد می شوم. اگر هر کدام از ما قانع به قانون باشیم رفاقت ها تشدید خواهد شد.
موضوع دوم این که مسئولان سعی کنند بیشتر از وزنی که برای طرف مقابل قائل هستند، بیشتر از آن حرمت داشته باشند. اگر من قائل هستم که بگویم آقای محمدی مقداری وزن را افزایش دهم و بگویم جناب آقای محمدی.
تشدید رفاقت ها ظلم مسئولان به مردم را از بین می برد. مردم مسئولان را انتخاب می کنند تا مسئولان با هم مشکلات را حل کنند. اگر قرار باشد در جامعه روان مردم را آزار بدهیم چرا به ما رای داده اند؟

لایحه بودجه 92 پس از تعطیلات نوروز در صحن علنی مجلس ببررسی می شود. قانون بودجه 92 چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
بودجه امسال با تاخیر به مجلس ارائه شد که البته من برای این تاخیر به دولت حق می دهم به علت این که ما متغیرهایی داشتیم که امسال ثابت نبود اما تاخیر دولت در سال های قبل توجیه نداشت.
امسال قیمت ارز و نفت نوسان هایی داشت و مشکل ایجاد کرد. برای این که در آینده این اتفاق ها رخ ندهد، نیازی نیست که قیمت نفت و ارز در لایحه بودجه تعیین کنیم. ما باید هزینه ها را بنویسیم و کاری به تعیین قیمت ارز نداشته باشیم و ارز در بازار به فروش برسد. این اتفاق لایحه بودجه را خیلی سبک می کند.

شرایطی که پیش آمده است شرایط دشوار اقتصادی است. من هم اگر بودم فکر می کنم لایحه بودجه امسال به موقع به مجلس نمی رسید. نکته دیگر اینکه با توجه به شرایط موجود امکان این که در لایحه بودجه فاز دوم هدفمندی یارانه ها را بیاوریم نداریم.

نگاه شما خیلی اخلاقی است اما در حوزه اجرا اینگونه نیست.
بله همینطور است من پس از سخنان رهبری اینگونه شدم.

تعداد بازدید: 504 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  فرصت ها و ظرفیت های تجارت و سرمایه گذاری در گرجستان
  چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار