جمعه، 14 اردیبهشت 1403 - 20:30   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 70988صفحه نخست » هوایی2دوشنبه، 27 اردیبهشت 1395 - 13:50
30 تا 50 درصد تولید گل و گیاه کشور به ضایعات تبدیل می شود
ترابر نیوز: معاون پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی مستقر در محلات استان مرکزی گفت: سالانه 30 تا 50 درصد تولید گل و گیاهان زینتی کشور قبل از عرضه به بازار مصرف تبدیل به ضایعات و دور ریز می شود.
  
ترابر نیوز:
 

محمدرضا شفیعی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این ضایعات در گلهای شاخه بریده بیشتر است به طوری که سالانه 2 و نیم میلیارد گل شاخه بریده در کشور تولید و بیش از 800 میلیون شاخه گل به علل مختلف قبل از عرضه به بازار مصرف، تبدیل به ضایعات می شود.
وی ارزش ریالی بازار عمده فروشی این میزان ضایعات گل را هشت هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: در صورتی که این میزان گل هدر رفته بصورت استاندار بسته بندی و صادر می شد 240 میلیون دلار عاید بهره برداران می شد.
وی علت تبدیل گل و گیاه به ضایعات را نبود تنظیم بازارگل، بسته بندی نامناسب، نبود مکان مناسب برای نگهداری گل قبل از بسته بندی ، استفاده نکردن از مواد افزایش دهنده طول عمر و با دوام و سرانه مصرف پایین گل در کشور بیان کرد.
شفیعی بیان کرد: برنامه ریزی برای تولید گل در کشور وجود ندارد به طوری که اول گل تولید و بعد بازاریابی می شود و یا در زمان پیک تولید مصرف کم و زمانی که مصرف گل زیاد است، تولید کم می شود.
وی اضافه کرد: بسته بندی و عرضه گل نیز استاندارد نیست به طوری که حمل و نقل گل با وانت و کامیون به صورت غیر استاندارد انجام می شود که عاملی برای افزایش ضایعات آن است.
شفیعی با بیان اینکه روش های نوین برای افزایش طول عمر گل در کشور رایج نیست ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته استفاده از برخی مواد شیمیایی که باعث افزایش طول عمر می شود، رایج وحتی اجباری است.
وی راهکار کاهش ضایعات گل را برنامه ریزی تولید دانست و افزود: با یک برنامه ریزی کلی باید الگوی کشت در مجتمع های گلخانه ای تولید گل و گیاه رعایت شود و متناسب با میزان تولید و عرضه هدایت شوند.
وی ادامه داد: ترویج استفاده از مواد نگهدارنده گل ، مدرن شدن تولید و عرضه گل و گیاه و نهادینه شدن فرهنگ استفاده از گل و گیاه از دیگر راهکارهای کاهش ضایعات این محصول در کشور است.
سالانه 2 و نیم میلیارد شاخه گل شاخه بریده ، 40 میلیون گل آپارتمانی و 500 میلیون درخت و درخچه زینتی و گل نشایی در کشور تولید می شود.
 

 

 

انتهای پیام /*

تعداد بازدید: 940 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار