ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : ميزان تبخير آب پشت سد‌ها سالانه ۳ ميليارد متر مكعب است
جمعه، 5 آذر 1400 - 14:14     کد خبر: 94793

ترابر نيوز:
مديركل دفتر برنامه‌ريزي كلان آب و آبفاي وزارت نيرو:

فهمي گفت: ميزان تبخير آب سد‌ها حدود ۳ ميليارد متر مكعب در سال است كه معادل ۶ درصد كل حجم سد‌هاي كشور است.

ميزان تبخير آب پشت سد‌ها سالانه ۳ ميليارد متر مكعب استهدايت فهمي معاون مديركل دفتر برنامه‌ريزي كلان آب و آبفاي وزارت نيرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژي باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تبخير آب در پشت سد‌ها اظهار كرد: اعداد و ارقامي كه برخي از رسانه‌ها مبني بر تبخير ۶۰ درصدي آب پشت سد‌ها اعلام مي‌كنند، بدون پشتوانه علمي است و اطلاعات دقيق آن در اختيار وزارت نيرو است.

معاون مديركل دفتر برنامه‌ريزي كلان آب و آبفاي وزارت نيرو تصريح كرد: ميزان تبخير آب سد‌ها حدود ۳ ميليارد متر مكعب در سال است كه معادل ۶ درصد كل حجم سد‌هاي كشور است كه در صورت پايين آمدن حجم سد‌هاي كشور اين رقم به ۱۰ درصد مي‌رسد.


بيشتر بخوانيد: ساختار بخش آب وزارت نيرو تا پايان امسال اصلاح مي‌شود


وي افزود: استفاده از يك ماده شيميايي و پاشيدن آن به سطح آب، ميزان تبخير را كاهش مي‌دهد، اما به دليل وزش باد احتمال دارد اين ماده  در يك قسمت جمع و غلظت آن افزايش يابد كه اين موضوع مي‌تواند بر كيفيت آب تأثير گذار باشد.

معاون مديركل دفتر برنامه‌ريزي كلان آب و آبفاي وزارت نيرو بيان كرد: راهكار ديگر استفاده از توپ‌هاي كوچك بر سطح آب سدها است كه با تغيير سطح تابش خورشيد ميزان تبخير را كاهش مي دهد.

به گفته وي؛ وزش باد مي تواند ميزان تبخير را افزايش دهد به همين منظور با ايجاد مانع طبيعي مانند درخت و يا ايجاد ديواره مانع وزش باد به سطح سدها مي شوند، كه اين روش مي تواند تا حدودي ميزان تبخير را كاهش دهد.

متوسط پتانسيل تبخير سالانه در جهان ۷۰۰ ميليمتر و در ايران برابر با ۲۱۰۰ ميليمتر مي‌باشد و اين موضوع نشان مي‌دهد كه تبخير سالانه در ايران سه برابر متوسط تبخير سالانه جهاني است.  


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها