دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403 - 18:54   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 60084صفحه نخست » حمل و نقل جاده ایشنبه، 2 خرداد 1394 - 14:44
10 راهکار برای کاهش تلفات 5 میلیونی کودکان در جهان
10 راهکار برای کاهش تلفات 5 میلیونی کودکان در جهانترابر نیوز: 10 راهکار کاهش تلفات کودکان در تصادفات از سوی سازمان بهداشت جهانی برای دهه ایمنی راه ها معرفی شده است.
  
ترابر نیوز:
◄ 10 راهکار برای کاهش تلفات 5 میلیونی کودکان در جهان

 سازمان بهداشت جهانی (WHO) در جهت کاهش تلفات کودکان و دانش آموزان، امسال را " سال توجه به ایمنی کودکان و دانش آموزان" نام گذاری کرده است و به همین خاطر سندی مبنی بر ده راهکار برای ایمنی عبور و مرور کودکان طراحی کرده و در سطح جهان منتشر کرده است.


این 10 راهکار عبارتند از:
1- کنترل سرعت
راه های مستقیم و طولانی که از کنار مدارس، منازل مسکونی و مراکز کاری عبور نموده و موجب حرکت با سرعت زیاد می شوند، باعث به خطر افتادن کودکان می شوند و از همین رو باید برای جاده ها و مسیرهای پر تردد محدودیت سرعت 30 کیلومتر بر ساعت را اعمال کرد. به علاوه با اصلاح هندسی جاده ها می توان از سرعت گرفتن بیش از حد خودروها جلوگیری کرد.

2- کاهش رانندگی در حال مستی
هرچه میزان الکل مصرفی در خون راننده بیشتر باشد احتمال مرگ در تصادفات بیشتر است. به همین خاطر اعمال قوانین سختگیرانه  همچون ایستگاه سنجش هوشیاری و تست تنفس می تواند موثر باشد.

3- استفاده از کلاه ایمنی برای دوچرخه سواری و موتورسواری
پوشیدن کلاه ایمنی برای کودکان بهترین راهکار شناخته شده در کاهش خطرات آسیب دیدگی و تلفات کودکان به شمار می رود و احتمال آسب مغزی را 70 درصد کاهش می دهد. لذا نظارت بر تولید کلاه ایمنی، آموزش والدین برای استفاده کودکان از کلاه ایمنی و اعمال قوانین استفاده از کلاه ایمنی بسیار کار ساز شناخته شده است.

4- مهار کودکان در خودرو
صندلی های ویژه نوزاد، کودک، کمکی و کمربند برای حفظ جان کودکان در داخل خودرو است و خطر آسیب کودکان 4 تا 7 سال را 60 درصد کاهش می دهد، اما برای فرهنگسازی آن از اعمال قانون، نظارت بر تولید، قیمت و فروش اقساطی استفاده می شود.

5-افزایش توانایی کودکان برای دیدن و دیده شدن
پوشیدن لباس سفید و روشن، چسباندن شبرنگ به وسایل همراه یا لباس کودک، استفاده از چراغ های پخش کننده نور در وسایلی نقلیه کودک و سایرین همانند دوچرخه و موتورسیکلت توصیه های قابل توجه در این خصوص به شمار می رود. لذا این مورد برای عبور در راه های برون شهری بسیار حائز اهمیت است.

6- تقویت زیرساخت جاده
محدودسازی فیزیکی در معابر همچون نصب چراغ راهنمایی، دوربرگردان، سرعت گیر،کنار گذر، گذرگاه های میانی و تقویت روشنایی معابر شلوغ، جداسازی کاربری با استفاده از علائم، گسترش مناطق عبور ممنوع خودرو، ایجاد منطقه ایمنی مدرسه، افزایش زمان عبور عابرین در چهارراه های نزدیک مدارس، طراحی اماکن ویژه بازی کودکان با فاصله از محورهای برون شهری،سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی و ایمن به عنوان راهکارهای کاهش تلفات کودکان در حوزه زیرساخت شناخته شده است.

7- طراحی خودرو مناسب
طراحی یک خودرو ایمن می تواند در مواقع خطر جان سرنشینان داخل خودرو و عابرین خارج خودرو را حفظ کند لذا در سطح بین المللی  با وضع قوانین صفت و سخت برای خودرو سازان آنها را مجبور به ساخت خودرو ایمن می کنند، از جمله این قوانین می توان به اجباری کردن نصب کیسه هوا بر روی خودرو، باز طراحی بخش جلویی خودرو برای کاهش آسیب دیدگی عابران، تجهیز خودرو به دوربین و زنگ های هشدار دهنده برای حالت دنده عقب اشاره کرد.

8- کاهش خطر برای رانندگان جوان
عامل بخش عمده ای از سوانح رانندگی در جاده های جهان، رانندگی جوانان کم تجربه و تازه کار شناخته شده است و سرعت، مصرف الکل یا مواد مخدر یا استفاده از تلفن همراه بر وقوع حوادث تاثیر گذار بوده است. به همین خاطر از آزمایش های پیش نیاز و برنامه های آموزشی و گام به گام، جدا از مهارت رانندگی برای کنترل رفتار جوانان استفاده می شود که این اقدامات توانسته نرخ تلفات رانندگان جوان را 46 درصد کاهش دهد.

9-فراهم کردن مراقبت های مناسب برای کودکان حادثه دیده در تصادفات
پیش بینی طرح هایی برای انتقال سریعتر کودکان مصدوم به درمانگاه ها ، آموزش ویژه امدادگران جاده ای درباره تفاوت و نحوه ارائه خدمات درمانی میان کودکان و بزرگسالان، ایجاد فضایی صمیمانه همخوان با روحیات کودک در بیمارستان و مراکز درمانی، بهبود خدمات بازپروری  برای کودکان و تسهیل دسترسی به مراکز درمانی و همچنین ارائه خدمات مشاوره ای به منظور کاهش بار روانی حادثه بر کودک و خانواده از طریق راهکارهای اقتصادی و حقوقی نمونه های انجام شده در سطح جهان است.

10- نظارت بر کودکان در حاشیه جاده ها
همخوانی قوانین ایمنی در رانندگی با قوانین ایمنی در مدارس و نقش والدین در نظارت بر رفتار کودکان همچون بستن کمربند ایمنی، استفاده از کلاه ایمنی، استفاده از پل عابر پیاده در حاشیه جاده ها به همراه تمام مواردی که در این مطلب بدان اشاره شد تاثیر بسازیی در کاهش تلفات کودکان بر اثر تصادفات داشته باشد.

بنا بر تحقیقان سازمان ملل متحد اگر تمام کشورهای جهان خود را ملزم به رعایت و انجام این 10 راهکار بدانند تا پایان سال 2020 و اختتام دهه ایمنی راه ها، هدف سازمان ملل مبنی بر حفظ جان پنج میلیون انسان از تلفات در تصادفات با مقداری کمتر یا بیشتر محقق خواهد شد و نتیجه آن دستیابی  مردم جهان به حمل و نقل ایمن و پایدار خواهد بود.

تین نیوز

تعداد بازدید: 1156 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار