پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 14:54   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 41184صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع هوایییکشنبه، 22 دی 1392 - 07:06
فرسودگی ناوگان هوایی ایران وپیامدهای آن
فرسودگی ناوگان هوایی ایران وپیامدهای آنترابرنیوز: کهنه‌ترین هواپیماهای دنیا در ایران پرواز می‌کنند.متوسط عمر ناوگان هواپیمایی در ایران بالای 20 سال است در حالی‌که استاندارد جهانی کمتر از 10 وحتی 5 سال است.
  

ترابر نیوز:

 

فرسودگی ناوگان هوایی ایران

کهنه‌ترین هواپیماهای دنیا در ایران پرواز می‌کنند.80 درصد فرودگاه‌های کشور فقط هفته‌ای دو پرواز دارند در حالی‌که شرکت‌های خارجی در هفته بیش از 70 پرواز به تهران دارند.  متوسط عمر ناوگان هواپیمایی در ایران بالای 20 سال است در حالی‌که استاندارد جهانی کمتر از 10 وحتی 5 سال است.
 
این معضل از سال‌ها پیش همواره در ایران وجود داشته و با سوانحی که هرساله در حمل‌ونقل هوایی کشور رخ می‌دهد، بسیار واضح وآشکاراست که این صنعت نیاز به توجهی ویژه دارد. تا سال 1404 در هر سال نیاز به ورود حدود 30 فروند هواپیما با عمر کمتر از 10سال داریم.


بر اساس اطلاعات سازمان مشاوره هوانوردی انگلیس، ایران 189 هواپیما در ناوگان فعلی خود دارد که به‌طور متوسط عمر 22 ساله دارد؛ همچنین این کشور 76 هواپیمای ذخیره با عمر متوسط 24 سال دارد. 




دولت باید اعتبار ویژه‌ای در بودجه به صنعت هوایی اختصاص دهد 


برای ایجاد ناوگان جدید، یک اعتبار خاص لازم است ودولت باید در بودجه این اعتبار را لحاظ کند زیرا حمل‌ونقل هوایی و سوانحی که در کمین این حوزه قرار دارد بسیار حساس و مهم است و نمی‌توان با اما واگر با این مقوله برخورد کرد.
 

دو راهکار اساسی  برای پایین آوردن سن ناوگان هوایی کشور بیان می‌کند: 1 - خریداری هواپیماهای جدید از شرکت‌های معتبر هوایی دنیا، 2 - تعمیر و چک کردن هر ماهه هواپیماهایی که در جریان پرواز و حمل‌ونقل هوایی قرار دارند.





شرکت‌های داخلی با خارجی‌ها رقابت کنند

متاسفانه ایرلاین‌های ما به جای اینکه با شرکت‌های خارجی رقابت داشته باشند با شرکت‌های داخلی دارند و در این کار هم به جای رقابت درست به یکدیگر ضربه می‌زنند درحالی که شرکت‌های خارجی در هفته بیش از 70 پرواز به تهران دارند و قطر با ایجاد هاب منطقه‌ای مسافران را به دوحه می‌برد و از آنجا به کشورهای دیگر می‌فرستد.
 
در حال حاضر 22 هزار هواپیمای تجاری در دنیا پرواز می‌کنند و تعداد مسافران جابه‌جا شده در دنیا 2 میلیارد و 800 میلیون نفر از 3800 فرودگاه بین‌المللی و 35 هزار کریدور هوایی است.

همچنین 8 میلیون تن بارهوایی به وسیله صنعت هوایی حمل می‌شود و بیشترین سهم حمل‌ونقل هوایی در دنیا مربوط به کشورهای اروپایی است.ایران ایر در سال 1360 جزو 10 شرکت برتر ایمن دنیا بود که البته شرایط جنگ تحمیلی و تحریم‌ها موجب کاهش رتبه این ایرلاین شد. 




سرانه اندک در استفاده از صندلی هواپیما 

بالاترین سن ناوگان درمیان شرکت‌های هواپیمایی مربوط به شرکت هواپیمایی ساها با سن 31 سال و در رده‌های بعدی هواپیمای جمهوری اسلامی ایران با سن 22/6 سال است. سرانه استفاده از صندلی هواپیما در ایران، از متوسط کشورهای جهان سوم نیز کمتر است. بر اساس آماری که در نشریه سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی در کشورهای جهان سوم به ازای هر سه‌هزار تا 3500نفر یک صندلی ملکی وجود دارد در حالی که در کشور ما هر 5900 نفر یک صندلی ملکی در اختیار دارند. این رقم نشان می‌دهد تعداد صندلی‌های موجود کشور 81درصد کمتر از استانداردهای کشورهای جهان سوم است.
 

 

علل وقوع حوادث هواپیمایی در ایران

فرسوده بودن هواپیماهای موجود در کشور و هزینه بالای تعمیر و نگهداری آن,از معضلات صنعت حمل و نقل هوایی است که این خود یکی از دلایل وقوع سوانح هوایی نیز است. 

تحریم اعمال شده از طرف دولت آمریکا مبنی بر عدم اجازه ورود هواپیما و قطعات آن به ایران را از دیگر دلایل وقوع حوادث هواپیمایی در کشور است. عدم تجهیز فرودگاههای ایران به آخرین فنآوریهای روز صنعت حمل و نقل هوایی نیز یکی دیگر از دلایل کاهش امنیت در این نوع حمل و نقل است.

وجود شرایط تحریم آمریکا دلیل عدم خرید هواپیماهای اروپایی توسط کشور ایران است.

دولت آمریکا با ایجاد شرایط تحریم علیه ایران، تمامی کشورهای اروپایی را نیز به همسویی با سیاستهای خود دعوت کرده است و اروپاییها نیز در جهت موازی با اهداف سلطه طلبانه آمریکا حرکت میکنند.

در حال حاضر برخی از کارشناسان صنعت هوایی معتقدند یکی از دلایل روی آوردن ایران به اجاره هواپیماهای فرسوده، مسائل مالی آن است. به این معنی که چون قیمت بلیت هواپیما در ایران پایین و از سوی دولت کنترل میشود، ارائه خدمات مناسب و دریافت وجه آن از مسافر امکانپذیر نیست. لذا شرکتهای هواپیمایی برای کاهش هزینه های خود رو به چارترکردن یا اجاره کردن هواپیماهای فرسوده و ارزان می کنند.

 

به کارگیری هواپیمایی شرقی متاثر از یک مثلث سیاسی، مدیریتی و اقتصادی است

دلیل به کارگیری هواپیماهای فرسوده شرقی در ناوگان ایران یک مثلث سیاسی، مدیریتی و اقتصادی است: از نظر سیاسی ایران با روسیه روابط نزدیکی دارد. از نظر مدیریتی، هماهنگی و اراده لازم برای در نظر گرفتن نقاط فنی وجود ندارد و از نظر اقتصادی نیز قیمت بلیت و کنترل آن سرمایه گذاری برای اجاره هواپیمای خوب و نو را غیراقتصادی کرده است.

زیرساخت هواپیمایی ایران زیرساختی است که با هواپیماهای غربی تناسب بیشتری دارد .هما به عنوان بزرگترین ایرلاین کشور هنوز حاضر به استفاده از هواپیماهای شرقی نشده است. با این حال، این اشکال بر مدیران صنعت هواپیمایی وارد است که چرا ناوگان نو اجاره نمیکنند تا فعلا از رکوردداری سوانح هوایی در دنیا رهایی پیدا کنیم.



استفاده از هواپیماهای بالای 15 سال به بهانه تحریم صورت می گیرد

تحریم صنعت هواپیمایی ایران به رغم این که یک بحث مهم است، اما به نظر می رسد عمر برخی هواپیماهای ایرانی عمدا کمتر از مقدار واقعی اعلام می شود.
در واقع عمر کارکرد هواپیما در هر خط هوایی اعلام شده است، اما آن هواپیما در زمان به کارگیری نو نبوده است.
مهمترین هواپیماهایی که خطوط هوایی ایران فعالیت دارند، دارای عمری بالای ۱۵ سال بوده و حتی برخی از آنها دارای عمری بالای ۲۵ سال هستند. 
با این که همین کارکرد نشان از کیفیت بالای هواپیماهای غربی به خصوص بویینگ و ایرباس دارد نباید با استفاده از هواپیماهایی کهنه امنیت پروازی خود را به خطر بیاندازیم. واقعیت این است که تحریم هواپیمایی ایران محدود به هواپیماهای زیر پنج سال عمر است و خطوط هوایی بسیاری تمایل به فروش هواپیماهای زیر 10 سال خود دارند. به عنوان نمونه، خطوط هوایی ماهان چند ایرباس سیصد سری ششصد و چند ایرباس سیصد و بیست با عمر حدود شش سال از لوفت هانزا خرید کرد. پس عملا استفاده از هواپیماهایی با عمر بالای پانزده سال به بهانه تحریم صورت می گیرد و نه یک واقعیت.

 

نقش هواپیما های فرسوده در آلودگی هوا

 

آلودگی ناشی از نشست وبرخاست هواپیما به مراتب بالاتر از آلودگی خودروها است. فرودگاه نباید در فضایی باشد که اطرافش را خانه های مسکونی احاطه کرده اندچراکه این فضا اشباع شده است وبا کوچکترین منبع اثرات جدی تری را به همراه خواهد داشت.اگر هواپیما و سوخت آن استاندارد باشد هر  فروند هواپیما در هر بار نشست وبرخاست برابر با 30 هزار دستگاه خودرو آلودگی تولید می کند.هر صندلی هواپیما به اندازه 300 خودرو در هنگام نشست و برخاست آلودگی ایجاد می کند.هواپیما مانند خودرو وقتی سنش بالا می رود، میزان آلودگی اش افزایش پیدا می کند.آلودگی صوتی مهمترین بخش در هواپیماها میباشد. آلودگی صوتی در چند بخش از جمله سلامتی، رنجش و آزار افراد؛ اختلال و آشفتگی در خواب شبانه؛ ایجاد تداخل در گفتگو؛ اختلال در آموزش مدارس؛ اثر بر روی حیوانات؛ ارزش و اعتبار اماکن و ... تأثیر گذار است.آلودگی صوتی اثر بسیار شدیدی برای سلامت انسان ها می گذارد. اول از ضعف شنوایی شروع می شود. بعد جلوی فراگیری و آموزش را می گیرد. بعد از آن حتی ناشنوایی دائمی و ضعف عصبی را ایجاد می کند. البته اثر آلودگی صوتی هواپیما به نوع سن و جنسیت های مختلف نیز فرق می کند مثلاً خانم ها و افراد میانسال حساس تر هستند و افراد زیر 18 سال و افراد مسن اثر سوء کمتری دارند. از این رو اثرآلودگی صوتی غیر قابل انکار است؛یک هواپیمای فرسوده 200 نفره به اندازه 200 خودرو که در طول شبانه‌روز فعالیت دارند، آلودگی تولید می‌کند. 70 درصدآلودگی هوا ناشی از منابع متحرک است، موتورسیکلت‌، خودرو، هواپیما و هر نوع وسیله‌ای که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند در این گروه قرار دارند.سن متوسط هواپیماها در همه جا 15 سال برآورد شده اما در کشور ما 25 سال است.فرودگاه‌هایی که بیش از 100 هزار سوت پرواز دارند آلوده هستند؛ فرودگاه مهرآبادکه در حدود 130 هزار سوتی در سال پرواز دارد از نقاط آلوده محسوب می‌شود.

 

منابع:انعکاس+سلامت نیوز+پرشین خودرو+اقتصاد ایران آنلاین+سایت مرجع هوانوردی وهوافضای پارسی

گردآورنده:مریم کیان ارثی

تعداد بازدید: 2049 ،    
  
کلیدواژه ها: فرسودگی هواپیماها - تاثیر هواپیماهای فرسوده برآلودگی هوا - علل وقع حوادث هواپیمایی در ایران


اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  فرصت ها و ظرفیت های تجارت و سرمایه گذاری در گرجستان
  چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار