صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 14 اردیبهشت 1403 - 15:23   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 51184صفحه نخست » خبرهای حوزه حمل و نقلپنجشنبه، 27 آذر 1393 - 14:54
بازنگری در جانمایی ایستگاه های قطار
ترابر نیوز: وزیر راه و شهرسازی گفت: با دقت در جانمایی ایستگاه های قطار در می یابیم که بیشتر این ایستگاه ها در خارج از شهرها بنا شده اند و مسافران باید مسیر زیادی را از ایستگاه تا شهر طی کنند که این خود عاملی در بی رغبتی مردم در حمل و نقل ریلی است.
  
ترابر نیوز:

وزیر راه و شهرسازی گفت: با دقت در جانمایی ایستگاه های قطار در می یابیم که بیشتر این ایستگاه ها در خارج از شهرها بنا شده اند و مسافران باید مسیر زیادی را از ایستگاه تا شهر طی کنند که این خود عاملی در بی رغبتی مردم در حمل و نقل ریلی است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ؛ عباس آخوندی در همایش نکوداشت فعالان بخش خصوصی در عرصه حمل و نقل ریلی افزود: ما هنوز از دید یک شهروند مسافر ، بازرگان و صنعتگر به حمل و نقل نگاه نمی کنیم بلکه نگاهمان به حمل و نقل ریلی از دید خط آهن ، لوکوموتیو و واگن است بنابر این ضمن این که خط های آهن را اضافه می کنیم و یارانه ها را به این امر اختصاص می دهیم باید طراحی ها طوری باشد که کارآیی و کارآمدی راه آهن افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث مطرح در مورد قطار سریع السیرتهران - قم - اصفهان با سرعت عملیاتی 250 تا 300 کیلومتر گفت: مبدأ این خط آهن شهرک آفتاب در محدوده بهشت زهرا ، ایستگاه محمدیه در محدوده 30 کیلومتری قم و ایستگاه اصفهان آن در ابتدای جاده شاهین شهر است این چه مزیتی دارد که ما این مسیر را حدود یک ساعت طی کنیم اما از تهران تا شهرک آفتاب یک ساعت و نیم و از اول جاده شاهین شهر تا اصفهان نیز به همین میزان در راه باشیم تا به مقصد برسیم.

آخوندی گفت: چندین سال است که بهره برداری از فرودگاه امام خمینی (ره) می گذرد اما تنها راه رفتن به آن وسیله نقلیه شهری یا تاکسی است نه اتوبوس به مقصد این فرودگاه داریم و نه مترو و قطار. همچنین تا فرودگاه مهرآباد کسی نمی تواند با قطار به پرواز خود برسد.

وزیر راه همچنین گفت: وقتی به هر دلیلی اجازه داده می شود جمعیت شهری تهران 8 و 6 دهم میلیون نفر و جمعیت تهران با حومه آن 15 میلیون نفر شود معلوم است که با وسایل نقلیه شخصی نمی توان به حجم زیاد رفت و آمدها ناشی از این جمعیت پاسخ داد بلکه باید به سمت حمل و نقل عمومی رفت.

آخوندی افزود: باید نظام شهرسازی را بازنگری کنیم و آن را با حمل و نقل ریلی تطبیق دهیم البته بازنگری در شبکه های اجتماعی و دیگر خدمات حمل و نقل نیز ضروری است از این رو اگر در پی نوسازی و توسعه ایران هستیم و می خواهیم مردم در رفاه زندگی کنند لازمه اش این است که ریل بستر اصلی جابجایی مسافر و بار شود و همچنین ما بتوانیم به خطوط ریلی کشورهای اطراف متصل شویم.

وی با بیان این که هم اکنون 33 هزار کیلومتر شریان اصلی جاده ای داریم ، گفت: 40 درصد از این شریان جاده ای در وضع بسیار بد قرار دارد که اگر فکری به حال انتقال حمل و نقل جاده ای به حمل و نقل ریلی نکنیم هر سال وضع آنها بدتر می شود حتی اگر میلیاردها تومان برای حمل و نقل جاده ای هزینه کنیم، آنقدر تردد در شبکه های جاده های کشور زیاد است که باز کفاف نمی دهد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: باید در سازمان بورس را به روی شرکت های حمل و نقلی باز کنیم زیرا با وجود این که حمل و نقل 6 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد اما سهم آن در بازار بورس کمتر از یک درصد است.

آخوندی افزود: چاره ای نداریم شرکت های حمل و نقل ریلی را به صورت شرکت های سهامی عام در بورس داشته باشیم تا برای تأمین منابع این قدر وابسته به بانک نباشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در دولت و مجلس نگاه خوبی برای بازسازی شبکه حمل و نقل ریلی وجود دارد ، گفت: دولت در بودجه سال 94 پیشنهادی مطرح کرده است که براساس آن به وزارت راه و شهرسازی اجازه می دهد اصل و فرع سرمایه گذاری بخش خصوصی را در همه شقوق حمل و نقل تضمین کند و صندوق توسعه ملی نیز منابع مورد نیاز را تأمین کند.

آخوندی همچنین گفت:‌ در شرایط کنونی همه راههای خروجی تهران از 30 تا 100 درصد روزانه زیر بار ترافیکی هستند و به طور نمونه روزانه 52 هزار خودرو از اتوبان تهران - قم و 110 هزار خودرو از اتوبان تهران - کرج - قزوین عبور می کنند که بالاتر از حد مجاز است .

وی ادامه داد: اگر تصور کنیم که می توانیم با رشد وسیله شخصی ، جاده ها را توسعه دهیم تصوری ناصحیح است بنابر این باید حمل و نقل عمومی را جایگزین کنیم که مطمئن ترین آن حمل و نقل ریلی است.

سیبنا

تعداد بازدید: 262 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار