پنجشنبه، 13 اردیبهشت 1403 - 05:18   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 62904صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع ریلییکشنبه، 18 مرداد 1394 - 14:16
عدم رشد حمل و نقل ریلی با شرایط فعلی سوبسیدهای ارایه شده به بخش جاده‌ای
 عدم رشد حمل و نقل ریلی با شرایط فعلی سوبسیدهای ارایه شده به بخش جاده‌ایترابر نیوز: معمای یارانه های دولتی ماجرای عجیبی است که همواره برخلاف تصور به نفع حمل و نقل جاده ای تفسیر و اجرا می شود.
  
ترابر نیوز:
◄ عدم رشد حمل و نقل ریلی با شرایط فعلی سوبسیدهای ارایه شده به بخش جاده‌ای

اواخر تیرماه بود که خبری از قول مدیر بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور منتشر شد که طی آن ناصر اسماعیل زاده از اعلام فراخوان جایگزینی ۶۵ هزار کامیون و کشنده با عمر بالای ۳۵ سال در آینده ای نزدیک خبرداده و گفته بود: با تصویب شورای اقتصاد، شرکت ملی نفت ایران 65 هزار کامیون بالای 35 سال را از رده خارج و با کامیونهای جدید جایگزین می‌کند. در این طرح، منابع حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت خودروهای جدید در مقایسه با خودروهای فرسوده تا 5 سال اول براساس پیمایش آنها و در مقاطع سه ماهه به حساب سرمایه گذاران واریز می شود."


اما پس از انتشار این خبر، سید مرتضی ناصریان کارشناس حمل و نقل در این زمینه در تین نیوز نوشت:
" معمای یارانه های دولتی ماجرای عجیبی است که همواره برخلاف تصور به نفع حمل و نقل جاده ای تفسیر و اجرا می شود.

در کشور ما برای ارزان نمودن حمل و نقل از عبور کامیونها از جاده ها عوارض گرفته نمی شود یعنی هزینه استهلاک جاده ها را دولت می پردازد ولی از قطارهای باری عوارض عبور از خط گرفته می شود تا زیرساخت راه آهن نگهداری شود یعنی دولت در این رابطه به ریل یارانه نمی دهد.

در کشور ما سوخت ارزان عرضه می شود و گازوئیل حدود 10 درصد ارزش واقعی آن عرضه می شود تا مثلا به تولید و اقتصاد کمک شده باشد ولی حمل و نقل جاده ای که مصرف سوخت بیشتری دارد عملا یارانه بیشتری دریافت می کند و مزیت راه آهن در کاهش مصرف سوخت پنهان می ماند.

حالا هم که طبق قانون به پروژه هایی که باعث کاهش مصرف سوخت هستند یارانه داده می شود باز حمل و نقل جاده ای به راحتی از این امتیاز قانونی استفاده می کند و به صاحبان کامیون به نسبت میزان پیمایش یارانه داده خواهد شد.

ممکن است گفته شود که این امتیاز را برای ریل هم قائل شده اند ولی در حمل ریلی این امتیاز در اختیار شرکت راه آهن است که به شرکتهای حمل ریلی بدهد و ممکن است شرکت راه آهن به برخی از شرکتها به خاطر مطالبات مالی خودش این امتیاز را اعطا نکند ولی در جاده وزارت نفت مستقیما به صاحب کامیون می پردازد.

پس اگر خوب دقت شود با حمل کامیون در جاده:
1- جاده مستهلک می شود ولی هزینه استهلاک جاده را کامیون دار نمی پردازد.
2- سوخت بیشتری نسبت به ریل مصرف می شود ولی سوخت ارزان عرضه می شود.
3- اگر کامیونها نو باشد و سوخت کمتری مصرف کند دولت پول سوخت مصرف نشده را هم به ارزش بین المللی آن به صاحب کامیون می دهد.

آیا در این شرایط حمل و نقل ریلی می تواند رشد کند؟ آیا مزیت رقایتی برای آن وجود دارد؟ آیا این وضعیت برخلاف قانون هدفمندی یارانه ها و بر خلاف سیاست های کلی برنامه ششم توسعه نیست؟
همه برای راه آهن حرف می زنند و اشک می ریزند ولی پول را به حمل جاده ای می دهند."

 

تین نیوز

تعداد بازدید: 2387 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار