پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 12:01   
 
 
   آخرین اخبار  
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
  گزارش بهره‌ وری ریلی در همایش مدیریت حرفه‌ ای، پیشران بهره‌ وری
  انتظارات ریلی از برنامه هفتم
  سقوط سریع بهره وری و هدر دهی سرمایه گذاری ریلی در دو سال گذشته
  نامه به معاون اول رئیس جمهور در پی افزایش بی سابقه حق دسترسی به شبکه ریلی
  بررسی افزایش سرعت ترنست تا 250 کیلومتر بر ساعت
  ◄ رکوردزنی سفر با قطار به معنای سود شرکت های ریلی نیست
  خیز خطرناک راه آهن برای کنترل انجمن صنفی بخش خصوصی ریلی!
  سقوط سریع بهره وری و هدر دهی سرمایه گذاری ریلی در دو سال گذشته
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 96168صفحه نخست » اقتصاد حمل و نقلپنجشنبه، 29 اردیبهشت 1401 - 17:28
وزیر نفت: یارانه گاز مشترکان پرمصرف‌ به زودی حذف می‌شود
  
ترابر نیوز:
جواد اوجی وزیر نفت درباره اینکه طبق بند ک تبصره ۱۵ قانون بودجه امسال، وزارت نفت مکلف است ظرف مدت زمان مشخصی بعد از ابلاغ قانون بودجه، تعرفه گاز مشترکان پرمصرف را به صورت غیریارانه‌ای محاسبه کند و آیا پیشنهادی ارائه کرده‌ است، افزود: از سال ۹۶ تا آذر ۱۴۰۰ هیچگونه افزایشی در تعرفه مشترکان پرمصرف در دولت پیشین انجام نشده بود.
 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شانا: وزیر نفت با تبیین مهمترین اقدام‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم و با مثبت ارزیابی کردن فروش نفت عنوان کرد: بیش از ۸۰ درصد از پول نفت صادر شده به خارج از کشور به صورت ارزی و مابقی به صورت تهاتر با دارو و کالای اساسی انجام می شود.

 

جواد اوجی شامگاه چهارشنبه ( ۲۸ اردیبهشت‌ماه) در گفت‌وگو با برنامه «صف اول» شبکه خبر با بیان اینکه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های نفت و گاز در جهان است، گفت: در این نمایشگاه بیش از هزار و ۲۰۰ شرکت معتبر داخلی و خارجی حضور داشتند و در طول برگزاری این نمایشگاه مقام‌های بلند پایه کشورمان همچون رئیس جمهوری، رئیس قوه مقننه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بسیاری از فعالان عرصه بین‌المللی از دستاوردهای عرضه شده در نمایشگاه بازدید کردند.

وی با بیان اینکه یک سالن مجزا برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اختصاص داده شد و تا حد امکان از آنها حمایت‌های لازم صورت گرفت؛ به عنوان مثال هزینه غرفه‌های آنها رایگان محاسبه شد، تصریح کرد: در این بخش از نمایشگاه‌های شرکت‌های خوبی در بخش‌های مختلف همچون بهینه‌سازی مصرف سوخت، افزایش بازدهی چاه‌های نفت و تأمین کالاهای وارداتی حضور داشتند که نظر هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می کرد.

تأمین ۷۰ درصد از نیازهای صنعت نفت از داخل کشور

وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون ۶۵ تا ۷۰ درصد از نیاز صنعت نفت از طریق شرکت‌های داخلی تأمین می‌شود و ۲۵ تا ۳۰ درصد آن وارداتی است، گفت: کالاهای مورد نیاز صنعت نفت پیش از بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و در حین برگزاری آن به شرکت‌های داخلی اعلام شد و بر این اساس در ایام برگزاری این نمایشگاه تفاهم‌نامه و قرار داد با شرکت‌های دانش بنیان در زمینه‌های مختلف منعقد شد.

اوجی با تأکید بر اینکه در حال حاضر تقریبا شرکت‌های داخلی نیاز صنعت نفت را در زمینه توربوکمپرسورها تأمین می‌کنند، افزود: هم اکنون خوشبختانه برخی شرکت‌ها در بسیاری از حوزه‌ها افزون بر تأمین نیاز بخش داخل به سمت صادرات خدمات فنی و مهندسی رفته‌اند.

وی به دستاوردهای شرکت‌های داخلی در زمینه تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: هم اکنون علاوه بر این دستاورد ما در بخش تجهیزات پتروشیمی و پالایشی از سوی شرکت‌های دانش بنیان دست یافته‌ایم؛ وزارت نفت باید به گونه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند که بخش مهمی از درآمدها ارزی کشور از طریق صدور خدمات فنی و مهندسی باشد.

 

امضای قراردادهای جدید برای فروش نفت 

وزیر نفت با تأکید بر اینکه از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم صادرات نفت ایران نسبت به قبل خوب شده است، گفت: تا به امروز پول نفت فروخته شده در سررسید های خود وصول شده است؛ هم اکنون بیش از ۸۰ درصد از پول نفت صادر شده به خارج از کشور به صورت ارزی و مابقی به صورت تهاتر با دارو و کالای اساسی انجام می شود.

اوجی تصریح کرد: وزرات نفت از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم توانسته هم زمان با افزایش دریافت پول نفت از مشتریان خود، مشتریان و قرار دادهای جدید فروش نفت خام با سایر کشورها را منعقد کند.

وی به واریز بیش از ۱۲.۵ میلیارد دلار ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به سامانه نیما در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اگر می خواستیم با روش دولت قبل به سمت فروش نفت برویم، معلوم نبود قیمت ارز چگونه بود.

وصول ۴ میلیارد دلار مطالبات بخش گاز در سال ۱۴۰۰ 

اوجی با بیان این که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴ برابر بیشتر وصول مطالبات نسبت به سال ۱۳۹۹ در بخش صادرات گاز داشته ایم، گفت: پارسال ۴ میلیارد دلار وصول مطالبات در بخش گاز محقق شده است؛ این امر باعث شد در بخش کالاهای اساسی کشور دچار مشکل نشود.

وی با اشاره به مشکلات کشورهای همسایه در زمینه تامین کالاهای اساسی بعد از تحولات روسیه و اوکراین گفت: خوشبختانه با توجه به فروش نفت خوب ما، امروز ذخایر خوبی در زمینه کالاهای اساسی داریم؛ از سوی دیگر با تامین مستمر ارز  توانستیم بازار ارز کشور را نیز کنترل کنیم.

افزایش ظرفیت پالایشی کشور تا ۵ سال آینده

وزیر نفت با تاکید بر این که دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، افزود: وزارت نفت با تعدادی از پیمانکاران و کارگاه هایی که توانمندی گاز سوز کردن خودروها را دارند  قرارداد دارد. هم اکنون نیز گاز سوز کردن رایگان خوردورهای عمومی و وانت بارها آغاز شده است.

اوجی تصریح کرد: هر خوردرو گاز سوز برای ما ۱۱ میلیون تومان هزینه در بر دارد و تا پایان  امسال بیش از ۲۰۰ هزار خودرو گاز سوز خواهند شد.

وی درباره ظرفیت پالایشی کشور نیز گفت: در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در این بخش صورت نگرفته است، اما در دولت سیزدهم، وزارت نفت احداث یک پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس را برعهده گرفته است که  در قانون بودجه نیز تصویب شد.

وزیر نفت ادامه داد: همچنین ۸ طرح برگزیده پتروپالایشی از قبل برنامه‌ریزی شده است که در دولت فعلی مسائل مربوط به موافقت‌ اصولی، مجوز خوراک و تنفس خوراک آن را حل کردیم. از طرفی در پالایشگاه‌های فعلی طرح‌های ارتقا ظرفیت کیفی و کمی را دنبال می‌کنیم تا ضمن تأمین پایدار سوخت در کشور صادرات محصولات  فراورده‌های نفتی را نیز داشته باشیم.

 

اوجی با اشاره به انعقاد قرارداد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با یکی از خودروسازهای بزرگ کشور در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی گفت: با حمایت صنعت نفت این شرکت خودرو ساز اقدام به گاز سوز کردن خودرو ها کرده است.

وزیر نفت افزود: به احتمال زیاد امسال یکی از پالایشگاه های ۶۰ هزار بشکه ای میعانات و نفت خام کشور به بهره برداری می رسد و تا ۵ سال آینده ظرفیت پالایشی کشور یک میلیون بشکه افزایش خواهد یافت، همچنین در ماه های اخیر ۸ طرح پترو پالایشی کشور فعال شده که بخش اصلی تامین مالی این پروژه ها از طریق هلدینگ های پتروشیمی، بانک ها و فایننس های خارج انجام خواهد شد.

بهره‌برداری از یک طرح ان‌جی‌ال تا پایان سال

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی مبنی بر روند پیشرفت طرح‌های ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و ۳۲۰۰ و امکان تحقق آنها در سال ۱۴۰۱  افزود: تلاش وزارت نفت بر این است که با برنامه‌ریزی‌ها و نشست‌های مستمری که برای طرح‌های بالادست و پایین دست انجام می‌شود، حداقل یکی از این طرح‌های ان‌جی‌ال تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

وی درباره سرمایه‌گذاری در میادین مشترک گفت: یکی از مشکلاتی که در تولید نفت و گاز داشتیم به ویژه در سال گذشته اعلام کردیم، کسری نزدیک به ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز در فصل سرد به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در سال‌های پیش بود.

تکمیل ۴۸ پروژه نیمه‌کاره

اوجی با تأکید بر اینکه پروژه‌ها در وزارت نفت  از لحاظ تولید نفت، تولید گاز، ظرفیت پالایشی براساس نیازهای کشور اولویت‌بندی شده‌اند، گفت: خوشبختانه سال گذشته بیش از ۱۶.۵ میلیارد دلار برای ۵۵ پروژه در بخش‌های بالادست، پایین دست، جمع‌آوری گازهای مشعل و بهینه‌سازی مصرف سوخت قرارداد و تفاهم انجام شد.

وزیر نفت ادامه داد: چند هفته گذشته نامه‌ای خدمت جناب آقای رئیسی دادم که تلاش می‌شود ۴۸ پروژه نیمه‌کاره‌ای که سالیان سال در وزارت نفت باقیمانده وبلاتکلیف بود و بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار در اینها سرمایه‌گذاری شده انشالله تا پایان امسال با برنامه‌های زمانبندی شده مشخصی تکمیل و به بهره‌برداری برسند.

امسال؛ آغاز ۲۲ پروژه اولویت‌دار

 

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ نیز بیش از ۲۲ پروژه کلان و اولویت‌دار وزارت نفت در بحث توسعه گاز، نفت، ظرفیت‌های پالایشی و پتروپالایشی و زنجیره صنایع تکمیلی پتروشیمی با سرمایه گذاری بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار آغاز می‌شود ، اظهار کرد: این پروژه‌ها کمک به ظرفیت تولید نفت و گاز و توان صادراتی گاز و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی خواهد کرد که محصولات پتروشیمی یکی از منابع درآمدی مطلوب کشور است.

اوجی درباره میدان آرش با بیان اینکه این میدان مشترک بین ایران، کویت و عربستان است، تصریح کرد: بنده حدود دو ماه پیش به مدیرعامل شرکت ملی نفت دستور دادم با توجه به اینکه مطالعات جامع و عملیات لرزه‌نگاری این میدان هم انجام شده، سریع برنامه نصب نخستین سکو برای تولیدی کردن و حفاری چاه‌ها در دستور کار قرار گیرد. انشالله با برنامه‌ریزی که شرکت ملی نفت انجام داده است به زودی توسعه این میدان را هم  انجام خواهیم داد.

اولویت در بالادست، توسعه میادین مشترک

وزیر نفت در مورد سایر میادین مشترک توضیح داد: اولویت وزارت نفت در توسعه میادین بالادست، توسعه میادین مشترک است که بسیاری از این میادین مشترک هم به طور کامل توسعه پیدا نکرده‌اند؛ توسعه کامل میادین مشترکی از جمله میادین غرب کارون که میادین بزرگی هم هستند و  از توان و ظرفیت بالایی در تولید نفت برخوردارند، اولویت ما هستند. البته عمده قرارداد این میادین بسته شده است.

وی به جمع‌آوری گازهای مشعل غرب و شرق کارون اشاره کرد و گفت: وزارت نفت سه ماه گذشته فراخوانی داد و نزدیک به ۲۸ قرارداد بالغ بر یک میلیارد دلار درخصوص جمع‌آوری گازهای مشعل به منظور تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی منعقد کرد که خوشبختانه عمده شرکت‌هایی که برای عقد این قرارداد آمدند، شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی برای تأمین نیاز خودشان است. از آنجاییکه بعضی از پتروشیمی‌ها زیر ظرفیت کار می‌کنند پس قطعا در بحث سرمایه‌گذاری نیز سبب تسریع اجرای پروژه خواهد شد.

اوجی با اشاره به امتیازهای خوبی که دراین قراردادها در نظر گرفته شده است، افزود: ان‌شالله با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان این دولت تکلیف گازهای مشعل در کشور مشخص می‌شود.

بهره‌مندی ۶۵۰ هزار خانوار از گاز رایگان

وزیر نفت در زمینه آخرین وضعیت گاز محرومان توضیح داد: در بودجه ۱۴۰۱ نیز به گاز رایگان برای خانواده‌های مراکز بهزیستی و کمیته امداد امام(ره) اشاره شده است. تا به امروز بیش از ۶۵۰ هزار خانوار از این قضیه بهره‌مند شده‌اند و وزارت نفت منتظر دریافت آمار بهزیستی و کمیته امداد امام است. در صورتی که اطلاعات هموطنان دریافت شود، همکاران شرکت ملی گاز خانوارهای جدید را نیز سریع در سامانه صدور قبوض مشترکین تغذیه می‌کنند.

پیشنهاد امروز
Yektanet: Vaccine

وی در پاسخ به اینکه پس هنوز زیرساخت‌ها برای شناسایی دقیق این خانوارها در نهادهای امدادگر ایجاد نشده است، گفت: هرتعداد خانوار که به وزارت نفت معرفی شوند در همان ماه وارد سیستم می‌شوند و وزارت نفت در این زمینه آمادگی کامل را دارد.

۱۲ هزار میلیارد تومان در حوزه مسئولیت اجتماعی

اوجی با اشاره به اینکه از شروع دولت سیزدهم تا به امروز بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان کمک در حوزه مسئولیت اجتماعی داشته‌ایم، افزود: وزارت نفت در تمامی استان‌ها تقبل کرده است لوله‌کشی داخل منازل تعدادی از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام و بهزیستی را توسط هم شرکت ملی گاز انجام دهد.

وزیر نفت درباره برنامه وزارت برای حذف رانت در فروش فرآورده‌ها، گفت: تمامی فرآورده‌های نفتی در بازار بورس عرضه می‌شود که خود کمک بزرگی در زمینه جلوگیری از قاچاق و تخلفاتی که در این زمینه انجام می‌شد، می‌کند.

وی ادامه داد: مجلس سال گذشته نزدیک به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان به وزارت نفت مجوز داد که از قِبل تهاتر نفت با خود شرکت‌های پالایشی، وکیوم باتوم را در اختیار وزارت راه و یک سری از سازمان‌هایی که در خصوص احداث جاده و بزرگراه‌ها فعالیت می‌کنند، قرار دهد.

اوجی در این رابطه افزود: در همان ماه‌های نخست آغاز به کار دولت، تمامی حواله‌ها صادر و بخشی از این ظرفیت استفاده شد و بخشی باقی ماند.

قیمت ثابت برای وکیوم باتوم

وزیر نفت به افزایش قیمت وکیوم باتوم در بورس اشاره و اظهار کرد: بنابراین آن را از بورس خارج کردیم و قیمت ثابت هر تن ۷.۵ میلون تومان برای آن مشخص شد که امسال هم همین قیمت در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، خوشبختانه مقداری که از سال گذشته باقی مانده بود نیز به امسال منتقل شد. یعنی امسال علاوه بر این که وزارت نفت مکلف به در اختیار گذاشتن ۱۹ هزار میلیارد تومان وکیوم باتوم به کارخانه‌های آسفالت‌سازی و نهادها است، نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان هم از سال گذشته به ظرفیت امسال اضافه شده است. وزارت نفت این آمادگی را دارد که به کمک نهادهای نظارتی این موضوع را کنترل کند.

وزیر نفت درباره اینکه طبق بند ک تبصره ۱۵ قانون بودجه امسال، وزارت نفت مکلف است ظرف مدت زمان مشخصی بعد از ابلاغ قانون بودجه، تعرفه گاز مشترکان پرمصرف را به صورت غیریارانه‌ای محاسبه کند و آیا پیشنهادی ارائه کرده‌ است، افزود: از سال ۹۶ تا آذر ۱۴۰۰ هیچگونه افزایشی در تعرفه مشترکان پرمصرف در دولت پیشین انجام نشده بود.

 
 

تعرفه گاز مشترکان پرمصرف؛ غیریارانه‌ای

اوجی با اشاره به اینکه خوشبختانه یکی از اقدام‌های دولت سیزدهم افزایش تعرفه برای مشترکین پرمصرف گاز بود که پارسال در آذرماه رقم خورد، ادامه داد: گام اول به این شکل برداشته شد که هیچگونه تغییری در قیمت سه پله نخست که تقریبا ۷۵ درصد مشترکین ما بودند و بیش از ۵۰ درصد مصرف را داشتند، صورت نگرفت.

وزیر نفت با بیان اینکه در بحث تعرفه‌های گاز ۱۲ پله تعریف شده است، اظهار کرد: از پله ۴ تا پله ۱۲ مشترکین پرمصرف هستند. با برنامه‌ریزی که انجام و در دولت نیز مصوب شد، هر پله نسبت به پله قبل ۴۰ درصد افزایش می‌یابد یعنی سه پله نخست که ۷۵ درصد مشترکین ما هستند هیچگونه افزایش قیمتی نداشتند. ولی از پله ۴ که شروع مشترکین پرمصرف است، افزایش نرخ‌ها انجام شد ولی پارسال به دلیل اینکه نمی‌خواستیم تکانه‌های اقتصادی اتفاق بیفتد بخشی را گذاشتیم در سال ۱۴۰۱ اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب کرده است  قیمت گاز برای مشترکین پرمصرف باید بدون یارانه باشد، تصریح کرد: کارشناسان ما در حال بررسی این موضوع هستند که پس از نهایی شدن به دولت ارائه خواهد شد. ان‌شالله افزایش قیمت ابزاری برای کنترل شدت مصرف انرژی و بهینه مصرف کردن گاز برای مشترکان باشد.

اوجی اضافه کرد: فکر می‌کنم این آیین نامه طی یکی دوماه آینده به دولت ارائه شود.

افزایش روزانه ۴۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز

وزیر نفت درباره برنامه‌ریزی وزارت نفت برای سپری شدن زمستان امسال بدون هیچگونه مشکلی اظهار کرد: همانطور که گفتم، از آنجا که در حوزه های تولید نفت، گاز، ظرفیت پالایشی در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری نشده است، اولویت وزارت نفت در قراردادهایی که منعقد کرده است برای افزایش تولید گاز است.

وی به طرح‌ها و پروژه‌هایی در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: تکمیل فازهای پارس جنوبی و یک بخشی از فاز ۱۱ پارس جنوبی که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، از این جمله این طرح ها هستند.

اوجی با اشاره به اینکه همکارانم در شرکت ملی نفت ایران قول داده‌اند تا پایان امسال ۴۰ میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه خواهد شد، گفت: توسعه میادین جدید گازی و تکمیل توسعه میادین مشترک گازی از برنامه‌های وزارت نفت است که البته زمان‌بر است.

وزیر نفت تأکید کرد: افزایش تولید از سال ۱۴۰۱ در دستور کار وزارت نفت است که با تمهیداتی که صورت گرفته و طرح‌هایی که در شرکت ملی نفت ایران اولویت‌بندی شده است، پیش بینی می‌شود امسال ۴۰ میلیون مترمکعب به حجم تولید گاز کشور اضافه شود.

 

وی ادامه داد: با جمع‌آوری گازهای مشعل هم کمک به تأمین خوراک صنایع از جمله پتروشیمی می‌شود که خودشان هم به کمک آمدند و امیدواریم در دو سال آتی دیگر محدودیت در تأمین خوراک صنایع در فصل سرد سال نداشته باشیم.

شناسایی مشتریان جدید نفت 
وزیر نفت در تشریح سفر خود به کشورهای آمریکای لاتین گفت: با شروع دولت مردمی سیزدهم، در موضوع شناسایی مشتریان جدید، بازارهای جدید و ظرفیت‌های جدید بخشی از نگاه‌ها به کشورهای آمریکای لاتین بود. مجموع کشورهای آمریکای لاتین بیش از ۲۰ درصد ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارند؛ ونزوئلا به تنهایی شاید بزرگترین میدان‌ها و بزرگترین پالایشگاه‌های نفتی جهان را دارد.
اوجی ادامه داد: با شروع دولت، در وزارت نفت موضوع صادرات به آمریکای لاتین را دنبال کردیم که شامل صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی می‌شد. در این زمینه بازارهای خوبی شناسایی کردیم که منجر به قراردادهای خوبی شد.
وی با اشاره گزارش‌های خبری در شروع دولت سیزدهم مبنی بر ذخیره ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب و مخازن خشکی و دریا گفت: خوشبختانه با شناسایی بازارها در کشورهای آمریکای لاتین، توان ظرفیت صادرات بهبود پیدا کرد و در صادرات فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی جلو افتادیم، بخشی نیز تهاتر با غلات اعم از ذرت صورت گرفت چراکه عمده کشورهای آمریکای لاتین از نظر بارش حجم بسیار خوب و زمین‌های حاصلخیزی دارند و محصولات کشاورزی خوبی برداشت می‌کنند.


همکاری متعدد با کشورهای آمریکای لاتین 

وزیر نفت با اشاره به حضور تیم قوی در سفر به آمریکای لاتین توضیح داد: خوشبختانه در سفر اخیر دوستان از هیئت دولت و سه تن از معاونین وزیر جهاد کشاورزی، رئیس و عضو کمیسیون انرژی حضور داشتند و بر این اساس حمایت دولت و مجلس را داشتیم که منجر به تفاهم‌های خوبی نیز در زمینه کشاورزی شد.

اوجی در تشریح تنوع توافق‌های صورت گرفته با کشورهای آمریکای لاتین گفت: شروع همکاری ما با آمریکای لاتین با صدور نفت، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی بود و بعد در همین مسیر به موازات شناسایی ظرفیت پالایشگاه‌های این کشورها، توسعه میدان‌های نفت و گاز و صدور خدمات فنی و مهندسی در دستور کار قرار گرفت.
وی به ساخت پالایشگاه به‌عنوان یکی از برنامه‌های دیرین وزارت نفت اشاره کرد و افزود: در این سفر از بخش‌های مختلف تیم‌های کارشناسی و فنی اعزام کردیم و ظرفیت‌ها شناسایی شد؛ در وزارت نفت همواره یکی از بحث‌ها از سالیان دور این بود که پالایشگاه فراسرزمینی داشته باشیم و خوشبختانه در این سفر یکی از دستآوردهای خیلی خوب عقد قرارداد در زمینه استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های نفتی این کشورها بود.


قراردادهای برد – برد در آمریکای لاتین 

پیشنهاد امروز
Yektanet: Vaccine

وزیر نفت درباره وضعیت پالایشگاه‌های مورد بحث توضیح داد: خیلی از این پالایشگاه‌ها به دلیل تحریم، دچار مشکل بودند و کارشناسان خارجی این پالایشگاه‌ها را ترک کرده بودند و در بهره‌برداری، تعمیرات و اورهال این پالایشگاه‌ها مشکل ایجاد  شده بود و از آن زمان با ظرفیت اسمی کار نمی‌کنند.
اوجی درباره اقدام وزارت نفت ایران برای این پالایشگاه‌ها گفت: ما از مجموعه توان وزارت نفت و شرکت‌های تابعه و توانمندی پیمانکاران، سازندگان داخلی استفاده کردیم.
وی افزود: در نمایشگاه نیز شاهد این استعداد بودیم، آمادگی برای صدور خدمات فنی و مهندسی به اروپا و نیز به آمریکای لاتین کاملا محیا است و به جرأت در این سفر نیز عیان بود که منجر به قراردادهای برد – برد نیز در بحث توسعه میدان‌های نفت، گازی، بازسازی و اورهال پالایشگاه‌ها شد.


هیچ تولیدی روی زمین نماند

وزیر نفت درباره فعالیت در این پالایشگاهها بیان کرد: در این پالایشگاه‌ها، با صادرات نفت‌خام سنگین که مشتری کمتری دارد، نفت ما می‌تواند با نفت فوق سنگین آنها ترکیب شود، صادرات فرآورده‌های نفتی، میعانات گازی، محصولات پتروشیمی نیز در همین حین دنبال می‌شود از طرفی با صادرات خدمات فنی و مهندسی پالایشگاه آنها نیز می‌تواند با یک تغییر ساده یا یک تعمیرات اولیه به ظرفیت اسمی بازگردد که برای اینکار ما متخصصین و ادوات و تجهیزات مورد نیاز را نیز داریم؛ ضمن آنکه توسعه میدان‌های نفتی و گازی این کشورها با ظرفیت پیمانکاران و سازندگان داخلی دنبال می‌شود.
اوجی درباره تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور در تعامل با این کشورها گفت: با صادرات فرآورده‌های نفتی، میعانات گازی یا محصولات پتروشیمی بخشی از هزینه‌ها با کالاهای اساسی از جمله ذرت که جزو غلات است، روغن و شکر تهاتر شد و در واقع  به تأمین کالاهای مورد نیاز کشور با شناسایی همین بازارها کمک کردیم.
وی این اقدام‌ها را ابتکاری ساده اما راهبردی برشمرد و افزود: در دولت سیزدهم بازاری که در غرب به آن بها داده نمی‌شد، مورد توجه قرار گرفت البته بازارهای دیگری هم هست که به آنها اشاره نمی‌کنم و این ابتکار الحمدلله منجر به صادرات خوب نفت، فرآورده‌های نفتی، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی شد و هیچ تولیدی روی زمین نماند.


قول می‌دهم تا یکسال آینده به ظرفیت کامل صادراتی برسیم 

پیشنهاد امروز
Yektanet: Vaccine

وزیر نفت با بیان اینکه قول می‌دهم با برنامه‌ریزی وزارت نفت تا یک سال آینده به ظرفیت کامل صادراتی خود برسیم، تصریح کرد: با این اقدام‌ها هم نیاز انرژی کشور مقصد تأمین می‌شود که بازار خوبی برای تولید ما است و از طرفی جلوگیری از خام فروشی می‌شود.
اوجی در پاسخ به‌اینکه چرا تولید کشور نباید در خود کشور به ارزش افزوده تبدیل شود، توضیح داد: زمانی تولیدات در پالایشگاه داخل ارزش افزوده می‌گیرد که ارزش بالایی هم دارد و جلوگیری از خام فروشی می‌شود، اما گاهی از ظرفیت پالایشگاه فراسرزمینی استفاده می‌شود.
وی ادامه داد:  باید توجه داشت که هم اکنون ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه حداقل سه میلیارد دلار هزینه دارد، اما به قول همکاران، چنین ظرفیتی یک اسب زین شده است که در نقاط مختلف دنیا وجود دارد و ما می‌توانیم با متخصصین و سازندگانمان این پالایشگاه‌ها را اورهال، بازسازی و نوسازی کنیم تا به ظرفیت اسمی برسد و حتی ظرفیت آنها را افزایش دهیم و از این ظرفیت برای خودمان استفاده کنیم.


عمل به وعده برای ایثارگران

اوجی درباره تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر و خانواده‌های آنها در وزارت نفت گفت: وزارت نفت در سال ۱۴۰۰ معادل کل دستگاه‌های دولتی نسبت به تبدیل وضعیت ایثارگران به تعهدات خود پایبند بود و بر اساس بودجه ۱۴۰۰ عمل کرد، در سال ۱۴۰۱ نیز هر تعهدی در این زمینه باشد، انجام می‌شود.
وی با اشاره به نامه ۲۲۶ نماینده مجلس شورای اسلامی برای قدردانی از خدمات وزارت نفت در تأمین سوخت زمستانی و افزایش صادرات و دیپلماسی قوی انرژی گفت: من هم به نوبه خود از همکارانم در حوزه‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی قدردانی می‌کنم و باید بدانیم که بهترین متخصصان و نخبگان را در وزارت نفت داریم و با وجود آنها آینده درخشانی پیش روی ماست.

تعداد بازدید: 1041 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  طرح «ایران رود» مزایای زیادی برای ایران دارد
  تماشا کنید: ماجرای پول‌های سیاه در انتخابات آمریکا
  نهضت سربداران، واکنشی به ظلم و جور زمانه
  ساخت مترو در قم؛ دور ریختن پول با فشار نمایندگان مجلس
  دولت رئیسی در حوزه تنش زدایی با آمریکا شکست خورد، فرصت احیای برجام را هم از دست داد / پنجره عمان هم کمکی نکرد، چون سود برخی در تحریم و تنش با واشنگتن است
  بورل: غزه پیش از جنگ بزرگترین زندان رو باز جهان بود؛ امروز بزرگترین گورستان رو باز جهان است.
  یونیسف: ۱۳ هزار کودک در غزه جان خود را از دست داده‌اند
  بررسی تکنولوژی های انواع سیستم های حمل و نقل
  واهمه از آمار احتمالی بالای تصادفات رانندگی در نوروز 1403
  ۱۶۰ همت هزینه سالانه تصادفات جاده‌ ای می‌ شود
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  ممانعت ترکیه از اتصال راه‌آهن ایران به اروپا/تکمیل کریدور ریلی مقاومت مستلزم اجرای‌ قانون ترانزیت در عراق
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  کانال کشتیرانی ولگا در سال ۲۰۲۴ میلادی به شرایط با ثبات حفظ عمق ۴.۵ متر خواهد رسید
  اجرای موفق ، کامل و موثر پروژه بزرگ ایرانرود
  ساخت بزرگ ترین هواپیمای جهان توسط یک استارتاپ آمریکایی
  اقلیم جدا شده «اوستیای جنوبی» گرجستان در حال بررسی الحاق به روسیه است
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  دلیل ناترازی بنزین؛ قیمت سوخت یا میزان ترافیک؟
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  بهره برداری از تمام خطوط هفت‌ گانه مترو در سال آینده
  راهنمای رانندگی در پرخطرترین جاده های ایران
  معاون حمل‌ ونقل صنایع وزارت صمت منصوب شد
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  ۵۵ کیلومتر رانندگی در دریا؛ تصاویری از طولانی‌ ترین پل روی آب جهان در چین
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  تصادف اتوبوس حامل کارگران در پاکدشت ۳۰ مصدوم داشت
  تولید یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۲
  وکیل تاجزاده: موکلم از تیرماه ۱۴۰۱ که بازداشت شده تا اکنون، از یک روز مرخصی استحقاقی جز مرخصی درمانی استفاده نکرده
  چمران: خودروسازان داخلی به تعهد خود برای تولید اتوبوس‌ برقی عمل نکردند
  قائم‌ مقام حوزه‌ علمیه قم: بیش از ۴ هزار طلبه نزدیک به اجتهاد داریم
  رئیس پلیس راه کشور: مرگ ۱۱۰ تن در تصادفات ۳ روز اول مسافرت‌های نوروزی
  چشم پوتین به این «پروژه انقلابی» در ایران
  افتتاح شهر فوق مدرن ۹ میلیارد دلاری تویوتا با اتومبیل های خودران در اواخر سال ۲۰۲۴
  بایدن: در صورت ارائه موشک بالستیک ایران به روسیه، اقدامات جدید و قابل توجهی علیه تهران انجام می‌دهیم
  تهرانی‌ها امسال چند روز هوای آلوده داشتند؟
  مادورو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا شد
  با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ / مصوبه هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک
  مکرون: احتمال عملیات زمینی ناتو علیه روسیه وجود دارد
  میزان دوره سربازی رسما ۱۴ ماه شد
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار