دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403 - 21:08   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 88392صفحه نخست » هوایی2سه شنبه، 11 دی 1397 - 13:30
لزوم تسویه بدهی‌های دولت به شبکه بانکی/انضباط مالی مهمترین کارکرد بودجه محسوب می‌شود
ترابر نیوز: یک کارشناس اقتصادی گفت: توجه به انضباط مالی در بودجه را می‌توان مهم‌ترین کارکرد بودجه محسوب کرد که دایره اثر آن تمام بخش‌ها و مؤلفه‌های اقتصادی را در بر می‌گیرد.
  
ترابر نیوز:

 بودجه برای عملیاتی شدن بهتر خود نیازمند ویژگی‌هایی است تا در زمان اجرا، آثار مثبت آن در ابعاد مختلف خود را نشان دهد.
 
بودجه سال ۹۸ که هفته گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی شد بودجه ریزی بر اساس عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌ها است تا بر اساس عملکردشان منابع مالی به آنها اختصاص یابد.
 
در کنار سبک بوجه ریزی، بودجه باید دارای ویژگی‌های دیگری باشد که بر همین اساس با غلامحسین طاهری کارشناس اقتصادی به گفت و گو پرداختیم.

غلامحسین طاهری در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، گفت: هدفگیری اصلی بودجه باید حمایت از تولید باشد، موضوعی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تأکید شده و در کنار این مسئله مقابله با بیکاری و اشتغالزایی نکته مهم دیگری است که در رویکرد‌های بودجه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از اقتصاد کشور با فرار مالیاتی یا معافیت‌ها در دایره شمول مالیات‌ها قرار ندارند، گفت: توجه به انضباط مالی در بودجه را می‌توان مهم‌ترین کارکرد بودجه محسوب کرد که دایره اثر آن تمام بخش‌ها و مؤلفه‌های آن را در بر می گیرد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: یکی از اهداف بودجه سال آینده باید کنترل و مهار تورم باشد، یکی دیگر از رویکرد‌هایی که در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته تسویه بدهی‌های دولت به بانک مرکزی، شبکه بانکی و پیمانکاران است.

طاهری در ادامه به اقدامات لازم برای بهتر شدن بودجه اشاره و تصریح کرد: جلوگیری از اعطای اعتبارات به پروژه‌های غیراقتصادی، پرهیز از منطقه‌گرایی و کاهش هزینه‌های غیرضروری در پیشبرد بهتر بودجه حائز اهمیت است.

وی در ادامه به بودجه ریزی عملیاتی اشاره و بیان کرد: این سبک از بودجه ریزی اهدافی مانند ارائه مبنای صحیح برای اتخاذ تصمیم در خصوص تخصیص منابع، تعیین نتایج قابل سنجش و مورد انتظار که از تخصیص بودجه، تمرکز فرآیند تصمیم گیری روی مهم‌ترین مسائل و چالش‌هایی که دستگاه با آن مواجه اند و ایجاد یک فرآیند منطقی برای تصمیم گیری در خصوص بودجه که به طور مستقیم با فرآیند برنامه ریزی، اجرا و کنترل، ارزیابی و گزارش عملکرد در ارتباط اند را به دنبال دارد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: به صورت کلی می‌توان مزایای بودجه ریزی عملیاتی را در مواردی مانند افزایش پاسخگویی بر اساس نتایج، بهبود مدیریت عملکرد، بهبود نحوه تخصیص و ابزار تشخیصی ارزشمند مشاهده کرد.

طاهری افزود: باید به این نکته توجه داشت بودجه شامل پیش بینی درآمد‌ها و برآورد هزینه‌ها برای تخصیص پول برای هدف مشخص است که برای یک دوره معین از زمان تهیه می‌شود، در این میان بودجه ریزی عملیاتی که از کندی کار دستگاه‌های دولتی و اسراف اموال عمومی جلوگیری می‌کند و در کنار این مسئله ضروری است تا نیاز‌های کشور به صورت دقیق شناسایی و اولویت بندی شود.


انتهای پیام/

 

تعداد بازدید: 609 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار