جمعه، 14 اردیبهشت 1403 - 17:15   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 65492صفحه نخست » انرژی،حمل و نقل چهارشنبه، 29 مهر 1394 - 15:15
پروژه چهار ساله؛ هفت ساله شد
پروژه چهار ساله؛ هفت ساله شدترابر نیوز: پروژه بزرگراه محور بجنورد- جنگل گلستان که به جاده مرگ شهرت دارد از هفت سال پیش آغازشده اما کمبود اعتبار و پرداخت نشدن به‌موقع مطالبات پیمانکاران همچنان تکمیل آن را به تعویق انداخته است.
  
ترابر نیوز:

 محور بجنورد- جنگل گلستان ۱۶۳ کیلومتر است که از این میزان ۱۴۰ کیلومتر در خراسان شمالی و ۲۳ کیلومتر نیز در استان گلستان واقع‌شده است.

این محور به علت کم‌عرض و دوطرفه بودن یکی از پرحادثه‌ترین جاده‌های کشور به شمار می‌رود و از طرف دیگر به دلیل آن‌که دو قطب زیارتی مشهد مقدس و سیاحتی شمال کشور را به یکدیگر وصل می‌کند، سالانه میلیون‌ها مسافر از آن عبور می‌کنند.

هرچند امسال میزان تصادفات در این مسیر کم شده اما حوادث فوتی بیشتر از گذشته بوده و شدت تصادفات در این محور نیز همچنان نگران‌کننده است.شرایط نامناسب محور بجنورد- جنگل گلستان شدت تصادفات فوتی در این جاده را افزایش داده به‌گونه‌ای که تصادفات رانندگی و کشته‌های فراوان در این مسیر سبب شده تا این محور از سوی برخی از رسانه‌ها به‌عنوان جاده مرگ شهرت پیدا کند اما باوجوداین طرح احداث بزرگراه بجنورد ـ جنگل گلستان در این مسیر چندین سال است که در دست اجرا قرار دارد و به علت کمبود اعتبار اجرای آن به‌کندی پیش می‌رود.

عملیات اجرایی چهاربانده کردن محور بجنورد- جنگل گلستان به طول ۱۶۳ کیلومتر از سال ۸۷ آغاز شد و قرار بود در مدت چهار سال به اتمام برسد اما اکنون هفت سال است که این پروژه در پنج قطعه بجنورد به آشخانه به طول ۳۴ کیلومتر، آشخانه به چمن بید به طول ۴۱ کیلومتر، چمن بید به رباط قره بیل به طول ۲۴ کیلومتر، رباط قره بیل به چشمه خان به طول ۲۴ کیلومتر و چشمه خان به جنگل گلستان به طول ۱۵ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد.

پروژه چهار ساله؛ هفت ساله شد

این محور در حوزه خراسان شمالی در کل ۱۴۰ کیلومتر است که بنا بر تصمیمات اتخاذشده قرار بود ۷۰ کیلومتر از آن در سال ۹۴ به بهره‌برداری برسد اما اکنون به دلیل کمبودهای اعتباری، روند ساخت آن به‌کندی پیش می‌رود.

شرایط نامناسب جاده بیشترین عامل تصادفات منجر به فوت

رئیس پلیس‌راه خراسان شمالی در این زمینه، با اشاره به اینکه شرایط نامناسب محور بجنورد - جنگل گلستان باعث وقوع حوادث دل‌خراش منجر به فوت در این محور می‌شود، می‌گوید: باید شرایط در جاده به‌گونه‌ای برای رانندگان فراهم شود که راننده دچار بی‌حوصلگی و خستگی نشود.

سرهنگ علی حسین زاده اظهار می‌کند: در این مسیر دوطرفه بودن جاده،ترافیک سنگین و تردد کُند باعث می‌شود رانندگان در اثر خستگی و بی‌حوصلگی  و برای ایجاد شرایط بهتر، سبقت غیرمجاز بگیرند اما زوایای کور منجر به حوادث دل‌خراش می‌شود.

وی می‌افزاید: باوجود افزایش تردد، امسال میزان تصادفات در مسیر بجنورد- جنگل گلستان نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیداکرده اما این به معنای بهتر شدن وضعیت جاده نیست بلکه کنترل پلیس قوی‌تر بوده و از طرفی فرهنگ رانندگی به علت آگاهی از خطرات در این محور نیز افزایش‌یافته است.

رئیس پلیس‌راه خراسان شمالی اضافه می‌کند: هرچند امسال میزان تصادفات در این مسیر کم شده اما حوادث فوتی بیشتر از گذشته بوده و شدت تصادفات در این محور نیز همچنان نگران‌کننده است.

به گفته سرهنگ حسین زاده در شش ماه نخست امسال، ۱۰۳ مورد تصادف منجر به فوت در محورهای خراسان شمالی رخ‌داده که ۱۹ مورد آن با ۳۹ کشته در محدوده محور بجنورد- به جنگل گلستان رخ‌داده است.

وعده بر زمین‌مانده وزیر راه

درحالی‌که وضعیت نامناسب این محور همچنان قربانی می‌گیرد و مردم و رانندگان مدام خواهان تکمیل هرچه سریع‌تر این جاده هستند، اما مسئولان همچنان کمبود اعتبار را علت به تعویق افتادن تکمیل این بزرگراه عنوان می‌کنند.

پروژه چهار ساله؛ هفت ساله شد

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در سفر یک‌روزه هیئت دولت به خراسان شمالی در بیست و چهارم خردادماه امسال قول داد که تا پایان سال جاری ۷۰ کیلومتر از باند دوم این بزرگراه تکمیل شود اما اکنون مسئولان راه و شهرسازی خراسان شمالی می‌گویند که تنها امیدوارند تا پایان سال مالی ۹۴ این اتفاق بیافتد.

افتتاح ۱۰ کیلومتر از بزرگراه تا یک ماه آینده

علی‌اصغر بدیعی مقدم، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی می‌گوید: از ۱۶۳ کیلومتر باند دوم در حال احداث محور بجنورد - جنگل گلستان ۱۴۰ کیلومتر در استان خراسان شمالی واقع‌شده که در قطعات مختلف در حال اجرا است.

به گفته وی قطعه دوم این بزرگراه شامل محور چهار خطه بجنورد- آش خانه به طول۳۴ کیلومتراست که ۱۰ کیلومتر آن تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

بدیعی مقدم کل اعتبار موردنیاز برای اتمام محور بجنورد – جنگل گلستان را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: از این میزان ۱۶۵ میلیارد تومان مربوط به حوزه خراسان شمالی و مابقی بر عهده استان گلستان است.  

تبدیل بزرگراه نیمه‌تمام به آزادراه

باوجوداینکه تکمیل پروژه بزرگراه محور بجنورد - جنگل گلستان بعد از گذشت چند سال هنوز نیمه‌تمام بوده و تکمیل آن با اماواگرهایی روبرو است، برخی زمزمه احداث آزادراه در این مسیر را بر سر زبان‌ها انداخته‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان چندی پیش از موافقت ساخت آزادراه در محور نوکنده- آشخانه در حوزه استان‌های گلستان و خراسان شمالی به طول ۳۱۰ کیلومتر با مشارکت بخش دولتی و خصوصی خبر داد.

علی بخش رستمی اعتبار موردنیاز برای احداث این آزادراه را حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی کرد و گفت که ۴۰ درصد اجرای آن توسط بخش دولتی و مابقی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی احداث خواهد شد.

موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز ، ضمن تائید گفته‌های مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان، گفت: طرح آزادراه گرگان - آشخانه سه سال قبل مصوب شد و کار مطالعاتی و نقشه‌برداری آن نیز انجام‌شده اما برای اجرای آن باید سرمایه‌گذار بخش خصوصی اعلام آمادگی کند و پس‌ازآن دولت هم بخشی از اعتبارات را تأمین خواهد کرد.

پروژه چهار ساله؛ هفت ساله شد

وی در پاسخ به این سوگل که درحالی‌که هنوز پروژه بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان به علت کمبود اعتبار به اتمام نرسیده چگونه طرح احداث آزادراه به جریان افتاده است؟ افزود: بخش باقی‌مانده از بزرگراه تا پایان سال ۹۵ تمام می‌شود و مشکلی نیست و از طرف دیگر اگر بخش خصوصی سرمایه‌گذاری در آزادراه را بر عهده بگیرد سرمایه آن از عوارض تعیین‌شده بر آزادراه بازگشت می‌شود.

 درهرصورت با توجه به شمار و شدت تصادفات منجر به فوت در محور بجنورد- جنگل گلستان و اینکه در سفر اخیر ریاست جمهوری به خراسان شمالی مقرر شد تا اجرای این محور به اتمام رسیده و تا پایان آن نیز پروژه دیگری آغاز نشود، اکنون باید منتظر ماند آیا سرمایه‌گذاری برای احداث آزادراه در این مسیر اعلام آمادگی می‌کند و یا با توجه به کمبود اعتباراتی که مسئولین به آن اذعان دارند بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان تا پایان سال ۹۵ به اتمام می‌رسد؟

 

 

مهر

 

تعداد بازدید: 594 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار