پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 22:27   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 88650صفحه نخست » اخبار رسانه هاجمعه، 5 بهمن 1397 - 08:02
صندوق‌های بازنشستگی از مرز بحران گذشتند/ کسری 100 هزار میلیاردی صندوق‌ها در آینده
  
ترابر نیوز:
آمارهای موجود ثبات وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را تأیید نمی‌کند و بر اساس اعلام مسؤولان امر، دلایل متعددی باعث شده تا امروز کسری صندوق‌های بازنشستگی به چالشی مهم در صحنه اقتصاد کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نظام تأمین اجتماعی در اقتصاد هر کشور نقش مهم و تأثیرگذار باز توزیع منابع بین نسلی را ایفا می‌کند. به این معنا که پس‌اندازهای فرد شاغل در دوره اشتغال به مرور نزد صندوق تأمین اجتماعی تجمیع و سود حاصل از آن در دوره بازنشستگی در قالب مستمری به وی باز پرداخت می‌شود تا قشر بازنشسته جامعه در زندگی خود دچار فقر و کاهش یک باره درآمد نشده و مجموعاً شکاف‌های طبقاتی به حداقل برسد.

سازمان بین‌المللی کار در تعریف نظام تأمین اجتماعی، وظیفه حفظ معیشت افراد جامعه در مقابل نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی (بیماری، پیری، از کار افتادگی و...) را به این نظام نسبت داده و رشد و توسعه آن را یکی از شاخص‌های اصلی توسعه یافتگی اقتصادها قلمداد می‌کند.

*فعالیت 18 صندوق بازنشستگی در کشور

ساختار تأمین اجتماعی در کشور ما ساختاری تازه و جدید نیست و اقتصاد ایران از این حیث جزو پیش قراولان منطقه محسوب می‌شود. چرا که در حال حاضر 4 صندوق بزرگ و 14 صندوق متوسط بازنشستگی در کشور در حال فعالیت هستند که از نظر قدمت، صندوق بازنشستگی کشوری با سابقه ترین و از نظر جامعیت، صندوق تأمین اجتماعی بزرگ‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

دو صندوق مذکور به ترتیب پوشش بیمه‌ای بخش دولتی و خصوصی را فراهم کرده و 90 درصد بیمه شدگان کشور در دایره این دو صندوق قرار دارند.

علاوه بر این دو، صندوق‌های تأمین اجتماعی بازنشستگان نیروهای مسلح (ساتا) و ذخیره فرهنگیان نیز جزو صندوق‌های بازنشستگی بزرگ کشور محسوب می‌شوند.

صندوق‌های بازنشستگی علاوه بر نقش‌هایی که ذکر آن رفت؛ نقش مهمی نیز در ایجاد رونق اقتصادی، تأمین مالی پروژه‌های بلند مدت و ورود به حوزه تأمین مالی دارند و بالا بودن کیفیت ذخایر این صندوق‌ها می‌تواند پشتوانه مهمی برای اقتصاد کشور محسوب شود.

مضافاً، وضعیت مالی صندوق‌ها ارتباط مستقیمی با سلامت روانی شاغلان داشته و بروز هر گونه مشکل در فعالیت صندوق، سلامت روانی و انگیزه کاری سهم بالایی از جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

*پیری زودرس صندوق‌های بازنشستگی

در کشور ما دوران سپرده گیری صندوق‌های بازنشستگی یا اصطلاحاً دوره جوانی صندوق‌ها طی شده و دوران هزینه دهی و پرداخت مستمری آن‌ها فرا رسیده است.

در دوران جوانی است که باید سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در پروژه‌های پر بازده صورت پذیرد و با استقرار ساختار بهینه، سرمایه‌ها تبدیل به بازدهی مناسب شده و به در دوران پیری مورد مصرف قرار گیرند.

این اتفاق به نحو احسن در این دوره رخ نداده و شاهد آن هستیم که صندوق‌های بازنشستگی به دلیل سوءتدبیر قوای مجریه و مقننه مجبور به تحمل هزینه‌های زیادی در دوره‌های اخیر شده‌اند و همین امر باعث شده تا زودتر از بازنشست شدن نسل پر جمعیت کشور (دهه شصتی‌ها) منابع صندوق‌ها به مرز بحران برسد.

یکی دیگر از عواملی که در کل دنیا باعث بروز مشکل در صندوق‌های بازنشستگی شده، افزایش شکاف سنی بازنشستگی تا امید به زندگی افراد است؛ در حالی که در زمان تأسیس صندوق‌ها در قبل از انقلاب امید به زندگی به طور متوسط 54 سال بوده و اکنون به بالای 76 سال رسیده و این 22 سال افزایش یعنی 22 سال پرداختی بیشتر برای صندوق‌ها که در ابتدای تأسیس به آن توجه نشده بود.

آمارهای موجود ثبات وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را تأیید نمی‌کند و بر اساس اعلام مسؤولان امر، دلایل متعددی باعث شده تا امروز کسری صندوق‌های بازنشستگی به چالشی مهم در صحنه اقتصاد کشور تبدیل شود.

*کسری 100 هزار میلیاردی صندوق‌ها در آینده نزدیک

دولت در سال 96 بیش از 44 هزار میلیارد تومان از هزینه‌های پرداخت مستمری صندوق بازنشستگی کشوری، نیروی‌های مسلح و صندوق فولاد را تأمین کرده و برآوردها نشان می‌دهد و افزایش کسری قریب‌الوقوع تأمین اجتماعی، جمع این هزینه‌ها در سال‌های آتی به 100 هزار میلیارد تومان در سال برسد.

بحران صندوق فولاد که از چند سال قبل آغاز شد و در حال حاضر به اوج خود رسیده تنها نشانه‌ای از آینده وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در کشور است. این صندوق که بیش از 33 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد به دلیل عدم دریافت این طلب و همچنین سوء مدیریت، دچار کسری شدید شده و نسبت وابستگی آن به 0.16 درصد رسیده است.

این یعنی به ازای هر یک نفر مستمری بگیر، تنها 0.24 درصد نفر به صندوق وارد شده و حق بیمه می‌پردازد طبیعی است که در چنین وضعیتی امکان پرداخت مستمری بازنشستگان تحت پوشش صندوق وجود ندارد.

نسبت وابستگی در سایر صندوق‌های کشور نیز چندان امیدوار کننده نیست؛ این نسبت برای سازمان تأمین اجتماعی 4.57 و برای صندوق بازنشستگی کشوری 0.93 درصد است. عدد استاندارد این نسبت برای رسیدن به مرز بحران، 5 است و این یعنی تمامی صندوق‌های بازنشستگی از مرز بحران گذشته‌اند.

*بنای لرزان

در حال حاضر از چهار صندوق بازنشستگی عمومی کشور که بیش از 90 درصد جمعیت کشور را پوشش می‌دهند؛ دو صندوق بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح برای مصارف خود به طور کامل به دولت وابسته هستند و بر اساس آمار موجود، بیش از 60 درصد مصارف صندوق نیروهای مسلح و بیش از 80 درصد از مصارف صندوق بازنشستگی کشوری از محل بودجه عمومی کشور تأمین می‌شود.

نکته نگران‌کننده ماجرا، رشد تصاعدی هزینه‌های صندوق‌ها و افزایش وابستگی آن‌ها به بودجه عمومی است. به گونه‌ای که طی 10 سال اخیر، کسری صندوق‌ها از 3 درصد بودجه عمومی به 10 درصد رسیده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این عدد در 10 سال آینده برابر با 40 درصد خواهد بود.

وابستگی به بودجه‌ای که خود اسیر 77 هزار میلیارد تومان کسری است و منبعی برای جبران آن نزد بانک‌ها باقی نمانده، استقراض دولتی به حد نامطلوبی افزایش یافته و تنها راه، راه پر خطر و مضرت چاپ پول است.

*روایت مرکز پژوهش‌ها از بحران بازنشستگی

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد کسری نقدینگی سازمان تأمین اجتماعی در سال 95 برابر با 9 هزار میلیارد تومان بوده و تا سال 1400 به 118 هزار میلیارد تومان و کسری تعهدی این سازمان به 66 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که باید از سوی دولت تأمین شود.

در گزارش آبان ماه سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با صندوق‌های بازنشستگی صراحتاً به عواقب این موضوع به این شرح اشاره شده است؛ «بحرانی را تصور کنید که بیش از نیمی از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، سلامتشان را در معرض آسیب قرار داده، سرمایه اندوخته آن‌ها آسیب جدی دیده و امید آن‌ها به آینده مخدوش شود. چنین بحرانی چه تبعاتی برای کشور خواهد داشت؟»

یکی از بخش‌های نگران‌کننده هزینه تأمین اجتماعی، طرح تحول سلامت دولت یازدهم و دوازدهم است که هزینه‌های سلامت را سالانه با 40 درصد رشد مواجه کرده است؛ به طوری که هزینه‌های درمان سازمان تأمین اجتماعی در سال 92 برابر با 7 هزار و 700 میلیارد تومان بوده و در سال 95 به 19 هزار و 800 میلیارد تومان رسیده است.

*چه باید کرد؟

بر اساس آنچه که ذکر شد، ایجاد اصلاحات ساختار در صندوق‌ها امری حیاتی است که تجارب جهانی نشان می‌دهد افزایش سن بازنشستگی، اصلاح قانونی نحوه محاسبه پرداخت‌ها، دریافت مطالبات از دولت، فروش دارایی‌های مازاد و بهینه‌سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها از جمله اصلاحات پیشنهادی است.

علاوه بر این، نظام چند تکه و جزیره‌ای بیمه کشور نمی‌تواند قدمی در مسیر بهبود بر دارد و بهتر است که با اصلاحات قانونی، صندوق‌های مذکور تجمیع شده، هزینه‌های مازاد اداره آن‌ها کاهش یابد و راهبری همه منابع موجود به یک سکان‌دار اعطا شود.

صندوق‌های بازنشستگی نیازمند سه نوع اصلاح پارامتریک، ساختاری و قانونی هستند که این اصلاحات باید به صورت یکجا و هماهنگ اجرا شوند. پر واضح است که رفع این معضل نیز همانند سایر ابر چالش‌های اقتصادی کشور، در درجه اول نیازمند اجماع سیاسی بین قوا و نهادهای مسؤول در کشور است.

سرنوشت بازنشستگی مردم، جای مناسبی برای تاخت و تازهای سیاسی نیست و دولت باید از هرگونه سیاسی کاری در این امر اجتناب کند.

مضافاً، کاهش هزینه‌های اجرایی، تعیین تکلیف بخش درمان، لغو معافیت‌های بیمه‌ای، برقراری سه جانبه گرایی واقعی در مدیریت صندوق‌ها و لغو طرح‌های هزینه‌زا از دیگر مواردی است که باید سریعاً به آن رسیدگی کرد.

تعداد بازدید: 645 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  آقای وزیر آیا مدیران بابت تصمیمات مدیریتی خسارت‌بار به شرکت، مسوول هستند؟
  خسارت مدیران نالایق با بررسی سخنان شهید چمران
  دولت واردات خودرو‌های دست دوم را آزاد کرد، اما انجام نداد، چون به نفع مردم و به ضرر خودروساز بود
  کارکنان راه‌آهن در اقدامی عجیب لکوموتیو را از قطار جدا کرده و آن را با خود بردند
  طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  فرصت ها و ظرفیت های تجارت و سرمایه گذاری در گرجستان
  چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار