جمعه، 14 اردیبهشت 1403 - 20:25   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 65074صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع دریاییجمعه، 17 مهر 1394 - 13:54
حجم مبادلات تجاری کشورهای حاشیه خزر مطلوب نیست
حجم مبادلات تجاری کشورهای حاشیه خزر مطلوب نیستترابر نیوز: حجم مبادلات تجاری کشورهای حاشیه خزر نسبت به ظرفیت‌های موجود وضعیت مطلوبی ندارد و باید برای افزایش حجم مبادلات تجاری مسائل و مشکلات را شناسایی و با همکاری یکدیگر رفع کنیم.
  
ترابر نیوز:

 

 

 

 

 

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری کشورهای حاشیه خزر نسبت به ظرفیت‌های موجود وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: باید برای افزایش حجم مبادلات تجاری مسائل و مشکلات را شناسایی و با همکاری یکدیگر رفع کنیم.

 

 رضا مسرور، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست تخصصی با سفرای کشورهای حاشیه خزر در ایران که با حضور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه و رئیس دبیرخانه خزر این وزارتخانه در منطقه آزاد انزلی تشکیل شد، بر لزوم تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه خزر به منظور توسعه همکاری‌ها و رونق اقتصادی منطقه تاکید و با تشریح مزیت‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری این منطقه، اظهار کرد: منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه جنوبی دریای خزر است و از ظرفیت و ویژگی‌های فراوانی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری کشورهای حاشیه خزر نسبت به ظرفیت‌های موجود وضعیت مطلوبی ندارد و باید برای افزایش حجم مبادلات تجاری مسائل و مشکلات را شناسایی و با همکاری یکدیگر رفع کنیم، خاطرنشان کرد: در زمینه رفع مشکل پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در سفر اخیر به قزاقستان به تفاهم رسیدیم و باید موانع تعرفه‌ای را با توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی از جمله تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورهای ساحلی این دریا مرتفع کنیم.

 

مسرور با اشاره به اینکه با ایجاد این شورای همکاری، سطح مبادلات فی‌ما‌بین افزایش می‌باید، عنوان کرد: با ایجاد این شورا می‌توانیم برای مبادلات تجاری بین این کشورها نرخ تعرفه ترجیحی اعمال کنیم؛ قطعا با انجام تجارت ترجیحی، مراودات تجاری و اقتصادی بین این کشورها افزایش می‌یابد .

 

ریئس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای فعال‌سازی کریدورهای عبوری از این منطقه، خواستار همکاری موثر این کشورها در راه‌اندازی این کریدورها شد و اظهار کرد: با توجه به کوتاهی مسیر و کم‌هزینه بودن نسبت به مسیر موجود، با راه‌اندازی کریدورهای شمال – جنوب و چین، اکتائو، انزلی کشورهای منطقه می‌توانند از درآمدهای حاصل از ترانزیت بهره‌مند شوند.

 

مهندس مسرور افزود: بنادر حاشیه دریای خزر مکمل یکدیگرند و باید از ظرفیت‌های بسیار خوب موجود در حوزه خزر به منظور رونق اقتصادی و توسعه پایدار کشورهای همسایه این دریا استفاده کنیم و این ظرفیت قابل افزایش است و ما برای حمایت از حضور سرمایه‌گذاران کشورهای حاشیه خزر آمادگی کامل داریم.

 

 

اقداماتی برای گسترش روابط با کشورهای حاشیه خزر

 

ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیاوسیه وزیر امور خارجه نیز در این نشست، گفت: کشورهای همسایه خزر علایق زیادی برای همکاری دارند و امیدواریم با رفع تحریم‌ها، شاهد افزایش همکاری‌ها و رونق مبادلات باشیم.

 

وی با تاکید بر اینکه باید روابط اقتصادی خودمان را با کشورهای همسایه خزر ارتقاء دهیم، خاطرنشان کرد: منطقه آزاد انزلی اقدامات خوبی برای گسترش روابط با این کشورها انجام داده است.

 

رحیم‌پور با اشاره به پیشنهاد تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه خزر، متذکر شد: پیگیر تشکیل جلسه مشترک بین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی این کشورها و همچنین تشکیل جلسه استان‌های مرزی کشورهای حاشیه خزر و بنادر حاشیه خزر هستیم و مشتاقیم در دریای صلح و دوستی خزر، ارتباطات را بیشتر و از صلح و دوستی استفاده بهینه کنیم و مراودات را افزایش دهیم.

 

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: کشورهای همسایه خزر علاقمند به مبادله کالا از مسیر ایران و همچنین ترانزیت کالا هستند و در مسیر کریدورهای شمال و جنوب و چین – اکتائو امکان تبادل حجم زیادی از کالاها وجود دارد و تبادل کالا از کریدورهای مورد اشاره برای کشورهای منطقه بسیار به‌صرفه است؛ همچنین انتقال حجم زیادی از کالاهای این کشورها به اروپا و آسیای جنوب شرقی، از این مسیر امکان‌پذیر است.

 

وی با تاکید بر اینکه اجازه حضور کشورهای خارجی در دریای خزر داده نمی‌شود، گفت: باید در دریای خزر برای توسعه گردشگری دریایی، ناوگان دریایی – توریستی تاسیس کنیم .

 

رحیم‌پور یادآور شد: ظرفیت خوبی برای توسعه همکاری با قزاقستان وجود دارد و در جلسات مشترک در چند موضوع حائز اهمیت به تفاهم رسیدیم. رئیس جمهور حداقل 20 دیدار با روسای کشورهای حاشیه خزر داشته که نشان از سطح مناسب روابط و علاقه برای گسترش همکاری‌ها دارد.

 

 

ایسنا

 

تعداد بازدید: 751 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار