سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403 - 13:05   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 58071صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع هواییپنجشنبه، 27 فروردین 1394 - 22:26
روند نزولی صادرات بار از طریق حمل و نقل هوایی از سال ۸۹
روند نزولی صادرات بار از طریق حمل و نقل هوایی از سال ۸۹ترابر نیوز: صادرات کالا که یکی دیگر از اهداف حمل و نقل هوایی است اما در سال‌های اخیر از ۵۹ هزار تن در سال ۸۹ به ۲۶ هزار تن در سال ۹۲ کاهش یافته است.
  
ترابر نیوز:
روند نزولی صادرات بار از طریق حمل و نقل هوایی از سال ۸۹
گرانی سوخت، دلیل اصلی کاهش صادرات

 صادرات کالا که یکی دیگر از اهداف حمل و نقل هوایی است اما در سال‌های اخیر از ۵۹ هزار تن در سال ۸۹ به ۲۶ هزار تن در سال ۹۲ کاهش یافته است. در گزارشی دلایل این کاهش را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

 
 علاوه بر جابجایی مسافران، صادرات کالا نیز یکی از اهداف حمل و نقل هوایی است که به پروازهای کارگو یا باری معروف است اما طی سال های اخیر روند صادرات کالاها از طریق هواپیما روبه کاهش بوده است که یکی از دلایل آن قیمت بالای نرخ سوخت پروازهای باری است.
 
علی‌رغم اینکه نرخ سوخت برای پروازهای مسافری با قیمت ۵۰۰ تومان در هر لیتر در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد اما نرخ سوخت پروازهای باری در هرلیتر با نرخ ۲ هزار و ۷۰۰ تومان محاسبه می‌شود و قیمت بالای نرخ سوخت موجب شده تا صادرات کالا از طریق هواپیما برای صادرکنندگان و همچنین ایرلاین‌ها توجیه اقتصادی نداشته باشد.
 
بر اساس آمار به دست آمده، میزان بار جابه‌جا شده از طریق حمل و نقل هوایی کشور از سال ۸۹ که قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد روند نزولی داشته است به طوری که حجم صادرات بار با هواپیما در سال ۸۹ به میزن ۵۹ هزار و ۷۶۳ تن بود که این حجم در سال ۹۰ با کاهش حدود ۸ هزار تنی به ۵۱ هزار و ۶۳۰ تن کاهش یافت.
 
حجم صادرات بار از طریق هواپیما در سال ۹۱ نیز با کاهش بیش از ۲۲ هزار تنی به ۲۸ هزار و ۸۶۴ تن رسید که این حجم صادرات در سال ۹۲ به ۲۶ هزار و ۵۳۱ تن کاهش یافت.
 
میزان صادرات بار بین المللی توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی از سال ۸۹

روند نزولی صادرات بار از طریق حمل و نقل هوایی از سال ۸۹

در همین زمینه قائم مقام فرودگاه پیام درباره علت کاهش صادرات بار از طریق حمل و نقل هوایی با بیان اینکه حجم بار وارداتی و صادراتی زمینی گمرکات طی چند سال اخیر تغییر نکرده است، گفت: این در حالی است که صادرات و واردات بخش حمل و نقل هوایی کاهش پیدا کرده است و دلیل آن نرخ بالای نرخ سوخت نسبت به قبل از افزایش نرخ سوخت است.
 
توقف پروازهای باری بعد از افزایش نرخ سوخت
کاوه حدادپور با بیان اینکه نرخ سوخت پروازهای باری بر اساس مصوبه سازمان هدفمندی از زمان اجرای این قانون به ۲۷۰۰ تومان در هر لیتر افزایش یافت افزود: قبل از این افزایش، نرخ سوخت پروازهای مسافری و بار یکسان بود اما بعد از اجرای قانون هدفمندی نرخ سوخت پروازهای باری افزایش یافت به طوری که پروازهای فرودگاه پیام به عنوان تنها فرودگاه تخصصی باری در کشور به صفر رسید این در حالی است که پیش از آن روزانه حدود ۱۰ پرواز باری از طریق این فرودگاه نشست و برخاست می‌شد.
 
قائم مقام فرودگاه پیام درباره برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی پروازهای باری گفت: مذاکراتی با یکی از شرکت‌های هواپیمایی انجام شده و بر اساس وعده داده شده طی یک الی دو ماه آینده پرواز این ایرلاین باری از فرودگاه پیام آغاز به کار می کند.
 
وی افزود: با توجه به اینکه این ایرلاین با هواپیمای پهن پیکر در فرودگاه پیام فعالیت می کند نیازمند تغییر زیرساخت‌های فرودگاه بودیم که طی این مدت این زیرساخت‌ها تامین و تجهیز می‌شود.
 
نرخ بالای سوخت پروازهای باری برای صادرات مقرون به صرفه نیست
در همین زمینه مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی  نیز گران بودن نرخ سوخت پروازهای باری را دلیل کاهش صادرات بار از طریق حمل و نقل هوایی دانست و گفت: گران بون نرخ سوخت پروازهای کارگو باعث حمل بار از طریق هواپیما برای صادرکنندگان مقرون به صرفه نباشد.
 
وی ادامه داد: بسیاری از صادرکنندگان به طور خاص صادرات سبزیجات و میوه از کالاهایی بودند که از طریق هواپیمای به خارج از کشور صادر می شد اما بعد از افزایش نرخ سوخت، پروازهای باری برای صادرکنندگان و حتی شرکت‌های هواپیمایی مقرون به صرفه نبود که اگر دولت در این زمینه مساعدت کند این بخش رونق می‌یابد.

تین نیوز

تعداد بازدید: 1088 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار