صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403 - 23:46   
 
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 97397صفحه نخست » اقتصاد- حمل و نقلسه شنبه، 22 شهریور 1401 - 06:39
موتورسیکلت سه چرخ و انواع آن
  
ترابر نیوز:

وسایل نقلیه با سه چرخ (Tricycle, Trike, Three Wheeler) را می توان به صورت کلی به دو نوع تقسیم کرد. آنهایی که موتور ندارند و با نیروی عضله انسان (سه چرخه پایی) یا حیوان (گاری سه چرخ) به حرکت در می آیند، و آنهایی که موتوردار (Motorized) هستند. اساسا همه سه چرخه های موتوردار را نمی توان موتورسیکلت سه چرخ نامید مگر آنکه هدایت آنها شبیه به هدایت موتورسیکلت باشد نه خودرو. یعنی حرکت بدن و انداختن وزن راننده به چپ و راست در هدایت آن وسیله موثر باشد. اما امروزه مرز بین موتوسیکلت سه چرخ و خودرو سه چرخ خط روشنی نیست و گاهی تنها وجه تمایز آنها اتاق دار بودن ( شبیه خودرو) یا نبودن است.

موتورسیکلت های سه چرخ را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  • دسته ای که یک چرخ در جلو و دو چرخ در عقب ( 1F2R) دارد. این دسته خود به دو گروه تقسیم می شود. گروهی که چرخ جلو با یکی از دو چرخ عقب در یک راستا هست (سایدکار) و گروهی که هیچکدام از سه چرخ در یک راستا نیست (راستای چرخ جلو از میان محور چرخ های عقب میگذرد).

موتورسیکلت سه چرخ و انواع آن

  • دسته ای که دو چرخ در جلو و یک چرخ در عقب (2F1R) دارد که به آن سه چرخه معکوس (Reverse Trike) هم می گویند. محبوبیت این نوع موتورسیکلت های سه چرخ به دلیل ایستایی و عملکرد بهتر بهنگام ترمزگیری روبه افزایش است.

موتورسیکلت سه چرخ و انواع آنبرخی از سه چرخه های موتوردار در حقیقت خودروهایی هستند که به دلایل اقتصادی یا قانونی پا به عرصه وجود گذاشته اند. مثلا در انگلستان مالیات کمتری برای آنها میپردازند ودر آمریکا چون نوعی موتورسیکلت تلقی میشوند مجبور به پاس کردن مقررات و ضوابط سخت ایمنی خودروها نیستند. به علاوه ساختار فنی ساده تری دارند و تعمیر و نگهداری آنها آسانتر است.

نوع دیگر تقسیم بندی موتورسیکلت های سه چرخ بر مبنای کاربرد آنها است. مانند:

  • اسکوتر سه چرخ: اسکوتر سه چرخ پیاجو MP3 مثالی برای این نوع موتورسیکلت سه چرخ است. مزیت این موتورسیکلت سه چرخ بر اسکوتر دو چرخ، ایستایی بالا، قابلیت خوابیدن بیشتر در سر پیچ ها و راحتی بیشتر برای رانندگی طولانی با آن است. MP3 در حجم انجین های متفاوت 250 سی سی تا 500 سی سی تولید می شود.

موتورسیکلت سه چرخ و انواع آن

  • موتورسیکلت سه چرخ اسپرت (تفریحی، ورزشی): ترکیبی از یک موتورسیکلت اسپورت و مسافرتی است. نمونه این نوع موتورسیکلت سه چرخ، Can-Am Spyder Roadster است که بوسیله شرکت  کانادایی Bombardier ساخته میشود و مجهز به یک انجین دو سیلندر جناقی با 106 اسب بخار قدرت است. به دلیل وزن نسبتا کم برای مسافرتهای طولانی مناسب و ایمن نیست و بیشتر برای استفاده تفریحی در آخر هفته کاربرد دارد. مدل 2021 این موتورسیکلت سه چرخ، مجهز به انجین 1300 سی سی با 115 اسب بخار قدرت است.

موتورسیکلت سه چرخ و انواع آن

  • موتورسیکلت سه چرخ چند منظوره: سابقه این نوع سه چرخه را میتوان به 1932 و بحران اقتصادی آمریکا و شرکت هارلی دیویدسون نسبت داد. در آنزمان، هارلی موتورسیکلت سه چرخه ای بنام Servi-Car با شاسی یکپارچه ساخت که به تدریج کاربردهای زیادی پیدا کرد. ابتدا فروشندگان خودرو آن را به خودرویی که باید تحویل مشتری میشد می بستند وپس از تحویل خودروبرای برگشت به محل کار خود از آن استفاده میکردند. اما کم کم فروشندگان و تعمیرکاران و حتی پلیس جذب آن شدند. نمونه های جدیدتر آن بنام Street Glide با وزن هشتصد کیلویی، انجین 1700 سی سی و صندوق عقب 124 لیتری در بازار وجود دارد.

موتورسیکلت سه چرخ و انواع آن

  • موتورسیکلت سه چرخ مسافرتی: تعجب آور نیست که این نوع را هم هارلی دیویدسون بر اساس تجربه های قبلی خود پایه گذاری کرده باشد. این شرکت محصولی را با کاربری ویژه مسافرت بنام Tri Glide Ultra Classic در طیف تولیدات خود دارد. محصولی که مجهز به امکاناتی مثل دنده عقب (برقی)، کروز کنترل و انواع لوازم جانبی مورد نیاز سفر است. مشخصات فنی آن شبیه Street Glide است با این تفاوت که صندوق عقب بزرگتری با حجم 190 لیتر دارد.

موتورسیکلت سه چرخ و انواع آن

  • موتورسیکلت سه چرخ کار: سه چرخه های موتورداری هستند که برای استفاده کشاورزان، کارگران، روستاییان و ….. با هدف رساندن خدمتی ویژه مانند حمل بار، مسافر، استفاده معلولین و غیره ساخته شده اند. ریکشا (Rickshaw) یا اتوریکشا نمونه ای از این گروه است که کاملا جایگزین خودرو در برخی کشور ها شده و نقش بسیار پررنگی در حمل و نقل مسافری و باری آن کشورها بازی میکند.

موتورسیکلت سه چرخ و انواع آن

  • موتورسیکلت های سه چرخخ همه جارو (All Terrain Vehicle): در اوایل دهه 70 میلادی بود که هوندا به فکر افتاد تا مشکل عدم فروش محصول درفصل زمستان را با تولید وسیله ای که هم زمستان بکار کشاورزان بیاید هم تابستان، و هم وسیله ای تفریحی برای خانواده باشد بسازد. حاصل این ایده موتورسیکلت سه چرخه ای شد که به آن لقب ATC  یا موتورسیکلت همه جا رو (All Terrain Cyclet) دادند. این محصول به دلیل مشکلات فنی زیادی که داشت باعث آسیب زیادی به کاربران آن شد و لقب سه چرخه قاتل را از آن خود کرد. خوشبختانه سه چرخه ها و چهار چرخه های ATV امروزی چنین وضعیتی ندارند و بخش رو به رشدی در صنعت موتورسیکلت هستند.

موتورسیکلت سه چرخ و انواع آن

 

مهدی شیرزادی

نویسنده و مترجم، دوستدار دنیای موتور و موتورسواری
تعداد بازدید: 474 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار