پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403 - 15:47   
 
 
   آخرین اخبار  
  مدیرعامل ذوب آهن:ریل پروژه راه‌آهن چابهار -زاهدان را تامین می‌کنیم
  اتصال آسیا به اروپا : اهمیت راه آهن مشترک ایران ـ ارمنستان
  فیلم| ناامیدی از مدیریت راه آهن
  فیلم| معرفی خطوط جدید مترو تهران
  پیشرفت ۷۰ درصدی راه آهن چابهار زاهدان
  راه آهن بخش خصوصی را گروگان گرفته/ جزئیات جریمه ۳۲۷ میلیارد تومانی راه آهن
  ارمنستان: به برقراری ارتباط ریلی با جمهوری آذربایجان علاقه‌مند هستیم
  شرحی بر رشد دو دهه اخیر و برنامه توسعه راه آهن هند
  فیلم| مناظری زیبا از راه آهن زاهدان
  دو چالش پروژه راه آهن شلمچه بصره؛ مین روبی و ساخت پل
  پیوستن قزاقستان به جمع شرکای کریدور ترانس افغان
  خط ریلی زاهدان کویته نیازمند تبدیل تفاهم نامه به قرارداد عملیاتی
  سهم ترانزیت ریلی با ظرفیت فعلی می تواند ۲ برابر شود
  تکمیل کریدور ریلی ترانس افغان تا سال ۲۰۲۷
  رشد اقتصادی چین در گروی قطارهای سریع السیر است؟
  راه آهن پاکستان از راه اندازی قطار سافاری خبر داد
  بخش خصوصی ریلی توان توسعه ندارد
  آمریکا در حال برنامه ریزی برای ساخت شبکه ریلی و قطار فوق پیشرفته بر روی ماه است
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 62213صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع هواییدوشنبه، 15 تیر 1394 - 15:57
سهم صنعت هوانوردی از سیاست های کلی برنامه ششم توسعه
سهم صنعت هوانوردی از سیاست های کلی برنامه ششم توسعهترابر نیوز: در مرحله تنظیم سیاست های کلی برنامه ششم توسعه علیرغم اهمیت وافر حمل و نقل هوایی در توسعه اقتصادی، اشاره صریحی به بخش هوانوردی کشوری نشده است.
  
ترابر نیوز:
◄ سهم صنعت هوانوردی از سیاست های کلی برنامه ششم توسعه/ پیشنهادهایی برای اجرای صحیح برنامه ها

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در مرحله تنظیم سیاست های کلی برنامه ششم توسعه علیرغم اهمیت وافر حمل و نقل هوایی در توسعه اقتصادی، اشاره صریحی به بخش هوانوردی کشوری نشده اما سیاست های کلی تعیین شده می تواند راهنمای بسیار مناسبی برای تدوین و تنظیم برنامه ششم توسعه در بخش هوانوردی کشوری به شمار آید.


علیرضا منظری در خصوص ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: در آستانه ماه های آغازین دهه دوم چشم انداز بیست ساله کشور سیاست های کلی برنامه پنج ساله ششم توسعه ابلاغ گردید تا در جریان مراحل تنظیم و تدوین و اجرای برنامه ششم توسعه، مورد توجه مسئولان مربوطه در بخش های مختلف دولت باشد.

وی افزود: اگر چه در سر فصل امور اقتصادی همانند بخش های حمل و نقل ریلی و دریایی صراحتا به بخش هوانوردی کشوری و یا حمل و نقل هوایی اشاره ای نشده ولی سیاست های کلی تعیین شده می تواند راهنمای بسیار مناسبی برای تدوین و تنظیم برنامه ششم توسعه در بخش هوانوردی کشوری به شمار آید.

لزوم پیش بینی احکام در برنامه ششم توسعه به منظور بازسازی ساختاری "هما"
نماینده اسبق ایران در ایکائو با تاکید بر لزوم پیش بینی احکام در برنامه ششم توسعه به منظور بازسازی ساختاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: برای عملی شدن سیاست "بهبود مستمر فضای کسب و کار و تقویت ساختار رقابتی و رقابت پذیری بازارها" در صنعت هوانوردی کشوری ضرورت دارد در برنامه احکامی پیش بینی شود تا بازسازی ساختاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام پذیرد.

وی در ادامه توضیح داد: ابتدا با تفکیک صندوق بازنشستگی از آن و همچنین بخش هایی مانند کترینگ و خدمات پشتیبانی زمینی و تعمیر و نگهداری به صورت بنگاه های تجاری مستقل و درآمدزا، زمینه واگذاری مدیریت شرکت به بخش خصوصی با حفظ مالکیت آن برای دولت فراهم آید.

منظری تصریح کرد: در واقع مدیریت جدید شرکت، به عنوان بخش خصوصی با استفاده از تسهیلات بانکی بتواند ورود سرمایه به شرکت و تامین ناوگان هوایی را امکان پذیر و پس از سوددهی بتدریج نسبت به واگذاری سهام مالکیت آن به بخش خصوصی اقدام گردد.

حذف انحصار دولت از صنعت هوانوردی
معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در جهت سازماندهی تجاری شرکت های هواپیمایی خصوصی و شبه خصوصی و افزایش سهم موثر بازار سرمایه برای گسترش سرمایه گذاری (تامین ناوگان جدید) و ثبات و پایداری و کاهش خطر پذیری فعالیت های تجاری در صنعت حمل و نقل هوایی ضرورت دارد نسبت به شناسایی انحصارات بخش دولتی و حذف آنها اقدام شود.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح و تسهیل روش های تامین مالی فعالیت خرد و متوسط بوسیله نظام بانکی گفت: با بسیج تمامی امکانات و ظرفیت های بخش داخلی، می توان سیاست رشد اقتصادی شتابان و پایدار و اشتغال زا (متوسط رشد 8 درصد در طول برنامه) محقق کرد.

پیشنهاد تجدید نظر در ساختار شرکت فرودگاه های کشور
منظری با اشاره به شرکت فرودگاه های کشور گفت: مشارکت و بهره گیری مناسب از ظرفیت نهادهای عمومی غیر دولتی با ایفای نقش ملی و فراملی آنها در تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از سیاست های کلی برنامه ششم توسعه وقتی محقق می شود که در ساختار شرکت فرودگاه های کشور تجدید نظر گردد.

وی ادامه داد: برای این منظور لازم است در تنظیم برنامه، احکامی پیش بینی شود تا ضمن تفکیک فعالیت ارایه خدمات ناوبری هوایی از شرکت فرودگاه های کشور و قرار دادن آن در یک نهاد عمومی غیر دولتی تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری، بتوان فرودگاه ها را به عنوان بنگاه های تجاری به صورت استانی تفکیک نمود.

این کارشناس صنعت هوانوردی در خصوص نحوه مدیریت فرودگاه ها گفت: می توان مدیریت فرودگاه ها را در موارد معین در اختیار شهرداری ها به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی قرار داد تا فعالیت خود را در چارچوب استانداردهای ابلاغی سازمان هواپیمایی کشوری انجام و متناسب با تقاضای موجود در منطقه و یا استان توسعه یابند، ضمن اینکه با مشارکت سرمایه گذاران محلی مدیریت شوند.

وی تصریح کرد: همان طور که در سیاست ها آمده که باید تغییر نگاه به نفت و گاز و درآمدهای حاصل از آن ایجاد شود و نگاه "منبع تامین بودجه عمومی" به "منابع و سرمایه های زاینده اقتصادی" تغییر یابد و بخشی از درآمدها در صندوق توسعه ملی واریز می شود باید در صنعت هوانوردی کشوری هم این روش اجرا شود.

وی با بیان اینکه فضای هوایی کشور در شمار اموال عمومی قرار دارد بر ضرورت وضع قوانین برای درآمدهای حاصل از پروازهای عبوری تاکید کرد و گفت: باید درآمد حاصل از پروازهای عبوری در اختیار دستگاه حاکمیت درآمده تا پس از اعمال هزینه های جاری بخش ارایه کننده خدمات ناوبری هوایی و نظارت بر ایمنی هوانوردی، مابقی در صندوقی نگهداری و در جهت توسعه فرودگاه ها، ناوگان هوایی، و توسعه بخش آموزش صنعت هوانوردی کشوری صرف گردد.

پیشنهاد واگذاری طرح های توسعه ای فرودگاه امام به بخش خصوصی
منظری با اشاره به سیاست جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایه گذاران خارجی گفت: با ایجاد انگیزه و مشوق های لازم باید الزامات جدیدی در برنامه ششم توسعه پیش بینی شود تا ضمن حفظ مالکیت در شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی بتوان ساخت پایانه های جدید این فرودگاه و همچنین سایر طرح های توسعه ای آن را از طریق روش ساخت و بهره برداری و انتقال به بخش غیر دولتی واگذار و در مواردی مدیریت را به شرکت های مدیریتی بخش خصوصی انتقال داد.

وی افزود: برای این منظور لازم است مشوق هایی در نظر گرفته شود تا علاوه بر جذابیت، امنیت سرمایه گذاری را تامین و دولت از تاسیس شرکت های غیر دولتی برای سرمایه گذاری و بهره برداری از فرودگاه حمایت کند.

لزوم درج احکام مربوط به حمایت دولت از تامین ناوگان هوایی زیر 50 صندلی در فرودگاه های غیر اقتصادی
نماینده اسبق ایران در ایکائو در خصوص فعال کردن فرودگاه های غیراقتصادی گفت: به منظور فعال کردن فرودگاه های غیر اقتصادی و ایجاد شبکه گسترده حمل و نقل هوایی در سراسر کشور و پی ریزی نظام فرودگاه مرکزی ضرورت دارد روش حمایتی دولت برای تامین ناوگان هوایی زیر 50 صندلی و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در احکام برنامه درج شود.

وی افزود: در هنگام تدوین برنامه ششم نباید الزاما به صنعت حمل و نقل هوایی پرداخته شود بلکه باید احکامی در جهت گسترش هوانوردی همگانی در رشته های مختلف پیش بینی شود تا زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر را فراهم و ضمنا موجب رواج سایر خدمات عمومی و حتی تفریحی گردد.

منظری با ابراز امیدواری نسبت به تنظیم احکام متعدد با حضور فعالان بخش هوانوردی، به منظور پیشبرد اهداف و اجرایی شدن سیاست های کلی برنامه ششم توسعه گفت: در مرحله تنظیم سیاست های کلی برنامه ششم توسعه علیرغم اهمیت وافر حمل و نقل هوایی در توسعه اقتصادی، اشاره صریحی به بخش هوانوردی کشوری نشده است.

وی تصریح کرد: در این زمینه لازم است مسئولان با انتشار پیش نویس احکام و فعالیت های مرتبط با تنظیم برنامه ششم از دیدگاه های متخصصان و مجربان بخش به عنوان اتاق فکر استفاده نمایند تا با شکل گیری احکام جدید زمینه رونق صنعت هوانوردی کشوری به منظور اجرای هر چه بهتر سیاست های کلی مصوب، فراهم آید.

 

تین نیوز

تعداد بازدید: 1317 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  کریدور شمال جنوب با توسعه ریلی ایران حیاتی ترین رگ حمل و نقلی جهان
  برقی‌ سازی به داد حمل و نقل می‌ رسد؟
  متکی: تمرکز اصلی من بر ریاست مجلس است
  رقیب پاکستانی چابهار ایران، شنزن دوم می‌شود؟ / بندر گوادر، رویای چین و پاکستان در ساحل دریای عرب محقق می‌شود؟
  مدیرعامل ذوب آهن:ریل پروژه راه‌آهن چابهار -زاهدان را تامین می‌کنیم
  رقابت سخت خودروهای برقی در نمایشگاه پکن+عکس و فیلم
  فلاحت پیشه در واکنش به حمایت سوریه از ادعای حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایرانی: سال ۹۷ گفتم بشار اسد روزی از پشت به ایران خنجر خواهد زد
  معطل گذاشتن 15میلیارد دلار خطوط مترو برای یک میلیارد دلار واگن بی تدبیری نیست؟
  ۱۲۱۰ میلیارد دلار ضربه تحریم به ایران
  اتصال آسیا به اروپا : اهمیت راه آهن مشترک ایران ـ ارمنستان
  احیای خط‌ آهن آذربایجان و ارمنستان از طریق دیپلماسی اقتصادی
  مصوبه تعطیلی شنبه‌ها باعث شد به جامعه مومنین بر خورد / شورای نگهبان فرصت دارد آن را حل و فصل کند!!?
  مترو درتنگنای پروژه تراشی های شهرداری و کم توجهی دولت مترو درتنگنای پروژه تراشی های شهرداری و کم توجهی دولت
  درس هایی از سفر به شانگهای
  فیلم| فواید تکمیل کریدور شمال به جنوب
  فیلم| ناامیدی از مدیریت راه آهن
  فیلم| معرفی خطوط جدید مترو تهران
  در دوره اصلاحات امیر امارات به من گفت خاتمی نه تنها برای ایران بلکه برای کشورهای عربی جنوب خلیج فارس هم امنیت به ارمغان آورده
  ببینید: اسرائیل با هوش مصنوعی چگونه کشتار می‌کند؟
  زاکانی: شهرداری تهران به ازای هر دستگاه اتوبوس چینی ۲۵۰ هزار یورو پرداخت می‌کند
  بیشترین تصادفات در این ساعات رخ می‌دهد
  کار به اجاره خودرو برای کار در اسنپ و تپسی رسید / پراید روزی نیم میلیون تومان!
  تهران تنها شهر بزرگ جهان است که حدود ۷۰درصد حمل و نقل درون شهری توسط خودروهای شخصی انجام می‌گردد
  مترو اسلامشهر و زمان 18 ماهه سوال برانگیز برای ساخت مترو این منطقه
  پیشرفت ۷۰ درصدی راه آهن چابهار زاهدان
  راه آهن بخش خصوصی را گروگان گرفته/ جزئیات جریمه ۳۲۷ میلیارد تومانی راه آهن
  رفتارهای متولی دولتی بخش حمل و نقل ریلی خشن و ناعادلانه است
  عقاب های لوفت وافه؛ ۵ هواپیمای نظامی برتر آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم
  علی لاریجانی: کیسینجر به من گفت اگر ما بخواهیم با شما رابطۀ استراتژیک برقرار کنیم، شما آماده‌اید؟
  تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی راه‌حل ناترازی گاز
  قابلیت تبدیل ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه گازی به سیکل‌ترکیبی
  مقاله لزوم تبدیل نیروگاه های گازی کشور به سیکل ترکیبی
  نامه شورا کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود/منتخب مستقیم ملت در حد یک شهروند هم آزادی بیان ندارد/شورا مرا به تعجیل در اجرای برجام متهم کرده/به اتهاماتی چون عدم التزام به قانون اساسی و فقدان دانش و بینش سیاسی متهم شده ام/رؤسای‌جمهور آینده بدانند دیگر حتی آنان آزادی سیاسی ندارند/می‌دانم که علت حساسیت برای حضور برخی از منتخبان تأثیرگذار در مجلس خبرگان به ویژه در این دوره چیست
  ارمنستان: به برقراری ارتباط ریلی با جمهوری آذربایجان علاقه‌مند هستیم
  قرارداد زاکانی با چین در اختیار ما قرار گرفت؛ در خصوص برخی موارد قرارداد هنوز قانع نشدیم / سئوالاتی درباره قیمت ها، تامین مالی و سفر‌ها داریم
  نظم بین‌المللی لیبرال در حال فروپاشی است؟! / گزارش اکونومیست را بخوانید
  تماشا کنید: بدتر از صیانت / طرح اینترنتی که دولت رئیسی دو سال پیش اجرا کرد
  سوختن سالانه ۵ میلیارد دلار در آتش کم تدبیری مجلس و شهرداری
  علی ربیعی: لو رفتن فایل مصاحبه ظریف، بخشی از سناریوی بیرون راندن تفکر برجامی و خنثی کردن نوع تاثیری بود که می‌توانست برجا بگذارد / علاوه بر از میدان به در کردن ‎ظریف، بخشی از طراحی انجام شده‌ای بود که سیاست خارجی از معادله رفتار رای‌دهندگی خارج شود
  وکیل تاجزاده: برای موکلم اتهام جدیدی در نظر گرفته شده / او از تیرماه ۱۴۰۱ تا به امروز در بازداشت است؛ یک روز هم از مرخصی استفاده نکرده است
  تشدید خروج سرمایه از بورس/نجات بازار سرمایه وعده روی زمین مانده دولت رئیسی
  تماشا کنید: عصر رادیکالیزم در ایران / گزارش «انتخاب» از پیامد‌های یکه تازی رادیکال‌ها
  زیباکلام چند ساعت قبل از بازداشت: اوین رفتن را افتخار نمی‌دانم / برای نظام نمی‌ارزد که بگویند صادق زیباکلام را گرفتند / مسئولان امنیتی یک تلفن به بنده بزنند و بگویند کاری انجام نده، انجام نمی‌دهم
  شمار شهدای غزه از ۳۵ هزار نفر فراتر رفت
  مخالفت مجلس با تصمیم‌گیری درباره کاهش ساعت کاری و افزایش تعطیلات در دولت
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار