صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 03:40   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 81162صفحه نخست » هوایی2دوشنبه، 13 شهریور 1396 - 15:22
ضرورت تسریع اجرای «خط‌سیر همنام»‌
ترابر نیوز: با اجرای کامل پروژه «خط‌سیر همنام»‌ در ناوگان عمومی جاده‌ای مسافری در کنار ارتقا خدمات و سامان‌دهی حمل و نقل، ایمنی سیر هم افزایش می‌یابد، در این راستا ضروری است سازمان راهداری نسبت به پیاده‌سازی این طرح در همه شهرها تسریع کند.
  
ترابر نیوز:

خبرگزاری فارس: ‌سانحه مرگبار اتوبوس دختران دانش‌آموز نشان داد؛‌ اجرای «خط‌سیر همنام»‌ باید تسریع شود

 کشور ما، جزو کشورهایی است که آمار تلفات تصادفات رانندگی در آن بسیار بالا است؛ این آمار تصادفات رانندگی تا 13 الی 14 سال پیش سیر صعودی داشت و به 28 هزار نفر در سال هم رسید اما با تلاش همه دست‌اندرکاران جاده‌ای، این تصادفات و تلفات‌ ناشی از آن به تدریج و طی 13 سال اخیر کاهش یافت و امروز به حدود 16 هزار و 700 نفر در سال رسیده است که قطعاً این هم رقم بالایی است.

در این بین‌ سهم حمل و نقل عمومی، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها از سوانح رانندگی کشور، حدود 5 تا 6 درصد است، ‌این در حالی است تردد آنها بیش از 20 درصد است‌ اما ضروری به نظر می‌رسد که نسبت به نوین‌سازی و به‌روز کردن مدیریت در این مدل حمل و نقلی اقدام شود که در این راستا اجرای «طرح سیر همنام» در دستور کار دولت قرار گرفت.

آنچه در قالب شبکه سیر همنام تعبیر می‌شود تقویت مدیریت است، ضروری است مدیریت وارد بخش حمل و نقل شود. انتظاری که از اجرای طرح شبکه سیر همنام وجود دارد، ‌ارتقاء ایمنی، ارتقاء کیفیت خدمات و ارزیابی کیفیت خدمات است که در این حوزه، مدیریت نقش اساسی ایفا می‌کند.

در خط سیر همنام، ادغام شرکت‌های خرد در شرکت‌های اصلی و برند از اهداف اصلی است، این شرکت‌ها می‌توانند در قالب شرکت‌های بزرگ کار کنند،نام آن شرکت‌ها را بر سر در خود داشته باشند و آن شرکت فقط می‌تواند با شرکت اصلی و مادر که نام آن را بر سر در خود درج کرده است، کار کند و تحت نظارت آن شرکت مادر قرار گیرند؛ اتوبوس باید با شرکت مادر که همکاری می‌کند، نام آن شرکت را بغل‌نویسی کند و راننده هم فقط با همان شرکت در قالب یک قرارداد کار کند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این‌باره معتقد است: این منطقی نیست که یک راننده صبح از خواب بیدار شده و به پایانه مسافری برود و نداند که مسیر مشخص‌شده کجاست و یا اینکه با هر شرکتی که شد، قرارداد ببندد، باید راننده بداند که با چه شرکتی و در چه مسیر فعالیت می‌کند، ضمن آنکه اتوبوس هم باید فقط در شرکت مادر و با مسیر مشخص حرکت کند و فقط یک بغل‌نویسی به نام شرکت مادر داشته باشد.

داود کشاورزیان می‌گوید: ‌عکسی از یکی از همین اتوبوس‌ها در تلفن همراه خود دارم که نام سه شرکت روی بدنه آن اتوبوس بغل‌نویسی شده است، چنین اتوبوسی وقتی سانحه بدهد و یا مسافران از آن شکایت کنند، دقیقاً مشخص نیست که تحت نظارت کدام شرکت است. 

وی معتقد است: بخشی از تصادفات ناوگان عمومی جاده‌ای که در سال‌های قبل رخ داد، ناشی از عدم آگاهی و اطلاع از مسیر از سوی راننده بوده است، بنابراین در شبکه سیر هم‌نام، راننده و اتوبوس سیار نداریم که بخواهد هر روز با یک شرکت کار کند

به گفته رئیس سازمان راهداری، یکی از اصلی‌ترین موارد در شبکه سیر هم‌نام، فعالیت تحت نام شرکت مادر و نظارت آن شرکت مادر است، امروز 2 هزار شرکت مسافربری با اسامی مختلف در کشور شکل گرفته است و این مشکل‌آفرین است. طرح همنامی در سازمان راهداری کلید خورد تا شرکت‌ها به نام شرکت مادر تغییر نام دهند، البته در این حوزه ضروری است شرکت‌ها از کیفیت فنی ناوگان تحت نظارت خود آگاه باشند، به عنوان مثال بر کیفیت و تاریخ تولید لاستیکی که از سوی رانندگان اتوبوس خریداری می‌شود مطلع باشند. 

‌کشاورزیان می‌گوید: در شبکه سیر همنام، شرکت مادر باید ارزیابی ناوگان تحت فعالیت خود را به دقت انجام دهد و راننده باید از نظر تخصص، شخصیت، رفتار، میزان آموزش ضمن‌خدمت، تسهیلات معیشتی و غیره، شناخته شود‌،فعالیت اتوبوس و راننده فقط از این پس در قالب قرارداد با شرکت مشخص خواهد بود. 

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، تأسیس نمایندگی و شعبه شرکت تعاونی مسافری جاده‌ای از این پس بر اساس آیین‌نامه جدید است و شرکت‌های قبلی نیز باید به تدریج طبق آیین‌نامه جدید عمل کنند، اگر شرکتی نتواند خود را با این اهداف وفق دهد، شکست می‌خورد.

به گزارش فارس، این موارد در حالی مطرح می‌شود که ضروری است هر چه سریع‌تر شبکه سیر همنام اجرا شود تا به‌ ارتقاء کیفیت خدمات در ناوگان عمومی جاده‌‌ای، ارتقا‌ بهره‌وری و کاهش سوانح رانندگی بینجامد.

به تازگی و حدود 3 روز پیش بود که ساعت‌ 3:45 بامداد روز جمعه‌ 10 شهریورماه سال جاری‌، اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر هرمزگانی در پی انحراف از جاده و واژگونی در محور بندرعباس-‌داراب‌ واژگون شد و 11 نفر کشته، دو نفر قطع عضو و یک نفر نیز قطع نخاع شد‌.

طبق گزارش کمیسیون عالی ایمنی راه‌ها، کنترل اتوبوس پس از برخورد با کوله پل و ترکیدگی لاستیک جلو، ‌‌از دست راننده خارج می‌شود و اتوبوس پس از طی حدود 100 متر به پهلوی راست واژگون می‌شود.

طبق اعلام کمیسیون عالی ایمنی راه‌ها، بررسی‌ها در خصوص جاده مورد نظر، بیانگر آن است که مقطع راه مستقیم و علایم و خط کشی مناسب بوده و سرعت اتوبوس هم ٨٦ کیلومتر بر ساعت بوده است‌؛ ارزیابی محل حادثه نشان می‌دهد اتوبوس بنا به دلایلی (خواب آلودگی راننده یا بنا بر اظهارات راننده انحراف از مسیر برای جلوگیری از عدم برخورد با ماشین روبرو) از مسیر اصلی منحرف می‌شود و سرنشینان از کمربند ایمنی در طول سفر استفاده نکرده‌اند.

رئیس سازمان راهداری در این‌باره گفته است: مسافت بندرعباس شیراز که حداکثر 9 ساعت است باید طبق قوانین از دو راننده واجد شرایط استفاده شود که در صورت وضعیت اتوبوس مذکور هم نام دو راننده ثبت شده است، یکی از رانندگان که در قید حیات است، راننده پشت فرمان بوده‌ و راننده دوم هم که در حال استراحت بوده پس از وقوع این سانحه، فوت می‌‌کند.

به گفته کشاورزیان‌ برای مسافت نزدیک به 550 کیلومتر نیازی به سه راننده نیست و در این مورد تخلفی صورت نگرفته است، جاده‌ای که در آن این تصادف رخ داده است استاندارد بوده و مشکلی متوجه آن نیست، این جاده هموار و آسفالت بوده و اتفاقا شانه خاکی آن هم آسفالته بوده است. جاده 11 کیلومتر آسفالت دارد و هیچ پیچ یا پرتگاهی در این مسیر وجود ندارد،اتوبوس هم مشکلی نداشته حداکثر سن این اتوبوس ولوو 10 سال بوده که فرسوده محسوب نمی‌شود و مشکلی متوجه این اتوبوس نمی‌شود.

رئیس سازمان راهداری می‌گوید: راننده مدعی است که در زمان وقوع سانحه با کامیونی از رو به رو مواجه می شود و برای اینکه به این کامیون برخورد نکند منحرف می‌شود.

به گزارش فارس، نظارت بر‌ سلامت جسمی و روحی راننده، توجه به موضوع آشنایی راننده با مسیر و وجود ‌ناوگان مناسب، از وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و یکی از اولویت‌‌های طرح سیر همنام است.

از سوی دیگر نظارت بر اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی نیز باید مورد توجه باشد و پلیس‌راه در این حوزه نظارت کند، زیرا در این حادثه، متأسفانه مسافران از کمربند ایمنی استفاده نکرده‌اند که در صورت استفاده، میزان تلفات قطعاً کاهش می‌یافت.

ضروری است با توجه به بروز حادثه دلخراش اخیر، و ده‌ها حوادث مشابه، سازمان راهداری اجرای‌ طرح سیر همنام را هر چه زودتر در کل کشور عملیاتی کند تا از این پس کمتر شاهد وقوع بروز چنین حوادث دردناکی باشیم.

انتهای پیام/

 

تعداد بازدید: 823 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار