دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403 - 18:24   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 61631صفحه نخست » انرژی،حمل و نقل دوشنبه، 1 تیر 1394 - 13:51
مترو «پرند» از دسترس خارج است!
مترو «پرند» از دسترس خارج است!ترابر نیوز: افتتاح و بهره‌برداری از قطار شهری– مترو- شهر جدید پرند به‌خاطر آنچه «نبود اعتبار» عنوان می‌شود، به زمان نامعلوم موکول شد.
  
ترابر نیوز:

احداث خط مترو برای اتصال ریلی پرند به تهران، با هدف تسهیل در رفت و آمد ساکنان بزرگترین شهر جدید اطراف پایتخت، اواخر دهه 80 در دستور کار دولت قرار گرفت اما سال 91 همه مسوولیت این پروژه به شهرداری تهران واگذار شد و در عین حال بخشی از بار منابع مالی مورد نیاز پروژه کماکان برای چند دستگاه دولتی، محفوظ ماند.

در حال حاضر اگر چه 80 درصد از مراحل ساخت و پیشرفت فیزیکی خط مترو شهر جدید پرند به اتمام رسیده اما برای تکمیل تجهیزات برقی و سیگنالینگ از جمله ریل‌سوم مرتبط با این خط، به بودجه حداقل 500 میلیارد تومانی نیاز است که تامین چنین رقمی فعلا از دسترس خارج است.

مسوولان در روزهای اخیر درباره آخرین وضعیت مراحل ساخت مترو پرند، اظهار بی‌اطلاعی کرده و صرفا بر نبود اعتبار برای تکمیل این خط تاکید کردند.

مترو پرند در امتداد خط یک مترو تهران، ساخته شده و در صورت بهره‌برداری، هزینه اجتماعی و اقتصادی سکونت در این شهر جدید را نسبت به حال حاضر، تا چند برابر کاهش می‌دهد.

حداقل 40 هزار خانوار در شهر جدید پرند ساکن هستند که نزدیک به 100 درصد آنها در طول روز برای امورات مختلف از جمله کار و فعالیت شغلی، به شهر تهران سفر می‌کنند.

هزینه سوخت ناشی از این مسافرت روزانه در مسافت حداقل 30 کیلومتری، به اضافه پرداخت عوارض تردد در اتوبان ساوه، توجیه اقتصادی سکونت در پرند را برای تهرانی‌ها مخدوش کرده است. این موضوع سبب شده واحدهای مسکونی‌مهر پرند که در ابتدا به اجاره‌نشین‌های ساکن تهران واگذار شده بود، هم اکنون به مهاجران جدید پایتخت اجاره داده شود.

سرعت کند احداث مترو پرند باعث شده میزان پیشرفت فیزیکی مترو هشتگرد که پیش‌تر عقب‌تر بود، جلو بزند و به 77 درصد برسد. در کل 16 شهر جدید فعال در کشور، عملیات احداث مترو در 5 شهر، جریان دارد که متوسط پیشرفت فیزیکی همه آنها 2/ 13 درصد اعلام شده است. همچنین در 5 شهر جدید نیز طرح مطالعاتی احداث مترو آغاز شده است.

 

دنیای اقتصاد

 
تعداد بازدید: 1397 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار