سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403 - 16:24   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 61603صفحه نخست » خبرهای حوزه حمل و نقلیکشنبه، 31 خرداد 1394 - 22:33
بررسی سرنوشت نامعلوم پروژه قطار شهری در شورای شهر کرج
ترابر نیوز: در جلسه علنی شورای شهر کرج سرنوشت نامعلوم و مبهم پروژه قطار شهری کرج مورد بررسی قرار گرفت.
  
ترابر نیوز:

به گزارش مهر، جلسه شورای شهر کرج ظهر امروز با اولویت مبحث رسیدگی به پروژه قطار شهری برگزار شد. در این جلسه تعیین تکلیف شرکت شستا نسبت به خرید زمین میدان جمهوری مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای جلسه داود وحیدی عضو شورای شهر کرج با اشاره به اهمیت پروژه قطار شهری اظهار کرد: قرار است ۴ تیرماه موضوع ترمیم و تعدیل بودجه پروژه قطار شهری، در جلسه شورای تامین با حضور پیمانکار و شورای سازمان قطار شهری بررسی شود. اخذ این تصمیم به دلیل تعیین تکلیف در خصوص ادامه همکاری با شرکت سابیر به عنوان مجری قطار شهری گرفته شده و در جلسه شورای تامین به آن رسیدگی می شود.

وی ادامه داد: تمام محاسبات برای ترمیم بودجه قطار شهری بر این اساس است که زمین جمهوری به عنوان آورده توسط شرکت شستا خریداری شود و مبلغ آن در اختیار شرکت سابیر برای ادامه پروژه قطار شهری قرار گیرد. اکنون تمام دغدغه ما این است که آیا شرکت شستا این زمین را خریداری می کند تا به دنبال آن ترمیم و تعدیل بودجه قطار شهری صورت گیرد؟

مجید کاویانی عضو دیگر شورای شهر با اشاره به اینکه معاونت فنی و عمرانی بخش اعظم بودجه شهر را صرف کارهای عمرانی در مناطق مختلف شهر می کرد، گفت: ناظران مناطق بررسی کنند که شهرداری اولویت ها را در انجام اقدامات مورد نظر معاونت فنی و عمرانی رعایت کرده است یا خیر؟ و به دنبال آن در مواردی نیاز به اصلاح بودجه برای انجام اقدامات عمرانی باشد، در قالب اصلاح بودجه این کار صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه بحث سیاست گذازی ها و پرداختن به سند چشم انداز شهرداری کنار گذاشته شده است، افزود: اگر شهرداری و مجری این طرح علاقه ای به ادامه آن ندارد بیان کند، اما اگر قرار است طرح ادامه یابد، بهتر است برای تدوین راهبردها که سیاست اصلی شورای شهر است، به این طرح در جلسات شورای شهر پرداخته شود.

 کاویانی با اشاره به اینکه پرداختن به پژوهش ها بسیار مهم است، ادامه داد: چند تفاهم نامه با مراکز آموزشی و پژوهشی بسته شده است و کمیسیون های شورا می توانند از این پژوهش ها بهره ببرند. به عنوان نمونه می توان از پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری که ۱۰۰ جلد کتاب در حوزه مدیریت شهری چاپ کرده است، در فعالیت های مدیریت شهری بهره برد.

مصوبات ابلاغ شده در شورای شهر اجرا نمی شود

میر ابراهیم صدیق عضو شورای شهر به عنوان نماینده اصناف در صحن شورا، با اشاره به اینکه فردا روز اصناف است،گفت: متاسفانه در فردیس برخی از تابلوهای تبلیغاتی اصناف را پایین آورده اند و از سوی کارکنان شهرداری منطقه ۳ برخورد نامناسبی با اصناف صورت گرفته است.

این عضو شورای شهر خطاب به شهردار کرج گفت: وقتی اصناف در پرداخت مطالبات و عوارض خود به شهرداری کوتاهی نمی کنند، بهتر است شهرداری نیز حقوق آنها را رعایت کند. اگر نصب تابلوهای تبلیغاتی اصناف مشکل دارد در ابتدا با اتحادیه ها هماهنگی شود.

در ادامه مریم قهرمانی صارم عضو کمیسیون عمران و ترافیک شورای شهر کرج نیز  با بیان گلایه از هیات رییسه شورای شهر گفت: چرا مصوبات ابلاغ شده، اما اجرا نمی شود و یا پیشنهادات اعضای شورا همینطور خاک می خورد و به آن درخواست ها رسیدگی نمی شود. به عنوان نمونه حدود دو ماه است درخواستی در مورد حضور مدیر قطارشهری در صحن شورا ارائه شده ولی پاسخی دریافت نکرده ایم.

در ادامه روح الله کیان عضوی دیگر از اعضای شورای شهر با بیان اینکه در تعدیل قیمت نیاز به حضور مدیریت شهری است افزود: در این جلسات اگر نیاز باشد با زور وارد می شویم زیرا تصمیمات این جلسات بسیار مهم است، به عنوان مثال تعدیل بودجه  از ۷۰۰ میلیارد به ۳ هزار میلیارد به هیچ عنوان کارهای عمرانی مثل قطار شهری را پیش نمی برد، بار این بودجه برعهده مدیریت شهری گذاشته می شود، زیرا دولت هیچوقت چنین بودجه ای پرداخت نمی کند.

در ادامه جلسه علی شورای شهر کرج علی ترکاشوند شهردار کرج گفت: دغدغه شورای شهر موضوعی است که ما نیز به فکر حل آن هستیم پیرو این دغدغه که موضوع آن قطار شهری است، جلسه ای با حضور چند تن از اعضای شورای شهر و همچنین مدیران قطار شهری برگزار شد.

وی ادامه داد: قطار شهری یک پروژه عظیم و ملی است برای حمایت از آن باید از محل تسهیلات، بودجه تامین شود، اما در ابتدا باید شرکت شستا به عنوان شرکت بالادستی تکلیف خرید زمین میدان جمهوری را مشخص کند.

تعدیل مجدد قیمت برای پروژه قطار شهری هدر رفت سرمایه شهر است

وی در ادامه به شرط اصلی برای بررسی ترمیم و تعدیل بودجه قطار شهری، اشاره کرد و گفت: شرکت شستا  زمین میدان جمهوری را خریداری و ظرف مدت یک هفته هزینه آن را پرداخت کند بعد از آن نسبت به ترمیم و تعدیل قیمت پروژه تصمیم گیری شود.

ترکاشوند در خصوص مطالعات طرح جامع حمل و نقل ترافیک گفت: تمام مصوبات طرح در زمان خود به تصویب شورای شهر رسیده است، بعد از آن نیز در شورای ترافیک شهر و همچنین استان مطرح شدن است این طرح در حال حضار در وزارت کشور در حال بررسی است.

ترکاشوند در ادامه پیرو تهیه سندهای راهبردی افزود: برای اعلام گزارش تهیه سند راهبردی بهتر است نظرات شورای شهر به صورت دیدگاه های پیشنهادی مطرح شود و در جلسات متوالی با همکاری شورا و شهرداری این تبادل پیشنهادات صورت گیرد تا برنامه های راهبردی زودتر به نتیجه برسد.

در ادامه حمید رضا ابولحسنی یکی دیگر از اعضای شورای شهر با توضیح اینکه تعدیل مجدد قیمت برای پروژه قطار شهری هدر رفت سرمایه شهر است گفت: شرکت شستا از سال ۸۲ تا کنون ۹۰ میلیارد تومان از بیت المال خرج کرده است و اگر بخواهد ترمیم و تعدیل قیمت صورت گیرد، باز هم تکرار خطاهای گذشته و هدر رفت سرمایه های شهر است.

باید در پایان گفت؛ باید منتظر ماند و دید آیا شرکت شستا به تعهد خود در قبال خرید زمین جمهوری و تزریق آن به پروژه قطار شهری اقدام می کند؟ آیا ترمیم و تعدیل قیمت در این پروژه تحقق پیدا می کند؟ و در آخر قطار شهری کرج کی به مقصد می رسد؟

 

تعداد بازدید: 582 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار