پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 23:46   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 87898صفحه نخست » اخبار رسانه هاپنجشنبه، 10 آبان 1397 - 09:13
استفاده از تجارت کالا با کالا در دوران تحریم/ مشکلی برای صادرات به عراق نخواهیم داشت
  
ترابر نیوز:

رئیس سازمان توسعه تجارت کشور با اشاره به تجربیات کشورمان در زمان تحریم گفت: ایران در تجربه تجارت خود در زمان تحریم های قبلی، سابقه تجارت کالا با کالا دارد که امروز نیز از این تجربه خود استفاده میکنیم.

استفاده از تجارت کالا با کالا در دوران تحریم/ مشکلی برای صادرات به عراق نخواهیم داشت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مجتبی خسرو تاج امروز در نشست خبری در محل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: بعد از برداشته شدن ارز دولتی برای واردات برخی از کالا ها میزان درخواست برای ثبت سفارش بسیار کاهش یافته و دیگر شاهد صفوف طولانی برای دریافت ارز نیستیم زیرا ممکن است دیگر واردات کالا با ارز 8 هزار تومانی صرفه نداشته باشد.

وی افزود: بر این اساس وزارتخانه های ذی ربط اولویت بندی های جدیدی ارائه دادند تا ارز دولتی به آنها اختصاص یابد‌.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تجربیات کشورمان در زمان تحریم گفت: ایران در تجربه تجارت خود در زمان تحریم های قبلی، سابقه تجارت کالا با کالا دارد که امروز نیز از این تجربه خود استفاده میکنیم.

وی همچین در ارتباط با صدور بخش نامه های متعدد در روزهای اخیر که باعث سردرگمی فعالان اقتصادی شده است، تصریح کرد: آماری درباره بخش نامه هایی که در روزهای اخیر صادر شده ندارم اما با توجه به کاهش تعداد کالا هایی که ارز رسمی دریافت میکنند، امیداوریم که تعداد بخش نامه های دولتی نیز کاهش یابد.

خسروتاج افزود: از طریق مکانیزم‌های تهاتری می‌توانیم تحریمهای ایالات متحده آمریکا را دور بزنیم هرچند این روش منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود هر چند که در مواقع تحریم مجبور به استفاده از این روش هستیم و کار نشد ندارد و برای جابه‌جایی پول نیز هرچند با هزینه‌های بیشتر مشکلی نخواهیم داشت.

وی گفت: اروپاییان به دنبال آن هستند که حداقل روابط چند بانک خود را با ایران حفظ کنند تا هزینه‌های تجارت با کشور ما افزایش نیابد.

بنابراین گزارش خسروتاج در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به رشد صادرات کشورنا به کشورهای همسایه در 4 ماهه نخست سالجاری گفت: در این مدت صادرات ما به کشورهای همسایه 34 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

وی با اشاره به کاهش روابط ایران با برخی کشورها به خاطر مسائل بانکی گفت: امیدواریم که با دور زدن تحریم‌ها بتوانیم روابط خود با کشورهایی که ارتباطات اقتصادی ما کاهش یافته دوباره به حالت قبل برگردانیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: در چهار ماهه ابتدایی سالجاری صادرات غیرنفتی کشورمان 4.7 درصد رشد تجربه کرده است.

* کاهش ارزش پول ترکیه اثر منفی در تجارت با ایران دارد

وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کاهش ارزش پول ترکیه چه تاثیری در روابط اقتصادی ما با این کشور می‌گذارد گفت: کاهش پول ترکیه باعث می‌شود از ارزش صادرات کالاهای ما به این کشور کاسته شود و در مقابل صادرات ترکیه به کشور ما به صرفه‌تر شود و در مجموع کاهش ارزش پول این کشور اثر منفی در تجارت کشورمان خواهد داشت. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در 4 ماه ابتدایی سال 97 صادرات ما به کشور ترکیه 551 میلیون دلار بوده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 488 میلیون دلار بود و 12 درصد رشد تجربه کرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در واکنش به اظهارات روز گذشته وزیر کشور مبنی بر افزایش 10 برابری ثبت سفارش کالا در زمان اختصاص ارز رسمی به واردات کالاها گفت: در حال حاضر و براساس آخرین آمار 40 میلیارد دلار از ابتدای سال جاری تاکنون ثبت سفارش کرده‌ایم که برای 20 میلیون آن تخصیص آن  برای 9 میلیارد دلار آن تامین ارز واردات صورت گرفته است.

خسروتاج  یادآور شد: در صورتی که منحنی ثبت سفارش امروز با سال گذشته را مقایسه کنیم دوباره به شکل سال قبل برگشته است و اوجی که دارد مربوط به مقطعی است که دولت ارز 4200 تومانی پرداخت می‌کرد که تقاضا خیلی بالا رفته بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت  یادآور شد: زمانی که متقاضیان با تاخیر در اختصاص ارز مواجه شدند این نگرانی برایشان ایجاد شد که ممکن است که بانک مرکزی ارزی به وارد کنندگان اختصاص ندهد به همین منظور صفوف طولانی برای بهره‌گیری از ارز تشکیل دادند.

وی افزود: در واقع دلیل افزایش این تعداد ثبت سفارش به خاطر همان ارز ارزان قیمتی بود که وقتی سیستم بانکی مقرر کرد که اختصاص آن به برخی کالاها صورت گیرد و ثبت سفارش برخی کالاها که بازار شناور ارز معرفی شدند تقاضا کاهش یافت.

خسروتاج  افزود:  براساس تصمیم جدید کالاهایی که اساسی هستند می‌توانند با روش گذشته ترخیص شوند اما گروه‌های دیگر باید به سازمان حمایت بروند و مابه‌التفاوت نرخ ارز را پرداخت کنند.

وی افزود: این کالاها که امروز رسیده است و می‌خواهد و با ارز ارزانقیمت ترخیص شود در مقایسه با کالاهایی که جدیدا ثبت سفارش می‌شود رانتی برای قبلی‌ها ایجاد می‌شود به همین منظور تصمیم گرفته شده که مابه‌التفاوت دریافت شود.

* تبعیض دولت برای خودروسازان در پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز

وی  افزود: البته استثنایی برای خودروسازان و در مجموع بخش ماشین‌آلات صورت گرفته است و آنها از پرداخت مابه‌التفاوت معاف هستند.

خسروتاج همچنین درباره وضعیت جوایز صادراتی که از سالهای گذشته به صادرکنندگان پرداخت نشده، گفت: 360 میلیارد تومان بدهی دولت به صادرکنندگان بوده است و بعضی صادرکنندگان مدعی هستند که جایزه آنها پرداخت نشده است اما باید توجه کرد که برای پرداخت این جایزه صادراتی نیازمند ردیف بودجه جدید هستیم.

* وزارتخانه‌ها اگر بتوانند بر روند توزیع کالاهای وارد شده با ارز رسمی نظارت کنند مشکلی برای اختصاص ارز وجود ندارد

وی گفت: به کالاهایی که ارز رسمی اختصاص می یابد باید مشخص شود که این کالاها کجا توزیع و مصرف می‌شوند و در صورتی که وزارتخانه‌ها بتوانند در نظام توزیع این کالاها نظارت لازم را داشته باشند مشکلی برای اختصاص ارز به آنها وجود ندارد اما این کالاها باید حتما به نرخ تعیین شده توسط سا زمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به فروش برسد.

* مشکلی برای صادرات به عراق نخواهیم داشت

وی در بخش دیگری ازصحبت‌های خود با اشاره به حواشی روزهای اخیر تجارت ایران با کشور عراق گفت: روابط کشورها ممکن است در ظاهر  و باطن با یکدیگر تفاوت مشخصی داشته باشند و در مجموع فکر می‌کنم که برای صادرات به کشور عراق مشکلی نخواهیم داشت.

* پاسخ رئیس سازمان تجارت به خبر دستگیری خودش

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین در واکنش به خبر دستگیری خود به دلیل واردات خودرو گفت: در سال گذشته با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت پرونده متخلفان کامل شد؛ این پرونده در بهمن سال قبل برای دستگاه‌های نظارتی ارسال شد که در آن شرکت به شرکت اسامی متخلفان مشخص شده بود.

خسروتاج افزود: بنده به عنوان فردی مطلع که بیشتر از همه آگاه به اطلاعات صورت گرفته بودم با مراجعه به دستگاه قضایی این اطلاعات را در اختیار آنها قرار دادم.

وی در پاسخ به اینکه بالاخره آیا دستگیر شده است یا خیر گفت: آقای اژه‌ای در باره خبر دستگیری بنده پاسخ لازم را ارائه داده است. کسانی که آن را نشنیده‌اند می‌توانند بروند و اظهارات ایشان را بخوانند.

وی با بیان اینکه در بحث خودرو در حق سازمان توسعه تجارت جفا شد گفت:‌در سازمان توسعه تجارت اداره‌ای برای توسعه واردات نداریم و همه بخش‌های مدیریتی هستند و تنها یک اداره مقررات صادرات و واردات داریم که آن نیز تبدیل به بخش حاکمیتی شده است یعنی امور آن در وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری می‌شود.

* ورود محموله جدید کاغذ به اندازه یک سوم کل نیاز کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از صبحت‌های خود با اشاره به مشکلات روزنامه‌ها در مورد تامین کاغذ خود گفت:‌براساس اعلام وزیر صنعت محموله 20 هزار تنی کاغذ در حال ورود به کشور است که این می‌تواند یک سوم مصرف کل کشور را تامین کند.

خسروتاج اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های صنعت بسته‌بندی در این روزها آن است چرا که در حالی که ما وارد کننده کاغذ هستیم اجازه صادرات به آنه داده می‌شود که با دستور وزیر صنعت جلوی صادرات این محصول از ابتدای شهریور گرفته می‌شود.

وی یادآور شد در بخش صنایع سلولزی کماکان وابستگی داریم و باید اجازه واردت چوب مصرفی صنایع را بدهیم.

تعداد بازدید: 799 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  آقای وزیر آیا مدیران بابت تصمیمات مدیریتی خسارت‌بار به شرکت، مسوول هستند؟
  خسارت مدیران نالایق با بررسی سخنان شهید چمران
  دولت واردات خودرو‌های دست دوم را آزاد کرد، اما انجام نداد، چون به نفع مردم و به ضرر خودروساز بود
  کارکنان راه‌آهن در اقدامی عجیب لکوموتیو را از قطار جدا کرده و آن را با خود بردند
  طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  فرصت ها و ظرفیت های تجارت و سرمایه گذاری در گرجستان
  چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار