پنجشنبه، 13 اردیبهشت 1403 - 03:20   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 67447صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع دریاییدوشنبه، 7 دی 1394 - 13:04
لزوم ایجاد هلدینگ های دریایی
لزوم ایجاد هلدینگ های دریاییترابر نیوز: ایجاد هلدینگ های دریایی زمینه ساز شکل گیری پایه ای از اقتصاد دریاست که امروز در کشور وجود ندارد.
  
ترابر نیوز:
 

حسین ابراهیم زاده فاضل گفت : امروز در برخی کشورها هلدینگ های دریایی کارکرد بسیار خوبی داشته اند مجموعه هایی که متشکل از کشتیران ، کشتی ساز، بانک دریایی و سرمایه گذارهای قوی هستند .
وی افزود : اگر این مجموعه ها شکل بگیرند پایه ای از اقتصاد دریا را تشکیل می دهند که می توان بخشی از چالش ها و مشکلات این حوزه بویژه نقدینگی را تامین کرد .
ابراهیم زاده گفت : تامین مالی در بخش دریایی از حوزه های مهمی است که باید به آن توجه و صندوق توسعه دریایی هم در این راستا تقویت شود.
وی ادامه داد : این صندوق از ابزارهای تامین مالی است اما به دلیل دولتی بودن این شرکت ،ابزاری سنتی است در حالیکه در شرایط کنونی از روش های مختلف تامین مالی در دنیا استفاده می شود .
مدیر عامل صندوق توسعه دریایی عنوان کرد : به عنوان نمونه وقتی قرار باشد از حوزه های نوآورانه و فناورانه در صنعت حمایت شود هیچ بانکی به این بحث ورود نمی کند چون بانک ها یا توسعه ای یا تجاری اند و فاینانس و حمایت آنها بعد از تجاری سازی محصول است .
حسین زاده فاضل تصریح کرد : اگر بخواهیم زنجیره صنایع دریایی را تکمیل کنیم و به سراغ استراتژی های اقیانوس آبی و بازار های جدید برویم نیازمند حرکت به سمت و سوی حوزه های نوآورنه و فناورانه داریم و باید نهاد مالی و بانک دریایی را شکل دهیم.
وی با تاکید بر اینکه بانک توسعه ای واقعی در کشور وجود ندارد و اگر هم هست خیلی ضعیف است ، افزود : عمده بانک های موجود در کشور تجاری هستند که تمایل آنها برای فاینانس بیش از دو سال نیست در حالی که حوزه دریایی بیش از 5، 6 سال فاینانس نیاز دارد.
فاضل تصریح کرد : نیازمند بانک توسعه ای هستیم و عملا یک صندوق دولتی با این شرایط تنها راه حل نیست و باید راه حل های بهتری را ارائه دهیم .
وی بر ضرورت احصا و تعیین نیازهای اصلی برای تحول و اقدام در این حوزه تاکید و ذکر کرد : در این راستا چندین نامه به وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای ارائه نیازها ی خود در حوزه شناورهای بزرگ ارسال شده است تا بر این مبنا برنامه ریزی کنیم اما تا کنون پاسخی دریافت نکردیم.
به گفته فاضل ، اگر برنامه ها ی بلندمدت برای تامین حوزه دریایی و شناورها اعلام شود موجب شکل گیری یک سری سرمایه گذاری ها و ورود سرمایه گذاران خارجی به این مباحث می شود ، برنامه ریزان بخش خصوصی هم باید نیازهای خود در این حوزه اعلام کنند تا بتوانیم برنامه ریزی درستی داشته باشیم .
هفدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریا نوردی یکم تا چهارم دی ماه در کیش برگزار شد .

 

 
 
 
ایرنا
تعداد بازدید: 866 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار