پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403 - 19:21   
 
 
   آخرین اخبار  
  مدیرعامل ذوب آهن:ریل پروژه راه‌آهن چابهار -زاهدان را تامین می‌کنیم
  اتصال آسیا به اروپا : اهمیت راه آهن مشترک ایران ـ ارمنستان
  فیلم| ناامیدی از مدیریت راه آهن
  فیلم| معرفی خطوط جدید مترو تهران
  پیشرفت ۷۰ درصدی راه آهن چابهار زاهدان
  راه آهن بخش خصوصی را گروگان گرفته/ جزئیات جریمه ۳۲۷ میلیارد تومانی راه آهن
  ارمنستان: به برقراری ارتباط ریلی با جمهوری آذربایجان علاقه‌مند هستیم
  شرحی بر رشد دو دهه اخیر و برنامه توسعه راه آهن هند
  فیلم| مناظری زیبا از راه آهن زاهدان
  دو چالش پروژه راه آهن شلمچه بصره؛ مین روبی و ساخت پل
  پیوستن قزاقستان به جمع شرکای کریدور ترانس افغان
  خط ریلی زاهدان کویته نیازمند تبدیل تفاهم نامه به قرارداد عملیاتی
  سهم ترانزیت ریلی با ظرفیت فعلی می تواند ۲ برابر شود
  تکمیل کریدور ریلی ترانس افغان تا سال ۲۰۲۷
  رشد اقتصادی چین در گروی قطارهای سریع السیر است؟
  راه آهن پاکستان از راه اندازی قطار سافاری خبر داد
  بخش خصوصی ریلی توان توسعه ندارد
  آمریکا در حال برنامه ریزی برای ساخت شبکه ریلی و قطار فوق پیشرفته بر روی ماه است
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 105425صفحه نخست » سلامتسه شنبه، 18 اردیبهشت 1403 - 14:57
فاطمه هاشمی: در دو سال اخیر وزارت بهداشت آمار مرگ و میر بیماران خاص را منتشر نکرده / قیمت برخی داروهای سرطان ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است
  
ترابر نیوز:
فاطمه هاشمی رفسنجانیرئیس بنیاد خیریه امور بیماری‌های خاص می‌گوید: «تنها بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی روند درمان خود را به طور کاملاً رایگان سپری می‌کنند. هرچند در آغاز هر دوره ریاست جمهوری، از سوی بنیاد نامه‌ای در خصوص به رسمیت شناختن بیماری‌های سرطان و ام‌اس ذیل سرفصل بیماری‌های خاص به دولت‌ها ارسال می‌شد، اما هیچ‌یک از دولت‌ها حاضر به قبول این پیشنهاد نشدند.»
 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرآنلاین: رئیس بنیاد خیریه امور بیماری‌های خاص می‌گوید: «تنها بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی روند درمان خود را به طور کاملاً رایگان سپری می‌کنند. هرچند در آغاز هر دوره ریاست جمهوری، از سوی بنیاد نامه‌ای در خصوص به رسمیت شناختن بیماری‌های سرطان و ام‌اس ذیل سرفصل بیماری‌های خاص به دولت‌ها ارسال می‌شد، اما هیچ‌یک از دولت‌ها حاضر به قبول این پیشنهاد نشدند.»

۱۸ اردیبهشت ماه در تقویم ایرانی به عنوان «روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج» نامگذاری شده است. بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، بیماری‌هایی هستند که در جامعه عمومیت ندارند و برای درمان آنها شرایطی ویژه‌ای باید فراهم شود. از همین رو، بنیاد بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ به‌ منظور ساماندهی وضعیت بیماری‌های خاص در زمینه‌هایی مانند درمان، دارو، آموزش، پیشگیری و ... آغاز کرد تا فرصتی برای افزایش آگاهی عمومی درباره این بیماری‌ها و نیازهای بیماران خاص مهیا شود.

 

به همین بهانه و در راستای بیست و هشتمین سالگرد تأسیس بنیاد امور بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج با فاطمه هاشمی رفسنجانی، رئیس این بنیاد، گفت‌وگو کردیم و مسائل و مشکلاتی که بیماران خاص با آنها مواجه هستند را جویا شدیم.

او می‌گوید: «تعریف سرفصلِ «بیماری‌های خاص»، به دوران دولتِ سازندگی برمی‌گردد؛ ما در سال ۱۳۷۵ سه گروه مبتلا به «تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی» را به دولت پیشنهاد دادیم که به‌عنوان بیماران خاص شناخته شوند. در نهایت، طرح پیشنهادی در هیئت دولت آقای هاشمی تصویب شد؛ که این بیماران هم رایگان بیمه شوند و هم خدمات درمانی را به طور رایگان دریافت کنند.»

 

متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

آمار مشخصی از تعداد بیماران خاص در کشور داریم؟

بله. اطلاعات بیماران خاص به دلیل اینکه تحت پوشش بیمه‌ها هستند، در سامانه‌های مربوطه ثبت می‌شود. البته در آغاز فعالیت بنیاد، آمار دقیقی از بیماران وجود نداشت، ولی ما به مرور یک واحد آمار ایجاد کردیم تا بر اساس اطلاعات و شمار بیماران برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم. تا چندین سال، خودِ بنیاد این وظیفه را به عهده داشت و با هماهنگی وزارت بهداشت و بیمه‌ها کار را پیش می‌برد. پس از اینکه تمام اقدامات، اعم از خدمات درمانی و پرداخت هزینه‌ها، به سازمان‌های بیمه محول شد، ‌مقرر گشت که آمار بیماران هم در سیستم این سازمان‌‎ها ثبت شود.

شمار مبتلایان به هر یک از بیماری‌های خاص به چه صورت است؟

تا کنون حدود ۱۹ هزار بیمار مبتلا به تالاسمی، حدود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی و ۹۰ هزار بیمار ام‌اس در سطح کشور داریم. در خصوص بیماری سرطان نیز، طبق گزارش وزارت بهداشت در سال گذشته، حدود ۱۲۰ هزار بیمار جدید ثبت و اضافه شده است. هم‌چنین شمار بیماران دیالیزی نیز به حدود ۴۲ الی ۴۳ هزار نفر می‌رسد. البته از زمانی که پیوند کلیه به‌طور جدی در کشور انجام گرفت، تا کنون بیش از ۵۰ هزار مورد پیوند زده شده؛ اما نمی‌دانیم چند نفر از این تعداد هنوز زنده هستند یا چه تعداد پیوند را پس زده‌اند.

چرا نمی‌دانید؟

ما در گذشته آمارهای مرگ و میر بیماران را از واحدهای مختلف می‌گرفتیم، اما از چندین سال قبل، بخشنامه‌ای صادر شد با این مضمون که آمار مرگ و میر بیماران خاص دیگر منتشر نشود یا به دست ما نرسد؛ که به دنبال آن، وزارت بهداشت نیز دیگر این آمارها را در اختیار ما نگذاشت.

علت این تصمیم چه بود؟

دلیل این تصمیم به طور واضح برای ما مشخص نیست؛ صرفاً طی پیگیری‌هایی که از مراکز درمانی استان‌ها برای دریافت آمار مرگ و میر بیماران خاص داشتیم، اعلام کردند که اجازه‌ این کار سلب شده است و دیگر آماری را به ما ندادند.

بخشنامه مذکور در دوران کدام دولت صادر شد؟

این اتفاق در دو سال گذشته رخ داد.

کدام بیماری‌ها در ایران به طور رسمی ذیل بیماری‌های خاص طبقه‌بندی می‌شوند؟ گفته می‎‌شود بیماری‌هایی نظیر «سرطان» و «ام‌اس» در رَسته بیماری‌های خاص طبقه‌بندی نمی‌شوند؛ این حرف صحت دارد؟

زمانی که سرفصلی تحت عنوان «بیماری‌های خاص» مطرح شد، به دوران سازندگی برمی‌گردد؛ در سال ۱۳۷۵ سه گروه مبتلا به «تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی» را به دولت پیشنهاد دادیم که به‌عنوان بیماران خاص شناخته شوند. تعریف ما از بیمار خاص، بیماری است که مادام‌العمر و به طور مستمر به درمان نیاز دارد. بر همین اساس، طرح پیشنهادی در هیئت دولت آقای هاشمی تصویب شد که این بیماران هم رایگان بیمه شوند و هم خدمات درمانی را به طور رایگان دریافت کنند. چندین سال بعد نیز در آغاز هر دوره ریاست جمهوری، از سوی بنیاد نامه‌ای در خصوص به رسمیت شناختن بیماری‌های سرطان و ام‌اس ذیل سرفصل بیماری‌های خاص به دولت ارسال می‌شد، اما هیچ‌یک از دولت‌ها حاضر به قبول این پیشنهاد نشدند.

 

چرا با این درخواست موافقت نشد؟

در صورت پذیرش سرطان و ام‌اس در دسته بیماری‎‌های خاص، حتی فرانشیز دارویی (آن بخش از هزینه درمان که توسط خودِ بیمه‌شونده پرداخت می‌شود، فرانشیز نام دارد) نیز نباید از سوی بیمار پرداخت می‌شد و ملزم بود دارو به طور کاملاً رایگان در اختیار بیمار قرار بگیرد. اما تا کنون وزارت بهداشت و دولت‌ها این درخواست را نپذیرفته‌اند و بیماران ام‌اس و سرطان، در پروسه درمان خود می‌بایست فرانشیزی را پرداخت کنند.

با این تفاسیر یعنی هزینه دارو و درمان فقط برای سه گروه از بیماران خاص رایگان است؟

بله، بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی روند درمان خود را به طور رایگان سپری می‌کنند. هرچند بیماران تالاسمی چند سالی است که با برخی مشکلات در این زمینه مواجه هستند؛ به طور مثال این بیماران اخیراً برای داروی «دسفرال» [که پیش‌تر به طور رایگان در اختیارشان قرار می‌گرفت]، موظفند هزینه پرداخت کنند؛ که این خلاف مصوبات است.

موجودی بانک دارویی کشور تا چه حد پاسخگوی نیاز بیماران است؟ در این میان چقدر با کمبود دارویی روبه‎‌رو هستیم؟

در خصوص بیماران دیالیزی، خوشبختانه با مشکل کمبود دارو به صورت جدی مواجه نیستیم. اما در رابطه با بیماران مبتلا به سرطان، مشکل قدری جدی‌تر است؛ داروها مقطعی کمیاب می‌شوند و ممکن است تأمین آنها برای مدت طولانی میسّر نشود. هم‌‎چنین برخی مواقع در تهیه دارو برای بیماران تالاسمی، هموفیلی و ام‌اس نیز با این مشکلات مواجه هستیم.

در بخشی از گفت‌وگو اشاره کردید هزینه‌های دارو و درمان برای مبتلایان به سرطان، تمام و کمال رایگان نیست؛ سطح قیمت این داروها چگونه است؟ آیا بیماران مبتلا به سرطان در تهیه دارو با مشکل مواجه نمی‌شوند؟

متأسفانه برخی داروهای بیماری سرطان، که تحت پوشش بیمه نیستند، برای یک دوره مصرف ماهانه قیمتی بالغ بر ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان دارند. مشکل اساسی برای بیماران شیمی‌درمانی، علاوه بر پرداخت هزینه، این است که این گروه برای تأمین دارو ابتدا باید به داروخانه مراجعه کنند، سپس تأیید سازمان‌های بیمه‌گر را اخذ کنند تا بتوانند از سایر خدمات بهره‌مند شوند. در صورتی که در کشورهای توسعه‌یافته معمولاً داروهای شیمی‌درمانی در داخل بیمارستان‌ها وجود دارند و بیمار شخصاً به دنبال خرید دارو نمی‎‌رود؛ بلکه با مراجعه به بیمارستان، تزریق خود را انجام می‌دهد. داروهای تزریقیِ شیمی‌درمانی قابل استفاده شخصی در منزل نیست که بیمار خودش آن را تهیه کند، بلکه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مربوطه باید از این نظر تأمین باشند.

با توجه به اینکه خاص بودن این بیماری‌ها توجه و رسیدگیِ ویژه‌ای را از سوی دولت و نهادهای ذیربط می‌طلبد، شما میزان حمایت و رسیدگی دولت را در این زمینه چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا در مقایسه با دُوَلِ قبل، پیشرفت بخصوصی حاصل شده؟

خیر، در مقایسه با دولت‌های قبل پیشرفت بخصوصی حاصل نشده است. با اینکه بودجه‌ای هم به این امر اختصاص داده شده، اما امروزه تعداد بیماران و بیماری‌ها بیشتر شده؛ که همین موضوع تاحدودی ممکن است کیفیت رسیدگی را تحت تأثیر قرار دهد و این خارج از کنترل ما و دولت است.

 

پیش‌تر اشاره کردم؛ پیشنهادی که ما به دولتِ سازندگی دادیم و آنها پذیرفتند، این بود که تمام مراحل درمان بیماران خاص رایگان انجام شود. اما متأسفانه الآن ما شاهد این رَویه نیستیم. با توجه به اینکه هر دولتی هم ضمن روی کار آمدن، مدعی می‌شود که درمان بیماری‌های خاص را رایگان خواهد کرد، اما در واقعیت این اتفاق نمی‌افتد.

صرف نظر از مطالبات دارویی و درمانی، بیماران خاص دغدغه دیگری هم دارند؟

بله، فراوان. به طور مثال، «اشتغال» یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این بیماران است. این افراد به دلیل ابتلا به یک بیماری خاص معمولاً از سوی کارفرمایان، بنا به دلایل گوناگون، برای استخدام در مشاغل تأیید نمی‌شوند. در مراتب بعدی، مانند تمام جامعه، مشکلات مسکن و معیشت نیز برای این گروه مطرح است و مطالبات آنها صرفاً در خدمات درمانی خلاصه نمی‌شود.

تعداد بازدید: 122 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  کریدور شمال جنوب با توسعه ریلی ایران حیاتی ترین رگ حمل و نقلی جهان
  برقی‌ سازی به داد حمل و نقل می‌ رسد؟
  متکی: تمرکز اصلی من بر ریاست مجلس است
  رقیب پاکستانی چابهار ایران، شنزن دوم می‌شود؟ / بندر گوادر، رویای چین و پاکستان در ساحل دریای عرب محقق می‌شود؟
  مدیرعامل ذوب آهن:ریل پروژه راه‌آهن چابهار -زاهدان را تامین می‌کنیم
  رقابت سخت خودروهای برقی در نمایشگاه پکن+عکس و فیلم
  فلاحت پیشه در واکنش به حمایت سوریه از ادعای حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایرانی: سال ۹۷ گفتم بشار اسد روزی از پشت به ایران خنجر خواهد زد
  معطل گذاشتن 15میلیارد دلار خطوط مترو برای یک میلیارد دلار واگن بی تدبیری نیست؟
  ۱۲۱۰ میلیارد دلار ضربه تحریم به ایران
  اتصال آسیا به اروپا : اهمیت راه آهن مشترک ایران ـ ارمنستان
  احیای خط‌ آهن آذربایجان و ارمنستان از طریق دیپلماسی اقتصادی
  مصوبه تعطیلی شنبه‌ها باعث شد به جامعه مومنین بر خورد / شورای نگهبان فرصت دارد آن را حل و فصل کند!!?
  مترو درتنگنای پروژه تراشی های شهرداری و کم توجهی دولت مترو درتنگنای پروژه تراشی های شهرداری و کم توجهی دولت
  درس هایی از سفر به شانگهای
  فیلم| فواید تکمیل کریدور شمال به جنوب
  فیلم| ناامیدی از مدیریت راه آهن
  فیلم| معرفی خطوط جدید مترو تهران
  در دوره اصلاحات امیر امارات به من گفت خاتمی نه تنها برای ایران بلکه برای کشورهای عربی جنوب خلیج فارس هم امنیت به ارمغان آورده
  ببینید: اسرائیل با هوش مصنوعی چگونه کشتار می‌کند؟
  زاکانی: شهرداری تهران به ازای هر دستگاه اتوبوس چینی ۲۵۰ هزار یورو پرداخت می‌کند
  بیشترین تصادفات در این ساعات رخ می‌دهد
  کار به اجاره خودرو برای کار در اسنپ و تپسی رسید / پراید روزی نیم میلیون تومان!
  تهران تنها شهر بزرگ جهان است که حدود ۷۰درصد حمل و نقل درون شهری توسط خودروهای شخصی انجام می‌گردد
  مترو اسلامشهر و زمان 18 ماهه سوال برانگیز برای ساخت مترو این منطقه
  پیشرفت ۷۰ درصدی راه آهن چابهار زاهدان
  راه آهن بخش خصوصی را گروگان گرفته/ جزئیات جریمه ۳۲۷ میلیارد تومانی راه آهن
  رفتارهای متولی دولتی بخش حمل و نقل ریلی خشن و ناعادلانه است
  عقاب های لوفت وافه؛ ۵ هواپیمای نظامی برتر آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم
  علی لاریجانی: کیسینجر به من گفت اگر ما بخواهیم با شما رابطۀ استراتژیک برقرار کنیم، شما آماده‌اید؟
  تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی راه‌حل ناترازی گاز
  قابلیت تبدیل ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه گازی به سیکل‌ترکیبی
  مقاله لزوم تبدیل نیروگاه های گازی کشور به سیکل ترکیبی
  نامه شورا کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود/منتخب مستقیم ملت در حد یک شهروند هم آزادی بیان ندارد/شورا مرا به تعجیل در اجرای برجام متهم کرده/به اتهاماتی چون عدم التزام به قانون اساسی و فقدان دانش و بینش سیاسی متهم شده ام/رؤسای‌جمهور آینده بدانند دیگر حتی آنان آزادی سیاسی ندارند/می‌دانم که علت حساسیت برای حضور برخی از منتخبان تأثیرگذار در مجلس خبرگان به ویژه در این دوره چیست
  ارمنستان: به برقراری ارتباط ریلی با جمهوری آذربایجان علاقه‌مند هستیم
  قرارداد زاکانی با چین در اختیار ما قرار گرفت؛ در خصوص برخی موارد قرارداد هنوز قانع نشدیم / سئوالاتی درباره قیمت ها، تامین مالی و سفر‌ها داریم
  نظم بین‌المللی لیبرال در حال فروپاشی است؟! / گزارش اکونومیست را بخوانید
  تماشا کنید: بدتر از صیانت / طرح اینترنتی که دولت رئیسی دو سال پیش اجرا کرد
  سوختن سالانه ۵ میلیارد دلار در آتش کم تدبیری مجلس و شهرداری
  علی ربیعی: لو رفتن فایل مصاحبه ظریف، بخشی از سناریوی بیرون راندن تفکر برجامی و خنثی کردن نوع تاثیری بود که می‌توانست برجا بگذارد / علاوه بر از میدان به در کردن ‎ظریف، بخشی از طراحی انجام شده‌ای بود که سیاست خارجی از معادله رفتار رای‌دهندگی خارج شود
  وکیل تاجزاده: برای موکلم اتهام جدیدی در نظر گرفته شده / او از تیرماه ۱۴۰۱ تا به امروز در بازداشت است؛ یک روز هم از مرخصی استفاده نکرده است
  تشدید خروج سرمایه از بورس/نجات بازار سرمایه وعده روی زمین مانده دولت رئیسی
  تماشا کنید: عصر رادیکالیزم در ایران / گزارش «انتخاب» از پیامد‌های یکه تازی رادیکال‌ها
  زیباکلام چند ساعت قبل از بازداشت: اوین رفتن را افتخار نمی‌دانم / برای نظام نمی‌ارزد که بگویند صادق زیباکلام را گرفتند / مسئولان امنیتی یک تلفن به بنده بزنند و بگویند کاری انجام نده، انجام نمی‌دهم
  شمار شهدای غزه از ۳۵ هزار نفر فراتر رفت
  مخالفت مجلس با تصمیم‌گیری درباره کاهش ساعت کاری و افزایش تعطیلات در دولت
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار