ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : روايت نشريه اماراتي از جزئيات مذاكرات محرمانه ايران و امريكا / گفتگو براي آتش بس منطقه‌اي نانوشته
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 11:38     کد خبر: 104787

ترابر نيوز:
هرچند واشنگتن در خصوص اين گفتگو‌ها اظهارنظري نكرده، اما رسانه‌هاي دولتي ايران انجام دور اخير گفتگو‌هاي غيرمستقيم را تاييد و اعلام كرده اند كه تمركز اين مذاكرات لغو تحريم‌ها عليه ايران است كه يك انگيزه مهم براي تهران جهت كاستن از سطح تنش‌هاي منطقه‌اي به شمار مي‌رود.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

پايگاه اينترنتي د نشنال نوشت: به گفته منابع آگاه، در گفتگو‌هاي غيرمستقيم بين ايران و آمريكا تلاش شده تا از آتش بس اعلام نشده برقرار شده در عراق به عنوان مبنايي براي كاهش تنش در ساير مناطق محل درگيري در خاورميانه استفاده شود.

 
 

به گزارش سرويس بين الملل انتخاب، در ادامه اين مطلب آمده است: هرچند واشنگتن در خصوص اين گفتگو‌ها اظهارنظري نكرده، اما رسانه‌هاي دولتي ايران انجام دور اخير گفتگو‌هاي غيرمستقيم را تاييد و اعلام كرده اند كه تمركز اين مذاكرات لغو تحريم‌ها عليه ايران است كه يك انگيزه مهم براي تهران جهت كاستن از سطح تنش‌هاي منطقه‌اي به شمار مي‌رود.

يكي از منابع آگاه از اين تلاش‌هاي ديپلكاتيك اظهار داشت: «به وضوح شاهد فشار از سوي طرف آمريكايي هستيم... تا طرف ايراني خويشتن داري نسبي‌اي را كه به ويژه در جبهه عراق اعمال مي‌كند و موجب تداوم بيش از يك ماهه آتش بس اعلام نشده در اين جبهه شده را ادامه دهد.»

 

دولت آمريكا در ماه جاري ميلادي يك معافيت تحريمي را تمديد كرد كه به موجب آن ايران امكان دسترسي به ۱۰ ميليارد دلار از دارايي‌هاي تحت تحريمش را پيدا مي‌كند. بر اساس اين معافيت كه براي ۴ ماه ديگر تمديد شده، تهران از درامد حاصل از فروش برق خود به عراق براي پشتيباني بودجه‌اي و بازپرداخت بدهي هايش استفاده مي‌كند.

يك منبع لبناني نزديك به حزب الله در اين باره گفت، به نظر مي‌رسد كه اين معافيت يكي از نشانه‌هايي باشد كه جو بايدن رئيس جمهور آمريكا از طريق آن «ميزان تمايل خود به جلب نظر ايراني‌ها در اين مقطع حساس از جنگ غزه و در آستانه گرم شدن رقابت‌هاي انتخاباتي در آمريكا را نشان مي‌دهد.»

وي افزود: «ظاهرا بايدن آمادگي يك ماجراجويي عمده را كه ممكن است بخش عمده سرمايه سياسي وي را هدر دهد ندارد.»

سال‌هاي متمادي ايران و آمريكا مذاكراتي را از طريق ميانجي‌ها بر سر برنامه هسته اي، برنامه موشكي و مسائل منطقه‌اي در عمان، ژنو و ديگر شهر‌هاي جهان برگزار كرده اند. 

اما پس از حمله ۷ اكتبر حماس به اسرائيل كه مقدمه آغاز جنگ غزه و تحركات گروه حزب الله در منطقه در حمايت از حماس شد، گفتگو‌ها بين دو كشور به سمت حفظ ثبات منطقه‌اي و يافتن راه‌هايي براي جلوگيري از بروز يك جنگ تمام عيار در خاورميانه معطوف گشته است. 

از زمان آغاز جنگ غزه كه تاكنون بيش از ۳۲ هزار نفر كشته بر جاي گذاشته است، گروه‌هاي شبه نظامي در عراق و سوريه در قالب يك جنبه هماهنگ حملاتي را عليه نظاميان امريكايي ترتيب داده بودند.

اما آخرين حملات اين گروه‌ها در روز ۴ فوريه اتفاق افتاد. منابع مطلع در بيروت و بغداد گفتند، قطع حملات عليه اهداف آمريكايي بخشي از يك "آتش بس اعلام نشده" بوده كه تهران و دولت عراق بخشي از ان بوده اند.

يك نماينده وزارت امور خارجه آمريكا در اين باره گفت، «بر كسي پوشيده نيست كه ما از اوايل ماه فوريه هيچ حمله‌اي را شاهد نبوده ايم.»

اين اقدامات تنش زدايانه پس از حمله‌اي در ماه ژانويه انجام گرفت كه طي آن ۳ سرباز آمريكايي در مرز اردن و سوريه كشته شدند. واشنگتن اين حملات را به مقاومت اسلامي در عراق، كه يك گروه تحت حمايت ايران است نسبت داد. پس از اين حمله يك ژنرال ارشد ايران با سفر به عراق از گروه‌هاي شبه نظامي خواست تا تنش‌ها را پايين بياورند. مدت كوتاهي بعد، گروه كتائب حزب الله كه مقاومت اسلامي در عراق نيز بخشي از آن محسوب مي‌شود اعلام كرد كه عمليات‌هاي نظامي عليه نيرو‌هاي آمريكايي در سوريه و عراق را با هدف جلوگيري از «هرگونه شرمساري» دولت عراق به حالت تعليق در مي‌آورد.

يك منبع آگاه در بيروت كه به گروه‌هاي تحت حمايت ايران نزديك است اظهار داشت: «سخت مي‌توان تصور كرد كه آمريكايي‌ها بخشي از اين (توافق آتش بس) نبوده باشند.»

 

نماينده وزارت امور خارجه آمريكا بدون تاييد انجام چنين گفتگو‌هايي اظهارداشت: «ما همواره راه‌هايي براي ارسال پيام به ايراني‌ها هنگامي كه منافعمان اقتضا كند داريم.»

در لبنان، يعني جايي كه حزب الله درگير يك رويارويي محدود با نظاميان اسرائيلي است، آمريكا تلاش‌هاي زيادي را براي دستيابي به يك آتش بس و جلوگيري از بروز جنگي گسترده‌تر به كار بسته است. چنين جنگي تبعات ويرانگري براي لبنان و اسرائيل به بار خواهد داشت و احتمالا جرقه يك جنگ منطقه‌اي گسترده‌تر خواهد بود. 

حزب الله همواره تلاش‌هاي آمريكا براي برقراري آتش بس با اسرائيل قبل از اتمام جنگ غزه را رد كرده است. اما اين گروه شبه نظامي در عين حال تمايل چنداني از خود براي ورود به يك جنگ گسترده با اسرائيل نشان داده و تلاش نموده تا از افزايش بيشتر سطح تنش جلوگيري كند. تل آويو به نوبه خود در هفته‌هاي اخير حملاتي در عمق خاك لبنان انجام داده و از طريق يك تاكتيك اسرائيلي تحت عنوان "ديپلماسي يا فشار" به دنبال دستيابي به هدف خود يعني عقب راندن حزب الله از جنوب بوده است.

عليرغم اظهارات علني مسئولان حزب الله، منابع مطلع در بيروت كه به اين تلاش‌هاي ديپلماتيك نزديك هستند گفتند، ترتيباتي براي آغاز مذاكرات جهت پايان دادن به منازعه مرزي بين لبنان و اسرائيل در حال انجام است. 

اين توافق با ميانجيگري آموس هاچستين، فرستاده ويژه دولت امريكا و نبيه بري، رئيس پارلمان لبنان در حال شكل گيري است. آمريكا هيچ تماس مستقيمي با حزب الله كه آن را يك گروه تروريستي قلمداد مي‌كند ندارد.

دو منبع سياسي لبناني نزديك به حزب الله گفتند، ژنرال اسمائيل قاآني، فرمانده نيروي قدس سپاه در ماه‌هاي اخير چندين با به لبنان سفر كرده و با رهبر حزب الله ديدار داشته است تا راه‌هاي حفظ فشار بر اسرائيل بدون ورود به يك جنگ تمام عيار را بررسي نمايد.

يكي از اين منابع اظهار داشت: «ايراني‌ها به نصرالله نگفته اند كه ما نمي‌خواهيم درگير جنگ با اسرائيل شويم. آن‌ها در عوض مي‌خواهند همكاري‌هاي نيروي قدس (با حزب الله) را هماهنگ كنند.»

در همين حال مقام‌هاي ايراني و آمريكايي هفته گذشته به فايننشال تايمز گفتند، واشنگتن در ماه ژانويه گفتگو‌هايي سري را در عمان با تهران انجام داده تا ايران را به استفاده از نفوذ خود براي توقف حملات حوثي‌ها در درياي سرخ مجاب نمايد.

يك ديپلمات ارشد غربي كه اخيرا از چند جبهه بين اسرائيل و لبنان بازديد كرده، در توانايي آمريكا براي محدود كردن تاثيرات منطقه‌اي جنگ غزه به ويژه در لبنان ابراز ترديد كرد. وي با اشاره به جبهه بين اسرائيل و حزب الله گفت: «جنگ منطقه‌اي مدتي است شروع شده است.» وي افزود، با توجه به اينكه حزب الله داراي تونل‌هاي جنگي بهتر و توانمندي موشكي بالاتري نسبت به حماس است، جنگ غزه موجب شده تا آسيب پذيري اسرائيل در باره هرگونه حمله چند وجهي متحدان ايران آشكار شود.

تهديد وجودي ناشي از حملات حزب الله پس از حمله ۷ اكتبر، و عدم امكان بازگشت ده‌ها هزار شهروند اسرائيلي به خانه هايشان در شهر‌هاي مرزي نشان دهنده انگيزه قوي اسرائيل براي مقابله به مثل با طرف‌هاي متخاصم است.

 

اين منبع مطلع افزود: «تن‌ها راه براي رويارويي با اين تهديد دور كردن حزب الله از مناطق مرزي است... مهم نيست كه آمريكايي‌ها در اين زمينه همراهي نكنند. اسرائيلي‌ها در اين زمينه به حرف آن‌ها نيز گوش نمي‌كنند.»


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها