جمعه، 14 اردیبهشت 1403 - 23:14   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 90338صفحه نخست » اخبار رسانه هادوشنبه، 24 تیر 1398 - 19:40
انهدام موشک بالستیک با لیزر هوابرد
  
ترابر نیوز:

 

هفته گذشته، پنتاگون موفق شد با استفاده از سیستم سلاح‌های لیزری هوابرد خود، یک موشک بالستیک را دقایقی پس از پرتاب منهدم کند. با این حال، موفقیت این سیستم پرهزینه هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

فاطمه محمدی‌نژاد: در یکی از مهم‌ترین مراحل پروژه انرژی مستقیم، نمونه اولیه سیستم سلاح‌های لیزری هوابرد پنتاگون توانست یک موشک بالستیک در حال پرواز را منهدم کند. این انهدام در تاریخ 11 فوریه در ساحل مرکزی کالیفرنیا انجام گرفت.

به گزارش سی.نت، گرگ هیسلوپ، نایب‌رئیس و مدیراجرایی سیستم‌های تدافعی موشک‌های بوئینگ که نخستین پیمان‌کار این پروژه برای پنتاگون است، در واکنش به این آزمایش گفت: «گروه تحقیقاتی لیزر هوابرد با این آزمایش تاریخ‌ساز شد.»

آژانس دفاع موشکی آمریکا نیز با ابراز خوشحالی از این آزمایش اعلام کرد: «استفاده انقلابی از انرژی مستقیم برای دفاع موشکی با قابلیت حمله به اهداف چندگانه با سرعت نور، با برد صدها کیلومتر و با هزینه کم به ازای هر حمله بی‌نتیجه به نسبت فناوری‌های امروزی، بسیار جالب توجه است».

اما این موفقیت برای حامیان آن، احساسی تلخ و شیرین در پی دارد. بهار گذشته، هنگامی که پنتاگون قصد داشت 7 فروند هواپیمای لیزری هوابرد منحصربه فرد تولید کند، هزینه‌های بسیار بالا و تردیدها در مورد برنامه باعث شد رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا این پروژه را لغو و برای برنامه‌ای دیگر برنامه‌ریزی کند. پنتاگون نمونه موجود را به عنوان خط مشی تحقیق و توسعه نزد خود نگه داشت. اما این لیزر هوابرد مسلما پس از انهدام موشک از مرزها فراتر رفته است.

تصاویر مقابل که در نور فروسرخ گرفته شده، مراحل انهدام موشک بالستیک را نشان داده است.

جزئیات آزمایش
این سلاح لیزری روی یک فروند هواپیمای نظامی 747 نصب شده است. عصر روز 11 فوریه، یک سکوی پرتاب شناور در نزدیکی محل پرواز هواپیمای 747 که مشخص نیست سطحی (ناو) یا زیرسطحی (زیردریایی) بوده، موشک بالستیک نزدیک‌برد سوخت مایع را شلیک کرد.

چند ثانیه پس از اوج گرفتن موشک، هواپیما آن را شناسایی و از لیزر انرژی پایین برای دنبال کردن آن استفاده کرد. هواپیما سپس لیزر انرژی پایین دوم را برای تشخیص و تنظیم اختلالات جوی به کار گرفت و پس از تنظیماتت نهایی، لیزر انرژی بالای یک مگاواتی مستقر در دماغه هواپیما را روشن کرد و موتورهای موشک را هدف قرار داد. گفته می‌شود این سیستم، قدرتمندترین ابزار لیزری سیار در جهان است.

دو دقیقه پس از پرتاب، در حالی که موتورهای موشک هنوز روشن بود، پرتوهای پرانرژی لیزر حرارت بخشی از موشک را تا نقطه شکست سازه‌ای بالا ببرد و آن‌را متلاشی کند.

متلاشی کردن موشک پیش‌از آغاز مرحله دوم پرتاب، یعنی مرحله روشن شدن موتورها، یکی از اصول پایه برنامه لیزر هوابرد است. در نخستین ثانیه‌های پرتاب موشک، سرعت بسیار پایین است و این باعث می‌شود موشک به هدفی بسیار راحت و آسیب‌پذیر تبدیل شود. اما یک سوال باقی می‌ماند: چطور ایالات متحده می‌تواند یک هواپیمای مسلح به لیزر را در زمان و مکانی درست قرار دهد تا یک موشک دشمن را در لحظات اول پرتاب ردیابی و سرنگون کند؟

 

تعداد بازدید: 291 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار