دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403 - 23:39   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 90476صفحه نخست » اخبار رسانه هاپنجشنبه، 3 مرداد 1398 - 12:00
در تصادفات جاده ای باید تمامی عوامل موثر در حادثه را مورد بررسی قرار داد/ضرورت چاره اندیشی برای کاهش سوانح جاده ای/تشریح جزئیات حوادث جاده ای بدون راهبرد عملیاتی موجب کاهش حوادث نخواهد شد
فرسوده بودن مینی بوس بنز مدل ۷۰،عبور از مسیر صعب العبور، نداشتن صورت وضعیت، بریده شدن ترمز، تخطی از سرعت مطمئنه، نبستن کمربند ایمنی از جانب سرنشینان مینی بوس عواملی هستند که دست به دست هم داده اند تا تصادفی سهمگین را به وجود بیاورند.
  

ترابر نیوز:

درپی واژگونی مینی بوس در مسیر جاده خوانسار به بویین ۱۴ نفر جانشان را به خاطر بریده شدن ترمز از دست دادند و لازم به ذکر است که این جاده از نقاط حادثه خیز می باشد

در این حادثه یک دستگاه مینی بوس بنز مدل ۷۰ از داران به سمت سرچشمه خوانسار در حرکت بوده که به علت نداشتن صورت وضعیت به جای عبور از مسیر دامنه از مسیری ناهموار و صعب العبوردر بویین میاندشت عبور می‌کند که در یک سراشیبی به علت بریده شدن ترمز به داخل دره سقوط می‌کند.

مسیر بویینخوانسار یکی از جاده های ترانزیتی و بین استانی و همچنین یکی از نقاط پرحادثه استان محسوب می شود. شهرستان خوانسار در ۱۶۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

آن گونه که رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفته، کارشناسان پلیس راه «تخطی از سرعت مطمئنه» در پیچ مسیر را علت این حادثه ذکر کرده اند.

متاسفانه در این حوادث سرنشینان وسایط نقلیه از بستن کمربند ایمنی خودداری کرده بودند که همین امر موجب پرتاب و برخوردشان با سقف و ستون و شیشه ها و حتی افتادن آنان به بیرون از خودرو شد.

در جاده های برون شهری با وجود الزامی بودن بستن کمربند ایمنی برای همه سرنشینان، گاهی شاهدیم سرنشینان خودروها، این موضوع را جدی نمی گیرند که همین امر در تصادف ها به افزایش قابل توجه کشته های رانندگی منجر می شود.

با وجود خطرناک بودن و وقوع تصادفات متعدد در مسیر خوانسار به سمت جنوب شرق احداث کمربندی برای جلوگیری از وقوع تصادفات ضرورتی است که همچنان احساس میشود.

ضرورت از رده خارج کردن وسایل نقلیه ی عمومی فرسوده ی سنگین بین شهری در تمامی نقاط کشور جهت کاهش سوانح جاده ای همچنان احساس میشود.

با توجه به اینکه بسیاری از نقاط کشور همچنان شاهد استفاده از وسایل نقلیه ی عمومی فرسوده ی از رده خارج شده هستند وقطعا باید برای جایگزین کردن انها راه چاره ای اندیشید.

میتوان احتمال داد یکی از دلایل نداشتن رغبت برخی افراد در استفاده از وسایل نقلیه ی عمومی بین شهری و تمایل به استفاده از خودروهای شخصی فرسودگی ناوگان بین شهری است که احتمال وقوع تصادفات را به طور قطع افزایش میدهد ولزوم جایگزینی برای وسایل نقلیه عمومی بین شهری ضرورتی است اجتناب ناپذیر.  

صرف پرداختن به سوانح جاده ای بدون بررسی عوامل موثر در به وقوع پیوستن چنین حوادثی و نبود تلاش در جهت رفع هر یک از این عوامل نه تنها موجب کاهش سوانح جاده ای نخواهد شد بلکه همچنان با امار بالایی از میزان وقوع تصادفات و افزایش شمار جانباختگان ومجروحان رو به رو خواهیم بود.

پرداختن به نحوه ی وقوع تصادفات ومیزان تاثیر هر یک از عوامل موثر در به وقوع پیوستن این دست از حوادث  جهت تلاش در کاهش میزان اثر گذاری هر یک از این عوامل ضرورتی است که قابل اجتناب نخواهد بود.

تحلیل حوادث جاده ای بدون ذکر هر یک از عوامل موثر در به وقوع پیوستن این دست از حوادث به تنهایی کمکی به کاهش حوادث جاده ای نخواهد داشت به گونه ای که پررنگ جلوه دادن یک عامل موثر بدون توجه به سایرعوامل و غفلت از سایر عوامل موثر در حوادث جاده ای نیز موجب کاهش چشمگیر حوادث جاده ای نخواهد شد.

بنابراین تحلیل چنین حوادثی بهتر است به گونه ای جامع وهمه جانبه وبا ذکر تمامی عوامل موثر در سوانح جاده ای  ومیزان اثر گذاری هریک از عوامل باشد تا سایر جنبه های موثر در وقوع حوادث جاده ای را هم به حساب اورد ودر جهت کاهش اثر گذاری هر یک از عوامل موثر به دنبال اقدامات پیشگیرانه وبازدارنده ی موثر بود.

چنانچه هزینه هایی که بعد از وقوع حوادث به خانواده ها وجامعه تحمیل میشود را در زمان قبل از وقوع سوانح جاده ای در جهت پیشگیرانه وکاهش میزان اثر گذاری هر یک از عوامل موثر در این دست از حوادث به کار ببریم قطعا نه تنها از میزان سوانح جاده ای کاسته خواهد شد بلکه از بالا رفتن جانباختگان ومجروحان این سوانح نیز پیشگیری میکنیم واز تحمیل هزینه های گزاف به خانواده ها وجامعه میکاهیم.

تعداد بازدید: 1044 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار