ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : با توجه به جمعيتي كه در ايران گسترده وجود دارد، تأمين پايدار آن‌ها ۹ ميليارد آب لازم دارد كه به ۱۳.۵ ميليارد خواهد رسيد / تهران حدود ۲۵ درصد كسري بارش از متوسط خود دارد / در مشهد و تهران نيازمند صرفه‌جويي هستيم
سه شنبه، 15 اسفند 1402 - 08:39     کد خبر: 104336

ترابر نيوز:
عيسي بزرگ‌زاده، سخنگو صنعت آب كشور، در گفت‌وگو با «انتخاب»:
عيسي بزرگ‌زاده، سخنگو صنعت آب كشور، در رابطه با تنش‌هاي آبي در كلانشهر‌ها بيان كرد: مردم مشهد به علاوه تهران بايد همراهي كنند و نيازمند صرفه‌جويي هستيم. اگر هم وطنان مشهدي و تهراني بتوانند ۱۰ تا ۱۵ درصد كاهش مصرف داشته باشند، وضعيت بهتر مي‌شود. درباره شيراز و اصفهان وضعيت تأمين شرب شرايط بهتري را دارد. البته درباره شيراز طرح آبرساني در سال قبل اجرا و به بهره‌برداري رسيد. به هر حال بايد بپذيريم كه در چه اقليمي هستيم و ويژگي اين اقليم اينگونه است كه وقتي در جنوب سيستان و بلوچستان سيل داريم، در ديگر مناطق مشكل خشكسالي داريم.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

تنش‌هاي آبي در كلانشهر‌ها و كاهش بارش‌ها، شرايط سختي براي منابع آبي كشور ايجاد كرده است. از جمله در خراسان و اصفهان كه مسأله صنعت و افزايش جمعيت، تأثير قابل توجهي بر ميزان مصرف داشته است. با توجه به ميزان بالا مصرف آب در كشاورزي نيز، توجه‌ها به سمت بهينه‌سازي مصرف آب در كشاورزي جلب شده است.

 
 

عيسي بزرگ‌زاده، سخنگو صنعت آب كشور، درباره ميزان بارش امسال و كمبود‌ها به «انتخاب» گفت: متوسط بارش كشور 114 ميليمتر است كه نسبت به بلندمدت بايد 152 ميليمتر باشد و 25 درصد عقب هستيم. البته استان‌هاي مختلف شرايط متفاوت است. برخي كلانشهر‌ها مثل شيراز، كرمان، مشهد، بندرعباس و بوشهر شرايط بدتري از نظر بارش دارند و كمبود‌ها در آن‌ها بيشتر است. برخي از استان‌ها مانند سيستان و بلوچستان و مازندران و گلستان و آذربايجان غربي وضعيت بهتري دارند. تهران حدود 25 درصد كسري بارش از متوسط خود دارد. بايد 158 ميليمتر بارش مي‌داشتيم. از نظر سد‌ها هم در تهران 13 درصد پرشدگي داريم كه نسبت به پارسال 11 درصد وضعيت بهتر است. البته سد‌هاي طالقان و كرج نسبت به ديگر سد‌ها شرايط مناسب‌تري دارند.

وي در ادامه در رابطه با تنش‌هاي آبي در كلانشهر‌ها بيان كرد: مردم مشهد به علاوه تهران بايد همراهي كنند و نيازمند صرفه‌جويي هستيم. اگر هم وطنان مشهدي و تهراني بتوانند 10 تا 15 درصد كاهش مصرف داشته باشند، وضعيت بهتر مي‌شود. درباره شيراز و اصفهان وضعيت تأمين شرب شرايط بهتري را دارد. البته درباره شيراز طرح آبرساني در سال قبل اجرا و به بهره‌برداري رسيد. به هر حال بايد بپذيريم كه در چه اقليمي هستيم و ويژگي اين اقليم اينگونه است كه وقتي در جنوب سيستان و بلوچستان سيل داريم، در ديگر مناطق مشكل خشكسالي داريم.

 

سخنگو صنعت آب كشور، در رابطه با ميزان مصرف آب كشاورزي و شرب شهري اظهار داشت: طبق آمار وزارت نيرو 82 ميليارد مترمكعب متوسط برداشت كشاورزي است. در سند امنيت غذايي كه تيرماه سال جاري با تلاش و پيگيري همكاران در وزارت جهاد كشاورزي مصوب شده و توسط آقاي رئيس جمهور ابلاغ شد، 82 ميليارد بايد به 52 ميليارد كاهش پيدا كند. سند امنيت غذايي هنجار امروز است و همه بايد كمك كنيم تا اين مديريت مصرف آب در بخش كشاورزي به حدود 30 ميليارد اتفاق بيفتد. در بخش شرب و خدمات بايد پروژه‌هاي مديريت مصرف را انجام دهيم ولي در هر صورت با توجه به جمعيتي كه در ايران گسترده وجود دارد، تأمين پايدار آن‌ها 9 ميليارد آب لازم دارد كه در افق نقشه راه به 13.5 ميليارد خواهد رسيد.

او افزود: صنعت 3.7 ميليارد مترمكعب در سال مصرف مي‌كند. با توجه به افزايش شغل‌هاي خدماتي و صنعتي، اين ميزان افزايش خواهد يافت و نياز‌هاي صنعتي را به 7.8 در 1420 گسترش خواهيم داد. در فضاي سبز بايد آب را به سمت مصرف پسآب ببريم و مراقبت از محيط زيست نيز مهم است. در نقشه راه پيش‌بيني شده كه سهم محيط زيست كه به كمك تسكين فرونشست مي‌آيد بايد 3 برابر شود.

بزرگ‌زاده درباره آينده مصرف آب كشاورزي گفت: همانگونه كه عرض كردم براي بهينه‌سازي مصرف آب، رشد افقي كشاورزي خيلي مدنظر سندملي امنيت غذايي نيست؛ بلكه رشد عمودي مدنظر است. يعني افزايش بهره وري به ازا 1 مترمكعب آب از 1.39 كيلو به 2.6 و استفاده از سامانه‌هاي نوين آبياري و استفاده از گلخانه‌ها مدنظر است. افزايش توليد كشاورزي را در پيش رو خواهيم داشت اما افزايش آب را نخواهيم داشت. كشاورزي از نظر توليد موادغذايي رشد خواهد كرد اما از نظر مصرف آب كاهش پيدا خواهد كرد.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها