جمعه، 14 اردیبهشت 1403 - 17:31   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه آهن پاکستان از راه اندازی قطار سافاری خبر داد
  بخش خصوصی ریلی توان توسعه ندارد
  آمریکا در حال برنامه ریزی برای ساخت شبکه ریلی و قطار فوق پیشرفته بر روی ماه است
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
- اندازه متن: + -  کد خبر: 71328صفحه نخست » هوایی2چهارشنبه، 5 خرداد 1395 - 14:02
خواجه در فکر نقش دیوار است!
ترابر نیوز: نگارخانه شهری خوب است اما وقتی نگارخانه‌ای استاندارد از نظر نمایش آثار هنری هم در شهر وجود داشته باشد!
  
ترابر نیوز:

خبرگزاری فارس: نگارخانه‌ شهری، بدون نگارخانه‌ای در شهر/ خواجه در فکر نقش دیوار است!

 به نظر همه چیز عادی می‌آید. حتی خیلی روشنفکرانه و متمدنانه. می آییم و آثار گنجینه‌ای نقاشی ایران و جهان را در قالب بیلبوردهای بزرگی در سطح شهر به نمایش در می آوریم.

آن‌قدر ایده جالب به نظر می‌رسد که رسانه های خارجی هم به تحسین بر می آیند. بزرگترین نگارخانه شهری به همین سادگی در سطح شهر تهران شکل می گیرد. عده ای در این میان به‌به و چه‌چه هنردوستی‌شان به گوش فلک می‌رسد و البته عده ای دیگر می‌خواهند کارشناسانه به موضوع نگاه کنند. آنها معتقدند از بسیاری موارد بزرگترین نگارخانه شهری را می توان یک رویداد خنثی و البته هزینه کردی بی فایده از سوی متولیان شهری دانست.

البته از نگاهی و از نقطه نظر گسترش و بسط هنر در یک جامعه می توان این رویداد را زمینه ارتقای بصری مردم دانست. مردمی که شاید فرهنگ دیوار را خوب نشناسند. فرهنگ دیوار نگاه کردن به تابلوهای هنری است. بیشتر نگاه کردن برای بیشتر فهمیدن. واقعیت این است که ما کم نگاه می‌کنیم زود می‌بینیم و رد می شویم. لااقل آثار هنری را کم نگاه می کنیم. اما آیا می توان بزرگترین نگارخانه شهری را هم از این دریچه نگریست؟

با حسابی سرانگشتی می توان گفت نه! بزرگترین نگارخانه شهری روی بیلبوردهای اتوبانی نصب شده است. مردم در بهترین حالت این آثار را می بینند. نگاه نمی‌کنند. سرانگشتی اگر حساب کنیم میانگین سرعت 70 کیلومتر بر ساعت شاید خوشبینانه ترین سرعتی باشد که می توان برای یک راننده در اتوبان های تهران متصور شد. راننده در این میانگین سرعت تنها 75 درصد محدوده دید دارد. ورود محیط دید یک بیلبورد تا خروج از آن شاید کمتر از یک ثانیه! حال بگذریم از اینکه اگر سرعت بیشتر شود محدوده دید پایین تر می‌آید و حتی بیچاره بیلبورد دیده هم نخواهد شد. به همین راحتی می‌توان گفت که در روز بیلبوردهای شهری کمتر از چند ثانیه دیده می‌شوند.

 

خواجه در فکر نقش دیوار است!

 

از فرهنگ دیوار گفتیم، فرهنگ دیوار برای تعمق است. دیده شدن برای مدت طولانی. آیا بزرگترین نگارخانه شهری برای طولانی مدت میهمان بیلبوردهای گرانقیمت شهر تهران هستند؟ تصور نمی کنم بیش از چند روز این بیلبوردها توان ماندن داشته باشند وقتی مطاع گرانقیمتی قرار است جای آن بنشیند. چطور می توان با یک هفته یا بیشتر انتظار داشت که آثار شاخص هنری ایران و جهان فرهنگ دیوار را منتقل کنند وقتی بسیاری از دیوار نگاری های شهر تهران با کمال احترام به خالقانشان ضعیف و ابتدایی خلق می‌شوند.

به عنوان مثال دیوار نگاره‌ای در این شهر نمی‌تواند به طریقی منعکس کننده آثار برتر نقاشی ایران و جهان برای مثلا شش ماه یا یکسال باشد. اتفاقی که در بسیاری از نقاط دنیا رخ می‌دهد. گذشته از بودجه انتشار مجدد تابلوهای عریض این رویداد به علاوه هزینه اجاره بیلبوردهای شهری که مطمئنا به واسطه حضور شهرداری در متن این رویداد به حداقل می رسد نحوه انتخاب این آثار مورد بحث است. این آثار با توجه به کدام ادبیات انتخاب و گزینش مورد بررسی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال چه رویکرد فکری مثلاً آثاری از پیکاسو را می‌تواند در جنوبی ترین نقطه تهران برای نمایش انتخاب کند اما در شمال تهران آثاری از یک خطاط مشخص که گویا تنها هنرمند این حوزه در تاریخ بزرگ خطاطی ایران از دید مجریان این رویداد به شمار می‌رود انتخاب شود. سؤال بسیار است. مثل آنکه کج سلیقگی است که در ایام شادی ملی و همیشگی ایرانیان به مناسبت نیمه شعبان، شهرمان کمتر رنگ و لعاب نیمه شعبان گرفت یا آنکه سوم خرداد به عنوان جشن ملی کشورمان گذشت و تهران فرقی نکرد برایش که سوم یا چهارم خرداد است.

همه اینها سؤال است که باید متولیان پاسخ دهند اما در نهایت باید این سؤال را مطرح کرد که متولیان این رویداد نمی‌توانستند هزینه کرد بزرگترین نگارخانه شهری با هرگونه پیش فرضی را برای شکل دادن به کوچکترین نگارخانه این شهر گسترده مصرف کنند.

بارها گفته ایم  و شنیده ایم که تهران هنوز یک نگارخانه استاندارد ندارد. شهرداری متولی شکل دادن به این اتفاقات است. این یک واقعیت است که هزینه کرد با نگاه کارشناسانه منجر به جریان هنری خواهد شد. نمایش هایی از این دست واقعاً نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات این حوزه باز کند.

نگارخانه شهری خوب است اما وقتی نگارخانه ای استاندارد از نقطه نظر نمایش آثار هنری هم در شهر وجود داشته باشد! شاید کوتاهترین کلام برای رساندن این موضوع که محل این هزینه‌کردها، اشتباهی است همین است که خانه از پای بست ویران است / خواجه در فکر نقش دیوار است.

انتهای پیام/

 

تعداد بازدید: 533 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار