دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403 - 16:46   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 83405صفحه نخست » هوایی2یکشنبه، 8 بهمن 1396 - 16:25
صدا و سیما و شبکه بندر و دریا
ترابر نیوز: آمار نشان می دهد حمل و نقل دریایی کالا در ایران دارای جایگاهی کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی است و رسانه ملی کشور می تواند با تولید و انتشار خبر و گزارش افکار عمومی را با فرهنگ بندر، دریا، سواحل و دریانوردی آگاه سازد.
  
ترابر نیوز:

 

بیش از 116 شبکه رادیویی و تلویزیونی در سطح استان، ملی و برون مرزی به زبان های مختلف با موضوعات متعددی مشغول تولید و پخش برنامه اند، اما موضوع بندر و دریا در میان شبکه ها خالی است.
اخبار تکان دهنده و ناگوار تصادم دو کشتی نفتی سانچی و باری کریستال به دلیل اهمیت آن به عنوان پربیننده ترین خبر در صدر اخبار رسانه های جهان و شبکه های اجتماعی قرار گرفت و رسانه ملی ما هم به نحوی اخبار این واقعه دردناک را پوشش داد و در شبکه های مختلف سعی کرد به رسالت خویش عمل کند.
روش اطلاع رسانی و سرعت آن به ثانیه رسید و مردم با گوشی تلفن همراه در صورت بهره برداری از اینترنت بصورت لحظه ای از اخبار مطلع می شوند.
بنظر می رسد شبکه بزرگ و پر هزینه صدا و سیما در رقابت با مراکز خبری بسیار کند و ناتوان عمل می کند اگرچه نباید از این حقیقت غافل بود که امروزه شبکه های مجازی با کمترین هزینه یک خبر را در سراسر عالم منتشر می کنند .نکته ای که قابل بررسی و ارزیابی است؛ تغییر محتوایی و اتخاذ رویکرد شبکه صدا و سیما برای بازنگری در نام و تولید محتواست.
صدا و سیما رسانه ای تاثیرگذار با هزینه ای بسیار سنگین، رسالت اطلاع رسانی را انجام می دهد، اینکه چه تعداد کارکنان در این رسانه ملی شاغلند و هزینه سالانه این مرکز چقدر است؟ مورد بحث من نیست، اما به لحاظ محتوایی و اثربخشی برای خیل عظیم مخاطبین، دقت نظر عوامل تولید و پخش در این مجموعه عظیم ضروری و حیاتی است.
موقعیت جغرافیایی و منابع عظیم خدادادی سرزمین پهناورمان دارای شرایطی استثنایی و منحصر به فرد است در حالی که مساحت آب های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران 190 هزار کیلومتر مربع و دارای 5800 کیلومتر طول سواحل و 1095 کیلومتر خط ساحلی جزایری هستیم و این ظرفیت سرمایه بی نظیری تلقی می شود اما صدا و سیما تاکنون وارد عرصه آبی و دریایی نشده چرا که به اهمیت آن پی نبرده است.
بخشی از قصور متوجه شرکت ها، ارگان ها، نهادها و سازمان های دریایی است که نتوانسته اند ارکان مدیریتی سازمان صدا و سیما را متقاعد سازند تا باور کنند فرصت های فراوانی در حوزه دریایی ما فراهم است.
موضوع بندر و دریا یک مجموعه وسیع دانش با شاخه های متعدد است که تاکنون بدان توجه نشده است. امروزه صنایع دریایی رکن مهم اقتصادی و صندوق ذخیره طلایی دولت ها محسوب می شود و برخی از کشورها کارشناسان خبره در علوم دریایی را برای دستیابی و تولید صنایع دریایی بکارگرفته اند که توانسته اند درآمد هنگفتی در این صنایع بدست آورند.
صدا و سیما می تواند با ایجاد سرویس خبری و نام گذاری شبکه ای رادیویی و تلویزیونی با نام بندر و دریا به موضوعات کلیدی از جمله: سواحل، بنادر، دریانوردی، تولید انرژی، تولید و تکثیر آبزیان، معادن آبی، صنایع شیلاتی، کشتیرانی و حمل و نقل دریایی بپردازد و پاسخگوی نیاز مخاطبین باشد.
بیش از 150 سوژه کلیدی در عرصه آبی کشورمان از جمله موضوع جذاب گردشگری آبی و دریایی وجود دارد که می توان در این شبکه مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد، امروزه به همت مدیران و کارکنان پرتلاش سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت اسمی سفرهای دریایی سالانه در بنادر کشور به حدود بیست و پنج میلیون نفر سفر دریایی رسیده است آمار عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی حاکی است در سال 1395 بیست و یک میلیون نفر سفر دریایی در بنادر استان های جنوبی محقق شد.
هفت استان کشورمان ساحلی است و تعداد 67 نفر از شهرهای این 7استان در مجلس شورای اسلامی دارای تریبون و جایگاه خطیر نمایندگی ،مسئولیت قانونگذاری و نظارت بر نحوه اجرای قانون را بر عهده دارند و جمعیتی نزدیک به بیست میلیون نفر در کنار آب و یا نزدیکی آن زندگی می کنند و علاوه بر آن در طول سال بیش از چهل میلیون نفر مسافر و گردشگر به شهرهای ساحلی کشورمان سفر می کنند.
سهم حمل و نقل دریایی در کشور حدود 85درصد است و سهم سایر ناوگان از جمله، هوایی، جاده ای و ریلی به 15 درصد می رسد. آمار نشان می دهد حمل و نقل دریایی کالا در ایران دارای جایگاهی کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی است.
رسانه ملی کشور می تواند با تولید و انتشار خبر و گزارش افکار عمومی را با فرهنگ بندر، دریا، سواحل و دریانوردی آگاه سازد و بطور یقین آگاهی از چنین موضوعات کلیدی می تواند ضمن ایجاد اشتغال در کشور زمینه توسعه و شکوفایی اقتصادی را فراهم نماید و بی تردید بایستی باور کرد اختصاص شبکه ای به همین منظور نه تنها هزینه بر نیست بلکه سرمایه گذاری بنیادی محسوب می شود.
----------------------------------------------------------------------------

امیراسماعیلی کناری*مشاور فراکسیون بنادر،دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی

ایرنا

تعداد بازدید: 866 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار