چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1403 - 22:21   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 105296صفحه نخست » اقتصاد حمل و نقلپنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 15:24
سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  
ترابر نیوز:
سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
گروه سرمایه گذاری، حمل و نقل و لجستیک قزاقستان موسوم به PTC Holding، قصد دارد یک پایانه کانتینری جدید در بندر پوتی گرجستان بسازد.
 

 

 

به گزارش مانا، این پایانه به افزایش حجم بار عبوری در مسیر حمل‌و‌نقل بین‌المللی ترانس خزر TITR و کریدور میانی Middle Corridor کمک می کند‌.
ساخت این ترمینال اولین پروژه زیرساختی قزاقستان در یکی از بزرگترین بنادر گرجستان خواهد بود و گلوگاه موجود در آن نقطه را برای تبادل کالا در محور شرق - غرب با اروپا برطرف می کند.
این پروژه از سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی وارد فاز اجرایی می‌شود و ساخت آن از ماه اکتبر آغاز و در سال ۲۰۲۴ میلادی به بهره برداری می رسد.
«مارات کارابایف» وزیر صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان ضمن اشاره به موفقیت کشورش در توسعه کریدور ترانس خزر گفت: قزاقستان تلاش زیادی برای گسترش پتانسیل ترانزیتی خود انجام داده است.
وی افزود: پروژه‌های زیرساختی بزرگی مانند مرکز لجستیک قزاقستان - چین در بندر لیانیونگانگ و بندر خشک خورگوس در مرز قزاقستان با چین به بهره برداری رسیده و به زیرساخت های بندری آکتائو و کوریک در ساحل دریای خزر توجه شده است.
وزیر صنعت و توسعه زیرساخت جمهوری قزاقستان گفت: در حال حاضر مسیر دوم در بخش Dostyk-Moiynty به طول ۸۳۶ کیلومتر در حال ساخت است.
لازم به ذکر است که که همکاری اقتصادی بین گرجستان و قزاقستان اکنون وارد مرحله جدیدی از توسعه شده و گواه آن این است که در سال ۲۰۲۲ میلادی گردش کالا بین این دو کشور نسبت به سال گذشته سه برابر شده و از این نظر، توسعه زیرساخت لجستیک کالا برای گسترش روابط ضروری است.
«کارابایف» افزود: که ترمینال آتی در پوتی به یک نقطه کانونی برای کریدور میانی و مسیر ترانس خزر TITR تبدیل خواهد شد که برای شرکت های قزاقستانی از نظر تنوع مسیرهای لجستیکی بسیار مهم است.
به گفته وی، موضع ما همیشه روشن بوده و بر توسعه زیرساخت های لجستیک تأکید داشته‌ایم. این امر به ویژه از آن جهت اهمیت دارد که موقعیت ژئوپلیتیکی ایجاد شده به دلیل رویدادهای اوکراین به طور جدی بر لجستیک جهانی از جمله مسیرهای سنتی صادرات و واردات قزاقستان تاثیر گذاشته و مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر اهمیت جدیدی پیدا کرده است.
به عنوان مثال در سال ۲۰۲۱میلادی، معادل ۲۵.۲ هزار تی ای یو، در سال ۲۰۲۲ میلادی، معادل ۳۳.۶ هزار تی ای یو در طول این مسیر جابه جا شد و در سال ۲۰۲۳ میلادی انتظار می‌رود این رقم به ۵۲.۹ هزار تی ای یو برسد.
 براساس آمار وزارت حمل و نقل قزاقستان، میزان جابه‌جایی کالا در این مسیر در شش ماهه نخست امسال ۷۷ درصد افزایش یافته و به یک میلیون و سیصد و بیست هزار تن رسیده است.
 به گفته «اولژاس آریکبایف» مدیر توسعه هولدینگ PTC، کل سرمایه گذاری در این پروژه ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار آمریکا برآورد شده است.
 تامین مالی به صورت برابر توسط شرکتهای قزاق و گرجی در این پروژه انجام خواهد شد.
 حداکثر ظرفیت این پایانه هشت هکتاری با در نظر گرفتن تکنولوژی بهره برداری ۴۵۰ هزار تی ای یو در سال خواهد بود و نه تنها به شرکت های قزاقستانی و گرجستانی اجازه خواهد داد تا در شکل گیری جریان کالا مشارکت کنند بلکه شرایط تعرفه ای مطلوبی را نیز در این مسیر ایجاد خواهد کرد و علاوه بر آن، حجم بیشتری از کالا و کانتینرهای ترانزیتی را برای عبور از مسیر قزاقستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان جذب میکند.
منبع:newsilkroaddiscovery.com

 
 
تعداد بازدید: 137 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار