پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 19 خرداد 1403 - 21:02   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن ارمنستان به ایران متصل می‌شود
  نقش اتصال منطقه آزاد چابهار به شبکه ریلی کشور
  چرا حمل و نقل ریلی مغلوب حمل و نقل جاده ای می شود؟
  فاجعه مدیریت: الحاق ۲۶ واگن مسافری به ناوگان ریلی طی ۳ سال اخیر
  فیلم| نمایش عمومی قطارهای ساخت شرکت هیتاچی ژاپن
  گزارش تصویری | مراسم بهره برداری از خط راه آهن یزد اقلید
  افغانستان در یک قدمی اتصال ریلی به بندر چابهار ایران
  وعده بهره برداری از راه آهن چابهار زاهدان در سال جاری تحقق می یابد؟
  3 شرط جذب سرمایه گذار برای مزایده لوکوموتیوها
  شرکت راه آهن، شرکت های سرمایه گذار در صنعت ریلی را ورشکسته کرد
  پیوند ریلی کریدور شمال به جنوب؛ خزر به خلیج فارس متصل شد +فیلم
  پروژه ریلی یا چاه بلع بودجه؟/ ساخت کدام مسیر ریلی در فارس توجیه دارد؟
  فیلم| مراحل اجرای راه آهن رشت- کاسپین
  مدیریت غلط راه‌آهن علیه جاده‌های کشور/ تریلی‌ها جور قطار را می‌کشند
  فیلم| راه آهن حمل مواد معدنی عربستان
  مدیرعامل ذوب آهن:ریل پروژه راه‌آهن چابهار -زاهدان را تامین می‌کنیم
  اتصال آسیا به اروپا : اهمیت راه آهن مشترک ایران ـ ارمنستان
  فیلم| ناامیدی از مدیریت راه آهن
  فیلم| معرفی خطوط جدید مترو تهران
  پیشرفت ۷۰ درصدی راه آهن چابهار زاهدان
  راه آهن بخش خصوصی را گروگان گرفته/ جزئیات جریمه ۳۲۷ میلیارد تومانی راه آهن
  ارمنستان: به برقراری ارتباط ریلی با جمهوری آذربایجان علاقه‌مند هستیم
  شرحی بر رشد دو دهه اخیر و برنامه توسعه راه آهن هند
  فیلم| مناظری زیبا از راه آهن زاهدان
  دو چالش پروژه راه آهن شلمچه بصره؛ مین روبی و ساخت پل
  پیوستن قزاقستان به جمع شرکای کریدور ترانس افغان
  خط ریلی زاهدان کویته نیازمند تبدیل تفاهم نامه به قرارداد عملیاتی
  سهم ترانزیت ریلی با ظرفیت فعلی می تواند ۲ برابر شود
  تکمیل کریدور ریلی ترانس افغان تا سال ۲۰۲۷
  رشد اقتصادی چین در گروی قطارهای سریع السیر است؟
  راه آهن پاکستان از راه اندازی قطار سافاری خبر داد
  بخش خصوصی ریلی توان توسعه ندارد
  آمریکا در حال برنامه ریزی برای ساخت شبکه ریلی و قطار فوق پیشرفته بر روی ماه است
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 76470صفحه نخست » هوایی2سه شنبه، 16 آذر 1395 - 14:22
برخورد امیرالمؤمنین (ع) با مفسدان سیاسی/ دو عنصر مبارزه با فساد اداری
ترابر نیوز: شخصی به نام ابن هَرمَۀ مسئول بازار اهواز بود. مأمور بود که خلاف شرع و قانون صورت نگیرد. به حضرت گزارش دادند، او اهل حق حساب و رشوه شده است. گزارش بررسی شد و صحیح بود...
  
ترابر نیوز:

آیت الله سید احمد خاتمی

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید احمد خاتمی از اساتید حوزه علمیه قم در ادامه تبیین بحث «فقه حکومتی» به بررسی بخش دیگری از ادله وجوب حفظ نظام پرداخت.

برش هایی از درس این استاد حوزه در ذیل می آید؛

یَا هِشَامُ‏، إِنَ‏ الْعَاقِلَ‏ نَظَرَ إِلَى الدُّنْیَا وَ إِلى‏ أَهْلِهَا، فَعَلِمَ أَنَّهَا لَاتُنَالُ إِلَّا بِالْمَشَقَّةِ، وَ نَظَرَ إِلَى الْآخِرَةِ، فَعَلِمَ أَنَّهَا لَاتُنَالُ إِلَّا بِالْمَشَقَّةِ، فَطَلَبَ بِالْمَشَقَّةِ أَبْقَاهُمَا. (الکافی (ط - دارالحدیث)، ج‏1، ص: 37)

* دستورالعمل حفظ نظام از نگاه مولا علی علیه السلام در حوزه سیاسی

گزینش دقیق

از نگاه مولا علی علیه السلام باید تشکیلاتی برای گزینش وجود داشته باشد که افراد صالح را انتخاب کنند.

ثُمَ‏ انْظُرْ فِی‏ أُمُورِ عُمَّالِکَ‏ فَاسْتَعْمِلْهُمُ [اخْتِیَاراً] اخْتِبَاراً وَ لَا تُوَلِّهِمْ مُحَابَاةً وَ أَثَرَةً فَإِنَّهُمَا جِمَاعٌ مِنْ شُعَبِ الْجَوْرِ وَ الْخِیَانَة.

نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 435

سپس در امور کارمندانت بیندیش، و پس از آزمایش به کارشان بگمار، و با میل شخصى، و بدون مشورت با دیگران آنان را به کارهاى مختلف وادار نکن، زیرا نوعى ستمگرى و خیانت است.

ثُمَّ أَسْبِغْ عَلَیْهِمُ الْأَرْزَاقَ فَإِنَّ ذَلِکَ قُوَّةٌ لَهُمْ عَلَى اسْتِصْلَاحِ أَنْفُسِهِمْ وَ غِنًى لَهُمْ عَنْ تَنَاوُلِ مَا تَحْتَ أَیْدِیهِمْ وَ حُجَّةٌ عَلَیْهِمْ إِنْ خَالَفُوا أَمْرَکَ أَوْ ثَلَمُوا أَمَانَتَکَ. (نهج البلاغة للصبحی صالح، ص: 435)

سپس روزى فراوان بر آنان ارزانى دار، که با گرفتن حقوق کافى در اصلاح خود بیشتر مى ‏کوشند، و با بى ‏نیازى، دست به اموال بیت المال نمى‏ زنند، و اتمام حجّتى است بر آنان اگر فرمانت را نپذیرند یا در امانت تو خیانت کنند.

مبارزه با فساد اداری

مبارزه با فساد اداری عناصری را لازم دارد:

1- نظارت: کَلاَّ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَیَطْغَى * أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى «العلق : 6 و 7 » (فرق است بین إن استغنی و أن رآه استغنی).

نظارت دو نوع دارد:

الف) نظارت مخفی

ثُمَّ تَفَقَّدْ أَعْمَالَهُمْ وَ ابْعَثِ الْعُیُونَ مِنْ أَهْلِ الصِّدْقِ وَ الْوَفَاءِ عَلَیْهِمْ فَإِنَّ تَعَاهُدَکَ فِی السِّرِّ لِأُمُورِهِمْ حَدْوَةٌ لَهُمْ عَلَى اسْتِعْمَالِ الْأَمَانَةِ وَ الرِّفْقِ بِالرَّعِیَّةِ وَ تَحَفَّظْ مِنَ الْأَعْوَانِ فَإِنْ أَحَدٌ مِنْهُمْ بَسَطَ یَدَهُ إِلَى خِیَانَةٍ اجْتَمَعَتْ بِهَا. (نهج البلاغة للصبحی صالح، ص: 435)

العیون به معنای جاسوس نیست بلکه به معنای مأمور است، زیرا جاسوس کلمه عربی است و معمولا هم درباره دشمن به کار می رود.

نظارت مخفی باعث کنترل کارگزاران می شود و آن را به عملکرد صحیح و مدارا با مردم وامی دارد. اگر نظارت نباشد کارها به درستی پیش نمی رود و مردم هم ناراضی خواهند شد. مولا علی علیه السلام مأمور مخفی داشت و امروز هم یک ضرورت است.

ب) نظارت علنی

باب اختیار العیون لمراقبة العمّال

الإمام علیّ (علیه السلام)- فی کتابه إلى کعب بن مالک-: أمّا بعد؛ فاستخلف على عملک، واخرج فی طائفة من أصحابک حتى تمرّ بأرض کورة السواد، فتسأل عن عمّالی، وتنظر فی سیرتهم فیما بین دجلة والعُذیب، ثمّ ارجع إلى البِهقُباذات فتولّ معونتها، واعمل بطاعة الله فیما ولاّک منها. واعلم أنّ کلّ عمل ابن آدم محفوظ علیه مجزیّ به، فاصنع خیراً صنع الله بنا وبک خیراً، وأعلمنی الصدق فیما صنعت. والسلام. (موسوعة الإمام علی بن أبی طالب (ع) فی الکتاب والسنة والتاریخ، ج: 4، ص 139)

2- بستن منافذ فساد: یکی از راه های ایجاد فساد، هدیه دادن است که به مرور به رشوه خواری منجر خواهد شد.

باب نهی العمّال عن أخذ الهدیة

الإمام علیّ (علیه السلام): أیّما وال احتجب عن حوائج الناس، احتجب الله عنه یوم القیامة وعن حوائجه، وإن أخذ هدیّة کان غُلولاً، وإن أخذ رشوة فهو مشرک. (موسوعة الإمام علی بن أبی طالب (ع) فی الکتاب والسنة والتاریخ ، ج: 4، ص 155)، (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 261)

أخبار القضاة عن علیّ بن ربیعة: إنّ علیّاً استعمل رجلاً من بنی أسد یقال له: ضبیعة بن زهیر، فلمّا قضى عمله أتى علیّاً بجراب فیه مال، فقال: یا أمیر المؤمنین، إنّ قوماً کانوا یهدون لی حتى اجتمع منه مال فهاهو ذا، فإن کان لی حلالاً أکلته، وإن کان غیر ذاک فقد أتیتک به. فقال علیّ: لو أمسکته لکان غلولاً. فقبضه منه وجعله فی بیت المال.

(موسوعة الإمام علی بن أبی طالب (ع) فی الکتاب والسنة والتاریخ ، ج: 4، ص 155)

از دیگر راه های جلوگیری از فساد برخورد قاطع و انقلابی با دست اندازان به بیت المال است.

و من کتاب له ع إلى أشعث بن قیس عامل أذربیجان‏

وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَةٌ وَ أَنْتَ مُسْتَرْعًى لِمَنْ فَوْقَکَ لَیْسَ لَکَ أَنْ تَفْتَاتَ فِی رَعِیَّةٍ وَ لَا تُخَاطِرَ إِلَّا بِوَثِیقَةٍ وَ فِی یَدَیْکَ مَالٌ مِنْ مَالِ اللَّهِ [تَعَالَى‏] عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنْتَ مِنْ خُزَّانِهِ حَتَّى تُسَلِّمَهُ إِلَیَّ وَ لَعَلِّی أَلَّا أَکُونَ شَرَّ وُلَاتِکَ لَکَ وَ السَّلَام‏. (نهج البلاغة للصبحی صالح، ص: 366)

(نامه به اشعث ابن قیس فرماندار آذربایجان، این نامه پس از جنگ جمل در شعبان سال 36 هجرى در شهر کوفه نوشته شد)

همانا پست فرماندارى براى تو وسیله آب و نان نبوده، بلکه امانتى در گردن تو است، باید از فرمانده و امام خود اطاعت کنى، تو حق ندارى نسبت به رعیّت استبدادى ورزى، و بدون دستور به کار مهمّى اقدام نمایى، در دست تو اموالى از ثروت هاى خداى بزرگ و عزیز است، و تو خزانه دار آنى تا به من بسپارى، امیدوارم براى تو بدترین زمامدار نباشم، با درود.

و من کتاب له ع إلى زیاد ابن أبیه و هو خلیفة عامله عبد الله بن عباس على البصرة و عبد الله عامل أمیر المؤمنین ع یومئذ علیها و على کور الأهواز و فارس و کرمان و غیرها

وَ إِنِّی أُقْسِمُ بِاللَّهِ قَسَماً صَادِقاً لَئِنْ بَلَغَنِی أَنَّکَ خُنْتَ مِنْ فَیْ‏ءِ الْمُسْلِمِینَ شَیْئاً صَغِیراً أَوْ کَبِیراً لَأَشُدَّنَّ عَلَیْکَ شَدَّةً تَدَعُکَ قَلِیلَ الْوَفْرِ ثَقِیلَ الظَّهْرِ ضَئِیلَ الْأَمْرِ وَ السَّلَامُ‏. (نهج البلاغة للصبحی صالح، ص: 377)

(نامه به زیاد بن ابیه، جانشین فرماندار بصره. ابن عباس از طرف امام فرماندار بصره بود و بر حکومت اهواز و فارس و کرمان و دیگر نواحى ایران نظارت داشت)

همانا من، براستى به خدا سوگند مى‏ خورم، اگر به من گزارش کنند که در اموال عمومى خیانت کردى، کم یا زیاد، چنان بر تو سخت گیرم که کم بهره شده، و در هزینه عیال، درمانده و خوار و سرگردان شوى! با درود.

و من کتاب له ع إلى مصقلة بن هبیرة الشیبانی و هو عامله على أردشیرخرة

بَلَغَنِی عَنْکَ أَمْرٌ إِنْ کُنْتَ فَعَلْتَهُ فَقَدْ أَسْخَطْتَ إِلَهَکَ وَ عَصَیْتَ إِمَامَکَ أَنَّکَ تَقْسِمُ فَیْ‏ءَ الْمُسْلِمِینَ الَّذِی حَازَتْهُ رِمَاحُهُمْ وَ خُیُولُهُمْ وَ أُرِیقَتْ عَلَیْهِ دِمَاؤُهُمْ فِیمَنِ اعْتَامَکَ مِنْ أَعْرَابِ قَوْمِکَ فَوَالَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَئِنْ کَانَ ذَلِکَ حَقّاً لَتَجِدَنَّ لَکَ عَلَیَّ هَوَاناً وَ لَتَخِفَّنَّ عِنْدِی مِیزَاناً فَلَا تَسْتَهِنْ بِحَقِّ رَبِّکَ وَ لَا تُصْلِحْ دُنْیَاکَ بِمَحْقِ دِینِکَ فَتَکُونَ مِنَ الْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا أَلَا وَ إِنَّ حَقَّ مَنْ قِبَلَکَ وَ قِبَلَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ فِی قِسْمَةِ هَذَا الْفَیْ‏ءِ سَوَاءٌ یَرِدُونَ عِنْدِی عَلَیْهِ وَ یَصْدُرُونَ عَنْه‏.

(نهج البلاغة للصبحی صالح، ص: 415)

(نامه به مصقلة بن هبیره شیبانى، فرماندار اردشیر خرّه «فیروزآباد» از شهرهاى فارس ایران که در سال 38 هجرى نوشته شد)

گزارشى از تو به من دادند که اگر چنان کرده باشى، خداى خود را به خشم آورده ‏اى، و امام خویش را نافرمانى کرده ‏اى، خبر رسید که تو غنیمت مسلمانان را که نیزه‏ ها و اسب ‏هایشان گرد آورده و با ریخته شدن خون ‏هایشان به دست آمده، به اعرابى که خویشاوندان تواند، و تو را برگزیدند، مى‏ بخشى! به خدایى که دانه را شکافت، و پدیده ‏ها را آفرید، اگر این گزارش درست باشد، در نزد من خوار شده و منزلت تو سبک گردیده است! پس حق پروردگارت را سبک مشمار، و دنیاى خود را با نابودى دین آباد نکن، که زیانکارترین انسانى. آگاه باش، حق مسلمانانى که نزد من یا پیش تو هستند در تقسیم بیت المال مساوى است، همه باید به نزد من آیند و سهم خود را از من گیرند.

و من کتاب له ع إلى المنذر بن الجارود العبدی، و خان فی بعض ما ولاه من أعماله‏

أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ صَلَاحَ أَبِیکَ غَرَّنِی مِنْکَ وَ ظَنَنْتُ أَنَّکَ تَتَّبِعُ‏ هَدْیَهُ وَ تَسْلُکُ سَبِیلَهُ فَإِذَا أَنْتَ فِیمَا رُقِّیَ إِلَیَّ عَنْکَ لَا تَدَعُ لِهَوَاکَ انْقِیَاداً وَ لَا تُبْقِی لِآخِرَتِکَ عَتَاداً تَعْمُرُ دُنْیَاکَ بِخَرَابِ آخِرَتِکَ وَ تَصِلُ عَشِیرَتَکَ بِقَطِیعَةِ دِینِکَ وَ لَئِنْ کَانَ مَا بَلَغَنِی عَنْکَ حَقّاً لَجَمَلُ أَهْلِکَ وَ شِسْعُ نَعْلِکَ خَیْرٌ مِنْکَ وَ مَنْ کَانَ بِصِفَتِکَ فَلَیْسَ بِأَهْلٍ أَنْ یُسَدَّ بِهِ ثَغْرٌ أَوْ یُنْفَذَ بِهِ أَمْرٌ أَوْ یُعْلَى لَهُ قَدْرٌ أَوْ یُشْرَکَ فِی أَمَانَةٍ أَوْ یُؤْمَنَ عَلَى جِبَایَةٍ فَأَقْبِلْ إِلَیَّ حِینَ یَصِلُ إِلَیْکَ کِتَابِی هَذَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ. (نهج البلاغة للصبحی صالح، ص: 461)

(نامه به منذر بن جارود عبدى، که در فرماندارى خود خیانتى مرتکب شد)

پس از یاد خدا و درود! همانا، شایستگى پدرت مرا نسبت به تو خوشبین، و گمان کردم همانند پدرت مى‏ باشى، و راه او را مى ‏روى. ناگهان به من خبر دادند، که در هواپرستى چیزى فروگذار نکرده، و توشه ‏اى براى آخرت خود باقى نگذاشته‏ اى، دنیاى خود را با تباه کردن آخرت آبادان مى ‏کنى، و براى پیوستن با خویشاوندانت از دین خدا بریده‏ اى، اگر آنچه به من گزارش رسیده، درست باشد، شتر خانه ‏ات، و بند کفش تو، از تو با ارزش ‏تر است و کسى که همانند تو باشد، نه لیاقت پاسدارى از مرزهاى کشور را دارد، و نه مى ‏تواند کارى را به انجام رساند، یا ارزش او بالا رود، یا شریک در امانت باشد یا از خیانتى دور ماند پس چون این نامه به دست تو رسد، نزد من بیا. ان شاء اللّه.

(منذر کسى است که امیرمؤمنان درباره او فرمود: آدم متکبّرى است، به دو جانب خود مى‏ نگرد، و در دو جامه که بر تن دارد مى ‏خرامد، و پیوسته بر بند کفش خود مى‏ دمد که گردى بر آن ننشیند).

شخصی به نام ابن هَرمَۀ مسئول بازار اهواز بود. مأمور بود که خلاف شرع و قانون صورت نگیرد. به حضرت گزارش دادند که او اهل حق حساب و رشوه شده است. گزارش بررسی شد و صحیح بود. حضرت نامه ای به رفاعه استاندار اهواز نوشتند:

باب عقوبة الخونة من العمّال

الإمام علیّ (علیه السلام)- لمّا استدرک على ابن هَرْمَة خیانة، وکان على سوق الأهواز، فکتب إلى رِفاعة-: إذا قرأت کتابی فنحِّ ابن هرمة عن السوق، وأوقفْه للناس، واسجنْه ونادِ علیه، واکتب إلى أهل عملک تُعلمهم رأیی فیه، ولا تأخذک فیه غفلة ولا تفریط، فتهلک عند الله، وأعزِلُک أخبث عزلة، وأُعیذک بالله من ذلک. فإذا کان یوم الجمعة فأخرِجه من السجن، واضربه خمسة وثلاثین سوطاً، وطف به إلى الأسواق، فمن أتى علیه بشاهد فحلّفه مع شاهده، وادفع إلیه من مکسبه ما شهد به علیه، ومُرْ به إلى السجن مهاناً مقبوحاً منبوحاً، واحزم رجلیه بحزام، وأخرجه وقت الصلاة، ولا تحُل بینه وبین من یأتیه بمطعم أو مشرب أو ملبس أو مفرش، ولا تدع أحداً یدخل إلیه ممّن یلقّنه اللَّدَد ویرجّیه الخلوص. فإن صحّ عندک أنّ أحداً لقّنه ما یضرّ به مسلماً، فاضربه بالدرّة، فاحبسه حتى یتوب، ومر بإخراج أهل السجن فی اللیل إلى صحن السجن لیتفرّجوا غیر ابن هرمة إلاّ أن تخاف موته فتخرجه مع أهل السجن إلى الصحن، فإن رأیت به طاقة أو استطاعة فاضربه بعد ثلاثین یوماً خمسة وثلاثین سوطاً بعد الخمسة

والثلاثین الأُولى، واکتب إلیَّ بما فعلت فی السوق، ومن اخترت بعد الخائن، واقطع عن الخائن رزقه.

هنگامى که نامه مرا خواندى، ابن هرمه را از نظارت بازار برکنار کن، و او را به مردم معرّفى کن، و به زندان افکن، و رسوایش ساز، و به همه بخش هاى تابع «اهواز» بنویس که من این گونه عقوبتى (شدید) براى او معیّن کرده ‏ام.

مبادا در مجازات او غفلت یا کوتاهى کنى، که نزد خداوند خوار مى ‏شوى. و من به زشت ترین صورت ممکن تو را از کار برکنار مى ‏کنم- و خدا آن روز را نیاورد- و چون روز جمعه رسید او را از زندان درآور و 35 تازیانه بزن و در بازارها بگردان. و هر کس گواهى آورد (که ابن هرمه از او چیزى ستانده است)، او را با گواه خود قسم ده، و مبلغ مورد شهادت را از مال ابن هرمه بردار و به طلبکار بده. دوباره ابن هرمه را- خوار و سرافکنده و بى ‏آبرو- به زندان بازگردان، و پاهایش را در بند گذار، و تنها براى نماز باز کن؛ فقط اگر کسى برایش خوراک یا شربت یا پوشاک یا زیراندازى آورد به او برسان.

و مگذار ملاقاتى داشته باشد که راه پاسخ گویى به محاکمه را به او نشان دهد و به آزاد شدن از زندان امیدوارش سازد. و اگر دانستى که کسى چیزى (عذرى) به او آموخته است که به مسلمانى زیانى مى ‏رساند، او را نیز تازیانه بزن و به زندان انداز تا توبه کند.

شب ها زندانیان را به فضاى باز بیاور تا تفریح کنند جز ابن هرمه، مگر بترسى که بمیرد. در این صورت او را نیز با دیگران به حیاط زندان بیاور. و اگر دیدى هنوز طاقت تازیانه خوردن دارد، پس از 30 روز، 35 تازیانه دیگر به او بزن- پس از 35 تازیانه اول.

و براى من بنویس که درباره «بازار» (و نظارت بر آن و پایان دادن به هر گونه خیانتى به مردم) چه کردى، و پس از این خائن، چه کسى را براى نظارت برگزیدى. در ضمن حقوق ابن هرمه خائن را قطع کن.

(موسوعة الإمام علی بن أبی طالب (ع) فی الکتاب والسنة والتاریخ، ج: 4، ص 154).

تعداد بازدید: 396 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چه روغن موتوری مناسب خودروی شماست؟+فیلم
  علی لاریجانی با محمدباقر قالیباف ائتلاف می‌کند؟
  فیلم میزگرد جایگاه رای مردم از دیدگاه امام خمینی (ره)/ جایگاه میزان مشارکت مردم در انتخابات/ تفاوت مشروعیت و مقبولیت/ جایگاه حکومت کودتا
  تغییر استراتژی خاتمی و اصلاح طلبان
  طرح روسیه و چین براى جایگزینى مسیر دریایى کانال سوئز
  کاندیداهای رسمی جبهه اصلاحات معرفی شد: عباس آخوندی، پزشکیان و جهانگیری
  ببینید / ویدیویی تاریخی از حضور محمد مصدق و تیم حقوقی اش در دادگاه بین المللی لاهه
  صدیقی، امام جمعه موقت تهران: هر رئیس جمهوری اگر بخواهد مسئولانی را که رئیسی منصوب کرده عوض کند، خسارتش برای مردم است
  راه‌آهن ارمنستان به ایران متصل می‌شود
  یک مقایسۀ تأمل‌برانگیز بین ایران و کره‌جنوبی
  اختیارات رئیس جمهور بیشتره یا رهبری ؟؟
  بزرگترین دشمن آمریکا 35 تریلیون دلار بدهی است
  حجم نقدینگی جهان چند دلار است؟
  ۳۹ کشته در حمله خون آشام های صهیونیسم به مدرسه سازمان ملل در غزه
  سرمایه گذاری هند در شمال، جنوب و چابهار؛ تغییر متد انتظار و تماشا در برابر چین و پاکستان
  دلیل تمایل هند به گنجاندن بندر چابهار در کریدور شمال-جنوب
  تجربه ساخت هواپیما در ایران از گذشته تا امروز؛ ایران تولیدکننده هواپیما می شود؟
  فیلم میزگرد بسیار ارزشمند جایگاه رای مردم از دیدگاه امام خمینی (ره)
  نظر حضرت امام خمینی ره درباره حکومت و مردم/فیلم
  آمریکا متن قطعنامه شورای حکام علیه ایران را تعدیل کرد
  احمدی‌نژاد: با چهار اقدام مشکلات اقتصادی حل می‌شود
  حدادعادل: اگر جبهه رقیب، انتخابات سال ۹۲ را تکرار کند، باید تلاش کنیم تا به دست خودمان زمینه شکست را فراهم نکنیم
  اولین فیلم تبلیغاتی مسعود پزشکیان منتشر شد + فیلم
  مسعود پزشکیان: رفتارهای غلطی که در ۴۰ سال کردیم همه رو از دین و اسلام دور کردیم/فیلم
  هاشمی‌طبا: اگر رئیس‌جمهور نتواند تشخیص اولویت‌های کشور را داشته باشد، کار او به منزله کوبیدن آب در هاون است
  رائفی پور | آیا رئیس جمهور اختیارات لازم برای مدیریت کشور را دارد؟ فیلم
  نقش موثر رئیس جمهوری در سیاست خارجی ایران
  قدرت و اختیارات رییس جمهور از منظر مقام معظم رهبری/نمایش تصویری
  ببینید / فیلم تبلیغاتی ثبت‌نام «مصطفی پورمحمدی» در انتخابات؛ «قرار ما این نبود؛ قرار نبود بسیاری از شما مردم نگران گذران زندگی خود باشید»
  «حمیرا ریگی» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار شد
  نقش اتصال منطقه آزاد چابهار به شبکه ریلی کشور
  دلایل عباس آخوندی برای نامزدی در انتخابات در کنار افتخار به عملکرد عملکرد حمل و نقلی خود
  چرا حمل و نقل ریلی مغلوب حمل و نقل جاده ای می شود؟
  فیلم| ایرباس بلوگا ایکس ال
  ببینید: «اون» دنبال جنگ است؟ جنگی جدید و خطرناک در راه است؟
  ببینید / ادامە آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کبیرکوه/فیلم
  تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس
  ببینید/ دختر فلسطینی: مگر ما چه گناهی کرده‌ایم؟ فیلم
  سیدمحمد خاتمی: اگر پیشنهاد «جبهه اﺻﻼﺣﺎت» محقق شود در انتخابات شرکت می‌کنم / نامزد مورد نظر باید در باور و عمل ملتزم به اصلاحات و تحول باشد
  ایران با دارا بودن ۸۰ میلیون جمعیت، حدود ۱۵ میلیون پرونده قضایی و ۲۰۰۰ عنوان مجرمانه داراست، در حالی که هند با دارا بودن یک میلیارد جمعیت تنها دارای دو میلیون پرونده قضایی و ۷۰۰ تا ۸۰۰ عنوان مجرمانه است!!.
  کوروش کبیر یا همان حضرت ذوالقرنین قرآن مجید
  فیلم قدرت و اختیارات نماینده مجلس
  قدرت و اختیارات مجلس
  دالیل متقن و محکم در مورد حقانیت حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه خلیج فارس
  تبیین حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه از دیدگاه تاریخی و حقوق بین المللی دریاها
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار