شنبه، 15 اردیبهشت 1403 - 01:32   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 95096صفحه نخست » ریلی 2جمعه، 10 دی 1400 - 07:58
بی توجهی به ظرفیت‌های کریدوری ایران منافع ملی را هدر داده است / غفلت وزارت راه از ترانزیت ریلی
  
ترابر نیوز:

بی توجهی به ظرفیت‌های کریدوری ایران منافع ملی را هدر داده است / غفلت وزارت راه از ترانزیت ریلی

 دریافت ویدیو

ترانزیت بین المللی به عنوان یکی از منابع درآمد کشورهایی که در مسیر این حمل و نقل قرار دارند تلقی می‌شود. ایران یکی از مهمترین کشورها در ترانزیت کالا از غرب به شرق بوده و این ظرفیت سالهاست که مورد توجه کشورهای اروپایی قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ایران کالا  فریدون کوصدقی کارشناس اقتصادی منطقه اوراسیا با حضور در شبکه ایران کالا با اشاره به قابلیت‌های منحصر به فرد ایران در حوزه ترانزیت بین المللی گفت: کریدور به مسیر حمل و نقلی بین دو قاره با شاخص‌های سه گانه ارزان‌ترین، امن‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر گفته می‌شود. پیش از انقلاب اسلامی و بعد از جنگ جهانی دوم شوروی به این فکر افتاد که از طریق ایران مسیر ترانزیتی بین غرب و شرق داشته باشد به همین دلیل روسها شرکتی بین وزارت راه دو کشور ایجاد کرد با عنوان ایرسوت.

وی ادامه داد: از همان زمان ایران به عنوان مسیری ژئوپلیتیک، امن‌ترین، ارزان‌ترن و کوتاه‌ترین مسیر ترانزیتی شناخته شد. شد

کوصدقی با تاکید بر تمام اقدامات صورت گرفته طی سالهای اخیر اظهار کرد: در حال حاضر بعد از ۴۱ سال از انقلاب اسلامی همچنان در حال راه‌اندازی ترانزیت ریلی هستیم، اما همچنان از منافع و مزایای آن غافل هستیم. من در بازدید از بنادر دریای خزر به این نتیجه رسیدم که ما از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم تنها بندری که به طور کامل از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌شود بندر امیرآباد بود.

۹۹ درصد کار تمام شده اما این ۱ درصد سالهاست انجام نمی شود

به گفته وی در حال حاضر یکی از مشکلاتی که حمل و نقل و ترانزیت در کشور ما هزینه‌های بالایی دارد تخلیه و بارگیری‌های متعددی است که در هر مرز زمینی به ما تحمیل می‌شود در صورتی که وقتی مسیر ریلی ایجاد شود آلودگی‌های ناشی از تخلیه و بارگیری نیز از بار حذف می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: همه شرایط در بندر امیرآباد فراهم است اما فقط حمایت و رضایت وزارت راه را می‌خواهد که متاسفانه این وزارتخانه از این بندر غافل شده است. ما در بندر انزلی هم این مسائل را داریم ریل‌گذاری تا رشت رسیده اما ناتمام مانده است. چندین سال است که در کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان می‌بینیم که طرف آذری حاضر است ۵۰۰ میلیون یورو به ما خط اعتباری بدهد در حالی که این کشور تنها به اندازه یک استان کشور ما است، اما حتی وزارت راه به فکر جذب این سرمایه و استفاده از آن نیست.

 وی در خصوص ترانزیت از کریدور جنوب به شمال در بخش صادرات به روسیه گفت: در جنگ ارمنستان و آذربایجان ریل‌ها نیز آسیب دید و ما از کریدور ریلی محروم شدیم اما در سال ۱۹۹۲ جامعه اروپا ۹ کریدور را مصوب کرد. کریدور شماره ۹ کریدوری است که قلمرو کریدوری کشور ما را در بر می‌گیرد، این مسیر متاسفانه تا این لحظه به دلیل نبود خط ریلی فعال نشده است. اما اگر این مسیر را فعال کنیم مسیر ۴۵ روزه اروپا از کانال سوئز به سمت آسیا را به ۱۵ روز تقلیل می‌دهیم.

کوصدقی تاکید کرد: به دلیل اینکه ایران به احداث این مسیر ریلی توجه خاصی نکرد اروپایی‌ها مسیر شماره ۱۰ را از حاشیه ایران راه اندازی کردند خوشبختانه در جنگ روسیه و گرجستان این مسیر از بین رفت و ما الان دوباره این فرصت را داریم که این خط حمل و نقل بین المللی را به خود اختصاص دهیم.

وی در پایان با تاکید بر غفلت وزارت راه از منافع ملی در حوزه ترانزیت بین المللی گفت: وزارت راه تمام تمرکز خود را روی جاده سازی گذاشته است در حالیکه جاده برای ترانزیت سم است و ما باید حتماً به خطوط ریلی توجه بیشتری داشته باشیم. باید بگویم آقایان جاده‌ای منافع ملی را ندید گرفته و صرفاً به منافع صنفی خود می‌اندیشند. در حالی که باید برای نجات حمل و نقل در پس از کرونا به حمل و نقل ریلی و بندر امیرآباد توجه بیشتری کنیم ۹۹ درصد کار تمام شده و تنها یک درصد از آن مانده است.

شما مخاطبان محترم می توانید مشروح این گفت و گو را در فایل ویدئویی پیوست برنامه مشاهده کنید.

تعداد بازدید: 735 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار