پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 10:22   
 
 
   آخرین اخبار  
  شرایط وخیم صنایع ریلی/ امکان تعطیلی کامل صنایع ریلی
  برنامه حامیان پزشکیان:رساندن میانگین سرعت قطارهای باری به 40 کیلومتر بر ساعت و میانگین سرعت قطارهای مسافری به 120کیلومتر برساعت
  برنامه حامیان پزشکیان: احداث 3000کیلومتر خطوط ریلی برقی پرسرعت بین شهرهای پر جمعیت کشور
  فیلم/جابجایی زائران ایرانی حج تمتتع با قطار سریع السیر
  برنامه های پیشنهادی متخصصان ریلی حامی مسعود پزشکیان
  ۵۰۰ میلیارد تومان به راه آهن بوشهر شیراز تزریق می شود
  وجود ۴۵۰ لوکوموتیو زمین گیر/ویدئو
  شرایط وخیم صنایع ریلی/ امکان تعطیلی کامل صنایع ریلی
  راه‌آهن ارمنستان به ایران متصل می‌شود
  نقش اتصال منطقه آزاد چابهار به شبکه ریلی کشور
  چرا حمل و نقل ریلی مغلوب حمل و نقل جاده ای می شود؟
  فاجعه مدیریت: الحاق ۲۶ واگن مسافری به ناوگان ریلی طی ۳ سال اخیر
  فیلم| نمایش عمومی قطارهای ساخت شرکت هیتاچی ژاپن
  گزارش تصویری | مراسم بهره برداری از خط راه آهن یزد اقلید
  افغانستان در یک قدمی اتصال ریلی به بندر چابهار ایران
  وعده بهره برداری از راه آهن چابهار زاهدان در سال جاری تحقق می یابد؟
  3 شرط جذب سرمایه گذار برای مزایده لوکوموتیوها
  شرکت راه آهن، شرکت های سرمایه گذار در صنعت ریلی را ورشکسته کرد
  پیوند ریلی کریدور شمال به جنوب؛ خزر به خلیج فارس متصل شد +فیلم
  پروژه ریلی یا چاه بلع بودجه؟/ ساخت کدام مسیر ریلی در فارس توجیه دارد؟
  فیلم| مراحل اجرای راه آهن رشت- کاسپین
  مدیریت غلط راه‌آهن علیه جاده‌های کشور/ تریلی‌ها جور قطار را می‌کشند
  فیلم| راه آهن حمل مواد معدنی عربستان
  مدیرعامل ذوب آهن:ریل پروژه راه‌آهن چابهار -زاهدان را تامین می‌کنیم
  اتصال آسیا به اروپا : اهمیت راه آهن مشترک ایران ـ ارمنستان
  فیلم| ناامیدی از مدیریت راه آهن
  فیلم| معرفی خطوط جدید مترو تهران
  پیشرفت ۷۰ درصدی راه آهن چابهار زاهدان
  راه آهن بخش خصوصی را گروگان گرفته/ جزئیات جریمه ۳۲۷ میلیارد تومانی راه آهن
  ارمنستان: به برقراری ارتباط ریلی با جمهوری آذربایجان علاقه‌مند هستیم
  شرحی بر رشد دو دهه اخیر و برنامه توسعه راه آهن هند
  فیلم| مناظری زیبا از راه آهن زاهدان
  دو چالش پروژه راه آهن شلمچه بصره؛ مین روبی و ساخت پل
  پیوستن قزاقستان به جمع شرکای کریدور ترانس افغان
  سهم ترانزیت ریلی با ظرفیت فعلی می تواند ۲ برابر شود
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 71328صفحه نخست » هوایی2چهارشنبه، 5 خرداد 1395 - 14:02
خواجه در فکر نقش دیوار است!
ترابر نیوز: نگارخانه شهری خوب است اما وقتی نگارخانه‌ای استاندارد از نظر نمایش آثار هنری هم در شهر وجود داشته باشد!
  
ترابر نیوز:

خبرگزاری فارس: نگارخانه‌ شهری، بدون نگارخانه‌ای در شهر/ خواجه در فکر نقش دیوار است!

 به نظر همه چیز عادی می‌آید. حتی خیلی روشنفکرانه و متمدنانه. می آییم و آثار گنجینه‌ای نقاشی ایران و جهان را در قالب بیلبوردهای بزرگی در سطح شهر به نمایش در می آوریم.

آن‌قدر ایده جالب به نظر می‌رسد که رسانه های خارجی هم به تحسین بر می آیند. بزرگترین نگارخانه شهری به همین سادگی در سطح شهر تهران شکل می گیرد. عده ای در این میان به‌به و چه‌چه هنردوستی‌شان به گوش فلک می‌رسد و البته عده ای دیگر می‌خواهند کارشناسانه به موضوع نگاه کنند. آنها معتقدند از بسیاری موارد بزرگترین نگارخانه شهری را می توان یک رویداد خنثی و البته هزینه کردی بی فایده از سوی متولیان شهری دانست.

البته از نگاهی و از نقطه نظر گسترش و بسط هنر در یک جامعه می توان این رویداد را زمینه ارتقای بصری مردم دانست. مردمی که شاید فرهنگ دیوار را خوب نشناسند. فرهنگ دیوار نگاه کردن به تابلوهای هنری است. بیشتر نگاه کردن برای بیشتر فهمیدن. واقعیت این است که ما کم نگاه می‌کنیم زود می‌بینیم و رد می شویم. لااقل آثار هنری را کم نگاه می کنیم. اما آیا می توان بزرگترین نگارخانه شهری را هم از این دریچه نگریست؟

با حسابی سرانگشتی می توان گفت نه! بزرگترین نگارخانه شهری روی بیلبوردهای اتوبانی نصب شده است. مردم در بهترین حالت این آثار را می بینند. نگاه نمی‌کنند. سرانگشتی اگر حساب کنیم میانگین سرعت 70 کیلومتر بر ساعت شاید خوشبینانه ترین سرعتی باشد که می توان برای یک راننده در اتوبان های تهران متصور شد. راننده در این میانگین سرعت تنها 75 درصد محدوده دید دارد. ورود محیط دید یک بیلبورد تا خروج از آن شاید کمتر از یک ثانیه! حال بگذریم از اینکه اگر سرعت بیشتر شود محدوده دید پایین تر می‌آید و حتی بیچاره بیلبورد دیده هم نخواهد شد. به همین راحتی می‌توان گفت که در روز بیلبوردهای شهری کمتر از چند ثانیه دیده می‌شوند.

 

خواجه در فکر نقش دیوار است!

 

از فرهنگ دیوار گفتیم، فرهنگ دیوار برای تعمق است. دیده شدن برای مدت طولانی. آیا بزرگترین نگارخانه شهری برای طولانی مدت میهمان بیلبوردهای گرانقیمت شهر تهران هستند؟ تصور نمی کنم بیش از چند روز این بیلبوردها توان ماندن داشته باشند وقتی مطاع گرانقیمتی قرار است جای آن بنشیند. چطور می توان با یک هفته یا بیشتر انتظار داشت که آثار شاخص هنری ایران و جهان فرهنگ دیوار را منتقل کنند وقتی بسیاری از دیوار نگاری های شهر تهران با کمال احترام به خالقانشان ضعیف و ابتدایی خلق می‌شوند.

به عنوان مثال دیوار نگاره‌ای در این شهر نمی‌تواند به طریقی منعکس کننده آثار برتر نقاشی ایران و جهان برای مثلا شش ماه یا یکسال باشد. اتفاقی که در بسیاری از نقاط دنیا رخ می‌دهد. گذشته از بودجه انتشار مجدد تابلوهای عریض این رویداد به علاوه هزینه اجاره بیلبوردهای شهری که مطمئنا به واسطه حضور شهرداری در متن این رویداد به حداقل می رسد نحوه انتخاب این آثار مورد بحث است. این آثار با توجه به کدام ادبیات انتخاب و گزینش مورد بررسی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال چه رویکرد فکری مثلاً آثاری از پیکاسو را می‌تواند در جنوبی ترین نقطه تهران برای نمایش انتخاب کند اما در شمال تهران آثاری از یک خطاط مشخص که گویا تنها هنرمند این حوزه در تاریخ بزرگ خطاطی ایران از دید مجریان این رویداد به شمار می‌رود انتخاب شود. سؤال بسیار است. مثل آنکه کج سلیقگی است که در ایام شادی ملی و همیشگی ایرانیان به مناسبت نیمه شعبان، شهرمان کمتر رنگ و لعاب نیمه شعبان گرفت یا آنکه سوم خرداد به عنوان جشن ملی کشورمان گذشت و تهران فرقی نکرد برایش که سوم یا چهارم خرداد است.

همه اینها سؤال است که باید متولیان پاسخ دهند اما در نهایت باید این سؤال را مطرح کرد که متولیان این رویداد نمی‌توانستند هزینه کرد بزرگترین نگارخانه شهری با هرگونه پیش فرضی را برای شکل دادن به کوچکترین نگارخانه این شهر گسترده مصرف کنند.

بارها گفته ایم  و شنیده ایم که تهران هنوز یک نگارخانه استاندارد ندارد. شهرداری متولی شکل دادن به این اتفاقات است. این یک واقعیت است که هزینه کرد با نگاه کارشناسانه منجر به جریان هنری خواهد شد. نمایش هایی از این دست واقعاً نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات این حوزه باز کند.

نگارخانه شهری خوب است اما وقتی نگارخانه ای استاندارد از نقطه نظر نمایش آثار هنری هم در شهر وجود داشته باشد! شاید کوتاهترین کلام برای رساندن این موضوع که محل این هزینه‌کردها، اشتباهی است همین است که خانه از پای بست ویران است / خواجه در فکر نقش دیوار است.

انتهای پیام/

 

تعداد بازدید: 595 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار