ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : آيا مي دانيد در اين كشور همه وسايل حمل و نقل عمومي رايگان است
دوشنبه، 27 فروردین 1403 - 08:05     کد خبر: 105147

اتوبوس در ۳۵.۸ درصد از شهرها مورد استفاده قرار مي‌گيرد و بعد از آن مترو با ۱۹.۸ درصد در جايگاه دوم قرار دارد و در جايگاه سوم تراموا قرار دارد كه حدود ۱۲.۳ درصد سهم دارد.
ترابر نيوز:

لوكزامبورگ اولين كشور در جهان شد كه در سال ۲۰۲۰ كرايه تمام وسايل حمل و نقل عمومي را لغو كرد و حال سه سال بعد، ساكنان از اين طرح راضي‌تر از هر موقع ديگري هستند

 
 
آيا مي دانيد در اين كشور همه وسايل حمل و نقل عمومي رايگان است!
 

به گزارش منيبان، هزينه استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي در كشور، در حالي ماه به ماه در حال افزايش است كه كشورهايي در سراسر دنيا سعي كرده‌اند تا استفاده از برخي از وسايل حمل و نقل عمومي مانند مترو را براي عموم مردم رايگان كنند، چراكه گسترش استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي به معناي گسترش بازار است كه پيش نياز توسعه اقتصادي است؛ در واقع توسعه حمل و نقل و ارتباطات به گسترش بازار كمك مي‌كند زيرا امكانات حمل و نقل و ارتباطات به حمل و نقل كالا و خدمات از يك مكان به مكان ديگر كمك مي‌كند.

 

وسايل حمل و نقل ارزان آن‌جايي اهميت پيدا مي‌كنند كه تجارت و ارتباطات را قادر مي‌سازند كه تمدن را ايجاد كنند؛ جريان‌هاي ترافيكي را مديريت مي‌كند و امكان حركت بدون مزاحمت و پيوسته از مكاني به مكان ديگر را فراهم مي‌كند. به دليل مزيت‌هاي بي‌شمار توسعه وسايل حمل و نقل عمومي ارزان قيمت، بسياري از كشورها در سراسر دنيا سعي كرده‌اند، سرمايه‌گذاري‌هاي كلاني در اين حوزه انجام دهند كه در نهايت منجر به استفاده مقرون به صرفه از وسايل حمل و نقل عمومي براي شهروندان شده‌است.

 
 
لوكزامبورگ اولين كشور در جهان شد كه در سال ۲۰۲۰ كرايه تمام وسايل حمل و نقل عمومي را لغو كرد و حال سه سال بعد، ساكنان از اين طرح راضي‌تر از هر موقع ديگري هستند؛ برخي از شهروندان لوكزامبورگ مي‌گويند اين سيستم به آن‌ها اجازه مي‌دهد "به راحتي سفر كنند" و همچنين "براي محيط زيست بسيار مفيد است". براي ديگران، سيستم محبوب به عنوان يك "حق اساسي" تلقي شده‌است.
آسيايي‌ها سوار بر قطار «حمل‌ و نقل عمومي» رايگان مي‌شوند/ استفاده از اتوبوس و مترو در اين كشور هيچ هزينه‌اي ندارد!

گفتني است كه اين طرح تا حدي براي مهار مشكل خودرو در كشور ارائه شد؛ در سال ۲۰۲۰، لوكزامبورگ داراي بالاترين تراكم خودرو در اتحاديه اروپا بود؛ ۶۹۶ در هر هزار نفر در مقابل ميانگين ۵۶۰ عدد براي هر هزار نفر. در نتيجه اين كشور از ترافيك بد و سطوح بالايي از انتشار گازهاي گلخانه‌اي ناشي از گرماي هوا رنج مي‌برد.

كشورهاي اروپايي و آمريكايي راه لوكزامبورگ را پيش گرفتند

در ادامه نزديك به ۲۴ شهر در ايالات متحده آمريكا حمل و نقل عمومي رايگان را در اختيار ساكنان خود قرار داده‌اند كه از جمله اين شهرها مي‌توان به اكران شهري در اوهايو و يا الكساندريا شهري در ويرجينيا اشاره كرد و در اين بين واشنگتن دي سي و شهر نيويورك در حال حاضر در حال بررسي امكان ارائه خدمات حمل و نقل عمومي رايگان به ساكنان خود در برخي مناطق شهر هستند.

كره‌جنوبي به سمت حمل و نقل عمومي رايگان قدم بر مي‌دارد

درحالي كه كشورهاي اروپايي و آمريكايي در مسير حمل و نقل عمومي رايگان قدم برداشته‌اند، در آسيا نيز نشانه‌هايي از حركت دولتمردان به اين سمت ديده مي‌شود؛ در برخي از كشورهاي آسيايي براي گروه خاصي از افراد استفاده از حمل و نقل عمومي رايگان در نظر گرفته‌ شده‌است؛ از جمله اين كشورها مي‌توان به كره‌جنوبي اشاره كرد كه طبق قانون رفاه سالمندان كه در سال ۱۹۸۱ تصويب شد، تردد در مترو براي افراد مسن رايگان است. اين امتياز بعداً به افراد داراي شايستگي ملي و معلولان نيز ارائه شد.

آسيايي‌ها سوار بر قطار «حمل‌ و نقل عمومي» رايگان مي‌شوند/ استفاده از اتوبوس و مترو در اين كشور هيچ هزينه‌اي ندارد!

هنگ‌كنگ ارزان‌ترين خدمات حمل و نقل عمومي در آسيا را ارائه مي‌دهد!

اتوبوس، تراموا و مترو رايج ترين وسايل حمل و نقل عمومي در سراسر جهان هستند. از كل شهرهاي توريستي بررسي شده، اتوبوس در ۳۵.۸ درصد از شهرها مورد استفاده قرار مي‌گيرد و بعد از آن مترو با ۱۹.۸ درصد در جايگاه دوم قرار دارد و در جايگاه سوم تراموا قرار دارد كه حدود ۱۲.۳ درصد سهم دارد. به طور متوسط، يك «سفر كوتاه» با يكي از اين چهار وسيله حمل‌ونقل در سطح جهان ۱.۶۸ يورو (۱.۸۷ دلار آمريكا) هزينه دارد.

همان‌طور كه گفته شده، قيمت يكي از مولفه‌هاي تاثيرگذار براي استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي در كشورهاي سراسر دنيا است؛ در آسيا مترو يكي از اصلي‌ترين وسايل حمل و نقل عمومي است كه نقش بسيار پررنگي در نقل و انتقالات ايفا مي‌كند؛ ارزان ترين در آسيا به طور شگفت انگيزي هنگ كنگ است، استفاده از يكي از وسايل حمل و نقل عمومي و براي يك مسافت متوسط حدود ۰.۳۲ يورو هزينه دارد و پس از آن دهلي، هند با ۰.۴۳ يورو، ماكائو با ۰.۵۴ يورو، شانگهاي، چين با ۰.۶۵ يورو، كوالالامپور، مالزي با ۰.۶۶ يورو در صدر قرار دارند.

در مقابل هنگ‌كنگ جاي تعجب نيست كه توكيو ژاپن با ۱.۹۵ يورو گران‌ترين خدمات حمل و نقل عمومي را ارائه مي‌دهد و دبي، امارات متحده عربي با ۱.۱۳ يورو و تايپه، تايوان با ۱.۰۹ يورو، گران قيمت‌ترين‌ها را تشكيل مي‌دهند.

ارزان ترين وسايل حمل و نقل عمومي را در سطح دنيا مي‌توان در قاهره (مصر) و بوئنوس‌آيرس (آرژانتين) يافت، جايي كه هزينه حمل و نقل عمومي به طور متوسط ۰.۱۱ يورو است. بر خلاف آن شهرها، يك سفر يك طرفه حمل و نقل عمومي در ونيز هنگام سوار شدن اتوبوس ۷.۶۷ يورو هزينه دارد. علاوه بر اين، حمل و نقل عمومي در كپنهاگ گران‌ترين بليط يك طرفه را مي‌طلبد كه مي تواند تا ۱۳.۹۰ يورو براي هر سفر هزينه داشته باشد.

در آخر بايد گفت، پروژه‌هاي حمل و نقل مي‌توانند تأثيرات مختلفي بر اهداف توسعه اقتصادي يك جامعه داشته باشند، مانند بهره‌وري، اشتغال، فعاليت تجاري، ارزش دارايي، سرمايه‌گذاري و درآمدهاي مالياتي؛ به طور كلي، پروژه‌هاي حمل و نقلي كه دسترسي كلي را بهبود مي‌بخشند و هزينه‌هاي حمل و نقل برا كاهش مي‌دهند، باعث افزايش بهره‌وري و توسعه اقتصادي مي‌شوند.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها