جمعه، 14 اردیبهشت 1403 - 18:24   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 71505صفحه نخست » هوایی2سه شنبه، 11 خرداد 1395 - 16:10
ایمنی؛ گمشده فضاهای تفریحی
ترابر نیوز: حادثه آبنمای کوهسار بار دیگر نارسایی ها و ضعف های زیرساختی و ایمنی شکننده در برخی از پار کها،بوستان ها و شهر بازی های کشور را به تصویر کشید.
  
ترابر نیوز:

ایمنی؛ گمشده فضاهای تفریحی/قصور چه کسی پارک را قربانگاه فاطمه کرد؟به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،از بدرود فاطمه با حیات دنیوی در آبنمای کوهسار، قریب به یک هفته می گذرد،آنچنان که از مرگ دانش آموزان دختر در دریاچه مصنوعی پارک شهر قریب به 15 سال می گذرد.

اگرچه فاصله ای نسبتا طولانی میان این دو حادثه وجود دارد،اما جنس داغ،اندوه و حزن آن یکی است و آن داغدار شدن پدر،مادر و خانواده هایی که جگر گوشه خود را از دست داده اند،قربانی هایی که شاید بتوان بخشی از آن را به تقدیر،قضا و قدرگره زد،اما بدون تردید سهل انگاری و سو مدیریت نیز نقشی بسزا در وقوع چنین رخدادهایی داشته است.

بدون تردید در صورت رعایت اصول فنی و استاندارد،ضریب وقوع چنین حوادثی به نحوی قابل توجه،افت و کاهش می یابد،بروز چنین حوادثی درپارک ها،بوستان ها و شهربازی ها،نخستین یا دومین بار نبوده و به احتمال بسیار قوی،آخرین باز نیز نخواهد بود.

حوادث تلخی که احتمالا بسیار بیشتر از آنچه که رسانه ای شده،مسبوق به سابقه  بوده و چه بسیار حوادثی که رخ داده و خانواده هایی که داغدار شده اند و احیانا از چشم رسانه ها پنهان مانده اند.

* اخراج و عزل،پس لرزه های یک رخداد تلخ

پس از رسانه ای شدن حادثه تلخ آبنمای بوستان کوهسار،احتمال ادامه دار بودن پس لرزه های این رخداد نامیمون می رفت و زمانی این گمانه زمانی ها به واقعیت پیوست که قلم شهردار تهران برای اخراج و عزل مسئولان ذیربط چرخید.

شهرام گیل آبادی،رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران عنوان کرد:شهردار تهران دستور عزل شهردار ناحیه،مسئول خدمات شهری ناحیه و رئیس اداره فضای سبز منطقه را صادر کرد و پیمانکار را برای رسیدگی به مراجع قضایی معرفی کرد.

*رسیدگی های دیرهنگام

امنیت شهری در اماکن عمومی یکی از الزامات زندگی شهری محسوب می شود،امنیتی که معطوف به مباحث تاسیساتی،فنی و مهندسی می شود و در اصول شهرسازی در ابعاد گوناگون اعم از نوع کاربری،نحوه معماری،اصول ایمنی،استحکام بنا و...ظهور و بروز پیدا می کند.

در این میان نباید از نظر دور داشت که نقش شهردرای و سیستم مدیریت شهری به عنوان نهاد متولی و مسئول امور شهر،غیر قابل انکار و کتمان است.

پیشگیری از حوادث احتمالی با اتخاذ تدابیر و تمهیدات ویژه و اصولی از ضروریاتی است که توجه به آن نقش موثری در حفظ جان و سلامت شهروندان ایفا می کند.

حسین ایمانی جاجرمی،مدیر گروه شهر انجمن جامعه شناسی ایران در گفتگویی با رسانه ها و در تشریح وظایف ونقش مدیریت شهری در تامین امنیت عنوان می کند:نظارت بر رعایت استانداردها در تجهیزات و تاسیسات شهری مانند بوستان ها و فضای بازی و سرگرمی بر عهده مدیریت شهری است.

ابوالفضل قناعتی،عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران،نیز با تکرار و تایید مطالب فوق می گوید: شهرداری می تواند قبل از بهره برداری(از طرح ها و پروژه ها)،میزان و ضریب ایمنی و استانداردها را به شکلی اصولی در تاسیسات و اماکن عمومی و تفریحی بسنجد.

بطور یقین با وقوع حوادثی همچون بوستان کوهسار،انگشت اتهام به سوی پیمانکار و متولیان شهری باز می گردد،اگرچه عزل و احکام اخراجی که بعد از حادثه بوستان کوهسار صادر شد،در نوع خود قابل توجه بود،اما می طلبد ساز وکاری اندیشیده شود تا با اتکای به آن از بروز چنین وقایع تلخی با نظارت و رسیدگی اصولی پیشگیری شود.

امید است با افزایش و توسعه وضعیت کیفی تاسیساتی و سخت افزاری پارک ها،بوستان ها و شهر بازی ها،ضریب بروز چنین حوادث تلخی بیش از پیش مهار و کنترل شود.

انتهای پیام/

تعداد بازدید: 547 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار