جمعه، 14 اردیبهشت 1403 - 18:13   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 70402صفحه نخست » هوایی2جمعه، 10 اردیبهشت 1395 - 13:18
موفقیت دانشمند ایرانی دانشگاه سوئد در تولید صنعتی سوخت زیستی
ترابر نیوز: پژوهشگران ایرانی دانشگاه بوراس سوئد با ارائه فرآیندهای کم هزینه از ضایعات صنایع غذایی و کشاورزی علاوه بر تولید خوراک دام موفق به تولید صنعتی اتانول به عنوان سوخت زیستی شدند.
  
ترابر نیوز:

 

 

 

 

 

 

دکتر محمدجعفر طاهرزاده، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا، تولید پسماند و ضایعات را از جمله معضلات بخش کشاورزی نام برد و گفت: این پسماندها و بقایا به عنوان فراوان‌ترین منابع تجدیدپذیر برای تولید انواع فرآورده‌های با ارزش محسوب می‌شوند.

 

وی با بیان این که از این ضایعات می‌توان در تولید کودهای آلی، سوخت‌های زیستی، حلال‌های آلی و سبز و آمینواسیدها استفاده کرد، یادآور شد: ولی از سوی دیگر تولید مواد با ارزش از این ضایعات و پسماندها به دلیل ساختار پیچیده آنها بسیار هزینه بر و وقت گیر است و نیاز به فرآیند پیچیده و چند مرحله‌ای شامل پیش تیمار، هیدرولیز آنزیمی، فرمنتاسیون و خالص سازی دارد.

 

طاهرزاده با تاکید بر اهمیت تسهیل این فرآیند، ادامه داد: برای این منظور اقدام به اجرای پروژه تحقیقاتی با عنوان «تبدیل ضایعات کشاورزی و مواد زاید به سوخت‌های زیستی و مواد با ارزش افزوده» کردیم.

 

مجری طرح اضافه کرد: در این طرح همچنین از ضایعات صنایع غذایی و کشاورزی اقدام به تولید خوراک با ارزش برای دام کردیم.

 

وی تولید بیوگاز از زباله شهری را از دیگر دستاوردهای این مطالعات دانست و خاطرنشان کرد: برای توسعه این زمینه نیاز به فرهنگ سازی است تا مردم اقدام به جداسازی پسماندها و زباله‌های خشک از تر کنند تا بتوان بیوگاز خالص تولید کرد.

 

این محقق ایرانی دانشگاه بوراس سوئد، ادامه داد: علاوه بر آن با استفاده از ضایعات کارخانه‎های صنایع غذایی، اتانول به عنوان سوخت زیستی تولید کردیم که این محصول به مرحله تولید صنعتی رسیده است.

 

طاهرزاده با تاکید بر این که از ضایعات و پسماندها موفق به تولید هیدروژن شدیم، اضافه کرد: هیدروژن تولید شده دارای مصارف سوخت خودروها است و این محصول در حال حاضر بازار مناسبی ندارد؛ چراکه تعداد خودروهای هیدروژنی به تعداد اندک تولید شده است.

 

این محقق اظهار کرد: تمرکز کلی این تحقیقاتی بر طراحی فرآیندهای کارآمد و ارزان برای تولید فرآورده‌های با ارزش از قبیل بیواتانول، اسید آمینه‌ها، حلال‌های سبز و پلی استر در فاز آزمایشگاهی، پایلوت و صنعتی بوده است.

 

به گزارش ایسنا دکتر محمدجعفر طاهرزاده، کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته شیمی و دکترای خود را در رشته علوم زیستی دریافت کرد و تا سال 2004 در دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، دانشگاه «لوند» و دانشگاه «تکنولوژی چالمرز» سوئد مشغول به فعالیت بوده است.

 

وی اکنون به عنوان استاد در دانشگاه بوراس سوئد مشغول به فعالیت است، ضمن آنکه به عنوان رییس کمیته بیوتکنولوژی مهندسی شیمی در شورای پژوهش سوئد در سال‌های 2012 تا 2015 به فعالیت مشغول بوده است.

 

طاهرزاده علاوه بر توسعه بیوتکنولوژی صنعتی، راهنمایی حدود 30 دانشجوی دکتری و بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد در ایران و سوئد را بر عهده داشته و بیش از 200 مقاله و کتاب منتشر کرده و در زمینه انتقال دانش فنی به کشورهای مختلف در زمینه مدیریت مواد زائد فعال بوده است.

 

انتهای پیام

 

تعداد بازدید: 355 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار