شنبه، 15 اردیبهشت 1403 - 00:40   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 63463صفحه نخست » خبرهای حوزه حمل و نقلسه شنبه، 3 شهریور 1394 - 16:07
مروری بر مهم ترین دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه دریا
ترابر نیوز: افزایش ظرفیت اسمی-کانتینری و مسافری بنادر کشور و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در پنج بندر از مهمترین اقدامات دولت یازدهم در حوزه حمل و نقل دریایی است.
  
ترابر نیوز:
◄ مروری بر مهم ترین دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه دریا/ اجرای طرح‌های توسعه‌ای در پنج بندر


 به گزارش تین نیوز  اهمیت دریا و نقش آن در اقتصاد و زندگی امروز مردم دنیا غیر قابل انکار و توجه به آن ضروری است. با توجه به اینکه ایران یک کشور دریایی محسوب می شود به طوریکه حدود 30 درصد از مرزهای آن را مرزهای آبی تشکیل می‌دهد، نگاهی به مهم‌ترین دستاوردها و پیشرفت های حمل و نقل دریایی در دولت یازدهم خالی از لطف نیست.

 
دستاوردهای بنادر کشور در دولت یازدهم


- افزایش ظرفیت اسمی بنادر بازرگانی به ۲۲۵ میلیون تن تا پایان سال ۱۳۹۶ (افزایش ۱۲.۵ درصدی)

- افزایش ظرفیت کانتینری بنادر به ۸.۳ میلیون TEU تا پایان سال ۱۳۹۶ (افزایش ۵۷ درصدی )

- افزایش ظرفیت مسافری بنادر به ۱۹.۳ میلیون نفر تا پایان سال ۱۳۹۶ (افزایش ۱۰ درصدی)

- تکمیل فاز ۲ طرح توسعه بندر شهید رجایی

- اجرای فاز ۱ طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار

- انجام طرح فاز ۳ طرح توسعه بندر شهید رجایی (طرح های ادامه دار)

- انجام طرح  فاز ۱ طرح توسعه بندر نگین در بوشهر (طرح های ادامه دار)

- تکمیل طرح توسعه بنادر امیرآباد و انزلی (طرح های ادامه دار)

 
بر اساس این گزارش میزان تخلیه و بارگیری در بنادر کشور در سال گذشته، ۱۴۶.۳ میلیون تن است که نشان از افزایش ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. این میزان برای کالاهای نفتی ۴۴  میلیون تن و برای کالاهای غیرنفتی ۱۰۲.۳ میلیون تن است. میزان تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیر نفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب۰.۳ درصد کاهش و ۷.۵ درصد افزایش داشته است.

 
بیشترین عملکرد در این حوزه مربوط به بنادر شهید رجایی به میزان ۶۵ میلیون تن و امام خمینی به میزان ۳۷ میلیون تن است این در حالی است که میزان تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی نسبت به مدت مشابه سال افت اندکی داشته است ولی بندر امام خمینی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱درصد رشد داشته است و کمترین عملکرد در این حوزه مربوط به بندر جاسک به میزان ۴۳ هزار تن بوده است.

 
بیشترین رشد عملکرد در این حوزه مربوط به بندر نکا با میزان عملیات تخلیه و بارگیری ۱۰۰هزار تن و رشد چشمگیر ۱۶۸ درصدی بوده و بیشترین کاهش عملکرد دراین حوزه مربوط به بندر گناوه و جاسک با میزان عملیات تخلیه و بارگیری صفر و ۴۳ هزار تن و کاهش۱۰۰و ۴۳درصدی است.

 
عملیات کانتینری در بنادر کشور 

میزان عملیات کانتینری در سال ۱۳۹۳ ، ۲.۴ میلیون TEU است که از افزایش ۱۰.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. در میان بنادر تجاری کشور بیشترین میزان تخلیه و بارگیری کانتینری به ترتیب مربوط به بنادر شهید رجایی با ۱۷۴۶ هزار TEU ، بوشهر با ۲۲۵ هزار TEU و امام خمینی با ۱۵۰ هزار TEU است. در مدت مشابه سال گذشته نیز بیشترین آمار عملیات کانتینری از آن همین بنادر بوده است. همچنین ۳ بندر آبادان ، نکا و جاسک همانند سال گذشته فاقد عملیات کانتینری بودند.

 
جابجایی ۱۷ میلیون نفر مسافر در بنادر کشور 

میزان جابجایی مسافر در بنادر کشور طی سال ۱۳۹۳به میزان ۱۷.۱ میلیون نفر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته۱۰ درصد افزایش داشته است. در میان بنادر تجاری کشور که دارای عملیات مسافری هستند، بیشترین میزان جابجایی مسافر مربوط به بندر قشم بوده که بیش از ۱۳.۷ میلیون نفر مسافر در این بندر ورود و خروج داشته اند و کمترین میزان جابجایی مسافر مربوط به بندر گناوه بوده که تعداد ۲۶ هزار نفر مسافر در این بندر تردد داشتند.

 
یادآور می شود بیشترین درصد رشد عملکرد جابجایی مسافر از آن بندر خرمشهر با جابجایی تقریبی ۴۸هزار نفر مسافر و رشد چشمگیر ۱۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده و بیشترین افت عملکرد جابجایی مسافر از آن بندر گناوه با جابجایی ۲۶ هزار نفر مسافر و کاهش ۶۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.

تعداد بازدید: 330 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار