دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403 - 17:38   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 83307صفحه نخست » هوایی2چهارشنبه، 4 بهمن 1396 - 15:29
سالانه ۳۷میلیون مترمکعب آب از چاه‌های غیرمجاز استان برداشت می‌شود
ترابر نیوز: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: سالانه ۳۷ میلیون مترمکعب آب از چاه‌های غیرمجاز استان برداشت می‌شود.
  
ترابر نیوز:

وحید واسطه در گفتگو با مهر بابیان اینکه سه هزار و ۹۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در خراسان شمالی وجود دارد، اظهار کرد: اضافه برداشت از چاه‌های غیرمجاز نسبت به‌کل چاه‌های استان ۱۱ درصد است.

واسطه افزود: سالانه ۴۱۱ میلیون مترمکعب آب از چاه‌های مجاز خراسان شمالی برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: معدوم‌سازی چاه‌های مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز نیازمند برنامه‌ای جدی است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی بابیان اینکه موضوع بحران آب در استان بسیار جدی و مسئولان پیگیر آن بوده، گفت: در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی و در صورت تخصیص اعتبارات لازم مقررشده ۱۰ درصد چاه‌های غیرمجاز طی امسال پر و مسلوب المنفعه شود.

واسطه اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۱۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در خراسان شمالی پر و مسلوب المنفعه شده است.

وی بیان کرد: با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر و کاهش ۵۱ درصدی بارش در خراسان شمالی از ابتدای سال آبی نسبت به متوسط بارش درازمدت که در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده، وضعیت منابع آبی استان در وضعیت هشدار قرار دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی مطرح کرد: سالانه شاهد کسری ۸۲ میلیون مترمکعبی مخزن آب در استان هستیم که بااین‌وجود صرفه‌جویی به‌ویژه در بخش کشاورزی ضروری است.

واسطه صرفه‌جویی ۲۰ درصدی آب در بخش کشاورزی را عامل مهم در احیا و تعادل بخشی منابع زیرزمینی دانست و گفت: با توجه به مصرف ۳۶۵ میلیون مترمکعبی آب در بخش کشاورزی در صورت افزایش ۲۰ درصدی راندمان مصرف بخش کشاورزی آبخوان‌های استان به تعادل خواهند رسید.

وی در ادامه افزود: برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی سبب کاهش آبدهی و درنهایت خشک شدن قنات، چشمه‌ها و رودخانه‌ها خواهد شد و چنانچه این روند ادامه یابد قطعاً سبب بی‌آبی اراضی کشاورزی و از دست دادن شغل کشاورزی خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: همچنین بی‌آبی سبب مهاجرت مردم به شهرها و حاشیه‌نشینی خواهد شد و وقوع مشکلات اجتماعی و فرهنگی را به همراه خواهد داشت.

واسطه کنترل مصرف را مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از کم شدن بحران آب دانست و بیان کرد: گشت گلخانه‌ای و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری باید در بین کشاورزان نهادینه شود.

 

تعداد بازدید: 706 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار