دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403 - 17:30   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 94886صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع ریلیدوشنبه، 15 آذر 1400 - 08:33
ظرفیت درآمد زایی متروی تهران
ظرفیت درآمد زایی متروی تهرانبرای ساخت هر کیلومتر مترو باید هزار میلیارد تومان هزینه کرد همچنین برای خرید هر رام قطار به طور متوسط ۱۶۸ میلیارد تومان هزینه باید صرف شود.چنانچه تعداد جابجایی مترو به چهار میلیون مسافر در روز برسد
  

ترابر نیوز:

متروی تهران تا سال 1397 به ظرفیت جابجایی 1.8 میلیون مسافر در روز رسید رکورد جابجایی روزانه   2.9 میلیون مسافر نیز ثبت گردید. با خطوط جدید احداث شده طی سه سال گذشته اکنون ظرفیت جابجایی بیش از سه میلیون مسافر در روز وجود دارد. قیمت بلیط مترو اکنون 2300 تومان است که ارزان ترین قیمت جابجایی در تهران است با این وجود با جابجایی دو میلیون مسافر امکان کسب 4.5 میلیارد درآمد در روز و 1450 میلیارد تومان(معادل 50 میلیون دلار) در سال وجود دارد. طول کل خطوط متروی تهران جمعا 253 کیلومتر است برای ساخت هر کیلومتر مترو باید هزار میلیارد تومان هزینه کرد لذا ارزش سرمایه گذاری انجام شده حدود 253 هزار میلیارد تومان است همچنین برای خرید هر رام قطار به طور متوسط ۱۶۸ میلیارد تومان هزینه باید صرف شود. در حال حاضر حدود 175 قطار در متروی تهران وجود دارد که ارزش آنها حدود سی هزار میلیارد تومان می شود لذا کل سرمایه گذاری انجام شده در مترو بیش از 280 هزار میلیارد تومان(معادل ده میلیارد دلار) است. حتی با لحاظ حاشیه سود 15 درصد این سرمایه گذاری می بایست سالانه 42 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد. سود خالص یعنی درآمد منهای کل هزینه ها و استهلاک سرمایه و ماشین آلات 

چنانچه تعداد جابجایی مترو به چهار میلیون مسافر در روز برسد سالانه 1.5 میلیارد مسافر جابجا می شوند چنانچه کرایه هر مسافر 40 هزار تومان باشد شرکت مترو سالانه 60هزار میلیارد تومان(معادل دو میلیارد دلار)  درآمد کسب می کند که سود خالص آن همان حدود 15 درصد خواهد شد. اما چنانچه تعداد جابجایی مسافر به  هشت میلیون نفر در روز برسد با قیمت بلیط 20 هزار تومانی این سود منطقی ناشی از سرمایه گذاری بازگشت خواهد شد.

چنانچه با جابجایی هر 10 مسافر توسط مترو  از تردد یک خودرو شخصی کاسته شود جابجایی 5 میلیون مسافر در روز منجر به کاهش تردد 500 هزار خودرو در سطح شهر تهران خواهد شد. با لحاظ مصرف سوخت 5 لیتر در روز برای خودرو شخصی میزان صرفه جویی روزانه حدود 2.5 میلیون لیتر و میزان صرفه جویی سالانه حدود 900 میلیون لیتر می شود که با لحاظ قیمت جهانی بنزین ارزش آن 450 میلیون دلار می شود. 

برای سود ده شدن شرکت متروی تهران می بایست با افزایش تعداد قطارها و افزایش تعداد و طول خطوط مترو میزان جابجایی مسافر به ده میلیون نفر در روز برسد و قیمت بلیط مترو نیز حداقل پنج برابر شود تا با لحاظ درآمد مسافر و صرفه جویی در مصرف بنزین( یارانه ای که مترو از این بابت از دولت دریافت خواهد نمود) شرکت مترو به سود دهی حداقلی 15 درصد در سال دست یابد.

تعداد بازدید: 1135 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار