پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403 - 06:52   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه آهن پاکستان از راه اندازی قطار سافاری خبر داد
  بخش خصوصی ریلی توان توسعه ندارد
  آمریکا در حال برنامه ریزی برای ساخت شبکه ریلی و قطار فوق پیشرفته بر روی ماه است
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 54190صفحه نخست » انرژی،حمل و نقل شنبه، 4 بهمن 1393 - 14:52
سپید و سیاه‌های صنعت آسفالت‌سازی
سپید و سیاه‌های صنعت آسفالت‌سازیترابر نیوز: آن طور که مورخان اروپایی نوشته‌اند نخستین جاده‌ای که با مخلوطی از قیر و شن و سنگواره آسفالت شده است، ظاهرا در سرزمین بابل و بین سال‌های ۶۰۴ و ۶۲۵ پیش از میلاد بوده است.
  
ترابر نیوز:



 
البته مورخان این را نیز اضافه کرده‌اند که یک سری مسیرهای آسفالتی مدرن در بریتانیا در طول قرن چهارم ساخته شده است و می‌گویند «سِر والتر رالی» در سومین سفر خود در سال ۱۴۹۸ میلادی به جزیره «ترینیداد» بزرگترین دریاچه آسفالت طبیعی جهان را کشف کرد که هنوز هم به همین نام «دریاچه آسفالت طبیعی» معروف است که این منبع برای نخستین بار در دسترس مهندسان و متخصصان امریکایی قرار گرفت و دومین منبع آسفالت طبیعی جهان «دریاچه برمودز» در ونزوئلا بود و با استفاده از همین منابع بود که مبتکری به نام «جان متکالف» اجرای آسفالت را در برخی مسیرها آغاز کرد.

این مهندس راهسازی در سال ۱۷۱۷ م متولد شد و از سن ۶ سالگی کور بود، با این حال توانست ۱۸۰ مایل از جاده‌های کشورش را در منطقه «یورکشایر» انگلستان آسفالت کند، مسیرهایی که پس از ۴۰ سال سن هنوز همچنان محکم بودند. او این مسیرها را با ۳ لایه محکم ساخته بود لایه اول آن از سنگ‌های درشت، لایه دوم آن از موادی بود که در کاووش‌های باستانی یافته بود و سومین لایه شن بود که بدین‌وسیله جان متکالف مسیرهایی را که می‌خواست آسفالت کند کاملا زهکشی، زیرسازی و تدوین کرد و این یکی از نخستین مسیرهایی بود که هم زیرسازی و هم آسفالت شد. البته بعد از او فردی به نام «توماس تلفورد» در سال ۱۷۵۷ م روش کامل ساخت جاده‌ها با سنگ‌های شکسته را تجربه کرد و همزمان با او دو مهندس دیگر به نام‌های «جان لوو دون» و «تنسی مک آدام» به طراحی چند مسیر و جاده با استفاده از سنگ‌های شکسته پرداختند که آن را «جاده سنگریزه» نامیدند، مسیری که سال‌ها از آن برای عبور و مرور اسب‌ها و گاری‌ها استفاده می‌شد.
اما آسفالت در اوایل قرن نوزدهم میلادی و با مخلوطی از سنگ‌ریزه و شن درشت به عنوان مصالح اولیه جاده‌سازی مورد استفاده قرار گرفت، گرچه از مواد اولیه آن یعنی «قیر» در ۷۰۰۰ سال پیش از آن نیز برای آب‌بندی درزها استفاده شده بود، اما مخلوط کردن قیر و سنگ‌ریزه و ساخت یک جاده آسفالته با آن به‌طور رسمی در سال ۱۹۱۰م توسط کمپانی «برادران وارن» در کمبریج و ماساچوست امریکا به ثبت رسید و شرکت آنها با عنوان آپاک به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید آسفالت در امریکا شناخته شد.

البته پیش از آن نیز پیاده‌روسازی با استفاده از زغال‌سنگ تار (و نه آسفالت) در سال‌های ۱۸۶۰ تا ۱۸۷۰م ایجاد شد و نخستین پیاده‌روی آسفالت شده در امریکا (که مخلوطی از شن و ماسه و قیر بود) در مقابل سالن شهر «ان‌جی نوارد» در سال ۱۸۷۰م به وجود آمد و بعد از آن نخستین پیاده‌روی ساخته شده با آسفالت گرم در محله «بتمنس» در واشنگتن دی‌سی ایجاد شد و بعد آسفالت به عنوان ماده‌ای اولیه برای راهسازی، جاده‌سازی و خیابان‌کشی‌های درون شهری مورد استفاده قرار گرفت.

 
وقتی آسفالت به تهران آمد

«خیابان» در لغتنامه دهخدا و در کتب و اسناد قدیم معنای رسته و راهی را داشت که در میان باغ و چمن سازند در حالی که دو صف از درختان در دو طرف آن ایجاد کنند. وجود همین «خیابان» است که در طراحی باغ ایرانی که آن را به چهار پاره متحدالشکل تقسیم می‌کند، واژه «چهار باغ»را در این مبحث مفهوم می‌بخشید. البته در بسیاری از شهرهای کهنسال ایران از قبیل اصفهان خیابان‌کشی وجود داشته ولی در پایتخت تا اواسط دوران سلطنت ناصرالدین شاه که سطح شهر تهران و خانه‌سازی در آن دچار تحول عظیم شد، کلمه «خیابان» در میان عناصر معماری در شهرسازی تهران وجود نداشت، به عبارت دیگر، تهران آن روزگار معابرش را کوچه باغ‌ها و گذرگاه‌های پیچاپیچ و نامنظمی تشکیل می‌داد که هیچیک «خیابان» نام نداشت.

گذرگاه‌های تنگ آن روز مناسب عبور جمعیت کم آن روزگار با وسایل نقلیه معمول نظیر پالکی، تخت روان و چهارپایان باربر بود و بررسی نخستین‌های نقشه‌های اولیه تهران و مطابقت آنها، این واقعیت را بیشتر آشکار می‌کند. نقشه برزین روسی به سال ۱۲۵۸ هجری قمری در عهد محمدشاه از تهران برداشت و تهیه شد و ۱۰ سال بعد در مسکو به چاپ رسید. نقشه «موسیو کرشش» معلم دارالفنون در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه از سطح شهر برداشت و به سال ۱۲۷۵ هجری قمری، چاپ و منتشر شد. در هر دو نقشه هیچ اثری از نام خیابان مشاهده نمی‌شود بلکه تمام معابر با نام‌های مرسوم آن دوره یعنی کوچه، گذر، گذار، بازارچه بازار، راسته و رسته مشخص شده و پر واضح است که این معنا را در بررسی و تدقیق در کتب و منابع نوشتاری اوایل دوره ناصری هم می‌توان یافت.

با گذشت زمان و رسیدن سال‌های میانی پادشاهی ناصرالدین شاه، تهران ناگهان دچار تحولات وسیعی شد، جمعیت افزایش یافت و اراضی چندصد ساله ساخته شد. در این سال‌ها به ضرورت و نیاز، حصار صفوی را خراب کردند و حصار جدید ناصری را وسیع‌تر ساختند. سطح شهر گسترش قابل‌توجهی یافت، معابر جدید بنا شد، خندق حصار صفوی را پر کردند و در محل آن و نیز سطح اشغال بدنه حصار، گذرگاه‌های تازه‌ای احداث کردند که شکل کالبدی آنها به خیابان‌های امروزی بیشتر شبیه بود تا به کوچه باغ‌های قدیمی. این معابر کما بیش از کوچه‌ها و گذرهای قدیمی تهران، عریض‌تر و با کمی اغماض به خط مستقیم کشیده شده بودند، گذرگاه‌های جدید را خیابان نام نهادند و بدین‌ترتیب کلمه «خیابان» در تاریخ تهران و به طور کلی عنصر خیابان جزو عناصر معماری شهرسازی این شهر تولد یافت.


نخستین نقشه تهران ترسیمی نجم‌الدوله (چاپ ۱۳۰۹ هجری قمری) پس از این دوره برای نخستین بار متضمن نام «خیابان» است. نخستین خیابان‌های پایتخت که در این زمان شکل گرفتند، عبارتند از:

خیابان‌های باغ جنت (ولی‌عصر)، باغ انگوری (ولی‌عصر)، جناب وزیر (ولی‌عصر)، امیریه (ولی‌عصر)، امیریه (امام‌خمینی)، باغ شاه (امام‌خمینی)، جلو قبرستان (مولوی)، دروازه گمرک (مولوی) و...

 
آسفالت درمقدم «ملک فیصل»

نخستین بار براساس اعلان «روزنامه وقایع اتفاقیه» شماره ۳۶ به سال ۱۲۶۷ هجری قمری و در دوران صدارت میرزا تقی‌خان امیرکبیر برخی از کوچه‌های ارگ تسطیح و سنگفرش شد تا برای عبور کالسکه مناسب و آماده شود؛ کالسکه‌هایی که از فرنگ می‌آمد یا در کارخانه معیرالممالک ساخته می‌شد. بعدها در دهه‌های پایانی سلطنت طولانی ناصرالدین‌شاه «شوسه» که طریقی بود برای آماده‌سازی سطح معابر به‌منظور عبور راحت‌تر کالسکه، درشکه، گاری و... وارد عرصه راهسازی پایتخت شد اما هنوز خبری از «آسفالت» نبود تا این که سال ۱۳۱۰ هجری خورشیدی فرا رسید.

در این سال پیش از ورود ملک فیصل، پادشاه عربستان به تهران، بلدیه پایتخت به تکاپو افتاد و برای نخستین بار «آسفالت» را که پدیده جدیدی در صنعت راهسازی به شمار می‌رفت، وارد صحنه خیابان‌های تهران کرد و خیابان کوتاه الماسیه (باب همایون)، میدان توپخانه و اوایل خیابان لاله‌زار را آسفالت کرد. بعدها خیابان باغ‌شاه (امام‌خمینی) و خیابان پهلوی (ولی‌عصر) البته تا حدود کافه بلدیه (تئاتر شهر امروز) و دیگر خیابان‌ها آسفالت شد و بدین ترتیب رفته‌رفته آسفالت نه تنها وارد خیابان‌ها و معابر تهران، که به تمام شهرها و جاده‌های کشور کشیده شد.

 
آسفالت‌های پیشرفته در جهان

در خبرها آمده بود که مقامات شهر «ونکوور» کانادا که قصد دارند این شهر را تا سال ۲۰۲۰ م به سبزترین شهر جهان تبدیل کنند، در اقدام جالبی از پلاستیک‌های بازیافتی برای آسفالت خیابان‌های این شهر استفاده کردند و گفته‌اند که چنین اقدامی گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده و کیفیت هوای شهر را بهبود می‌بخشد. جمعی از مقامات ونکوور فرآیند جدید و ابتکاری ابداع کرده‌اند که ۱۰۰ درصد زباله‌های پلاستیکی بازیافتی را به یک موم تبدیل می‌کند که می‌توان آن را با آسفالت گرم مخلوط کرد. آسفالت مخلوط گرم، چیز کاملا جدیدی نیست، اما آنچه در ابتکار کانادایی‌ها منحصر به فرد نشان می‌دهد، استفاده از مومی است که از پلاستیک‌های بازیافتی به‌دست می‌آید. این مبتکران می‌گویند: از سال ۲۰۰۸ م تاکنون آسفالت مخلوط گرم را با انواع مختلف مواد افزودنی طراحی شده برای کاهش چسبندگی امتحان کردیم که بتوان آن را در دمای پایین‌تر به راحتی اجرا کرد.

به گفته آنها، اکنون با این موم جدید ۳ بخش از خیابان‌های ونکوور آسفالت شده است. دمایی که باید اجرای آسفالت در آن انجام شود، ۱۶۰ درجه سانتیگراد است اما با این شیوه به ۱۲۱ درجه کاهش می‌یابد. این فرآیند که تنها کاهش چشمگیر تولید گرما را در پی دارد موجب کاهش محسوس دود در روند آسفالت کردن خیابان‌ها و همچنین در کارخانه‌های تولید آسفالت می‌شود و از دیگر مزیت‌های این شیوه در محیط آزمایشگاه و آزمایش‌های خیابانی می‌توان به ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز برای گرم کردن مخلوط آسفالت اشاره کرد و نیز این شیوه مانع از کهنه شدن روغن آسفالت می‌شود.


اما با خبر هم باشید از پیشرفت‌های خودمان در عرصه آسفالت و اینکه کامران رحمتی شادباد که در خرداد ماه امسال با ارائه طرح نانوآسفالت خودترمیم‌گر ضدترک، از طرف ITEX به عنوان برترین مخترع سال ۲۰۱۲م انتخاب و معرفی شده بود، از سوی «ولادیمیر پتریاسوو» عضو هیات رییسه فدراسیون جهانی مخترعین و رییس انجمن اختراعات روسیه مورد تجلیل قرار گرفت.

 
فراز و نشیب‌های آسفالت و قیر از دیدگاه متخصصان

برخی متخصصان صنعت قیر و آسفالت معتقدند که کیفیت قیر تولیدی در ایران پایین است و در نتیجه این افت کیفیت به آسفالت نیز منتقل می‌شود. به گفته آنها تنها ۳۰ درصد از ظرفیت ۱۱۰ کارخانه تولید آسفالت در استان‌های تهران و البرز هم‌اکنون به دلیل مشکلات به وجود آمده فعال است و روزانه تنها حدود ۳۰ هزار تن آسفالت در این کارخانه‌ها تولید می‌شود و اینکه چرا کیفیت آسفالت به کار رفته در خیابان‌ها و جاده‌های کشور پایین است و آسفالت بعد از مدت کوتاهی تخریب می‌شود؟ به عقیده آنها به این دلیل است که قیر اصلی‌ترین ماده در تولید آسفالت است و چون کیفیت قیر ایران پایین‌تر از کیفیت این ماده در کشورهای دیگر است و از سوی دیگر دستگاه‌های موجود در فرآیند تولید قیر قدیمی است و نوسازی نشده‌اند، کیفیت آسفالت تولیدی در کشور نیز کاهش یافته است.

از سوی دیگر جلیل طباطبایی، رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان آسفالت استان تهران و البرز با اشاره به مشکل کمبود نقدینگی در کارخانه‌های تولید آسفالت می‌گوید: تولیدکنندگان آسفالت مواد اولیه خود را به صورت نقدی خریداری می‌کنند و این در حالی است که کارفرمایان پروژه‌های آسفالت پول کارخانه‌ها را چند ماه بعد پرداخت می‌کنند ضمن اینکه در پرداخت این پول تاخیرهای زیادی رخ می‌دهد. درحال‌حاضر می‌توان گفت که شهرداری‌ها و اداره‌های راه استان‌های تهران و البرز درمجموع میلیاردها تومان به تولیدکنندگان آسفالت بدهکارند. وی می‌افزاید: در تهران ترافیک از نظر وزنی سبک و از نظر حجمی سنگین است. در چنین شرایطی نباید آسفالت این‌قدر ضخیم ریخته شود و حجم ریالی پروژه افزایش یابد.

در این شرایط آسفالت با ضخامت ۴ تا ۵ سانتیمتر می‌تواند مناسب باشد و چندین سال نیز عمر کند. طباطبایی معتقد است: عمر آسفالت می‌تواند حتی به ۲۰ سال هم برسد اما مشکل ما در ایران این است که بعد از آسفالت‌ریزی در خیابان‌ها و جاده‌ها، نهادهای دیگر مانند اداره‌های گاز، مخابرات، آب و برق تازه کار خود را شروع می‌کنند و خیابان‌ها را می‌تراشند که این باعث می‌شود کیفیت آسفالت به‌شدت افت کند.

تین نیوز

تعداد بازدید: 874 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  فرآیند کاهش تولید پارس جنوبی آغاز شده و هر سال سرعت خواهد گرفت
  باد و خورشید جایگزین نفت و گاز می شود
  نمی توان کشور را لنگ حمایت از تولید داخلی واگن مترو گذاشت
  عملکرد رو به افول حمل و نقل هوایی کشور در 10 سال گذشته
  به اندازه دور کره زمین در ایران لوله کشی گاز انجام دادیم!
  چرا آمریکا روند گازکشیِ ایالات خود را متوقف کرد؟
  انتقاد نرجس سلیمانی عضو شورای شهر از توافق زاکانی با چین: به اندازه هزینه‌های انجام شده مسئولین در سفر به چین وسایل حمل و نقل عمومی به تهران اضافه نشده / موضوع خرید واگن از چینی‌ها مانند مَثَلِ معروف «دوغ کردن دریا با یک کاسه ماست» است
  «دنیای اقتصاد» از ضرورت جایگزینی برق با گاز گزارش می دهد: نیروگاه ‏‏ ها بهینه‏‏ تر از خانه‏‏ ها
  راه آهن پاکستان از راه اندازی قطار سافاری خبر داد
  لغو توافق مخفیانه روسیه و اوکراین در خصوص دریای سیاه
  بخش خصوصی ریلی توان توسعه ندارد
  آمریکا در حال برنامه ریزی برای ساخت شبکه ریلی و قطار فوق پیشرفته بر روی ماه است
  مافیای خودرو تلاش می کند مانع از ورود خودروهای برقی به کشور شود
  آقای وزیر آیا مدیران بابت تصمیمات مدیریتی خسارت‌بار به شرکت، مسوول هستند؟
  خسارت مدیران نالایق با بررسی سخنان شهید چمران
  دولت واردات خودرو‌های دست دوم را آزاد کرد، اما انجام نداد، چون به نفع مردم و به ضرر خودروساز بود
  کارکنان راه‌آهن در اقدامی عجیب لکوموتیو را از قطار جدا کرده و آن را با خود بردند
  طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  فرصت ها و ظرفیت های تجارت و سرمایه گذاری در گرجستان
  چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار