پنجشنبه، 13 اردیبهشت 1403 - 03:22   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 77227صفحه نخست » هوایی2شنبه، 2 بهمن 1395 - 14:45
هیچ کالای بدون مجوزی ترخیص نمی‌شود
ترابر نیوز: مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: امکان ترخیص هیچ کالایی بدون اخذ مجوزهای لازم ۳۷ گانه وجود ندارد.
  
ترابر نیوز:

گمرک

احمد برکابیان زنجانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از نکات مهم در مورد ترخیص کالا از گمرک که در پاره‌ای مواقع سبب کند شدن فرآیند ترخیص یا اصطلاحاً توقف کالا در گمرک می‌شود، صدور مجوزهایی است که باید توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف صادر و توسط صاحبان کالا یا نمایندگان آن‌ها به گمرک ارائه شود.

این مسئول ادامه داد: این مجوزها عموماً جنبه کنترلی و بازرسی دارند و هدف از صدور آن‌ها این است که کالاهای وارداتی غیراستاندارد از نظر سلامتی، بهداشتی، ایمنی، فرهنگی، زیست‌محیطی و سایر موارد وارد کشور نشود.

وی تصریح کرد: لازم به ذکر است که در مورد کالاهای نیازمند ارائه مجوز تا زمانی که این مجوزها به گمرک ارائه نشود، ترخیص آن‌ها امکان‌پذیر نیست و ممکن است به این دلیل مدت زیادی کالا در گمرک متوقف شود که طبیعی است مسئولیت این امر صرفاً متوجه صاحب کالا یا سازمان مجوز دهنده است و ارتباطی با گمرک و عملکرد آن ندارد.

برکابیان با اشاره به پنجره واحدفرامرزی در گمرک، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک کشور به نحو قابل توجهی از میزان مشکلات صاحبان کالا برای دریافت مجوزهای ورود کاسته شده و این کار به صورت غیرفیزیکی از طریق اتصال سامانه مزبور به سیستم‌های الکترونیکی سازمان‌های همجوار صورت می‌گیرد.

وی افزود: در این ارتباط مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران طی اطلاعیه‌ای فهرست 37 نوع مجوز را که باید بر اساس ردیف‌های کالایی مرتبط توسط صاحبان کالا از سازمان‌های همجوار اخذ و به گمرک ارائه شود تا ترخیص کالا انجام شود، منتشر کرده است.

مدیرکل گمرک استان زنجان، یادآور شد: در حال حاضر با الکترونیکی شدن رویه‌های گمرکی و ارتباط الکترونیکی گمرک با 22 سازمان همکار امکان ترخیص هیچ کالایی بدون اخذ مجوز وجود ندارد و به عبارتی تا مجوز مرتبط ارائه نشود امکان ادامه مراحل تشریفات گمرکی در سامانه جامع گمرکی میسر نیست.

این مسئول با اشاره به روند ثبت سفارش، اظهار کرد: طبق قانون همه کالاهای وارداتی ابتدا باید مجوز ثبت سفارش را از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ و سپس کالا به گمرک اظهار شود که در حال حاضر این فرآیند نیز الکترونیکی شده است.

برکابیان با اشاره به مجوزهای 37 گانه که توسط گمرک اعلام شده است، گفت: این مجوزها شامل مجوزهایی است که باید توسط بخش‌هایی از جمله استاندارد، بهداشت، قرنطینه دامی، دامپزشکی، جهادکشاورزی، محیط زیست، قرنطینه نباتی، انرژی اتمی، در صورت شمول کنوانسیون بازل ـ محیط زیست، مخرب اوزون، در صورت قابلیت انفجار ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نفت، وزارت امور خارجه، تجهیز ات پزشکی است.

انتهای پیام

 

تعداد بازدید: 759 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار